Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut käy joka päivä kaupassa ostamassa pikkuostokset vaikka voisivat ostaa kerralla enemmän?

Vierailija
13.12.2015 |

Esimerkiksi tietämälläni naisella (yhden lapsen yh) on joka arkipäivä sama rutiini:
- töistä kotiin klo 16.20
- lähes saman tien kauppaan ruokaostoksille
- kotiin ja ruoan valmistaminen noista ostoksista

Viikonloppuisin ei ole töissä ja silloinkin ainakin lauantaisin käy kaupassa.
Kauppa sijaitsee noin 700 metrin päässä naisen kotoa ja tekee ihan perusostoksia, ei mitään sellaista mikä ei säilyisi useampaa päivää. Miksi ihmeessä ei voi ostaa kerralla esimerkiksi kolmen päivän ostoksia niin ei tarvitsisi koko ajan ravata kaupassa. Jäisi aikaa lapsenkin kanssa enemmän.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:n ihmetyksen. Sain itse pitkällisen yrittämisen jälkeen virtaviivaistettua elämääni niin että pärjäsin vaikka kävin vain kerran viikossa ruokakaupassa. Sitten huomasin, että olen organisoinut kaiken niin hyvin, että arkiliikuntani oli melkein nollassa. Nyt olen kääntämässä kelkkaani. Yllättäen onkin niin, että on vaikea pitää ostelu kurissa kun on tottunut ostamaan isompia eriä.

Vierailija
22/72 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö, mulla on kolme lasta ja käytännössä käyn joka päivä kaupassa.

En jaksa miettiä viikon ruokalistaa etukäteen, mennään fiilispohjalla. Enkä näe mielekkääksi kantaa esim. kymmentä litraa maitoa kaupasta kerran viikossa, kun sen saman litran saa samaan hintaan myös muina viikonpäivinä. Kauppa on lähellä ja siellä on sellainen harvinaisuus kuin liha/kalatiski. Jos syömme kalaa, haluan tosiaankin sen tuoreena, en vakuumiin pakattuna.En pakasta ruokaa, koska minusta rakenne ja maku muuttu ihan joitain harvoja ruokalajeja lukuunottamatta, sanotaan vaikka tomaattipohjainen jauhelihakastike.

Aika kamalaa, että olet stalkannut työkaverin tavat noinkin perusteellisesti (tiedät jääkaapin koon ja jokapäiväiset tavat).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksibettä pääsen edes sen verran kotoa pois.

Vierailija
24/72 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kuulostaa aika pelottavalta stalkkerilta, kun tietää noin tarkkaan kellonajat ja menemiset... Ja antaa ihmisten käydä kaupassa niin usein kuin haluavat, mitä se sun persettä on

Siis mitä se sun persettä kutittaa eikä on, en tiedä miksi meni noin

10

Vierailija
25/72 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä naisella on normaalikokoinen jääkaappi-pakastin eli se ei ainakaan tätä outoa tapaa selitä.

ap

Millä tavalla outo tapaa? Mielestäni tuo on tavallisempaa, kuin ostaa vaikka viikon ruokatarpeet kerralla. En tunne yhtäkään ihmistä, joka esim. todellakin ostaisi viikon ruoat kerralla. Yleensä heilläkin käydään lähikaupassa täydentämässä sen viikon varrella, koska kaikkeen ei voi varautua ja ihmiset yleensä tykkäävät syödä esim. lihan ja kalan tuoreena.

Vierailija
26/72 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä naisella on normaalikokoinen jääkaappi-pakastin eli se ei ainakaan tätä outoa tapaa selitä.

ap

Outo tapa? Kenen mielestä? Sinunko koska toimit itse eritavalla? Toisekseen, tuohon ei sen kummempaa "selitystä" tavitse olla. Työkaverisi toimiin noin ja se on hänen oma asiansa.

Vierailija
27/72 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kaupassa käyminen on kivaa. Teen sellaista työtä, missä on päivän aikana useita hiljaisia hetkiä, ja silloin suunnittelen päivän ruokaa. Mietin mikä on kausituote sillä hetkellä, mitä tekee mieli, tai mitä ei ole ollut pitkään aikaan, katson netistä vinkkejä ja ohjeita, teen kauppalistan. Se itse kaupassakäynti kestää noin 5-10 minuuttia, kun tietää mitä sieltä hakee. Ja saa tuoreena kaiken, ja usein hyviä ideoita myös seuraaviin ruokiin.

Vierailija
28/72 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi mun vanha sukulaiseni saattaa käydä parikin kertaa päivässä kaupassa ihan vain siksi, että pääsee näkemään ihmisiä ja jutustelemaan heidän kanssaan.

Vierailija
29/72 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvänen aika ap, anna nyt ihmisten käydä kaupassa miten haluavat! Pitäiskö sun vaikka etsiä uusi harrastus tai jotain? Ettet tarvitsisi niin paljon murehtia jotain toisten kaupassa käyntiä?

Vierailija
30/72 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kauppaan ei ole kuin 700 metriä, niin eihän siellä ole homma eikä mikään käydä kerran päivässä. Iltalenkin ohessa hoituu.

Vierailija
31/72 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Outo tapa? Siis kenen mielestä? Luultavasti enemmistö toimii just noin.

Outo tapa on tietää, että joku lähtee töistä klo 16.20, hakee lapsen ja menee kauppaan. Jokaisena päivänä.

Mistä tiedät tämän, kyylä? Onko mahdollista, että lähtisi esim. klo 16.10 jonain päivänä eikä menisikään kauppaan, vaan hakisivat Heseltä purilaiset ateriaksi? Ja vielä sen päälle kauppaan hakemaan iltapalaa!!!

Vierailija
32/72 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika kamalaa, että olet stalkannut työkaverin tavat noinkin perusteellisesti (tiedät jääkaapin koon ja jokapäiväiset tavat).

En ole ap. Silti en voi olla ihmettelemättä minkälainen sosiopaatti kutsuu stalkkaukseksi sitä, että kuuntelee ja keskustelee työkavereidensa kanssa. Tiedän mitä ihmeellisumpiä yksityiskohtia omien työkavereitteni elämästä, koska he ovat halunneet niistä kertoa. Ja on todella normaalia ja inhimillistä miettiä ja keskustella myös arkielämän sujumisesta. Niin työpaikalla kuin av- palstallakin.

Vaikuttaa siltä että jotkut ajattelevat että on hienoa keksiä joku solvausta lähentelevä syytös jokaisessa keskustelussa. Tiedoksenne: niin ei ole. Se antaa teistä junttimaisen ja epäsosiaalisen vaikutelman.

Vierailija
33/72 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ap:n ihmetyksen. Sain itse pitkällisen yrittämisen jälkeen virtaviivaistettua elämääni niin että pärjäsin vaikka kävin vain kerran viikossa ruokakaupassa. Sitten huomasin, että olen organisoinut kaiken niin hyvin, että arkiliikuntani oli melkein nollassa. Nyt olen kääntämässä kelkkaani. Yllättäen onkin niin, että on vaikea pitää ostelu kurissa kun on tottunut ostamaan isompia eriä.

Niin, virtaviivaistaminen ei ole mun tavoite. Se olisi liian tylsää.

Vierailija
34/72 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden muiden hyvien syiden lisäksi vielä yksi: säästän paljon kun ostan sellaisista tarjouseristä, joita kauppias on sattunut saamaan ja myy edullisesti pois.

Meidän lapset tykkää tosi paljon esim grillatusta kanasta, ei sellaistakaan oikein viikkoa voi kotona säilytellä. Kivempaa hakea tuoreena ja syödä pois.

Vierailija
35/72 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joka päivä kaupassa käyvät ihmiset ehtivät? Itse olen lapseton ja asun Helsingissä (50m lähimpään ruokakauppaan), mutta ehdottomasti teen viikon ruokaostokset kerralla ajansäästön ja "nälkäkiukun" välttämisen vuoksi. Heräteostokset ruokakaupassa ovat nollassa, ja on ihana tulla töistä kotiin tietäen, mitä ruokaa alkaa laittamaan. Viikonloppuna on mukavaa selata keittokirjat läpi ja poimia tulevan viikon ruokaohjeet. Lisäksi urheiluun ja muuhun tekemiseen jää enemmän aikaa ja kaiken päälle säästän rahaa, kun en käy kalliissa lähikaupassa juuri koskaan. Tietysti joskus haen hallista tuoreen lihan/kalan kotimatkalla, jos ruoka sitä vaatii.

Ja "en jaksa suunnitella ruokalistaa kerralla", sallikaa mun nauraa. Melkoisesti enemmän jaksamista tarvitaan joka päivän päivällisen suunnitteluun erikseen.

