Lapsi kuulee "ääniä pään sisällä"?
Ulospäin ei näy mitään, sanoi vaan että kuulee "omat ajatukset tosi kovaa pään sisällä".
Onko kenelläkään kokemusta?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan vahvasti lapsen puhuvan ajatuksista. Lapsien kielikuvat voi joskus kuulostaa hyvinkin mielenkiintoiselta aikuisen korvaan kuultuna.
Itsekin joskus taisin pikkulapsena kuvailla päänsärkyä, että "aivoihin sattuu!". On varmaan hetken vanhemmat miettineet, että mitä ihmettä :D
Tässä on kyse kouluikäisestä lapsesta. Ihanko tosi hän on vetänyt kuuppa tyhjänä elämässään vähintään 7 vuotta ja yksi aamu tajuaa, että hei mitä nää äänet on? Onko nää nyt niitä ajatuksia?
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo jotenkin epänormaalia? Itsekin kuulen ajatukseni päässä. Joskus jopa pidän monologia pääni sisällä, kun teen jotain. Esimerkiksi
"Jos nyt ensiksi pyykkäisin ja sitten tiskaisin. Ei sittenkään niin vaan toisinpäin. Silloin voin tiskatessa pitää likaista paitaa ja heittää sen aitten pyykin sekaan. Joo näin teen. Ja sen jälkeen voisinkin käydä ulkona. Hyvä idea!"
Ihan täysipäinen olen :)
Eiköhän kaikki pääasiassa ajattele näin? Vai teettekö kaiken kuin päätön kana ilman pohdiskelua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan vahvasti lapsen puhuvan ajatuksista. Lapsien kielikuvat voi joskus kuulostaa hyvinkin mielenkiintoiselta aikuisen korvaan kuultuna.
Itsekin joskus taisin pikkulapsena kuvailla päänsärkyä, että "aivoihin sattuu!". On varmaan hetken vanhemmat miettineet, että mitä ihmettä :D
Tässä on kyse kouluikäisestä lapsesta. Ihanko tosi hän on vetänyt kuuppa tyhjänä elämässään vähintään 7 vuotta ja yksi aamu tajuaa, että hei mitä nää äänet on? Onko nää nyt niitä ajatuksia?
Niin, totta kai koska näin sanot.
Skitsofreniahan se lapsella on, tai orastava psykoosi. Se on paljon loogisempi vaihtoehto, eikö?
Tulee mieleen vielä ns. korvamato, kun joku hirveä renkutus jää soimaan päähän eikä lähde millään... Ettei sen tyyppistä voisi tarkoittaa?
Voi miten tyhmänä lapsia pidetäänkään :/ Onneksi ap ei pidä. Nämä jotkut taitaa olla niitä tyyppejä, jotka vastaa kyselyikäiselle lapselle joka toiseen kysymykseen "älä kysele, ei sun vielä tarvitse tollasia tietää"
Minuta tuo on ihan normali vaihe lapsen ajattelun kehityksessä. Ensin lapsen sisäinen puhe on konkreettista, lapsi höpöttää koko ajan sitä puhetta mitä aivot hänelle tuottavat. Eli "tää tässä meni tänne tälla lailla näin hups siihen istuu tämä tässä näin". Sitten lapsi alkaa sisäistää puhettaan, lakkaa puhumasta sitä ulospäin mutta ei vielä tunnista sitä ääntä omaksi sisäiseksi äänekseen. Se tuntuu hänestä vieraalta, aivan kuin joku puhuisi hänen päässään.
En olisi yhtään huolissani.
Hyvä ketju, nostelen kommentoitavaksi. Mitä ajatuksia herää aiheesta kun nyt on palstallakin ollut paljon asiaa äänistä mielessä tai päässä?
Vierailija kirjoitti:
Skitsofrenia.
Ei varmasti ole. Aika monet kuulevat mielessä omaa ääntänsä kuin ohjauksena. Näitä on nykyisin tullut paljon esille, meillä on jokaisella omanlainen persoonallisuus sekä omanlainen tapa ajatella ja toimia elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Alkava mt- häiriö. Hoitoon. Nopeasti.
Ei pidä paikkaansa. Kannattaa lopettaa tämä kiusaaminen. Lapset ovat vielä useasti hieman erilaisia kuin aikuiset mielenkin osalta, tietysti lapset ovat suuressa kehitysvaiheessa pitkän ajan jossa on paljon kaikenlaista opittavaakin.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen lapsi? Itsellä oli tuota alakouluikäisenä. Ensin sitä ei uskottu, sitten totuin siihen ja murrosiän alkaessa se loppui. Äänet olivat ihan tavallista puhetta eikä ne häirinneet kuin esim. kokeissa tai muuten hiljaisissa tilanteissa missä piti keskittyä. Silloin tuntui että yrittää tehdä jotain Helsingin rautatieasemalla pahimpaan ruuhka-aikaan.
