Etsimme kokoaikaista lastenhoitajaa - kukaan ei tullut edes haastatteluun...
Perheemme etsi lastenhoitajaa kotiin, kokoaikaista työtä vanhempien käydessä töissä. Laitoin ilmoituksen MOLin sivuille, hakemuksia alkoi tippua. Monta hyvää hakijaa, erilaisilla sopivilla taustoilla. Sopivia hakijoita oli useampi kymmen ja harkinnan jälkeen soitin heistä monelle kysyäkseni lisätietoja. Sovin haastattelun kolmen kanssa. Kaksi ei tullut paikalle ja kolmas ilmoitti n. 5 min ennen sovittua aikaa, että ei pääse paikalle, koska auto hajosi.
Luotettavia hakijoita siis. Varsinkin, kun kyse on omista lapsista ja siitä, että vanhempien on ehdittävä ajallaan töihin. Siinä ei auton hajoaminen paljon auta syyksi poissaoloon. Nyt kärrään lapset päiväkotiin joka päivä toiselle puolelle kaupunkia, kun lähempää ei hoitopaikkaa saatu.
Ei löytynyt ketään tekijää tähänkään työpaikkaan. Tämä tuli mieleen Sitran piilotyöpaikkajuttua lukiessa.
Kommentit (181)
7 euroa tunnissa? Piika kotiin? Siinä ei välipalat auta. Tosta vielä verot ja muut pois...ja palkallinen loma kuuluu ja sairauspäivät työntekijälle myös? Älä unta näe, joku opiskelija voi kuukauden ollakin tyytyväinen.
Hei. Minä voisin tulla teille töihin. Mutta en tuollaisessla palkalla. Joutuisin tekemään kahta työtä, ja minulla on itsellänikin kaksi lasta joiden kanssa haluan viettää aikaa. Jos maksaisit työstä 2000€ ja työpäivät max 16.30 saakka olisin valmis työhön. Maksa enemmän, ei ihminen voi pärjätä tuollaisella palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja jos lastenhoidon lisaksi on mitaan kotitoita, niin en koskaan hae kyseista tyopaikkaa.
En minäkään sinunlaistasi palkkaisi. Hoidat vaan lapset, mutta kaikki sotkut jättäisit? Ruokailujen jälkien siivoaminen jäisi vanhemmille? Et siivoaisi edes lasten leluja? Etkä askartelujen jälkiä tms?
Tuo se ongelma on mitä joku sanoikin, että kun ei tuolla palkalla elä, ainakaan jos on sinkku. Jos on toinen maksamassa puolet asumis- tms menoista niin sitten ehkä olisi mahdollista olla töissä 1500 eurolla kuussa. Mutta muuten tuon lisäksi tarvisi toisen työn elääkseen, ja se alkaa mennä jo aika rankaksi.
Me etsittiin naapurien kanssa yhdessä siivoojaa. Kukaan ei ollut kiinnostunut.
Päiväkodissa maksetaan lastenhoitajantyöstä enemmän, eli en minäkään lähtisi 1500 eurolla töihin, jos olisin tuolla alalla. Lastenhoitajista on pulaa.
Ja olen minäkin kerran joutunut ilmoittamaan myöhästyväni työpaikkahaastattelusta, kun juna oli myöhässä. Se oli kuitenkin haastattelijalle ihan ok.
Miten 1500 eurolla (- verot) ei elä kuukaudessa? Eihän sillä nyt mitään kovin älytöntä elintasoa saa, mutta kyllähän sillä varsin hyvin jo pärjää.
Aika pieneltähän toi palkka kuulostaa. Sopii jollekin lapsirakkaalle, jota puoliso elättää. Tai sitten sinkulle, jolla on toinen työ. Ja molemmilla työmatkan pitäisi olla lyhyt, että hommassa olisi jotain järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Miten 1500 eurolla (- verot) ei elä kuukaudessa? Eihän sillä nyt mitään kovin älytöntä elintasoa saa, mutta kyllähän sillä varsin hyvin jo pärjää.
1500-verot 240= 1240, siitä pois matkakortti n.90= 1150, sitten yksiön vuokra 685+vesimaksu 15 eli 700 jää 450 - puhelin, netti, sähkö, vakuutus 80, jää 370 eli n.12 euroa päivässä
Vierailija kirjoitti:
No ei pärjää, jos työhön pääsy vaatii auton ylläpitämistä.
Voi herran jestas, kun "kotiäiti"sossupummit taas vaahtoo siitä, että ei voi mennä pienellä palkalla töihin ja ihan töitäkin pitäisi tehdä! Verojen jälkeen tuosta jää yli 1000€ käteen! Itse tienattua ja työllä tehtyä. Ei Suomea onneksi rakennettu teidän voimin, venäjään tällä yrittäjyysellä edelleen kuuluisimme.
Ei näihin töihin korkeasti koulutettu väki tietenkän hae, mutta jos sulla on ne peruskoulun tai lukion paperit tai olet työtön ja omaat kykyä ko työhön, niin töihin siitä ja valitukset pois. Perusammatin lukenut työväki tienaa siinä 2000-2800/kk ja verot pois, jos haluat yhden pykälän ylöspäin, LUE AMMATTI ja hakeudu oman alan töihin. Jos sitä oman alan työtä ei löydy, tyydy vähempään ja hae työkokemusta.
Ahdistaa nämä valitukset palkkojen suuruudesta, teidän vuoksi meillä on pian rivi pakkotyövoimaa lakaisemassa rautatieaseman lattioita. Sinä mukaan lukien. Ei valtio kykene ylläpitämään samaan aikaan suurta ikäluokkaa palveluineen ja laumaa uusavuttomia, jotka haluaa olla kaikki pomoja ja johtajia.
Vierailija kirjoitti:
On se kuitenkin aika vähän noinkin vastuullisesta työstä: toisten ihmisten lasten henki kyseessä periaatteessa. Palkka ei ihan korreloi.
Vierailija kirjoitti:
Me etsittiin naapurien kanssa yhdessä siivoojaa. Kukaan ei ollut kiinnostunut.
Mulle kelpaisi kyllä tällainen työ! Kunhan nyt on ihan normaalit asunnon siivottavina, eikä mitään himohamstraajan :)
Tuolla summalla saa vielä vuokratukea ja kuka asuu Turussa yli 600€ yksiössä, jos on varaton???!! Juu, seli seli, ei löydy muuta...muuta Varissuolle! 12€ on rahaa ja 70€/vko saa yhdelle oikein hyvin ruuat ja pari vaatettakin :)
Vierailija kirjoitti:
Voi herran jestas, kun "kotiäiti"sossupummit taas vaahtoo siitä, että ei voi mennä pienellä palkalla töihin ja ihan töitäkin pitäisi tehdä! Verojen jälkeen tuosta jää yli 1000€ käteen! Itse tienattua ja työllä tehtyä. Ei Suomea onneksi rakennettu teidän voimin, venäjään tällä yrittäjyysellä edelleen kuuluisimme.
Ei näihin töihin korkeasti koulutettu väki tietenkän hae, mutta jos sulla on ne peruskoulun tai lukion paperit tai olet työtön ja omaat kykyä ko työhön, niin töihin siitä ja valitukset pois. Perusammatin lukenut työväki tienaa siinä 2000-2800/kk ja verot pois, jos haluat yhden pykälän ylöspäin, LUE AMMATTI ja hakeudu oman alan töihin. Jos sitä oman alan työtä ei löydy, tyydy vähempään ja hae työkokemusta.
Ahdistaa nämä valitukset palkkojen suuruudesta, teidän vuoksi meillä on pian rivi pakkotyövoimaa lakaisemassa rautatieaseman lattioita. Sinä mukaan lukien. Ei valtio kykene ylläpitämään samaan aikaan suurta ikäluokkaa palveluineen ja laumaa uusavuttomia, jotka haluaa olla kaikki pomoja ja johtajia.
Ymmärrät varmaan, että kun Suomea rakennettiin itsenäistymisen jälkeen ajatkin olivat erilaiset? Vuokrat eivät olleet näin huimia mitä nykyään, lastenhoitajat monesti asuivat perheissä, joten vuokria ei makseltu jne...
Et voi aina vedota siihen, miten nyt ennen vanhaan..
Mä voisin tulla teille töihin, jos saisin pitää oman lapsen (1v) mukana päivän ajan. Olen iloinen, aktiivinen ihminen, keksin mielelläni kaikenlaista luovaa tekemistä lasten kanssa. Mulla on myös varmatoiminen auto.
Koulutukseltani olen opettaja ja olen myös aiemmin tehnyt vapaaehtoistyötä lasten parissa kerhonohjaajana. Osaan soittaa pianoa.
Vierailija kirjoitti:
Mä voisin tulla teille töihin, jos saisin pitää oman lapsen (1v) mukana päivän ajan. Olen iloinen, aktiivinen ihminen, keksin mielelläni kaikenlaista luovaa tekemistä lasten kanssa. Mulla on myös varmatoiminen auto.
Koulutukseltani olen opettaja ja olen myös aiemmin tehnyt vapaaehtoistyötä lasten parissa kerhonohjaajana. Osaan soittaa pianoa.
Siis oliko tämä Turussa tämä työ? Oikeasti?
Vierailija kirjoitti:
Kaikella kunnioituksella, mutta mun mielestä olisi vähintäänkin kummallista, että minä "kotiäiti" sossupummi menisin työkseni hoitamaan toisten lapsia ja laittaisin omat lapseni siksi aikaa hoitoon jollekin toiselle. Rahaa työstä saisin kuitenkin käteen melkolailla saman verran, kuin nyt "kotiäiti" sossupummina.
Outoja reaktioita. Monet keskittyvät sen yhden hakijan hajonneeseen autoon! Jos ilmoittaa viisi minuuttia ennen sovittua tapaamista, että ei pääse paikalle koska auto on hajonnut, niin se on vale.
Kaksi kolmesta haastatteluun kutsutuista ei tullut paikalle, eikä ilmoittanut mitään.
Ap ei ole tehnyt mitään väärää eikä varmastikaan ole huono ihminen. Hän haluaa vain kotiin hoitajan kahdelle lapselöleen, 7 h/ arkipvä, ruokailu lasten kanssa. Ei muuta. Siitä hän maksaisi 1500 e/ kk. Varmasti kaikki byrokratian ja verotuksen vaatimukset hoidettaisiin.
Ymmärrän erittäin hyvin ap:n mielipahan. Ehkä kuitenkin kannattaa lähteä uuteen hakuprosessiin. Sen seurauksena lapset voivat saada hyvän hoitajan ja yksi työtön voisi saada työtä ja kaikkea sitä hyvää, aineetontakin hyvää, mitä työstä seuraa.