Satu-nimen taivuttaminen: Satun vai Sadun, Satulle vai Sadulle, jne?
Ilmeisesti tuo riippuu henkilöstä, kumpaa suosii? Olen nähnyt kumpiakin taivutusmuotoja useasti. Kumpaa sinä käyttäisit?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Molempi käy. MInän käytän T muotoa.
Satu
Sama täällä.
T. Toinen Satu
Satu, Sarun, Sarulle. Näin se meiräm murre sannoo asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä palsta se ei petä koskaan!
😂😂😂
Aina löytyy uutta pölyä nostettavaksi.
Tunnen kaksi Satua ja heidän nimensä taipuvat eri tavoin. Koska olen paljon enemmän tekemisissä sen Sadun kanssa, jonka nimi taipuu "Sadun", taivutan yleensä myös Satun nimen "Sadun", kun olen niin tottunut siihen.
Älkää kivittäkö heti, kun kumminkin kysyn: Tytön nimi on Helmi. Onko genetiivi Helmin vai Helmen?
Kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satu -> Satun, Satulle jne.
satu->sadun, sadussa jne.
Näin itsekin käytän.
Samoin kuin nimi Raita.
Raita, Raitan, Raitalle jne
raita, raidan, raidalle jne
Hassua. Minulle ei ole koskaan tullut edes mieleen, että nimen Raita voisi taivuttaa Raitan. Ehkä se johtuu siitä, että luin lapsena kirjan joka kertoi Raita-nimisestä tytöstä, ja siinä se taivutettiin Raidan.
Myös nimen Outi voi taivuttaa Outin tai Oudin.
Vierailija kirjoitti:
Älkää kivittäkö heti, kun kumminkin kysyn: Tytön nimi on Helmi. Onko genetiivi Helmin vai Helmen?
Kiitos!
Helmin. Vähän sama jos sanoisi Ennin sijasta Ennen, tai Karin sijasta Karen🙈
Satun tietämään yhden satun, jossa Satun äiti kirjoittaa Satulle satun.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos!
Helmin.
t. 98v Helmin lapsenlapsi
Vierailija kirjoitti:
Kiitos!
Helmin. Ihan samoin kuin taivutetaan Pilvi -> Pilvin, Suvi -> Suvin jne. jne.
Saako Satu sisään tulla?
vai
Saako Sadun sisään tulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos!
Helmin. Vähän sama jos sanoisi Ennin sijasta Ennen, tai Karin sijasta Karen🙈
Ei ollenkaan sama. Eihän sana kari taivu karen, mutta sana helmi taipuu helmen ja pilvi taipuu pilven. Jostain syystä on kuitenkin vakiintunut käytäntö taivuttaa Pilvi ja Helmi ilman, että i-kirjain muuttu e-kirjaimeksi.
eri
Toi Satulle on täysin väärin. Miksi Kielitoimisto antaa periksi näille kehareille? Ettei tule paha mieli?
Mitä seuraavaksi? 2 + 2 on 4 tai myös 5 on oikein?
Teellä menen itse
mutta mua ei haittaa jos joku käyttää deetä
Vierailija kirjoitti:
Toi Satulle on täysin väärin. Miksi Kielitoimisto antaa periksi näille kehareille? Ettei tule paha mieli?
Mitä seuraavaksi? 2 + 2 on 4 tai myös 5 on oikein?
Millä perusteella se on väärin? Esimerkiksi nimi Patu taipuu Patun eikä Padun.
Satu kuulostaa järkevämmältä. Vertaa Tatu tai m a t u.
90-00 luvuilla ainakin opetettiin vielä, että tämänkaltaiset erisnimet taipuu t:llä ja substantiivit d:llä. Pidän tästä itse edelleen kiinni, ja kielitoimistokin sallii sen. Ja omaan korvaan kuulostaa sivistyneeltä osata erottaa henkilö ja asia toisistaan.
Satulla, Satulle vs. sadulla, sadulle