Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä saa vanhemmat päästämään lapsen hampaat tähän kuntoon?!

Vierailija
14.12.2015 |

Katsoin juuri Areenasta Kandit-sarjan kolmannen tuotantokauden seitsemännen kauden, jossa esiintynyt lapsipotilas sai kyllä järkyttymään. Kyseessä siis 4-vuotias Jonne (lapsen nimi on oikeasti Jonne, en vain käytä "nimityksenä"), jolta joudutaan poistamaan pahasti reikiintynyt maitohammas esilääkityksessä. Eikä hammasta edes saada pois kokonaisuudessaan, se on niin täynnä kariesta että hapertuu toimenpiteen aikana ja hajoaa palasiksi. Jaksossa näkyy lapsen hampaita myös muutoin ja näky on ihan järkyttävä: pinnat ovat ainakin osissa hampaista ihan ruskeita ja etuhampaissakin kunnon plakkikerros. Muuta hoitoa suunnitellaan tehtäväksi nukutuksessa.

Lasta käy sääliksi, äidille ei heru yhtään sympatiaa. Mikä, siis mikä helvetissä, on mennyt niin pahasti pieleen, että nelivuotiaan hammaskalusto on tuossa kunnossa? Äiti vaikutti ihan tavalliselta ohjelmassa, mutta jossain on pakko olla isosti vikaa. Noin pieni lapsi ei itse pysty hampaitaan tuohon kuntoon saattamaan. Onko täällä hammaslääkäreitä/muita suun terveydenhuollon ammattilaisia tai asiasta tietäviä? Onko näin pahoja tapauksia paljonkin?

Kommentit (127)

Vierailija
1/127 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jotain on äidissä pahasti vialla, ei sitä muuten voi selittää.

Vierailija
2/127 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva ja liian aikaisin aloitettu makean syönti (karkkiahan ei suositella annettavaksi ennen 3-v. ikää, koska hammaskiille ei ole kovettunut.) Limsat, mehut. Jatkuva napostelu (hampaat kestävät 5-6 happohyökkäystä päivässä). Xylitolituotteiden käyttämättömyys. Hammaspesujen laiminlyönti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/127 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. tietyt lääkkeet rapauttavat hampaita. Kaikilla vanhemmilla ei pysy omakaan elämä lapasessa, saati lapsen. Jos on vaikka riitaisa liitto, alkoholismia tai sairautta niin ei siinä lapsen hampaita enää muisteta. Äidillä vaikka rintasyöpä, isä matkatöissä ja lapsella liimakorva. Se on siinä.

Vierailija
4/127 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkonen lisää vielä, että en ole hammaslääkäri, mutta olen vierestä nähnyt samanlaisen tilanteen, sen perusteella vastailin.

Vierailija
5/127 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä mietin että miten ihmeessä äiti on suostunut kuvattavaksi ohjelmaan? Jos olisin itse noin huono vanhempi että lapseni hampaat olisivat tuossa kunnossa, en kyllä sitä telkkarissa esittelis...

Vierailija
6/127 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen neuvolassa töissä enkä ole törmännyt moiseen räikeään laiminlyöntiin. Itse katsoin myös ko. jakson ja olin todella järkyttynyt. Meilläkin on kuitenkin hammastarkastukset lapsilla 1v, 3v ja 5v, eikö äiti ollut käynyt missään??

Vierailija
7/127 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jotain on äidissä pahasti vialla, ei sitä muuten voi selittää.

Niin täytyy olla... Ihmettelen vain, kun oli ihan perusfiksun oloinen.

Ap

Vierailija
8/127 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhuollosta tehdään ainakin meillä lastensuojeluilmoitus jos pienen lapsen hampaat ovat hyvin huonokuntoiset. Kyllä se jostain kertoo, mikäli lapsen hampaat on jo pienenä pilalla.

Vierailija
9/127 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko kyseessä olla joku sairaus tm. ?

Vierailija
10/127 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden lapsen, jolla paha reikiintyminen huomattiin 5-vuotistarkastuksessa. Heikko hammasluu kuulemma. Perheen muilla lapsilla normaalit hampaat.

Vierailija
11/127 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs hammaslääkäri kertoi käsityksenään, että sellaiset vanhemmat, joilla on itsellään ollut ongelmia hampidensa kanssa, suhtautuvat lastensa hampaiden puhdistukseen huolellisesti. Sellaiset taas, joilla itsellään ei ole ongelmia esiintynyt, tuntuvat ajattelevan, että hampaat ihan itsestään pysyvät kunnossa. Hän myös kertoi, että mikäli hampaat eivät reikiinny 18:sta ikävuoteen mennessä, eivät ne yleensä reikiinny senkään jälkeen.

Suattaapi olla,mutta suattaa olla olemattakin.

Omalta kohdaltani allekirjoitan, olen ollut lähes fanaattinen lasteni hampaiden puhdistamisessa, koska omat hampaani ovat olleet  ongelmalliset. Saivat alkaa itse pestä vasta tokalla luokalla. Nyt aikuisia ja reikiä nolla.

Vierailija
12/127 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkikaa ennen kuin hutkitte. Jotkut sairaudet haurastavat luuta ja inhalaattorista saa kunnon hammasmyrkkyjä.

Vierailija
13/127 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. tietyt lääkkeet rapauttavat hampaita. Kaikilla vanhemmilla ei pysy omakaan elämä lapasessa, saati lapsen. Jos on vaikka riitaisa liitto, alkoholismia tai sairautta niin ei siinä lapsen hampaita enää muisteta. Äidillä vaikka rintasyöpä, isä matkatöissä ja lapsella liimakorva. Se on siinä.

On ihan totta, että elämäntilanteita on monenlaisia. Itselläni muuten oli lapsena liimakorva ja olen elämäni aikana syönyt varmasti kymmeniä antibioottikuureja korvatulehdukseen. Astmakin löytyy, ja astmalääkkeet tunnetusti saattavat aiheuttaa hampaiden reikiintymistä. Lisäksi isäni sairasti syöpää, joten meillä oli perheessäni juurikin tuollaisia mainitsemiasi stressitekijöitä. Vanhempani pitivät kuitenkin aina huolta terveydestäni ja myös hampaiden pesua korostettiin varsinkin lapsena kun astmalääkitys aloitettiin. Edelleen siitä mainitaan aina apteekissa lääkkeitä hakiessani. En siis usko, että nykymaailmassa on tiedon puutteesta kyse. Kaikista näistä riskeistä huolimatta minulla on vain pari paikkaa hampaissa. Karkkia syön noin kerran viikossa ja elän muutenkin normaalisti, en mitenkään erityisesti varjele hampaitani. Ei siis edellenkään heru sympatiaa.

Ap

Vierailija
14/127 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän yhden lapsen, jolla paha reikiintyminen huomattiin 5-vuotistarkastuksessa. Heikko hammasluu kuulemma. Perheen muilla lapsilla normaalit hampaat.

Selllaista ei kuulemma ole. On aikainen kariestartunta - äkäinen ja erittäin reikiinnyttävä. Ja sen saa huonolla hammashygienialla.

Meillä on vanhemmilla karies, eikä olla oltu lusikoiden tms kanssa yhtään tarkkoja. 5v: llä on silti hampaat moitteettomassa kunnossa.

Vierailija
15/127 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmalääkitys "syö hmpaita" ja tiedän vegaaniperheen, jossa sitruunavesi (hapan) sai aikaan pikkulasten hampaiden reikiintymisen. Joku hammaslääkäri totesi, että sokeri ei ole yhtä paha kuin jatkuva hampaiden altistaminen happamalle.

Vierailija
16/127 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pesin hampaita pienenä ahkerasti, mutta plakkikerrosta lukuun ottamatta aloituksen kuvaus sopii silti hampaisiini lapsena. Pelkäsin myös pitkään hammaslääkäriä, koska siihen aikaan yritettiin olla puuduttamatta lapsilla. Kaverini taas ei pessyt hampaitaan käytännössä koskaan ja hänellä todellakin hampaat olivat lapsena aina paksun plakin peitossa, silti hänellä ei lopulta ollut kuin muutama reikä.

Hammasluu ja yleinen vastustuskyky vaikuttaa todella paljon. Minulla on ollut paljon muitakin terveysongelmia aina.

Vierailija
17/127 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi kehdannut osallistua ohjelmaan, jos lapseni hampaat olisivat tuossa kunnossa.

Vierailija
18/127 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänhallintakysymys. Ei vanhemman tarvitse välttämättä olla mikään päihdeongelmainen, mutta kyllähän siinä vanhemmuudessa jotain puutteita on, kun ei pidä huolta lapsen hampaista. Hammasterveys on yksi merkittävimmistä ja eniten kontrolloiduista alaikäisten terveydenhuollollisista asioista Suomessa. Itse tiedän pari eri perhettä, joiden lapsilla vakavia suuhygieniaongelmia. Yhden perheen yh-äiti on huumeriippuvainen ja lapset elävät muutenkin kuin pellossa. Toinen perhe on todella ylipainoinen ja heillä ei todellakaan kiinnitetä mitään huomiota terveyteen missään mielessä. Mässyttävät surkeaa ruokaa eikä lapsilla (eikä vanhemmilla) ole mitään liikuntaharrastusta. En oikeastaan tiedä, kumpaa perhettä on kamalampi katsella, mutta voin kertoa ettei lasten hammasongelmat ole perheiden ainoita ongelmia.

Vierailija
19/127 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä mietin että miten ihmeessä äiti on suostunut kuvattavaksi ohjelmaan? Jos olisin itse noin huono vanhempi että lapseni hampaat olisivat tuossa kunnossa, en kyllä sitä telkkarissa esittelis...

Lieköhän saanut jonkun korvauksen, jolla laskenut että saa ostettua näin ja näin monta askia tupakkaa ja sitten ilmanmuuta suostunut.

Vierailija
20/127 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lieköhän saanut jonkun korvauksen, jolla laskenut että saa ostettua näin ja näin monta askia tupakkaa ja sitten ilmanmuuta suostunut.

Noista mitään korvauksia saa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi