Työssäkäyvät valmiita mihin vain, kunhan kukaan ei saa tukia
Palstan perusteella työssäkäyvät eivät inhoa mitään niin paljon kuin sitä, että joku saa tukia. Tukia saavan ihmisen elämä on pelkkää laiskottelua ja lorvimista eikä hän koskaan tule tekemään mitään hyödyllistä. Tuet ovat pois työssäkäyvän kukkarosta ja laskevat hänen elämänlaatuaan puolella. Työssäkäyvä ihminen on eliittiä, joka ei tule koskaan elämänsä tarvitsemaan mitään tukea.
.
Olen itsekin työssäkäyvä, mutta kummastelen tätä muiden työssäkäyvien ajatusmaailmaa. Mikään ei tuota yhtä suurta tyydytystä kuin uutiset siitä, että tukia leikataan. Kyllä minustakin olisi (itsekästä mutta totta) mukavinta käyttää kaikki rahani vain itseeni ja saada vähän luksusta arkeen, mutta ymmärrän tukien tarpeen.
.
Monissa kohdissa nämä tukia vastustavat työssäkäyvät ovat lyhytnäköisiä ja jopa tyhmiä. Mielessä pyörii kuva että jokainen tukea saava on lihava, päihdeongelmainen ja sysilaiska viiden lapsen äiti, tai muuta ikävää. Sitten saadaan tyydytystä, kun tämä riistäjä ei enää pysty riistämään. Palstan keskusteluissa on aina esimerkkinä joku tapaus "kun olin lapsi, kaverini perheessä oli alkoholistiaikuinen" tai muu yksittäistapaus.
Totuus on että tukien saaminen ei kerro mitään ihmisestä. Kaupungilla ties kuka "normaalin, hyvin pärjäävän ja mukavan" näköinenkin voi saada jotain tukea.
.
Oikeasti tuista on pitkällä tähtäimellä paljonkin taloudellista hyötyä yhteiskunnalle. Oli kyse sitten mielenterveydestä, syrjäytymisestä, erilaisista kierteistä tai lasten eriarvoistumisesta... Minulle ei ole ylitsepääsemätöntä maksaa osuus palkastani turvallisuuden ja hyvinvoinnin kannalta. Kyllä se minuakin epäsuorasti hyödyttää.
.
Tarkoitan tässä aloituksessa tuilla kaikkea rahallisesta tuesta erilaisiin muihin palveluihin.
Kommentit (394)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmisiltä poistettaisiin tuet kaupungit palaisivat ympäri suomea ja rikollisuus (huumekauppa ja prostituutio) räjähtäisi käsiin. Myös terrorismi ja rasismi lisääntyisivät.
Kukaan ei puhu poistamisesta, vaan kohtuullistamisesta.
Kohtuullistaminen, miten? Pieniä halpoja asuntoja ei ole VS asumistuki. Asuntojen vuokrat ei laske asumistukea poistamalla vaan edullisia vuokra-asuntoja rakentamalla. Sosiaalituki on laskettu minimitoimeentulo Suomessa. Sitä leikataan jos ei ota työtä vastaan tms, eli elintapatyöttömiltä yms. Miksi on leipäjonoja? Jonottamisen ilosta? Kuinka moni on valmis leipäjonoon? Miksi palkat on niin pienet, että ne jää minimi toimeentulon alle? Meillä on spurguja jotka elää kaikkien tukien ulkopuolella. Joitakin epäkohtia on, esim. peruspäivärahaa saa vaikka puolison tulot olisi kuinka korkeat. Ennen ei näin ollut ja se oli mielestäni ihan oikeudenmukaista. Oli tietty raja puolison tuloille ennen kuin sai työkkärin rahaa (millä nimellä se nyt olikin). Nyt kummallisesti vanhempien tulot voivat vaikuttaa työmarkkinatukeen. Harkinnanvaraiset sosiaalietuudet voivat olla epäoikeudenmukaisia, paitsi esim. lääkkeiden ja sairaalamaksujen kohdalla.
Niin eli miten niitä kohtuullistettaisiin?
Väärin. Asuntojen vuokraus pitää lopettaa. Vapauttaa infra, niin että sillä ei tehdä voittoa. Asunnottomuus lopettaa rakentamalla riittävästi asuntoja.
Olet väärässä ja minä olen oikeassa.
Kovin nuorta porukkaa täällä uhoamassa, kun eivät muista miten viimeksi kävi kun pääoma otettiin yhteiskunnan omaisuudeksi. Siitäpä vasta soppa syntyi.
Mitähän se ns. pääoma yksityisillä on? Ette te "omista" sitä maata jalkojenne alla, ette te omista sitä talonrotiskoa, tsägällä omistatte ne ikean huonekalut. Se pääoma mitä joku Nalle "omistaa" on mitä suurimmissa määrin muilta kupattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän pitkään töissä käyvillä riittää työtä, jos tulonsiirrota valtiolta poistettaisiin. Ostovoima tippuis niin pahasti, että kauppoja alettais sulkea ja siitä ketjureaktiona sitten moni muukin yritys lopettaisi toimintansa.
Panimoilla voisi mennä vähän heikommin, mutta eipä siitä moni muu siipeensä ottaisi. Onhan Virossakin kauppoja vaikka kuinka, vaikka siellä on tukien taso paljon alempi kuin täällä. Virolaiset lähtevät ulkomaille töihin. Jos tukien taso tippuisi asiallisesti täälläkin, niin se olisi ensimmäinen seuraus. Suomalaiset lähtisivät taas ulkomaille työnhakuun, niin kuin aiempina vuosikymmeninä tehtiin suurin joukoin.
Lähtisitkö sinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen voitaisiin keskittyä kaikkiin olellisiin asioihin.
Tahto & halu
(-ahneus)
Yksi ahne on ilmoittautunut miinustamaan.
Miinustin, koska viesti oli huonosti muotoiltu. Se ei näytä liittyvän yhtikäs mihinkään, mutta silti se alkaa sanoilla "Sen jälkeen". Minkä jälkeen siis? Mistä voi tietää mihin kirjoittaja viittaa, kun mitään lainausta ei olla säilytty? Siitä miinus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faktahan tuo on, että keskustelun taso on hälyyttävän matala. Mutuilua, katteettomia lupauksia, ennustuksia ja ylipäänsä arvioita perustuen omaan, pieneen otantaan.
Ottakaapa silmät käteen ja menkää etsimään tutkimustietoa asiasta, tuista ja hyvinvointivaltiosta niin ymmärrätte miksi tukien taso on nyt jo riittämätön. Fiksut ihmiset ovat miettineet näitä teitä enemmän ja korkeammilla tasoilla kuin mihin te täällä huutelijat koskaan tulette yltämään. Ja näin on juuri oikein.
Toinen tyhjäpostaus sinulta. Kiitos vaan siitäkin.
Sinähän harvinaisen kusipäältä vaikutat. Oikein tuollainen katkera vinkuja jonka olisi hyvä huolehtia ennen kaikkea omista asioistaan ja murehtia vähemmän toisten saamista tuista.
Kiittele sinä vaan rauhassa nollapostauksia. Minä en sellaiseen ryhdy. Koska yhteiskunta maksaa tukia, ovat ne automaattisesti minun asiani, eikö niin? Minun lompakostani ne ovat pois.
Voitko lopettaa tuon rasittavan jankkauksesi? Sinulla ei selvästi riitä rahkeet tämän asian pohtimiseen.
Jos rasitan sinua, voit mennä vapaasti muualle sen sijaan että yrität minua määräillä. Kommunistin elkeet sinulla, turvat vaan tukkoon muilta...
Enpä ole huomannut sinultakaan mitään pohdintaa, joten se siitä.
Tuollainen mitätön rahoituksen opiskelija ei minulle ala hyppimään silmille. Laputa nyt helvettiin pätemästä asioilla jotka ylittävät käsityskykysi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmisiltä poistettaisiin tuet kaupungit palaisivat ympäri suomea ja rikollisuus (huumekauppa ja prostituutio) räjähtäisi käsiin. Myös terrorismi ja rasismi lisääntyisivät.
Kohtuullistaminen, miten? Pieniä halpoja asuntoja ei ole VS asumistuki. Asuntojen vuokrat ei laske asumistukea poistamalla vaan edullisia vuokra-asuntoja rakentamalla. Sosiaalituki on laskettu minimitoimeentulo Suomessa. Sitä leikataan jos ei ota työtä vastaan tms, eli elintapatyöttömiltä yms. Miksi on leipäjonoja? Jonottamisen ilosta? Kuinka moni on valmis leipäjonoon? Miksi palkat on niin pienet, että ne jää minimi toimeentulon alle? Meillä on spurguja jotka elää kaikkien tukien ulkopuolella. Joitakin epäkohtia on, esim. peruspäivärahaa saa vaikka puolison tulot olisi kuinka korkeat. Ennen ei näin ollut ja se oli mielestäni ihan oikeudenmukaista. Oli tietty raja puolison tuloille ennen kuin sai työkkärin rahaa (millä nimellä se nyt olikin). Nyt kummallisesti vanhempien tulot voivat vaikuttaa työmarkkinatukeen. Harkinnanvaraiset sosiaalietuudet voivat olla epäoikeudenmukaisia, paitsi esim. lääkkeiden ja sairaalamaksujen kohdalla.
Väärin. Asuntojen vuokraus pitää lopettaa. Vapauttaa infra, niin että sillä ei tehdä voittoa. Asunnottomuus lopettaa rakentamalla riittävästi asuntoja.
Kovin nuorta porukkaa täällä uhoamassa, kun eivät muista miten viimeksi kävi kun pääoma otettiin yhteiskunnan omaisuudeksi. Siitäpä vasta soppa syntyi.
Aijaa. Sinä olet sitten varmaan 120 vuotta vanha?
Miksi sellaista päättelet?
Et siis tiedä mitä itse kirjoitat? Dementia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän pitkään töissä käyvillä riittää työtä, jos tulonsiirrota valtiolta poistettaisiin. Ostovoima tippuis niin pahasti, että kauppoja alettais sulkea ja siitä ketjureaktiona sitten moni muukin yritys lopettaisi toimintansa.
Ei kauppoja suljettais, vaan ne ryöstettäis.
Koska metsästys, viljely ja kalastus on säänneltyä täällä Pohjois-Kor.. Suomessa.
Ai kuten kaupat kaikki ryöstetään Virossa? Sitäkö tarkoitat?
Käyt siis virossa ryöstöretkillä?
Ketjussa on joku, jota hätäännyttää että jos Suomessa tukia vähennetään niin täällä rikollisuus räjähtää silmille, kaupungit syttyvät palamaan ja kaupat ryöstetään. Ihan kuten Virossa, jossa on pienemmät tuet kuin meillä.
Kommunismi on muistaakseni vallinnut joskus 1917 jolloin valtion omistuksessa on ollut mainitsemasi asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska metsästys, viljely ja kalastus on säänneltyä täällä Pohjois-Kor.. Suomessa.
Ketjussa on joku, jota hätäännyttää että jos Suomessa tukia vähennetään niin täällä rikollisuus räjähtää silmille, kaupungit syttyvät palamaan ja kaupat ryöstetään. Ihan kuten Virossa, jossa on pienemmät tuet kuin meillä.
No multa on kerran varastettu elämän aikana lompakko. Virossa.
Miten nämä palstan einsteinit ratkaisisivat sen yhtälön, että työttömiä 300.000- 500.000 laskutavasta riippuen ja työpaikkoja cain murto-osalle? Ymmärtääkö palstaeinstein, että täällä on myös monta todella katketaa koulutettua työtöntä, jotka näkevät sitä kokoaikaisten aivokääpiöiden paapomista ja etuja kun itse saavat pikku pätkiä. Joillekin työntekijöille työpaikka on kun joku päiväkoti heille. Tullaan hieman pyörittelrmään peukaloita, lihavien patojen ääreen ja virkistyspäiville. Kyllä nyrkki puristuu taskussa kun tällaista touhua näkee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faktahan tuo on, että keskustelun taso on hälyyttävän matala. Mutuilua, katteettomia lupauksia, ennustuksia ja ylipäänsä arvioita perustuen omaan, pieneen otantaan.
Ottakaapa silmät käteen ja menkää etsimään tutkimustietoa asiasta, tuista ja hyvinvointivaltiosta niin ymmärrätte miksi tukien taso on nyt jo riittämätön. Fiksut ihmiset ovat miettineet näitä teitä enemmän ja korkeammilla tasoilla kuin mihin te täällä huutelijat koskaan tulette yltämään. Ja näin on juuri oikein.
Toinen tyhjäpostaus sinulta. Kiitos vaan siitäkin.
Sinähän harvinaisen kusipäältä vaikutat. Oikein tuollainen katkera vinkuja jonka olisi hyvä huolehtia ennen kaikkea omista asioistaan ja murehtia vähemmän toisten saamista tuista.
Kiittele sinä vaan rauhassa nollapostauksia. Minä en sellaiseen ryhdy. Koska yhteiskunta maksaa tukia, ovat ne automaattisesti minun asiani, eikö niin? Minun lompakostani ne ovat pois.
Voitko lopettaa tuon rasittavan jankkauksesi? Sinulla ei selvästi riitä rahkeet tämän asian pohtimiseen.
Niin ja sitten kun itselle tulee potku persiille duunista niin ollaan itkemässä, jotta mitäs nyt suuhun laittais!?
Näinhän se menee.
Itselle eri säännöt!?
Ei kokoomuslaiset halua niinkään itselleen lisää, vaan sitä että toisella menisi huonosti. Persuilla sama juttu, mutta kohderyhmä eri. Tällä perusteella sitten äänestetään vaaleissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos näpistelet virossa, niin mitä siitä tulee? Sakot, joita ei tarvitse maksaa, vai mitä?
Kerro oi ammattilainen.
Ammattilainen? Kerro mitä siellä virossa varastelusta saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa on nyt joku tai useampi idiootti jotka autistisesti jankkaavat joko nollapostausta tai viroa. Virossa on pienemmät tuet, Virossa on myös pienemmät elinkustannukset. Huoh. Voisivatko alaikäiset ottaa etäisyyttä ketjun aiheeseen ja palata takaisin sitten kun se oma ajattelu on kypsynyt ja on jotain valideja argumentteja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän se ns. pääoma yksityisillä on? Ette te "omista" sitä maata jalkojenne alla, ette te omista sitä talonrotiskoa, tsägällä omistatte ne ikean huonekalut. Se pääoma mitä joku Nalle "omistaa" on mitä suurimmissa määrin muilta kupattu.
Silti, aina ja kaikkialla, ihmiset haluuvat asua niissä maissa jossa pääoma on yksityisissä käsissä eikä yhteiskunnalla. Kumiveneet eivät seilaa Floridasta Kuubaan vaan päinvastoin. Ihmiset eivät riskeeranneet henkeään paetakseen Länsi-Saksasta Itä-Saksaan vaan sekin meni päinvastoin. Se oli Itä-Saksa, joka ampui kansalaisiaan rajalle, etteivät lähtisi.
Joko nuo ihmiset ovat kaikki tautisen tyhmiä, kun eivät tajua pääoman yhteiskunnallisen omistuksen ihanuutta, tai sitten he tajuavat sen paljon paremmin kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovin on tyhmää porukkaa täällä pätemässä.
Ikäkin meni päin persettä.
Tuo palkkaketju on hyvä lukea tämän oheksi, siis siitä, kenellä on 2000e tai sen alle palkka täyspäivätöistä. Alkaa vähän ymmärrys kasvaa työn raskaan raatajia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
No luepas, ap, tätä palstaa oikein ajatuksen kanssa joskus.
Esim1. Useaan kertaan on kyselty, että "Haenko mä samaan aikaan KELAn työttömyysrahaa kuin liitolta tulevat korvaukset"?
Esim2. "Mitäs mä nyt teen, kun kotihoidontuki (yleensä muodossa "kodinhoidontuki")loppuu"?
-Joku vastaa: "Haet tietenkin työmarkkinatukea, tyhmä, ei sulla sitten mitään hätää ole" johon joku toinen ihmettelee, että
-"Oletko sä sitten valmiina heti lähtemään töihin, kun kutsu kuuluu, ja hoitopaikka lapsellesi valmiina"?
Ja vastaus: "Miten niin, kun kotona haluan lapsen kanssa olla, en mä töihin kyllä lähde"!!!
Mitäs tämä sulle kertoo? Tukia tukia ja yhä enemmän tukia pitäisi saada, muttei edes tiedetä, miksi ja mihin ne on tarkoitettu!!! :(
Ai niin, ja on kyselty myös, että
-"Miten mä saan nämä tuet riittämään talomme lainanmaksuun? Kun eihän ne riitä mitenkään, miehen kanssa laskeskeltiin"...(Tyyliin puolen millin talo ja lainaa 450 000 euroa...)
eli kotona pitäisi oleskella lapsosten kanssa "rauhassa" ja samalla kartuttaa yhteiskunnan avulla omaa varallisuutta! Hienosti on opittu hyvinvointiyhteiskuntaa kuppaamaan!
Esimerkkisi olivat naurettavia ja sangen provokatiivisia.
Mikäli perustat käsityksesi tuista, tukien saajista ja maksetuista summista palstailijoiden kommentteihin, tai ylipäätään huhupuheisiin, se kertoo, että et oikeasti tiedä mitään mistään. Olet siis otollista maaperää kansankiihottajille, uskot, mitä haluat uskoa ja mitä joku muu sinulle haluaa uskotella.
Jokaisella systeemillä on väärinkäyttäjänsä, valitettavasti. Suomessa heidän ryhmänsä on onneksi melko pieni. Suurempaa huolta on herättänyt se, että kaikki, jotka tukiin olisivat oikeutettuja, eivät niitä hae, osaamattomuuttaan tai kenties häveliäisyyttään. Varsinkin vanhemmille suomalaisille tukien hakeminen on nöyryyttävää. Nuoren polven tilanne on sitten jo jossain määrin erilainen.
Suomea on huomautettu EU:n taholta riittämättömästä sosiaaliturvasta.
MItä se sinulle kertoo? Sitäkö, että meillä jaetaan rahaa suut silmät täyteen?
Kannattaisi ajatella asiaa toisenkin kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että verrataan johonkin toiseen maahan missä on erilaiset olot on aika heikko argumentti. Kyllähän joissain maissa ei tosiaan makseta mitään sosiaaliturvaa ja siellä on erilainen turvaverkosto, esim perhe pitää huolta omaisistaan ja lapset asuvat pitempään kotona yms. Kyllähän Suomessakin tietty olisi mahdollista poistaa tuet, mutta se pitäisi tapahtua hitaasti ja ei onnistu tässä sukupolvessa vielä, kun on 600 000 työtöntä ja suuri osa on riippuvainen ilman korvaavaa mahdollisuutta tulla toimeen ilman tukia. Tukien poistaminen tapahtuisi lisääntymisen myötä, uusille perheille ilmotettaisiin että heidän tulee kyetä mahdollisesti huolehtimaan lapsistaan itse ja tukia ei enää maksettaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Panimoilla voisi mennä vähän heikommin, mutta eipä siitä moni muu siipeensä ottaisi. Onhan Virossakin kauppoja vaikka kuinka, vaikka siellä on tukien taso paljon alempi kuin täällä. Virolaiset lähtevät ulkomaille töihin. Jos tukien taso tippuisi asiallisesti täälläkin, niin se olisi ensimmäinen seuraus. Suomalaiset lähtisivät taas ulkomaille työnhakuun, niin kuin aiempina vuosikymmeninä tehtiin suurin joukoin.
Lähtisitkö sinä?
Lähdinhän minä. Vaihdoin tosin työpaikkaa ja tulin myös takaisin. Niin se vaan menee.
Miksi sellaista päättelet?