Etsimme kokoaikaista lastenhoitajaa - kukaan ei tullut edes haastatteluun...
Perheemme etsi lastenhoitajaa kotiin, kokoaikaista työtä vanhempien käydessä töissä. Laitoin ilmoituksen MOLin sivuille, hakemuksia alkoi tippua. Monta hyvää hakijaa, erilaisilla sopivilla taustoilla. Sopivia hakijoita oli useampi kymmen ja harkinnan jälkeen soitin heistä monelle kysyäkseni lisätietoja. Sovin haastattelun kolmen kanssa. Kaksi ei tullut paikalle ja kolmas ilmoitti n. 5 min ennen sovittua aikaa, että ei pääse paikalle, koska auto hajosi.
Luotettavia hakijoita siis. Varsinkin, kun kyse on omista lapsista ja siitä, että vanhempien on ehdittävä ajallaan töihin. Siinä ei auton hajoaminen paljon auta syyksi poissaoloon. Nyt kärrään lapset päiväkotiin joka päivä toiselle puolelle kaupunkia, kun lähempää ei hoitopaikkaa saatu.
Ei löytynyt ketään tekijää tähänkään työpaikkaan. Tämä tuli mieleen Sitran piilotyöpaikkajuttua lukiessa.
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi herran jestas, kun "kotiäiti"sossupummit taas vaahtoo siitä, että ei voi mennä pienellä palkalla töihin ja ihan töitäkin pitäisi tehdä! Verojen jälkeen tuosta jää yli 1000€ käteen! Itse tienattua ja työllä tehtyä. Ei Suomea onneksi rakennettu teidän voimin, venäjään tällä yrittäjyysellä edelleen kuuluisimme.
Ei näihin töihin korkeasti koulutettu väki tietenkän hae, mutta jos sulla on ne peruskoulun tai lukion paperit tai olet työtön ja omaat kykyä ko työhön, niin töihin siitä ja valitukset pois. Perusammatin lukenut työväki tienaa siinä 2000-2800/kk ja verot pois, jos haluat yhden pykälän ylöspäin, LUE AMMATTI ja hakeudu oman alan töihin. Jos sitä oman alan työtä ei löydy, tyydy vähempään ja hae työkokemusta.
Ahdistaa nämä valitukset palkkojen suuruudesta, teidän vuoksi meillä on pian rivi pakkotyövoimaa lakaisemassa rautatieaseman lattioita. Sinä mukaan lukien. Ei valtio kykene ylläpitämään samaan aikaan suurta ikäluokkaa palveluineen ja laumaa uusavuttomia, jotka haluaa olla kaikki pomoja ja johtajia.
Ymmärrät varmaan, että kun Suomea rakennettiin itsenäistymisen jälkeen ajatkin olivat erilaiset? Vuokrat eivät olleet näin huimia mitä nykyään, lastenhoitajat monesti asuivat perheissä, joten vuokria ei makseltu jne...
Et voi aina vedota siihen, miten nyt ennen vanhaan..Kun Suomea rakennettiin, tavallinen työntekijä asui alivuokralaisena jossain omakotitalon yläkerrassa, käytti isäntäväen uunia eikä lentänyt kerran vuodessa Espanjaan. Näin se maailma muuttuu.
Joo ja nämä lastenhoitajat oli 15-kesäisiä likkoja, jotka asuivat isäntäväen kanssa palvelijan huoneessa, tai olohuoneen sohvalla. Aika monessa muussakin työssä oli työsuhdeasuntoja, tehtailla ja sairaaloilla usein omalle työväelleen järkättyjä ym. On se kumma, kun työnantaja ei nykyään edes asuntoa voi työntekijälleen järjestää joko työpaikalta tai sen välittömästä läheisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi herran jestas, kun "kotiäiti"sossupummit taas vaahtoo siitä, että ei voi mennä pienellä palkalla töihin ja ihan töitäkin pitäisi tehdä! Verojen jälkeen tuosta jää yli 1000€ käteen! Itse tienattua ja työllä tehtyä. Ei Suomea onneksi rakennettu teidän voimin, venäjään tällä yrittäjyysellä edelleen kuuluisimme..
...
Kaikella kunnioituksella, mutta mun mielestä olisi vähintäänkin kummallista, että minä "kotiäiti" sossupummi menisin työkseni hoitamaan toisten lapsia ja laittaisin omat lapseni siksi aikaa hoitoon jollekin toiselle. Rahaa työstä saisin kuitenkin käteen melkolailla saman verran, kuin nyt "kotiäiti" sossupummina.
..johonkin sitä nyt pitää työhön mennä? Tällä periaatteella ei varmaan kannata mennä siivoojaksi, puutarhuriksi yms. aina on se oma lehmä ojassa ja kotonakin pitäisi tehdä. Outoja selityksiä ihmisillä :D . Rahaa saa varmaan samoissa lukemissa, mutta OMAA rahaa eli sillä OMALLA työllä tehtyä.
En sano tähän mitään muuta kuin, että entisenä siivoojana totean siivoojien työaikojen olevan niin kamalat, että perheellisen ihmisen on lähes mahdoton niihin taipua (olet käytännössä sidottuna töihin aamuyöstä iltamyöhään ja välissä on muutaman tunnin "taukoja", jolloin hipsit hetkeksi kotiin). Ja suurimmassa osassa paikkoja et saa edes täysiä tunteja, eli pitäisi silloinkin vähän olla sossupummi, että saat vuokrat ja laskut maksettua.
"Vanhoja hyviä aikoja" haikaileville kommentoin tätäkin. Silloin "ennen vanhaan" oli firmoilla omat siivoojat, eli ei käytetty mitään vuokratyövoimaa. Siivooja oli kokopäiväinen ja yleensä asui lähellä työpistettään. Jos asuminen ja työaika on järjestetty järkevästi, riittäisi pienempikin palkka. Ahneuksissaan säästöjä hakevat yritysjohtajat pidemmän päälle sahaavat omaa oksaansa.
Kun minä olin ihan pieni, 60-ja 70-lukujen taitteessa, meillä oli aina hoitaja kotona. Yksi niistä pyysi vanhemmiltani förskottia palkasta ja häipyi rahojen kanssa ja jätti meidät lapset päineen kotiin :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten 1500 eurolla (- verot) ei elä kuukaudessa? Eihän sillä nyt mitään kovin älytöntä elintasoa saa, mutta kyllähän sillä varsin hyvin jo pärjää.
No kun mäkin ihmettelen. Miten rahanahnetta porukkaa täällä oikein on, koska tolla maksoin asumisen ja puhelimet ihan kevyesti ja rahaa jäi vielä käyttöön - ei älyttömiä, mutta käyttöön. :o
Minä vuonna, ja miten ja missä asuit?
Tosi alhainen palkka, lastenhoitajan palkka on himppua päälle 2000e, josta sit verot pois. Eli tarjosit 1500e josta verot pois, niin ei siitä jää oikein käteen paljoakaan.... kuulostaa muuten kivalta työltä.
T. Lastenhoitaja
Vok:sta löytyy lapsirakkaita "hoitajia" ja ne tulevat joskus jopa ilman pyytämistäkin 😊
Jos suostuttaisiin kaikki asumaan ahtaammin eikä niin paljon kaivattaisi yksityisyyttä, ongelma katoaisi. Ap voisi ottaa lastenhoitajan kotiinsa asumaan, kyllä se sinne mahtuu. Ennenkin on mahtunut. Se vaan ei nykyään oikein kuulu tapoihin, että saman katon alla asuu enemmän aikuisia kuin yksi pariskunta. Tai että samassa huoneessa asuisi enemmän kuin yksi lapsi.
Sama kokemus parin vuoden takaa kun hain lapselleni henkilökohtaista avustajaa. En tajua miksi hakea paikkaa, jos ei kiinnosta tulla haastatteluun??
Oi miten mukava työ. Laittaisin hakemuksen heti :) Harmi vain, että minulla on vielä koulut kesken puoleksi vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Perheemme etsi lastenhoitajaa kotiin, kokoaikaista työtä vanhempien käydessä töissä. Laitoin ilmoituksen MOLin sivuille, hakemuksia alkoi tippua. Monta hyvää hakijaa, erilaisilla sopivilla taustoilla. Sopivia hakijoita oli useampi kymmen ja harkinnan jälkeen soitin heistä monelle kysyäkseni lisätietoja. Sovin haastattelun kolmen kanssa. Kaksi ei tullut paikalle ja kolmas ilmoitti n. 5 min ennen sovittua aikaa, että ei pääse paikalle, koska auto hajosi.
Luotettavia hakijoita siis. Varsinkin, kun kyse on omista lapsista ja siitä, että vanhempien on ehdittävä ajallaan töihin. Siinä ei auton hajoaminen paljon auta syyksi poissaoloon. Nyt kärrään lapset päiväkotiin joka päivä toiselle puolelle kaupunkia, kun lähempää ei hoitopaikkaa saatu.
Ei löytynyt ketään tekijää tähänkään työpaikkaan. Tämä tuli mieleen Sitran piilotyöpaikkajuttua lukiessa.
Miksi pyysitte vain kolme haastatteluun? Jos oli kumminkin useampi kymmenen hakijaa jotka olivat sopivia? Paskamaista kyllä niin työntekijöiden kuin työpaikkojenkin haku.Itse hain yhtä kodinhoitajan/lastenhoitajan paikkaa ja olin jo matkalla haastatteluun,kun haastatteli laittaa tekstiviestin ettei pääsekään paikalle.Kun hänestä ei kuulu enää mitään,laitan viestiä että sovimmeko uuden ajan.Saan vastauksen,että sori,löytyi jo sopiva hakija.Ja paikka olisi ollut suunnilleen tunnin työmatkan päässä akuankkapalkalla,mutta silti olisin oöttanut sen riemulla kiljuen vastaan,en vain päässyt edes haastatteluun asti,vaikka sellainen oli jo sovittu.Eli työnhaussa on joskus vikaa niin sysissä kuin sepissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tulla teille töihin kun lastenhoitajan työtä voi tehdä päiväkodeissa paremmalla palkalla.
Ja tällä palstalla aiemmissa ketjuissa on vinguttu, kuinka helvettiä päiväkotityö on: meluisaa, likaista, kaameita vanhempia, byrokratiaa. Kyllä onkin ihan hirveää hoitaa kotona kahta lasta maksusta. Tämäkin ketju on niin julmettua vinkumista hyvästä paikasta, ettei mitään rajaa. Jollei tämä työ kiinnosta, ehdotus: kouluttaudutte ja pyritte hankkiutumaan parempipalkkaiseen duuniin. Selvää kuitenkin kommenttien perusteella on, että noin nuiville ja aggressiivisille ihmisille, joilla nyt rehellisesti sanoen ei juuri älynlahjoja ole, ei niitä huipputyöpaikkoja ole, joten olkaapa vaan kotona minimiäitiysrahalla ja puhiskaa lisää, kuinka teitä niin sorretaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä voisin tulla teille töihin, jos saisin pitää oman lapsen (1v) mukana päivän ajan. Olen iloinen, aktiivinen ihminen, keksin mielelläni kaikenlaista luovaa tekemistä lasten kanssa. Mulla on myös varmatoiminen auto.
Koulutukseltani olen opettaja ja olen myös aiemmin tehnyt vapaaehtoistyötä lasten parissa kerhonohjaajana. Osaan soittaa pianoa.
Siis oliko tämä Turussa tämä työ? Oikeasti?
Koska tällainen paikka on ollut Turussa auki? Oon mielestäni hyvin pitänyt silmällä turkulaisia,ei-koulutusta-vaativia paikka mol.fi:ssä,enkä muista nähneeni muuta lastenhoitajanpaikkaa kuin yhden,jossa oli enimmäkseen kodinhoitoa jonkin verran lasten silmällä pitämistä.Palkkakin oli vähemmän kuin tässä.
Minua nyt edelleen kiinnostaisi tietää, millainen työmatka tuohon paikkaan olisi ollut. Onko se joku keskellä korpea 30 kilometriä lähimmästä bussipysäkistä? Eli onko oma auto käytännössä välttämätön? Sellaisen ylläpitoa ja asumista ei nimittäin tuolla palkalla makseta.
Jos et ole trolli, niin viitsitkö linkittää ilmoituksen. Trollaajat ovat muuten usein sosiopaatteja, sadistisia elukoita.
No jos monesta kymmenestä sopivasta hakijasta päätit haastatella vain kolme idioottia, niin ihan saat itseäsi syyttää. Olisit ottanut yhteyttä niihin muihin uudelleen.
Niin ja niille, jotka väitti auton hajoamista tekosyyksi, mistä te tiedätte, että hakija soitti sillä sekunnilla, kun auto hajosi? Kun siis joku väitti, että viiden minuutin päästä pitäisi päästä vaikka juosten. Jos auto hajoaa, niin varmaan ensimmäiseksi koittaa ottaa selvää, mitä tapahtui ja voiko matkaa jatkaa jotenkin. Siis auto saattoi hajota jo 20 minuuttia aiemmin, mutta lopulta hakija päätyi siihen tulokseen, ettei mitenkään ehdi/pääse haastatteluun, joten soitti 5 minuuttia ennen haastatteluaikaa. Kysymys onkin, että halusiko hakija sopia uuden ajan vai ei? Ilmeisesti halusi, koska Ap sanoi, ettei voi palkata ihmistä, jonka auto hajoaa, eli varmaan hän sitten päätti olla sopimatta uutta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo se ongelma on mitä joku sanoikin, että kun ei tuolla palkalla elä, ainakaan jos on sinkku. Jos on toinen maksamassa puolet asumis- tms menoista niin sitten ehkä olisi mahdollista olla töissä 1500 eurolla kuussa. Mutta muuten tuon lisäksi tarvisi toisen työn elääkseen, ja se alkaa mennä jo aika rankaksi.
Meillä Suomessa on jo nyt yli puoli miljoonaa ihmistä, jotka eivät palkallaan kykene kattamaan välttämättömiä elinkustannuksia. He joutuvat työssäkäynnin ja palkkansa lisäksi turvautumaan yhtesikunnan tukiin. Heidän määränsä on kasvussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me etsittiin naapurien kanssa yhdessä siivoojaa. Kukaan ei ollut kiinnostunut.
Mulle kelpaisi kyllä tällainen työ! Kunhan nyt on ihan normaalit asunnon siivottavina, eikä mitään himohamstraajan :)
Tehtiin varmaan perustavaa laatua oleva virhe, kun käytettiin työkkäriä tässä välikätenä.
Vierailija kirjoitti:
Palkasta oli tarkoitus puhua tarkemmin vasta haastattelussa. Tietysti he saivat esittää hakemuksessa toiveensa. Puhelimessa puhetta oli n. 1500 euron kk. palkasta, sisältäen kuitenkin oikeuden ruokailla lasten kanssa kaikilla aterioilla (aamupala, lounas, välipala).
Ja muuta ei olsi tarvinnut tehdä kuin lasten kanssa olla ja pitää heidät tyytyväisenä. Kyllähän sen itsekin tietää, että ei siinä paljon mattoja tamppailla, kun niitä vahtii. Ruokaa lämmittää. 7 tuntia päivässä.
Mutta kai ne tuloloukut sitten on todellisuutta.
Sinänsä en ihmettele hakijoiden vähyyttä. Kuitenkin julkisella puolella päikkyjen lastenhoitajille maksetaan se ~2000€/kk, sielläkin (käsittääkseni?) saa ruokailla aamupalan, lounaan ja välipalan lasten kanssa.
Teillä toki lapsia vähemmän kuin päikyssä, mutta toisaalta vastuu myös on yksin yhdellä työntekijällä.
Oliko kyseessä kuitenkin vielä ihan joka arkipäivä tuo 7 tuntia?
Joku kysyi mistä Turku repäistiin tähän keskusteluun.Varmaan siitä,kun ap:n nimimerkki on "hoitaja tku",hän itse ei tosin maininnut kaupunkia. Jos ap olet vielä linjoilla,onko siis tilanne se että teillä ei edelleenkään ole hoitajaa?Mitä jos kävisit läpi niitä kymmeniä hyviä ehdokkaita,joita et ensimmäisellä kerralla kutsunut haastatteluun? Tai teet kokonaan uuden ilmoituksen,joku työkkärin tai rekryfirman kautta.Tässä ketjussahan on jo muutama sanonut että tuollainen työ kelpaisi,itsekin asun Turussa ja etsin työtä,jossa ei ole kovat vaatimukset koulutuksen suhteen,eli mm.juuri noita kodinhoiton/lastenhoitohommia olen hakenut. Sinulla oli vain huonoa tuuria kun kukaan kolmesta ei tullut haastatteluun,ehkä voisit ensi kerralla kutsua useamman,jos kerran on mistä valita.
No kun mäkin ihmettelen. Miten rahanahnetta porukkaa täällä oikein on, koska tolla maksoin asumisen ja puhelimet ihan kevyesti ja rahaa jäi vielä käyttöön - ei älyttömiä, mutta käyttöön. :o