Lapsi kuulee "ääniä pään sisällä"?
Ulospäin ei näy mitään, sanoi vaan että kuulee "omat ajatukset tosi kovaa pään sisällä".
Onko kenelläkään kokemusta?
Kommentit (84)
Todennäköisesti ihan normaalia. Vakavampana sitten psykoosin ensioireita tai jotain dissosiatiivista oireilua. Ole yhteydessä ammattilaisiin nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat hysteerisiä
Mistä johtuu ihmisten hysteria? Onko siihen vain yksi syy?
Muistan että päiväkoti-ikäisenä minulla oli kovenevaa tinnitusta/kuulin kovan äänen aina uniaikaan ja sen jälkeen muistaakseni kuulin joko muiden puheen tai omat ajatukset huutona. Muisto tuli mieleen tätä lukiessa. Hävisi kun pakkopäiväunet lopetettiin ja nyt ihan tavallinen korkeakoulutettu nainen. En kuule enää ääniä.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo jotenkin epänormaalia? Itsekin kuulen ajatukseni päässä. Joskus jopa pidän monologia pääni sisällä, kun teen jotain. Esimerkiksi
"Jos nyt ensiksi pyykkäisin ja sitten tiskaisin. Ei sittenkään niin vaan toisinpäin. Silloin voin tiskatessa pitää likaista paitaa ja heittää sen aitten pyykin sekaan. Joo näin teen. Ja sen jälkeen voisinkin käydä ulkona. Hyvä idea!"
Ihan täysipäinen olen :)
Tähän tyyliin minäkin monesti jäsentelen päivän puuhia pääni sisällä. Olen luullut, että kaikki tekevät niin :D Muutenkin ajatukseni ovat aina sellaista pään sisäistä puhetta. En ymmärrä, mitä muuta ne voisivat olla? Pelkkiä kuviako? Joskus väsyneenä käy niin, että joku ajatus jää päähän jauhamaan ja joutuu ponnistelemaan, että sen saa vaiennettua. Voi olla mikä vaan ajatus, yleensä jotain typerää, tyyliin "hauki on kala".
Vierailija kirjoitti:
Muistan että päiväkoti-ikäisenä minulla oli kovenevaa tinnitusta/kuulin kovan äänen aina uniaikaan ja sen jälkeen muistaakseni kuulin joko muiden puheen tai omat ajatukset huutona. Muisto tuli mieleen tätä lukiessa. Hävisi kun pakkopäiväunet lopetettiin ja nyt ihan tavallinen korkeakoulutettu nainen. En kuule enää ääniä.
Ethän sinä sitten ääniä ole kuullut jos oikein ymmärsin? Onko sinulla ollut jännitystä ja stressiä lapsena sekä turvattomuudentunnetta? Se on hyvin yleistä. Kuormitus vaikuttaa myös keskittymiskykyyn ja vireystilaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo jotenkin epänormaalia? Itsekin kuulen ajatukseni päässä. Joskus jopa pidän monologia pääni sisällä, kun teen jotain. Esimerkiksi
"Jos nyt ensiksi pyykkäisin ja sitten tiskaisin. Ei sittenkään niin vaan toisinpäin. Silloin voin tiskatessa pitää likaista paitaa ja heittää sen aitten pyykin sekaan. Joo näin teen. Ja sen jälkeen voisinkin käydä ulkona. Hyvä idea!"
Tähän tyyliin minäkin monesti jäsentelen päivän puuhia pääni sisällä. Olen luullut, että kaikki tekevät niin :D Muutenkin ajatukseni ovat aina sellaista pään sisäistä puhetta. En ymmärrä, mitä muuta ne voisivat olla? Pelkkiä kuviako? Joskus väsyneenä käy niin, että joku ajatus jää päähän jauhamaan ja joutuu ponnistelemaan, että sen saa vaiennettua. Voi olla mikä vaan ajatus, yleensä jotain typerää, tyyliin "hauki on kala".
Käsittelemme monia asioita mielessämme ja toki meistä jokainen käsitteleekin omalla tavalla asioita kuten itselle parhaiten sopii ja joutuukin välillä jäsentelemään asioita tai pohtimaan toimintasuunnitelmiakin. Varmasti jokaiselle tulee tutuksi elämässä jonkinlaiset muistikatkokset tai ajatusvaikeudet. Väsymys ja stressi vaikuttavat ajattelukykyyn välillä todella paljon esimerkiksi.
Mulla oli kans tuota lapsena. Sen oikeestaan huomas vasta kun meni nukkumaan. Alko ihmisten kesksutelut pyörimään päässä. Vähän niinku monta tv kanavaa yhtäaikaa kuuntelis. Meni ohi. Nyt kun mietin taaksepäin niin todennäköisesti johtui kofeiinista tai oli silloin jonkinlaista adhdta.
Veisin tutkimuksiin, jotkut äänet voivat olla ahdistavia , vihaisia ja syyllistäviä
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kans tuota lapsena. Sen oikeestaan huomas vasta kun meni nukkumaan. Alko ihmisten kesksutelut pyörimään päässä. Vähän niinku monta tv kanavaa yhtäaikaa kuuntelis. Meni ohi. Nyt kun mietin taaksepäin niin todennäköisesti johtui kofeiinista tai oli silloin jonkinlaista adhdta.
Ei kuulu ADHDn kuvaukseen. Tuohan kuulostaisi aivan siltä kuin olisit käynyt esimerkiksi päivän asioita läpi itseksesi myöskin oppiaksesi. Aina ei muista tarkkaan mistä on ollut kysymys tai ei kehtaa sanoa. Muistan itsekin lapsena illalla nukkumaan mennessäni miettineeni ja pohtineeni kaikenlaisia päivän tapahtumia kuten kanssakäymistä ihmisten kanssa, mielipahan aiheita myös liittyen esimerkiksi muiden ihmisten käytökseen tai muuhun toimintaan. Lapsetkin ajattelevat asioita, tekevät havaintoja, pohtivat ja oppivat. Siksikin on tärkeää katsoa lasten perään ja keskittyä heidän elämäänsä sekä hyvinvointiinsa. Lapset myös kyselevät hyviä kysymyksiä joten voimme haastaa itseämme ja pohtia kuinka lasten nerokkaisiin kysymyksiin on hyvä vastata aina mahdollisimman rehellisesti mutta myös ikätasoisesti ja tähän vaikuttaa jokaisen lapsen yksilöllinenkin kehityskohta.
Puolet ihmisistä kuulee ajatukset sisäinenä puheena . Olisiko kyse tästä ?
Vierailija kirjoitti:
Veisin tutkimuksiin, jotkut äänet voivat olla ahdistavia , vihaisia ja syyllistäviä
Mihin tutkimuksiin veisit?
Vierailija kirjoitti:
Puolet ihmisistä kuulee ajatukset sisäinenä puheena . Olisiko kyse tästä ?
Onko jo näin suuri osa näitäkin? Itse en kuulu näihin sisäisen oman puheen kuulijoihin. Ennen kukaan ei kyllä minulle kertonut, se on kai tuntunut heistä normaalilta kuten minusta täysi hiljaisuuskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsella oli joku ääni "päässä" ja sitä tutkittiin ja kyllä välillä minua syytettiin kun en osaa kasvattaa, no oli noin 10 vuotias ja se ääni oli tinnitus. On siis ihan kunnolla tutkittu ja ilmeisesti on joko synnynnäinen tai johtuu korvatulehdus kierteistä.
Ei voi olla tinnitus koska se on fysiologista. Toki tätäkin on saattanut esiintyä. Mitä kaikkea tutkitte häneltä ja mitä muuta tuli esille? Kiinnostaisi hyvin paljon. Lapset ovat välillä haastavia kasvattaa ja meissä aikuisissakin on eroja, emme ole kaikki niin luonnollisia kasvattajia joten asioihin tulee suhtautua ja hyväksyä asiat kuten ne ovat menneet. Joskus keskustelu turvallisesti saattaisi parantaa haavojakin. Toisinaan lääkäritkin osaavat olla hieman ilkeitä sanoissaan sillä hekin ovat omia persoonallisuuksiansa, onneksi ja valitettavasti.
Onneksi pääsi vihdoin ja viimein korva-nenä-ja kurkkutautien polille, on siis jotain vaurioita joista johtuu. Hirveintä oli tuo että minua syytettiin ja lasta juoksetettiin terapiassa kun kuulee ääniä, onneksi osasi itse sitten alkaa kertomaan että se ääni on korvassa. Koulussa sitä ei tietenkään huomioitu ettei pysty hiljaisessa olemaan, vaan on "liian vilkas" eli diagnoosista huolimatta ei otettu huomioon. No on nyt aikuinen ja oppinut elämään senkin kanssa, kun ei se lopu koskaan. Mutta itse toivon että jos joku saisi apua, että tämmöinen voi olla ihan syntymästä asti tai tulla myöhemmin, eli lapsi ei välttämättä ole sekaisin päästään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu ADHDn kuvaukseen. Tuohan kuulostaisi aivan siltä kuin olisit käynyt esimerkiksi päivän asioita läpi itseksesi myöskin oppiaksesi. Aina ei muista tarkkaan mistä on ollut kysymys tai ei kehtaa sanoa. Muistan itsekin lapsena illalla nukkumaan mennessäni miettineeni ja pohtineeni kaikenlaisia päivän tapahtumia kuten kanssakäymistä ihmisten kanssa, mielipahan aiheita myös liittyen esimerkiksi muiden ihmisten käytökseen tai muuhun toimintaan. Lapsetkin ajattelevat asioita, tekevät havaintoja, pohtivat ja oppivat. Siksikin on tärkeää katsoa lasten perään ja keskittyä heidän elämään
Hienosti kuvittelet tietäväsi mitä koin tai kuulin :D uskomattomia kommentteja täällä aina.
Voi olla Liisa Ihmemaassa -syndrooma (AIWS).
Minulla oli yläkouluiässä kohtauksia joissa kuulin normaalit ympärillä olevat äänet kovemmalla. Kohtaus kesti jotain minuutteja. Uskoisin, että kyse oli tuosta AIWS:sta.
Vierailija kirjoitti:
Monet kirjoittavat jotain tällaista, mutta eivät tunnu ymmärtävän, että miltä kuulostaa "oikean" audion kuuleminen pään sisällä. Minulla on kokemusta siitä, kuulen yksittäisiä räsähdyksiä tai huudahduksia harvakseltaan, en edes viikottain. En kyllä koskaan kuule tunnistettavia sanoja. En ole tosin mt-ongelmainen. Ap:n lapsi kuitenkin tutkimuksiin heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet kirjoittavat jotain tällaista, mutta eivät tunnu ymmärtävän, että miltä kuulostaa "oikean" audion kuuleminen pään sisällä. Minulla on kokemusta siitä, kuulen yksittäisiä räsähdyksiä tai huudahduksia harvakseltaan, en edes viikottain. En kyllä koskaan kuule tunnistettavia sanoja. En ole tosin mt-ongelmainen. Ap:n lapsi kuitenkin tutkimuksiin heti.
Miksi lapsi tutkimuksiin mutta sinun ei tarvitse? Ja mitä nämä tutkimukset ovat joita hoette täällä netissä kaikille? Miksi sellaisista ei siis puhuta? Mitä näissä tutkimuksissa tehdään? Kertokaa nyt joskus jotakin järkevää, aitoa ja oikeaa tietoa.
Onko tässä nyt kyse ihan tavallisesta sisäisestä dialogista, vai kuuletko todella ne ääninä? Kyllä mäkin tällaisia juttuja teen, ja laulut (ja puheet) voi pyöriä päässä vaikka eri lauluäänillä, mutta en mä niitä oikeasti kuule.