Pahoitin mieleni ystävän tarjoiluista
Ystäväni oli tehnyt sushia, mutta jättänyt ruodot sinne. Kun pahaa aavistamatta haukkasin, niin sain ison, kamalan ruodon suuhuni. Pahoitin mieleni tästä. Minusta ystävä on typerä jättäessään ruodot sushiin. Saanko ajatella hänestä, että hän on typerä?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, ymmärräthän sen, että tällaisille palstoille tulee purkamaan pahaa oloaan sinun lisäksesi lukemattomat muut rikkinäiset ihmiset. Et voi olettaa, että saat fiksuja ja empaattisia vastauksia ihmisiltä, joiden oma elämä on niin pahasti solmussa, että täytyy vähätellä muiden kokemuksia anonyymisti. Täällä on helppo antaa takaisin, kun tosielämässä ei pysty. Teethän itsekin niin.
Älä siis niputa näitä kommentteja samaan kuin tosielämän kommentit. Nämä vastaukset eivät kerro yhtään mitään. Jos haluat purkaa pahaa oloasi täällä, tee niin, mutta älä odota, että saat oikeasti apua. Voit toki yllättyä positiivisesti, jos näin käy, mutta suhtaudu tähän niin kuin suhtaudutaan muihinkin oksennuspaikkoihin.
No jaa. Kyllä minä miellän asian niin, että se, mitä täällä sanotaan saatetaan jättää oikeasti sanomatta, mutta ajatellaan minusta kuitenkin. Joten ei tämä palsta minusta nyt milläänlailla siinä mielessä poikkea elämästä sinänsä.
Ap
Ongelmana vain on oikeassa elämässä erottaa nämä ihmiset toisistaan, siis empaattiset ja sellaista esimerkiksi sellaista näyttelevät ihmiset toisistaan.
Ap
Luin viestit läpi ja yritin ymmärtää ap:n ajatuksen juoksua, ja aloin päästä pikkuhiljaa kärryille, ja että kyllä kai rikkinäinen ihminen varmasti voi vetää unestaan tuollaisen tulkinnan. Kannattaisiko ehkä mennä puhumaan näistä kipeistä asioista psykologille?
MUTTA
Sitten luin aloituksen uudelleen. Tajusin, että ap:han yrittää itse vedättää tässä lukijakuntaa sepittämällä, että asia on oikeasti tapahtunut. Ottaa siihen muutaman sympatisoivan kommentin ja sitten paljastaa, että koko homma oli unta.
Tässä vaiheessa on aivan normaalia, että menettää muiden kommentoijien sympatiat. Ei psykologin vastaanotollakaan kerrota ensin, että minua kiusataan elämässäni jatkuvasti, tarina toisen perään siitä mitä kaikkea pahaa on tapahtunut. Sitten lopuksi sanotaan, että niin nämähän eivät ole siis tapahtuneet oikeasti vaan unissani. Kyllä siinä ammattiauttaja joutuu jonkun diagnoosin tekemään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla joku diagnoosi, ap?
Ei ole, kuinka niin. Oliko 7:n vastaus minulle muka asiallinen?
ApSun pitäis olla ap aikuinen ihminen. Lapsilla saattaa mennä uni ja valvetodellisuus sekaisin ja ovat vihaisia ja loukkaantuneita ihmisille, jotka unessa kohtelivat häntä väärin. Aikuinen ymmärtää, että se oli vain unta, eikä tule kysymään av-palstalla onko oikeutettua olla vihainen ihmiselle, joka hänen unessaan jätti sushiin ruotoja. Sun diagnoosissa voisi lukea esimerkiksi henkinen kehitys viivästynyt.
Olen aikuinen ihminen. En nyt ymmärrä, mikä sen erottaa, ettei asiasta voi puhua, että asia tapahtui unessa, kun se nosti tietoisuuteeni, että ihmissuhteissani on tällaista. Ihmettelin hieman itsekin, että pystyin tuntemaan sen mielipahan unessa, valvetietoisuudessa luultavasti vain koittaisin hohotella, että ei se mitään, vaikka pahalta tuntuisi ja tunnetasolla kokisin sen ystäväni vihamieliseksi viestiksi. Olisi nimenomaan parantavaa, jos se kerran ei ollut sitä, että ihmiset voisivat ja osaisivat sanoa, ettei ollut tarkoitus vahingoittaa sinua, eivätkä hyökkäillä, kuten nro 7. Koska vaikka se olisikin miten idioottimaista ja naurettavaa tahansa, niin minulle on näemmä jäänyt tällainenkin epäilys mieleeni etteivät ihmiset minusta pidä ja vaikka ruotoisen kalan syöttäminen minulle kertookin siitä (ellei toisin todisteta) ja että mielipahaakaan ei saisi syntyä milläänlailla, tai sen syntyminen on aina minun vikani.
Ap
Siis oikeasti tulkitsisit vihamielisyydeksi sinua kohtaan sen, että ystäväsi epäonnistuisi kokkaamisessa?? Miksi ihmeessä? Nolompaahan tuollainen tilanne olisi ystäväsi kuin sinun kannaltasi. Ystävähän siinä mokasi ja hän olisi varmaan ihan riittävän pahoillaan ilman sinun mielenpahoittamisiakin.
Vierailija kirjoitti:
Luin viestit läpi ja yritin ymmärtää ap:n ajatuksen juoksua, ja aloin päästä pikkuhiljaa kärryille, ja että kyllä kai rikkinäinen ihminen varmasti voi vetää unestaan tuollaisen tulkinnan. Kannattaisiko ehkä mennä puhumaan näistä kipeistä asioista psykologille?
MUTTA
Sitten luin aloituksen uudelleen. Tajusin, että ap:han yrittää itse vedättää tässä lukijakuntaa sepittämällä, että asia on oikeasti tapahtunut. Ottaa siihen muutaman sympatisoivan kommentin ja sitten paljastaa, että koko homma oli unta.
Tässä vaiheessa on aivan normaalia, että menettää muiden kommentoijien sympatiat. Ei psykologin vastaanotollakaan kerrota ensin, että minua kiusataan elämässäni jatkuvasti, tarina toisen perään siitä mitä kaikkea pahaa on tapahtunut. Sitten lopuksi sanotaan, että niin nämähän eivät ole siis tapahtuneet oikeasti vaan unissani. Kyllä siinä ammattiauttaja joutuu jonkun diagnoosin tekemään...
Täh? Seiskan kommentissa ei ainakaan mikään kerro, että hän vastasi siihen suuttuneena, etten ollut edes mitään kalaa syönytkään. Muiden vastauksia pidän neutraaleina.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MUTTA
Täh? Seiskan kommentissa ei ainakaan mikään kerro, että hän vastasi siihen suuttuneena, etten ollut edes mitään kalaa syönytkään. Muiden vastauksia pidän neutraaleina.
Ap
Seiskan kommenttihan on trolli, aivan kuten sinun aloituksesi. Koska tällaista ei ole oikeasti tapahtunut, ei myöskään seiskan kommentti ole vakavissaan kirjoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Ap paljastaa: itseasiassa tämä oli uni jonka näin, ja unessa sushin tekijä oli kylläkin ystäväni, mutta ei kukaan, kenet oikeasti tunnen. Aamulla vain herätessäni oloni oli kuin aivan aidosti loukattu, mielipaha oli aika suuri ja pahimpana se tunne, että eihän tällaisestakaan saa suuttua, eihän. Uni kuvaa elämääni metaforana juuri nyt, ei saa suuttua eikä pahoittaa mieltään, vaikka tapahtuu ja on tapahtunut asioita, jotka kuitenkin ovat satuttaneet ja loukanneetkin.
Tekisi oikeasti mieli kiukata ja hyppiä tasajalkaa raivosta ja kiukusta ja huutaa, että minuahan ette mitätöi! Mutta jonkun ruodon sushissa takia? Kukaan ei ymmärrä. Minne tämän mielipahan, jos tuokin olisi oikeasti tapahtunut, tunkisi? Kyllä, minusta tuntuu, ettei minusta välitetä.
Hauska ja älykkästi suunniteltu postaus :) (se ei tietysti ole hauskaa että sinulla on vaikeaa). Muistathan, että unissa kaikki henkilöt (eli myös ystäväsi, joka sushin valmisti) edustavat sinua itseäsi. Eli valmistat itse sen sushin, joka sinua loukkaa. En osaa tämän pitemmälle miettiä, mihin tämän tulkintalinjan pitäisi johtaa ajatuksesi, sen tiedät vain sinä itse. Siitä voisi kuitenkin olla apua sinulle.
27 jatkaa: Jos olisi minun omasta unestani kyse, ottaisin huomioon sen, että minulle sushi ja raaka kala assosioi eksotiikkaa, jotakin vierautta joka ei ole jokapäiväistä. Eli kun syön unessa vaarallista sushia, olen päätellyt, että elämässäni on minulle vieras ja pelottava elementti joka minun pitäisi niellä. Sitten miettisin, miten vieras tulisi tutuksi, miten saisin asioista niin paljon tietoa, että ymmärrän mistä on kyse. Ehkä sen jälkeen olisi helpompi perustella asiat ja ehkä jopa puolustautua.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Nimenomaan. Täh? Ap:n viestit on jo niin sekavia, että en ole varma onko hän varmasti vielä herännyt unestaan. Keittiöpsykologina sanoisin, että ap:lla on puhkeamassa potentiaalisesti jotain vakavampaa, joten oikeasti kannattaisi varata aika vaikkapa työterveyshuollon kautta psykologille. Ei ole toistaiseksi naurattanut vielä yksikään kommentti tässä ketjussa, joten huumorin piikkiin tätä keskustelua on vaikea laittaa.
Ap. kyllä on herneen nenäänvedon mestari. Pahoittaa mielensä näkemästään unesta :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap paljastaa: itseasiassa tämä oli uni jonka näin, ja unessa sushin tekijä oli kylläkin ystäväni, mutta ei kukaan, kenet oikeasti tunnen. Aamulla vain herätessäni oloni oli kuin aivan aidosti loukattu, mielipaha oli aika suuri ja pahimpana se tunne, että eihän tällaisestakaan saa suuttua, eihän. Uni kuvaa elämääni metaforana juuri nyt, ei saa suuttua eikä pahoittaa mieltään, vaikka tapahtuu ja on tapahtunut asioita, jotka kuitenkin ovat satuttaneet ja loukanneetkin.
Tekisi oikeasti mieli kiukata ja hyppiä tasajalkaa raivosta ja kiukusta ja huutaa, että minuahan ette mitätöi! Mutta jonkun ruodon sushissa takia? Kukaan ei ymmärrä. Minne tämän mielipahan, jos tuokin olisi oikeasti tapahtunut, tunkisi? Kyllä, minusta tuntuu, ettei minusta välitetä.Hauska ja älykkästi suunniteltu postaus :) (se ei tietysti ole hauskaa että sinulla on vaikeaa). Muistathan, että unissa kaikki henkilöt (eli myös ystäväsi, joka sushin valmisti) edustavat sinua itseäsi. Eli valmistat itse sen sushin, joka sinua loukkaa. En osaa tämän pitemmälle miettiä, mihin tämän tulkintalinjan pitäisi johtaa ajatuksesi, sen tiedät vain sinä itse. Siitä voisi kuitenkin olla apua sinulle.
Niin, kiitos :) Mietinkin ensin, että sanon sen olleen uni, mutta oikeasti tuollalailla voisin suhtautua irl ja halusin mieluummin ihmisten kommentteja siihen(kin). Voi olla, että tulkintasi on oikea. Pitää vain sulatella hiukan sitä, mistä asiasta elämässäni tässä oikein on kysymys. Olen mielestäni todella herkkä ja minusta suurin osa ihmisistä on kääntynyt jotenkin minua vastaan, mikä on tietenkin helvetin raskas tunne.
Harvoin herätessä vain unen jokin tapahtuma tuntuu täysin aidolta, tämä tuntui.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap. kyllä on herneen nenäänvedon mestari. Pahoittaa mielensä näkemästään unesta :-)
En ole ap, mutta voin sivullisena kommentoida sen verran, että et ymmärtänyt lukemastasi yhtään mitään :) Jatka harjoittelemista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisi oikeasti mieli kiukata ja hyppiä tasajalkaa raivosta ja kiukusta ja huutaa, että minuahan ette mitätöi! Mutta jonkun ruodon sushissa takia? Kukaan ei ymmärrä. Minne tämän mielipahan, jos tuokin olisi oikeasti tapahtunut, tunkisi? Kyllä, minusta tuntuu, ettei minusta välitetä.Hauska ja älykkästi suunniteltu postaus :) (se ei tietysti ole hauskaa että sinulla on vaikeaa). Muistathan, että unissa kaikki henkilöt (eli myös ystäväsi, joka sushin valmisti) edustavat sinua itseäsi. Eli valmistat itse sen sushin, joka sinua loukkaa. En osaa tämän pitemmälle miettiä, mihin tämän tulkintalinjan pitäisi johtaa ajatuksesi, sen tiedät vain sinä itse. Siitä voisi kuitenkin olla apua sinulle.
Niin, kiitos :) Mietinkin ensin, että sanon sen olleen uni, mutta oikeasti tuollalailla voisin suhtautua irl ja halusin mieluummin ihmisten kommentteja siihen(kin). Voi olla, että tulkintasi on oikea. Pitää vain sulatella hiukan sitä, mistä asiasta elämässäni tässä oikein on kysymys. Olen mielestäni todella herkkä ja minusta suurin osa ihmisistä on kääntynyt jotenkin minua vastaan, mikä on tietenkin helvetin raskas tunne.
Harvoin herätessä vain unen jokin tapahtuma tuntuu täysin aidolta, tämä tuntui.
Ap
Tuo tunne on varmasti raskas mutta se on myös varmasti väärä, mikä taidatkin tietää. Se ei tee tunnetta valitettavasti yhtään helpommaksi. Olen itse kärsinyt mm. PMS:stä ym. hormoniheittelyistä, joten tiedän omasta puolestani, miten mahdotonta kurjia fiiliksiä joskus on muuttaa ns. järkipuheella. Sitten saattaa olla, että yhtenä päivänä taas kaikki on toisin ja olen taas saanut taivaan lahjana lehmän hermot takaisin. Meditointi on auttanut minua pahojen aikojen yli. Gyne/ muu lääkäri saattaisi löytää sinulle apua.
Saat ajatella, mutta sanomista en suosittele.
Ehdota, että hän perkaa kalat huolellisesti ennen seuravaa sushittelua.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni oli tehnyt sushia, mutta jättänyt ruodot sinne. Kun pahaa aavistamatta haukkasin, niin sain ison, kamalan ruodon suuhuni. Pahoitin mieleni tästä. Minusta ystävä on typerä jättäessään ruodot sushiin. Saanko ajatella hänestä, että hän on typerä?
Minun reaktioni olisi se, että saattaisi ärsyyntyä ohimeneväksi hetkeksi (en tietysti näyttäisi mitään), mutta sen jälkeen tuntisin myötätuntoa, koska ajattelen, että hän on vähän mokannut, koska ei ole osannut valmistaa ruokaa kunnolla.
En tiedä sitten olisiko uneni takana viha. Tuntemani viha. Se on ainakin suht vieras ja tunteena pahoittaa mieleni ja satuttaa. Olen viimeaikoina joutunut puolustamaan itseäni eikä sille meinaa löytyä sisältäni oikeutusta, vihaa, vaikka tunnen sitä vaikka kuinka paljon. Mutta se ei nouse puolelleni, puolustamaan minua.
Miksi nousisikaan, kun äiti teki kaikkensa opettaakseen, että minun tapani reagoida on väärä, ja toisten oikea. Vihaan tilannetta, jossa minun mieltäni on pahoitettu, eikä toinen halua kantaa minkäänlaista vastuuta teostaan. Esimerkiksi äitini on piilottanut oikeastaan minua kohtaan tuntemansa hyvyyden ja näyttänyt karskin puolensa vain minulle. Minusta tämä on virhe. Minun kuuluisi saada siitä hyvitys ja anteeksipyyntö.
Mutta sitten en voi saada, koska äitipä onkin jotenkin viallinen ja vajaa toimittuaan noin, eikä aio ikinä edes tajuta mitä minä hänestä sain selville. Ei pyydä anteeksi, ei anna arvoa minulle. Pistää vain piikkejä sushiin (vaikka se laittaja olikin kyllä ystävä, ei huoltaja) ja suuttuu, jos toimin kuten hän itse opetti (pidän laittajaa tyhmänä. Koska hän siis opetti, että muut pitävät minua tyhmänä jos pahoitan heidän mielensä, vaikka se oli esim. lapsen kasvaessa tapahtuvaa osaamattomuutta ja kömpelyyttä.)
Ihan hirveä viha enkä voi kohdistaa sitä minnekään, ihan hirveä tilanne!!
Minähän menen ja puran sen nyt läheisiini, niin äitinikin teki minulle. En ollut hänelle sen tärkeämpi ikinä. No, ehkä en pura, ainakaan tänään, mitta en voi väittää, etteikö minulla välillä läikkyisi yli. Miksi katuisin sitä? Sehän johtuu vain kasvatuksestani.
Surullinen ap
No jaa. Kyllä minä miellän asian niin, että se, mitä täällä sanotaan saatetaan jättää oikeasti sanomatta, mutta ajatellaan minusta kuitenkin. Joten ei tämä palsta minusta nyt milläänlailla siinä mielessä poikkea elämästä sinänsä.
Ap