Vierailija
36/72 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap. Silti en voi olla ihmettelemättä minkälainen sosiopaatti kutsuu stalkkaukseksi sitä, että kuuntelee ja keskustelee työkavereidensa kanssa. Tiedän mitä ihmeellisumpiä yksityiskohtia omien työkavereitteni elämästä, koska he ovat halunneet niistä kertoa. Ja on todella normaalia ja inhimillistä miettiä ja keskustella myös arkielämän sujumisesta. Niin työpaikalla kuin av- palstallakin.

Vaikuttaa siltä että jotkut ajattelevat että on hienoa keksiä joku solvausta lähentelevä syytös jokaisessa keskustelussa. Tiedoksenne: niin ei ole. Se antaa teistä junttimaisen ja epäsosiaalisen vaikutelman.

No ap:han ei nimenomaan tunnu keskustelevan sen työkeverinsa kanssa koska ei voi häneltä kysyä suoraan, että miksi käy kaupassa joka päivä eikä kerran viikossa. Täytyy av-palstalla moista tiedustella...

Vierailija
37/72 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä muuta "tuoretta" te haette sieltä kaupasta päivittäin lihan lisäksi? Tajuat varmaan, että ne leivät on kyllä samat tiistaina ja keskiviikkona,.Samoin hedelmät ja vihannekset... Eikä tähän aikaan vuodesta muutenkaan kannata ostaa kuin juureksia, jotka kyllä säilyvät kotonakin useita päiviä. Mä en millään jaksaisi joka päivä ravata kauppaan! Käytän sen ajan mieluummin vaikka lenkille menoon tai lasten kanssa leikkimiseen. Käyn 2-3 krt viikossa kaupassa ja vieläkin voisin yhden kerran vähentää...

Vierailija
38/72 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joka päivä kaupassa käyvät ihmiset ehtivät? Itse olen lapseton ja asun Helsingissä (50m lähimpään ruokakauppaan), mutta ehdottomasti teen viikon ruokaostokset kerralla ajansäästön ja "nälkäkiukun" välttämisen vuoksi. Heräteostokset ruokakaupassa ovat nollassa, ja on ihana tulla töistä kotiin tietäen, mitä ruokaa alkaa laittamaan. Viikonloppuna on mukavaa selata keittokirjat läpi ja poimia tulevan viikon ruokaohjeet. Lisäksi urheiluun ja muuhun tekemiseen jää enemmän aikaa ja kaiken päälle säästän rahaa, kun en käy kalliissa lähikaupassa juuri koskaan. Tietysti joskus haen hallista tuoreen lihan/kalan kotimatkalla, jos ruoka sitä vaatii.

Ja "en jaksa suunnitella ruokalistaa kerralla", sallikaa mun nauraa. Melkoisesti enemmän jaksamista tarvitaan joka päivän päivällisen suunnitteluun erikseen.

Niinkö? Itse päätän päivän ruuan astuessani kaupasta sisään ja käyn hakemassa siihen aineet - ei se sen kummenpaa suunnittelua vaadi. Minusta nimenomaan tuo, että kerralla hakee tarpeet seitsemään eri ruokaan, vaatii sitä suunnittelua.

Vierailija
39/72 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn kaupassa lähes joka päivä koska:

1) Suosin tarjoustuotteiden ostamista

2) En tykkää suunnitella päivien ruokalistaa etukäteen. Laitan ruokaa fiiliksen mukaan

3) Haluan tuotteet tuoreena. Esim yrtit nahistuvat päivässä parissa, joten ei niitä voi kauhean pitkiä aikoja säilöä

4) Vihaan kauppakassien raahaamista. Maidot, vissyt, juustot yms painaa paljon

5) Joinakin päivinä kaupassa käyminen saattaa olla ainoa syy poistua kotoa. Henkireikä, kuten joku tuossa aiemmin sanoi

Vierailija
40/72 |
13.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No juu, koen työyhteisömme aika sosiaaliseksi ja ihan turhallekin rätkätämme. Keskustelemme myös ihan avoimesti vaikkapa siitä, että joku käy aina syömässä lounasravintolassa, jollain on aina eväät. Ja keskustelemme myös syistä, miksi näin on ja naureskelemme omille tavoillemme.

Mutta että ap kertoo, että työkaveri lähtee jokaisena päivänä klo 16.20 (eli tsekkaa kellosta, että noin on), hakee lapsen ja menee kauppaan, on kyllä aikamoista stalkkausta. Hänenhän pitää siis seurata tätä kaveria tietääkseen, että toimii noin. Muutenhan olisi riittänyt, että ihmettelee, miksi kaveri käy jokaisena päivänä kaupassa, vaikka voisi käydä vain pari kertaa viikossa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi