Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etsimme kokoaikaista lastenhoitajaa - kukaan ei tullut edes haastatteluun...

Hoitaja tku
10.12.2015 |

Perheemme etsi lastenhoitajaa kotiin, kokoaikaista työtä vanhempien käydessä töissä. Laitoin ilmoituksen MOLin sivuille, hakemuksia alkoi tippua. Monta hyvää hakijaa, erilaisilla sopivilla taustoilla. Sopivia hakijoita oli useampi kymmen ja harkinnan jälkeen soitin heistä monelle kysyäkseni lisätietoja. Sovin haastattelun kolmen kanssa. Kaksi ei tullut paikalle ja kolmas ilmoitti n. 5 min ennen sovittua aikaa, että ei pääse paikalle, koska auto hajosi.

Luotettavia hakijoita siis. Varsinkin, kun kyse on omista lapsista ja siitä, että vanhempien on ehdittävä ajallaan töihin. Siinä ei auton hajoaminen paljon auta syyksi poissaoloon. Nyt kärrään lapset päiväkotiin joka päivä toiselle puolelle kaupunkia, kun lähempää ei hoitopaikkaa saatu.

Ei löytynyt ketään tekijää tähänkään työpaikkaan. Tämä tuli mieleen Sitran piilotyöpaikkajuttua lukiessa.

Kommentit (181)

Vierailija
41/181 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi herran jestas, kun "kotiäiti"sossupummit taas vaahtoo siitä, että ei voi mennä pienellä palkalla töihin ja ihan töitäkin pitäisi tehdä! Verojen jälkeen tuosta jää yli 1000€ käteen! Itse tienattua ja työllä tehtyä. Ei Suomea onneksi rakennettu teidän voimin, venäjään tällä yrittäjyysellä edelleen kuuluisimme.

Ei näihin töihin korkeasti koulutettu väki tietenkän hae, mutta jos sulla on ne peruskoulun tai lukion paperit tai olet työtön ja omaat kykyä ko työhön, niin töihin siitä ja valitukset pois. Perusammatin lukenut työväki tienaa siinä 2000-2800/kk ja verot pois, jos haluat yhden pykälän ylöspäin, LUE AMMATTI ja hakeudu oman alan töihin. Jos sitä oman alan työtä ei löydy, tyydy vähempään ja hae työkokemusta.

Ahdistaa nämä valitukset palkkojen suuruudesta, teidän vuoksi meillä on pian rivi pakkotyövoimaa lakaisemassa rautatieaseman lattioita. Sinä mukaan lukien. Ei valtio kykene ylläpitämään samaan aikaan suurta ikäluokkaa palveluineen ja laumaa uusavuttomia, jotka haluaa olla kaikki pomoja ja johtajia.

Ymmärrät varmaan, että kun Suomea rakennettiin itsenäistymisen jälkeen ajatkin olivat erilaiset? Vuokrat eivät olleet näin huimia mitä nykyään, lastenhoitajat monesti asuivat perheissä, joten vuokria ei makseltu jne...

Et voi aina vedota siihen, miten nyt ennen vanhaan..

Kun Suomea rakennettiin, tavallinen työntekijä asui alivuokralaisena jossain omakotitalon yläkerrassa, käytti isäntäväen uunia eikä lentänyt kerran vuodessa Espanjaan. Näin se maailma muuttuu.

Vierailija
42/181 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähintään 300€ lisää palkkaa niin varmasti niitä kunnon hakijoitakin löytyy. Tollasella palkalla hakijoina on vain ne kaikista epätoivoisimmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/181 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuu, ap? Oletko linjoilla? Olisin ihan oikeasti kiinnostunut, jos oma lapsi saa olla mukana päivät, jos tämä oli tosi juttu.

38

Vierailija
44/181 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä voisin tollasella palkalla tuota työtä tehdä :)

Vierailija
45/181 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi herran jestas, kun "kotiäiti"sossupummit taas vaahtoo siitä, että ei voi mennä pienellä palkalla töihin ja ihan töitäkin pitäisi tehdä! Verojen jälkeen tuosta jää yli 1000€ käteen! Itse tienattua ja työllä tehtyä. Ei Suomea onneksi rakennettu teidän voimin, venäjään tällä yrittäjyysellä edelleen kuuluisimme..

...

Kaikella kunnioituksella, mutta mun mielestä olisi vähintäänkin kummallista, että minä "kotiäiti" sossupummi menisin työkseni hoitamaan toisten lapsia ja laittaisin omat lapseni siksi aikaa hoitoon jollekin toiselle. Rahaa työstä saisin kuitenkin käteen melkolailla saman verran, kuin nyt "kotiäiti" sossupummina.

..johonkin sitä nyt pitää työhön mennä? Tällä periaatteella ei varmaan kannata mennä siivoojaksi, puutarhuriksi yms. aina on se oma lehmä ojassa ja kotonakin pitäisi tehdä. Outoja selityksiä ihmisillä :D . Rahaa saa varmaan samoissa lukemissa, mutta OMAA rahaa eli sillä OMALLA työllä tehtyä.

Vierailija
46/181 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt varsinaisesti kommentoi ap:n tapausta, koska en lastenhoitajien palkoista jne. juurikaan tiedä. Mutta pari asiaa tulee mieleen, kun tässä ketjussa nyt työvoimapulasta taas puhuttiin.

Ensinnäkin: eikö tässäkin ole kyse pätevän työvoiman pulasta, eikä työvoimapulasta sinänsä? Kyllä varmasti lastenhoitohaluisia ja -kykyisiä työttömiä naisia löytyisi jonoksi asti, mutta useimmilla ei ole lastenhoitajan pätevyyttä eikä virallista työkokemusta, joten he eivät kelpaa töihin. Ja tässäKÄÄN asiassa ei kehitysmaista tuotu halpatyövoima kauheasti auta, koska siitä joukosta löytyy päteviä lastenhoitajia vieläkin vähemmän (ja lastenkasvatusmetoditkin ovat ihan eri maailmasta, mutta se on jo toinen juttu se).

Toinen ajatus mikä tuli mieleen, mikä ei välttämättä päde ap:n tapaukseen mutta yleisellä tasolla ainakin: tätäkö se Suomen työvoimapula sitten oikeasti on? Sitä, ettei ylempi keskiluokka löydä tarpeeksi helposti halpoja lastenhoitajia ja kotiapulaisia?

Vierailija
47/181 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi au pair? Vaatii tietenkin asunnon, jossa hänelle on oma huone käytössä.

Vierailija
48/181 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini haki lastenhoitajaa 60-luvulla mulle, yhdelle lapselle. Hän sanoi tehneensä vain yhden lapsen siksikin, että oli helpompi saada se lastenhoitaja. Isommalle lapsimäärälle todella vaikea.

Lastenhoidon lisäksi työhön kuului ruuan laitto perheelle ja siivous ja pyykkäys.

Monella naapurilla oli ihan nuori kotiapulainen, joka asui isäntäperheessä. Olovat mitään osaamattomia nuoria. Kun oppivat, niin jo lopettivat ja vaihtui. Vain näitä sai monilapsiset.

Ennen ei keskituloisen lapset edes päässeet päiväkotiin. Se oli vähätuloisille.

En halua piikayhteuskuntaa takaisin.

Vierailija
49/181 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olitko oikeasti tosissasi? Minä olisin valmis keskustelemaan tästä työstä. Asun Turun naapurikunnassa.

38

Vierailija
50/181 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten 1500 eurolla (- verot) ei elä kuukaudessa? Eihän sillä nyt mitään kovin älytöntä elintasoa saa, mutta kyllähän sillä varsin hyvin jo pärjää.

1500-verot 240= 1240, siitä pois matkakortti n.90= 1150, sitten yksiön vuokra 685+vesimaksu 15 eli 700 jää 450 - puhelin, netti, sähkö, vakuutus 80,  jää 370 eli n.12 euroa päivässä

Näin juuri. Ja mikä älyttömintä, tämä ihminen olisi oikeutettu jopa täydentävään toimeentulotukeen! Raja yksinasuvalla noiden menojen jälkeen on vähän yli 400 euroa kuussa. Tuo on ihan realistinen laskelma, uskokaa tai älkää joten onko oikeasti muka ihme ettei matalapalkka-aloille löydy työntekijöitä.

Vierailija
51/181 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten 1500 eurolla (- verot) ei elä kuukaudessa? Eihän sillä nyt mitään kovin älytöntä elintasoa saa, mutta kyllähän sillä varsin hyvin jo pärjää.

Pääkaupunkiseudulla yksiön vuokra on 700 euroa kuussa. Siihen päälle kaikki muu. Ei tuolla rahalla todellakaan juhlita.

Vierailija
52/181 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syytä ketään tilanteestaan, meidän järjestelmä tämän on rakentanut. Meillä on jo kolmannenpolven tuki-ihmisiä (naapurit/sossu/kela) ja nyt he kasvattavat neljättä polvea sylissään. Hyvin harva siitä kierteestä edes osaa lähteä mihinkään, ovat oppineet ainoastaan puolustamaan etujaan ja tukirahojaan. Heidän perhekulttuurinsa on jo tuhonnut heidän itsetuntonsa ja kykyä yrittää edes muuta ei ole.  Se on vaan kamalaa katsoa sivusta, kuinka väliaikaista etua käytetään pääsääntöisenä tulolähteenä.

Kannatan siis pakkotyöllistystä ihan teidän omien etujenne vuoksi, teidän lasten etujen.

mm. viedessäni omia lapsiani päiväkotiin kohtaan teitä, näytätte nuuntuneilta ja elämään kyllästyneiltä. En ikinä haluaisi ilmaista rahaa, kun olen nähnyt mitä se on tehnyt perheille.

Vierailija
53/181 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt lukenut koko ketjua, mutta lastenhoitajan työtä tehneenä täytyy sanoa että todennäköisesti nyt hakijat ovat saaneet sinun "lisäteidusteluissa" jotain sellaista informaatiota, jonka vuoksi ovat päättäneet että eivät teille halua töihin. Kohteliasta olisi perua haastattelu, mutta jostain syystä nyt kaikki kolme ovat tämän kokeneet sinut ei helposti lähestyttävänä tai jopa arveluttavana. Tässä jatkokysymyksiä alla:

-Mitä tarjosit palkaksi?

-Minkälaiseksi kerroit työkuvan? Ja työajat?

-MItä lisätietoja kyselit?

-Eihän sinulla ole lääkitystä tms. joka vaikeuttaa puhetapaasi?

-Annoitko ymmärtää että vaadit todella paljon lastenhoitajalta?

-Puhuitko ihan rehellisesti kunnon työsopimuksesta ym. etkä odottanut että pimeänä tehdään työt?

Terkuin kännisillekin vanhemmille puhelimessa puhunut lastenhoitaja

Vierailija
54/181 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö, minä sanoin, että tuolla palkalla en lähtisi, enkä ole alalla töissä. Silti palkka on tuollekin alalle liian pieni, ja että päiväkodissa maksetaan enemmän.

Mun oma bruttopalkka on 4600 euroa.

Enkä kuvittele, että lastenhoitotyöstä tarvitsee maksaa valtavia summia, mutta reilu 200 lisää ja tilanne on jo toinen, silloin paikka on jo kilpailukykyinen päiväkotityön kanssa.

Sen pienituloisenkin on ostettava asuntoonsa huonekalut,  pesukoneet, kodinkoneet jne. Hänkin tarvitsee vaatteita, lapsia hoitaessa laadukkaita ja lämpimiä ulkoiluvaatteita ja kenkiä useampaan säähän jne. Hänkin saattaa tarvita auton, jotta pääsee tienaamaan sitä pientä palkkaa. Tai saattaa tarvita säännöllistä lääkitystä.

Vierailija kirjoitti:

Voi herran jestas, kun "kotiäiti"sossupummit taas vaahtoo siitä, että ei voi mennä pienellä palkalla töihin ja ihan töitäkin pitäisi tehdä! Verojen jälkeen tuosta jää yli 1000€ käteen! Itse tienattua ja työllä tehtyä. Ei Suomea onneksi rakennettu teidän voimin, venäjään tällä yrittäjyysellä edelleen kuuluisimme.

Ei näihin töihin korkeasti koulutettu väki tietenkän hae, mutta jos sulla on ne peruskoulun tai lukion paperit tai olet työtön ja omaat kykyä ko työhön, niin töihin siitä ja valitukset pois. Perusammatin lukenut työväki tienaa siinä 2000-2800/kk ja verot pois, jos haluat yhden pykälän ylöspäin, LUE AMMATTI ja hakeudu oman alan töihin. Jos sitä oman alan työtä ei löydy, tyydy vähempään ja hae työkokemusta.

Ahdistaa nämä valitukset palkkojen suuruudesta, teidän vuoksi meillä on pian rivi pakkotyövoimaa lakaisemassa rautatieaseman lattioita. Sinä mukaan lukien. Ei valtio kykene ylläpitämään samaan aikaan suurta ikäluokkaa palveluineen ja laumaa uusavuttomia, jotka haluaa olla kaikki pomoja ja johtajia.

Vierailija
55/181 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, olitko oikeasti tosissasi? Minä olisin valmis keskustelemaan tästä työstä. Asun Turun naapurikunnassa.

38

Ohis, mutta jotenkin en usko, että Turku mainittiin ap:n toimesta. Mielestäni se oli joku muu, en tosin tiedä mihin liittyi... voin olla väärässäkin.

Ja tietysti ap voi olla tekaistu provokin... Mutta on jotenkin hienoa, että sinä olisit noin innoissaan työstä :)

Vierailija
56/181 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äitini haki lastenhoitajaa 60-luvulla mulle, yhdelle lapselle. Hän sanoi tehneensä vain yhden lapsen siksikin, että oli helpompi saada se lastenhoitaja. Isommalle lapsimäärälle todella vaikea.

Lastenhoidon lisäksi työhön kuului ruuan laitto perheelle ja siivous ja pyykkäys.

Monella naapurilla oli ihan nuori kotiapulainen, joka asui isäntäperheessä. Olovat mitään osaamattomia nuoria. Kun oppivat, niin jo lopettivat ja vaihtui. Vain näitä sai monilapsiset.

Ennen ei keskituloisen lapset edes päässeet päiväkotiin. Se oli vähätuloisille.

En halua piikayhteuskuntaa takaisin.

Minulle tuli ihan sama mieleen. Monet Suomessa tuntuvat nykyään haluavan piikayhteiskuntaa takaisin, ja valittavat, että työ ei työttömille kelpaa, jos wanhanaikaisia piikoja ei tarpeeksi halvalla löydy jonoksi asti.

Vierailija
57/181 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tulla teille töihin kun lastenhoitajan työtä voi tehdä päiväkodeissa paremmalla palkalla.

Vierailija
58/181 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä olikin jo tuossa palkasta. Minä en tehnyt ikinä alle 10e/h, enkä myös suostunut siihen että vanhempi sanelee mitä kaikkea aktiviteettia lapselle pitää antaa (lukuunottamatta ulkoilu) päivässä. Jos esim. vanhempi oletti, että pitäisin tuntiaikataulua leikkimiselle, musisoinnille ja liikunnalle 9e/h tuntipalkalla (opiskelin lto:ksi), niin mielestäni hänellä oli liian kohtuuttomat vaatimukset palkkaan nähden. Ja useimpien perheiden kanssa meni hyvin, leikin mielelläni lasten kanssa, ja jos tuli inspiraatio niin askarreltiin tai liikuttiin enemmän. Useimmille vanhemmille oli kuitenkin tärkeintä, että lapsi voi hyvin ja on turvassa. Annettiin myös tilaa erilaisille säännöille, esim. minä pidin usein tiukempia sääntöjä kuin vanhemmat ihan turvallisuuden vuoksi. Jos minulla tuli vähänkin sellainen olo, että en voi luottaa vanhempaan, niin en edes sopinut haastatteluaikaa. Nämä olivat sellaisia kun minulle tuli tunne, että vanhempi etsii kapakkareissujen ajaksi lastenhoitajaa tai ei ollut innokkaan kuuloinen tekemään oikeaa työsopimusta. Myös jos vanhempi etsi minut facebookista ja otti siellä yhteyttä yms. mielestäni jo hieman epäasiallista, niin en alkanut näiden kanssa töihin. En tiedä oliko tästä ap sinulle apua, mutta toivon mukaan oli.

53

Vierailija
59/181 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi herran jestas, kun "kotiäiti"sossupummit taas vaahtoo siitä, että ei voi mennä pienellä palkalla töihin ja ihan töitäkin pitäisi tehdä! Verojen jälkeen tuosta jää yli 1000€ käteen! Itse tienattua ja työllä tehtyä. Ei Suomea onneksi rakennettu teidän voimin, venäjään tällä yrittäjyysellä edelleen kuuluisimme..

...

Kaikella kunnioituksella, mutta mun mielestä olisi vähintäänkin kummallista, että minä "kotiäiti" sossupummi menisin työkseni hoitamaan toisten lapsia ja laittaisin omat lapseni siksi aikaa hoitoon jollekin toiselle. Rahaa työstä saisin kuitenkin käteen melkolailla saman verran, kuin nyt "kotiäiti" sossupummina.

..johonkin sitä nyt pitää työhön mennä? Tällä periaatteella ei varmaan kannata mennä siivoojaksi, puutarhuriksi yms. aina on se oma lehmä ojassa ja kotonakin pitäisi tehdä. Outoja selityksiä ihmisillä :D . Rahaa saa varmaan samoissa lukemissa, mutta OMAA rahaa eli sillä OMALLA työllä tehtyä.

No herranen aika! Mieti nyt itse.. Jos  mies maksaisi minulle ruohonleikkauksesta vaikka 1000e kuukaudessa ja työkkäri pakottaisi minut töihin naapurille leikkaamaan hänen ruohonsa 1000e kuukausipalkalla.. Joutuisin siis maksamaan verot tuosta palkasta ja meidän pihan ruohonleikkaajalle palkan, joka olisi sen saman 1000e minkä minä saan.. +-0 tilanne siis...?

Vierailija
60/181 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseudulla yksiön vuokra on 700 euroa kuussa. Siihen päälle kaikki muu. Ei tuolla rahalla todellakaan juhlita.

Asuuko kaikki vuokralla? Onko kaikilla lainaa?

Ei ja ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi