Mietitkö koskaan miten pärjäät taloudellisesti eläkkeellä ollessasi?

Vierailija

Miten olet varautunut tuleviin eläkevuosiin? Ikäsi?

Sivut

Kommentit (41)

Vierailija

Joo, tuskin olen enää elossa kun eläkepäivät koittaa. Nimittäin luulen että meille 1970-luvulla syntyneille koittaa vapaavuodet vasta kasikymppisinä.

Vierailija

Mietin joskus. Harvemmin, on sen verta kaukana eläkevuodet, kun ikää on 25. Vähän näyttää että eläkkeelle tulen pääsemään, jos sinne asti kestän niin joskus 75-vuotiaana ja mitään eläkettä edes makseta, vaan pitää elää säästöillä. Siltä tämä nykyinen politiikka näyttää.

Vierailija

Mietin. Töihin menin 20 v iässä, 3 lasta => normaalit äitiys- ja vanhempainvapaat. Työsuhteita tauotta, palkka keskimääräinen, tuleva eläke noin 1000 e/kk. Valtiotyönantaja irtisanoi, kun täytin 57v eli eläkekertymä minimoituu, mutta en pääse ns. putkeen. Tämä on kätevä tapa pienentää eläkkeitä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mietin. Töihin menin 20 v iässä, 3 lasta => normaalit äitiys- ja vanhempainvapaat. Työsuhteita tauotta, palkka keskimääräinen, tuleva eläke noin 1000 e/kk. Valtiotyönantaja irtisanoi, kun täytin 57v eli eläkekertymä minimoituu, mutta en pääse ns. putkeen. Tämä on kätevä tapa pienentää eläkkeitä.

Miten voi olla noin pieni eläke?

Vierailija

Tarkistan ajoittain eläkekertymäni. Tulisin silläkin toimeen, hyvinkin, jos saan olla loppuun asti töissä, mutta varaudun säästämällä sijoituksiin. Olen 56-vuotias ja keskipalkkainen.

Vierailija

Mietin, tai lähinnä olen alkanut varautua siihen, ettei mitään eläkkeitä - ainakaan nykyisessä mittakaavassa - makseta enää 40 vuoden päästä, kun tämänhetkisen eläkeiän saavutan. On tässä onneksi vielä aikaa säästää sukanvarteen, toivottavasti säästöt ja sijoitukset poikivat sen verran, että niistä on edes jotain hyötyä sitten vanhuksena. Ja jos satun kuolemaan ennen eläkeikää, niin jääpähän edes perikunnalle jotain käteen.

Vierailija

Viimeksi tänään puhuttiin aiheesta mieheni kanssa, minä olen 50-v ja hän 46-v. Olemme sijoittaneet rahaa jo lähes 10 vuotta, että voimme jäädä viimeistään noin 60-vuotiaina eläkkeelle. Tarkoitus on saada niin hyvä potti kasaan, että pystymme pitämään ihan kohtuullista elintasoa sijoitusten tuotoilla. Suunnitelmaan kuuluu talvien vietto poissa Suomesta. Eläkevakuutusyhtiöihin emme usko lainkaan, sieltä tuskin tulee kukaan tulevaisuudessa paljoa saamaan. Yksi iso huijaus koko eläkkeiden ottaminen palkoista.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat