Huoneistokeskus myy polkuhintaan
Asumme suositulla alueella pk-seudulla. Asunto on käymässä meille pieneksi, ja olemme olleet koko ajan aikeissa laittaa asunnon myyntiin. Tiedämme aika tarkkaan, mitä voimme pyytää, sillä olemme seuranneet alueen hintoja ja tarjontaa jo pari vuotta. Lisäksi tiedämme taloyhtiön toteutuneet kauppahinnat viime vuosilta.
Nyt olemme sitten kivasti myöhässä. Naapurin mummo myy asuntoaan. On asunut täällä viimeiset 30 vuotta, joten tokihan hinta on enemmän kuin hänen tuolloin maksamansa. Tai näin siis Huoneistokeskus on mummolle laskenut. Kannattava diili heille, sillä tuolla hinnalla kämppää ei tarvitse lainkaan myydä. Se on lähes 50 000 e vähemmän kuin mitä identtisistä asunnoista on saatu samassa yhtiössä ja mitä samanikäisistä ja -kokoisista asunnoista pyydetään alueellamme tälläkin aikaa. Yhtiössämme on tehty isot remontit, ja ilmeisesti välittäjä "unohti" huomioida tämän ja arvioi hinnan samaksi kuin mitä remontoimattomassa yhtiössä lähistöllä myydään. Mummo ei ole ymmärtänyt, että hinta ei voi olla sama kuin asunnossa, johon on tulossa 50 000 e velkaosuus isojen remonttien vuoksi.
Yritä tässä nyt sitten samaan aikaan myydä omaa asuntoa hintaan, jota siitä oikeasti kuuluisi saada. Meidän ei siis kannata edes myydä, sillä siihen kaatuivat mahdollisuutemme hieman isompaan asuntoon. Tuolla rahalla ei saa mitään, ja laina, jota väliin ajattelimme hakea, ei enää riitä mihinkään.
Olen kuullut Huoneistokeskuksen harrastavan tätä hinnoitteluperiaatetta muutenkin. Asunto niin halvalla myyntiin, että se menee ilman vaivannäköä. Kannattaakin siis olla tarkkana, jos jostain syystä lähtee Huoneistokeskusta palkkaamaan asuntonsa välittäjäksi.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Asuntojen toteutuneet myyntihinnat on netissä: http://asuntojen.hintatiedot.fi/haku/
Tiedot kerrotaan, vain jos samalla kadulla on myyty tietty määrä asuntoja. Eli meidän kadullamme ei ole myyty vastaavia vähään aikaan. Ja suurin osa kadullamme olevista asunnoista on omakotitaloja. Ei siis voi verrata rivaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt mummolla kylässä? Entä jos se kämppä on samassa kuosissa kuin 30 vuotta sitten eli samat tapetit, värit jne.
Toisaalta jo mummo on tyytyväinen ja ostaja on tyytyväinen, niin asiat on hyvin. Tuskin kaikki ostajat seuraa tietyn alueen tarjontaa ja hintakehitystä vuositolkulla. Minä olen ostanut asuntoni enemmänkin tunnepohjalta.
Mielummin 30 vuotta vanha ja 50 000 halvempi, kuin jonkun toisen mielen mukaan remontoitu ja nykyaikainen 50 000 kalliimpi.
Sillä 50 000 voi rempata siitä mieleisensä.
Pintarempan (tapetit yms.) puute ei selitä sitä 50 000 e halvempaa hintaa. Jos näin olisi, niin olisimme itse jo tienanneet sievoisen summan. Me ostimme aikoinaan omamme remppaamattomana. Ja kas, eipä noussut hinta 50 000 e 7 vuodessa. Vaan se tippui useita tonneja. Eli omiamme emme saa pois. Onko tämä mielestänne normaalia kehitystä Helsingissä?
Kyllä se näin voi olla. Odotitko oikeasti tuollaista nousua? Minkä pankin tai maan pääekonomin kanssa suunnittelitte asian?
Silti kukaan ei estä teitä yrittämästä myydä haluamallanne hinnalla.
Asunto on sijoitus siinä missä muutkin sijoitukset. Ei ole mitään automaattia, että saatte myydessänne sijoituksellenne voittoa, tai edes sitä mitä olette siihen sijoittaneet. Myös itse tekemänne remontti on voinut ostajien silmissä jopa laskea asunnon arvoa.
Nyt talouden kehityksessä on niin suuria epävarmuuksia, että mummo joka möi halvalla on voinut toimia erittäin fiksusti. Muutenkin hassua ap:lta syyttää naapuria siitä, jos oma asunto ei käy kaupaksi. Oikea hinta on se, joka kelpaa myyjälle ja ostajalle, ei ole mitään järkeä arpoa mikä olisi jonkun naapurin mielestä oikea hinta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette muuta vuokralle? Oma kämppä laitetaan vuokralle sekin. Saisitte pitää mummon asuntoa paljon arvokkaamman kämpän omananne, mutta samalla saatte isomman kodin.
MIstäs otamme sen rahan lainanlyhennyksiin ja isompaan vuokraan? En ymmärrä, miten kenelläkään on varaa asua Helsingissä kivalla alueella. Me olemme huomattavasti yli keskipalkkaisia, pesämunana oli tällekin asunnolle kaksi kantakaupungin asuntoa. MIten onnistuu niiltä, joilla pesämunaa ei ole ja jotka ovat vaikkapa opettajia? Vai onko niin, että nykyään kaikki ottavat 300 000 e lainan per nokka? Rempattavaan rivarineliöön pitäisi ottaa 200 000 e lainaa molempien vanhempien, että onnistuisi, jos pesämunaa ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt mummolla kylässä? Entä jos se kämppä on samassa kuosissa kuin 30 vuotta sitten eli samat tapetit, värit jne.
Toisaalta jo mummo on tyytyväinen ja ostaja on tyytyväinen, niin asiat on hyvin. Tuskin kaikki ostajat seuraa tietyn alueen tarjontaa ja hintakehitystä vuositolkulla. Minä olen ostanut asuntoni enemmänkin tunnepohjalta.
Mielummin 30 vuotta vanha ja 50 000 halvempi, kuin jonkun toisen mielen mukaan remontoitu ja nykyaikainen 50 000 kalliimpi.
Pintarempan (tapetit yms.) puute ei selitä sitä 50 000 e halvempaa hintaa. Jos näin olisi, niin olisimme itse jo tienanneet sievoisen summan. Me ostimme aikoinaan omamme remppaamattomana. Ja kas, eipä noussut hinta 50 000 e 7 vuodessa. Vaan se tippui useita tonneja. Eli omiamme emme saa pois. Onko tämä mielestänne normaalia kehitystä Helsingissä?
Milloin te ostitte tuon asunnon? Jos asunto on ostettu huippuvuosina, niin voi ollakin ihan normaalia kehitystä. Itse olen myynyt kerrostaloasunnon 2012-13 vaihteessa ja rivitaloasunnon 2015. Ei ollut ihan helppoa etenkään sen rivitaloasunnon kanssa tässä markkinatilanteessa, mutta sain tilalle huomattavasti isomman omakotitalon omalla tontilla rauhallisella alueelle. Parempina aikoina olisi varmaan pitänyt olla enemmän välirahaa.
Vierailija kirjoitti:
Asunto on sijoitus siinä missä muutkin sijoitukset. Ei ole mitään automaattia, että saatte myydessänne sijoituksellenne voittoa, tai edes sitä mitä olette siihen sijoittaneet. Myös itse tekemänne remontti on voinut ostajien silmissä jopa laskea asunnon arvoa.
Nyt talouden kehityksessä on niin suuria epävarmuuksia, että mummo joka möi halvalla on voinut toimia erittäin fiksusti. Muutenkin hassua ap:lta syyttää naapuria siitä, jos oma asunto ei käy kaupaksi. Oikea hinta on se, joka kelpaa myyjälle ja ostajalle, ei ole mitään järkeä arpoa mikä olisi jonkun naapurin mielestä oikea hinta.
Me emme siis vielä ole edes yrittäneet myydä, ja tuskinpa taloyhtiön tekemä remontti, jonka myötä yhtiö on paremmassa kunnossa nyt arvoa on laskenut. Emmekä siis voi omaamme laittaa myyntiin, ennen kuin mummon möskä on kaupattu.
Enkä syytä mummoa. Vaan säälin. Olisi niillä usemmalla kymppitonnilla varmaan ollut käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin te ostitte tuon asunnon? Jos asunto on ostettu huippuvuosina, niin voi ollakin ihan normaalia kehitystä. Itse olen myynyt kerrostaloasunnon 2012-13 vaihteessa ja rivitaloasunnon 2015. Ei ollut ihan helppoa etenkään sen rivitaloasunnon kanssa tässä markkinatilanteessa, mutta sain tilalle huomattavasti isomman omakotitalon omalla tontilla rauhallisella alueelle. Parempina aikoina olisi varmaan pitänyt olla enemmän välirahaa.
Ei kun lukihan tuossa, että olette ilmeisesti ostaneet asunnon seitsemän vuotta sitten. ehtikö asuntomarkkinat romahtaa jo silloin? Finanssikriisi taisi alkaa juuri silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostimme finanssikriisin aikoihin 2009.
Asunnon arvo on se, minkä siitä joku maksaa. Ei se, minkä yksi tai kaksi välittäjää sille arvioi, tai naapuri on omastaan saanut. Vain siinä vaiheessa kun halukas ostaja tekee tarjouksen, olipa se sitten minkälainen tahansa, nähdään, mikä on asunnon arvo. Jos ei kukaan halua mitään maksaa, asunnon arvo on nolla. Omistajalla voi olla vaikka minkälaiset lainat, jos on tyhmyyttään liikaa maksanut, mutta kenenkään ei tarvitse maksaa samaa, jos ei halua.
Asuntohinnat määräytyvät aika vapaasti kysynnän ja tarjonnan mukaan. Laita vaan oma kämppäsi myyntiin itse oikeaksi katsomalla hinnalla ja jos sinun hintatasosi on ostajan kanssa samalla tasolla, niin kaupat syntyy. Turha kitistä muitten pyytämistä 'vääristä' hinnoista, varsinkin jos kauppaakaan ei ole tehty. Ymmärrän kyllä vitutuksen, kun luuli omistavansa kalliin kämpän. Seuraavaksi suosittelisin auton vaihtia, et uskokaan kuinka halvalla autolla olet tähän asti ajanut. Ainakin ostajan mielestä on näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se näin voi olla. Odotitko oikeasti tuollaista nousua? Minkä pankin tai maan pääekonomin kanssa suunnittelitte asian?
Silti kukaan ei estä teitä yrittämästä myydä haluamallanne hinnalla.
Odotin, että kun ostan remppaamattoman kämpän vaikka kolme pähkinällä 2009 ja remppaan sen niin 2016 saan edes sen kolme pähkinää takaisin. En odottanut, että remppa nostaa hintaa, mutta että mummo myy pienemmällä hinnalla parempikuntoista kämppää kuin mitä remppaamattomasta kämpästä silloin 7 vuotta sitten maksoimme. Ja alueen hinnat ovat nousseet. Eli samalla hinnalla, jolla mummo myy kohtuukuntoista asuntoa 2016, ei olisi 2009 saanut edes remppaamatonta. Onhan se vähän outoa.
Voihan joku maksaa teidän asunnosta silti enemmän. Itseäni ei edes maalaus- tai tapettihommat kiinnosta. Jos joku tykkää teidän asunnosta ja siitä, ettei tarvitse rempata mitään, voi ihan hyvin ostaa asunnon ok hintaan. Älä masennu etukäteen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://m.etuovi.com/kohde/7177890?sc=M117545929&pos=27 Se on tää, eikös??
Ei tämä
Sori nyt vaa ap mut älä kuseta, kyyläsin kaikki huoneistokeskuksen, tyhjät, ei niin uudet, helsingin kämpät läpi ja mitkä on tullu viimeaikoina myyntiin (tuskinpa puolta vuotta oot tätä hautonu?) jossa oli havaittavissa hiukan keskimääräistä halvempaa hintaa ja pakko olla toi..
Vierailija kirjoitti:
Asuntohinnat määräytyvät aika vapaasti kysynnän ja tarjonnan mukaan. Laita vaan oma kämppäsi myyntiin itse oikeaksi katsomalla hinnalla ja jos sinun hintatasosi on ostajan kanssa samalla tasolla, niin kaupat syntyy. Turha kitistä muitten pyytämistä 'vääristä' hinnoista, varsinkin jos kauppaakaan ei ole tehty. Ymmärrän kyllä vitutuksen, kun luuli omistavansa kalliin kämpän. Seuraavaksi suosittelisin auton vaihtia, et uskokaan kuinka halvalla autolla olet tähän asti ajanut. Ainakin ostajan mielestä on näin.
No tuo vasta typerä neuvo olikin. Ap:n kannattaa nyt odottaa vaan että naapuri saa kämppänsä myytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä
Sori nyt vaa ap mut älä kuseta, kyyläsin kaikki huoneistokeskuksen, tyhjät, ei niin uudet, helsingin kämpät läpi ja mitkä on tullu viimeaikoina myyntiin (tuskinpa puolta vuotta oot tätä hautonu?) jossa oli havaittavissa hiukan keskimääräistä halvempaa hintaa ja pakko olla toi..
Vaan ei ole. No, kertoohan toki tuokin jotain, jos P-Haagassa myydään noin halvalla. Huoneistokeskus tässäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuo vasta typerä neuvo olikin. Ap:n kannattaa nyt odottaa vaan että naapuri saa kämppänsä myytyä.
Oma myyntiin omalla hinnalla vaan. Jos mummon kämppä alle markkinahinnan, niin se vaan menee nopeammin kaupaksi ja pois häiriköimästä. Tyhjä sitä on odottaa, että jonkun halvempi kämppä myydään, aina sieltä joku putkahtaa jonka hintataso on omasta mielestä väärä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä
Kämppä nyt vapaa. Kuvissa kalustettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma myyntiin omalla hinnalla vaan. Jos mummon kämppä alle markkinahinnan, niin se vaan menee nopeammin kaupaksi ja pois häiriköimästä. Tyhjä sitä on odottaa, että jonkun halvempi kämppä myydään, aina sieltä joku putkahtaa jonka hintataso on omasta mielestä väärä
Joo, pätee, jos hintaeroa ei kamalasti. Meidän alueella toisessa yhtiössä myös kaksi samanlaista asuntoa kaupan: toinen 339 e ja toinen 329 e. Minuun ei 10 000 e hintaero vaikuttaisi ostajana, vaan se, kummasta asunnosta pidän enemmän. Mutta jos toinen 300 000 e ja toinen 350 000 e. Tai noh, ehkä silloin ostaja tajuaa, että nyt saa toisen todella halvalla ja ostaa sen alta pois?
On.