Millaista puhetta teillä on joka häiritsee teidän keskittymistä vai onko jokin muu varsinainen häiriötekijä tai sellainen kokonaisuus? Minua kiinnostaa suuresti jokaisen henkilökohtaiset kokemukset.
Minun lapsella oli joku ääni "päässä" ja sitä tutkittiin ja kyllä välillä minua syytettiin kun en osaa kasvattaa, no oli noin 10 vuotias ja se ääni oli tinnitus. On siis ihan kunnolla tutkittu ja ilmeisesti on joko synnynnäinen tai johtuu korvatulehdus kierteistä.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen lapsi? Onko suvussa paljon mielen kanssa ongelmia, kuten 2 suuntaista? Kannattaa ottaa tosissaan ja kysyä lapselta enemmän. Ja tosissaan lääkäriin puheille tai sitten ottaa ihan psykiatriseen yhteyttä.
Lapsi ei tarvitse lääkäreitä jos hänellä on kaikki hyvin. Psyykkiset sairaudet eivät periydy vaan ovat täysin yksilöllisiä asioita edelleenkin. Katsokaa lapsia ja vanhempia, ovatko he aina kuin samasta puusta veistettyjä?
Minusta on hämmästyttävää, että kaikilla ihmisillä ei ole sisäistä dialogia. Minulla nauha on ihan koko ajan päällä, jopa nukkuessa. Kun herään, niin se ajatus mikä unessa on ollut, niin jatkuu suoraan hereillä ollessa.
Vierailija kirjoitti:
Omat ajatukset tietysti ovat sanoina tai kuvina pään sisällä.
Ero on siinä, ovatko ajatukset omia vai tuntuuko siltä, että päässä kuuluu jotain muuta ääntä.
Mitä tällä tarkoitetaan, tätä olisi hyvä saada avatuksi jotta asiaa voisi ymmärtää enemmän ja paremmin. Esimerkkejä voisi antaa tueksi.
kirjoitti:
Lapsellekin voi tulla psyykkinen sairaus. Käsittämättömän moni ei halua uskoa tätä. Ole kiltti ja vie lapsesi hoitoon.
Jos lapsi tarvitsee sairaalahoitoa niin hän paranee kyllä, lapsilla ei ole samanlaisia ongelmia kuin aikuisilla. Oletkohan katsonut elokuvia liikaa? Voisihan se toki olla että vahvan lapsen kanssa ei pärjätä kotona mutta en usko että sekään on syy laittaa lasta kärsimään turhaan johonkin kolkkoon paikkaan. Tämä on elämä eikä elokuvaa kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuuleeko siis vain omat ajatuksensa, vai jonkun muunkin ajatuksia? Jos omiaan vaan, niin ihan normaaliahan tuo on. Itsekin kuulen. Ajattelen aina "ääneen pään sisällä" jos nyt noin voi sanoa, olen luullut että se on ihan normaalia :O
Kenen muun ajatuksia ne voisivat olla sitten? Onko tämä faktatietoa jostakin? En ole itse kuullut omaa ääntäni koskaan päässäni joten minulle tuli täytenä yllätyksenä te jotka kuulette omaa ääntänne ja pidätte sitä normaalina.
Minkä ikäinen? Minkälaisia ääniä? Käskeekö äänet tehdä jotain? Pelottaako ne lasta? Varaa aika lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo jotenkin epänormaalia? Itsekin kuulen ajatukseni päässä. Joskus jopa pidän monologia pääni sisällä, kun teen jotain. Esimerkiksi
"Jos nyt ensiksi pyykkäisin ja sitten tiskaisin. Ei sittenkään niin vaan toisinpäin. Silloin voin tiskatessa pitää likaista paitaa ja heittää sen aitten pyykin sekaan. Joo näin teen. Ja sen jälkeen voisinkin käydä ulkona. Hyvä idea!"
Ihan täysipäinen olen :)
Eiköhän kaikki pääasiassa ajattele näin? Vai teettekö kaiken kuin päätön kana ilman pohdiskelua?
En minä ainakaan aina ajattele vaan toimin vain. Joskus kyllä pohdin miten toimia järkevästi jos on esimerkiksi paljon asioita tehtävänä mutta en koskaan millään äänellä mielessäni ole ajatellut, en siis ole omaa ääntäni kuullut koskaan missään tapauksessa mielessäni.