Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä ihmeen "ketä" on tullut suomen kieleen?

Vierailija
09.12.2015 |

Esim. Näin eilen naisen, "ketä" oli samassa työpaikassa minun kanssani aikoinaan!!!??? Lauseen pitäisi kuulua näin:
Näin eilen naisen, JOKA oli samassa työpaikassa minun kanssani aikoinaan.
Toinen esimerkki: "Ketä" on juonut minun kahvini!!!??? Hirveää kieltä! KUKA on juonut minun kahvini?

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

-"Kuka puukotti ja ketä ... "( huom. teko, jossa tekijä ja kohde)  

-"Ketä tarkoitit ja kuka hänestä on sellaista  sanonut ? "

-"Kenet heistä tunsit henkilökohtaisesti ja kuka heistä oli  se sinun ystäväsi...."

Tämähän voisi olla vaikka esimerkkipätkä jostain poliisin kuulustelupöytäkirjasta-ainakin sen kielen osalta mitä niissä on käytetty.

Virkavalta ja oikeuslaitos eivät siis ainakaan voi  alkaa noiden ('kuka' ja 'ketä') sanojen, yleiskielessämme aivan  selvää ja kaikkien kielenkäyttäjien ymmärtämää ,selkeää ja yksinkertaista tarkoitusta  merkitystä ja käyttöä pahemmin venyttelemään.

Ja mitä sillä saavutettaisiinkaan ?

Murteet ovat murteita ja kaikissa kielissä niiden käyttöalue on aina rajoitetumpi,kuin yleiskielen.

Eri seutujen paikalliset  murteet jonkun kielen puitteissa tarkasteltuina sisältävät yleensä paljonkin sellaisia murteelle ominaisia  sanontoja  ja sanankäyttöä jossa joku yleiskielessäkin tunnettu yleinen sana onkin saanut jonkin aivan toisen,yleiskielestä poikkeavan merkityksen.

Nämä ovat ns. 'murteellisuuksia' ja kielellistä rikkautta toki, MUTTA ovat  sitä  vain silloin kun ne osataan aina selvästi   pitää ja tarpeen vaatiessa aina jättää sinne omaan kontekstiinsa ja käyttöyhteyteensä.

Murteiden monimuotoisuus on siis  kielen  rikkautta, mutta rikkautta on myös selkeä ja kaikkien kielenpuhujien ymmärtämä yleiskieli ,joka meitä yhdistää ja jolla(.. esim. me suomen kielen puhujat ) hoidamme elämässämme täällä päivittäiset asiamme,työmme ja askareemme.

Ketkä meistä mitäkin ,mutta  selvää on kyllä se että maantieteellisesti näinkin laajalla alueella kuin Suomi ,joka sentään on lähestulkoon joka kohdastaan paikallisesti asutettu,on jo  melkoinen määrä murteita,joita ja joiden käyttöä kaikkien maan asukkaiden on (jokaista niitä)  käytännössä mahdotonta jo  hallita jokaista niistä   yhtä hyvin.

Juuri siksi yleiskieli on kehitetty ja  kehittynyt ja siksi tarvitsemme sitä edelleenkin.

Se juuri  on meidän kaikkien yhteinen rikkaus, pitäkäämme siitä siis kiinni.

Vierailija
42/79 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen helsinkiläinen, ja puhekielessä epävirallisissa yhteyksissä käytän sanaa "ketä" korvaamaan ainakin sanat: joka, jotka, kuka, joita, ketkä, keitä. En koskaan aio luopua tavastani. Kirjoitettu kieli on aivan eri asia kuin puhuttu kieli, eikä murteella ole tekemistä älykkyyden kanssa. 

Idiootit.

Miksi lopettaa tuohon rimpsuun, mikset korvaa kaikkia maailman sanoja ketällä kun olet jo vauhtiin päässyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen helsinkiläinen, ja puhekielessä epävirallisissa yhteyksissä käytän sanaa "ketä" korvaamaan ainakin sanat: joka, jotka, kuka, joita, ketkä, keitä. En koskaan aio luopua tavastani. Kirjoitettu kieli on aivan eri asia kuin puhuttu kieli, eikä murteella ole tekemistä älykkyyden kanssa. 

Idiootit.

Miksi lopettaa tuohon rimpsuun, mikset korvaa kaikkia maailman sanoja ketällä kun olet jo vauhtiin päässyt.

Ketä ei osaa nyt käyttää kysymysmerkkiä?

Vierailija
44/79 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vitun väliä sillä on onko se oikea sana vai ei? Kaikki kuitenkin ymmärtää mitä tarkoitetaan kun sanotaan "ketä".

On sillä hemmetin paljon väliä. Ketä-sanan väärinkäyttö on varma merkki aivovammasta.

Vierailija
45/79 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. Näin eilen naisen, "ketä" oli samassa työpaikassa minun kanssani aikoinaan!!!??? Lauseen pitäisi kuulua näin:

Toinen esimerkki: "Ketä" on juonut minun kahvini!!!??? Hirveää kieltä! KUKA on juonut minun kahvini?

Vau, kyllä oli omaperäinen avautuminen asiasta, josta kukaan muu ei ole ennen sinua avautunut. Seuraavaksi sitten vuodatus "Minun Sonera" -kamppiksesta ja sen puuttuvasta possessiivisuffiksista.

Vierailija
46/79 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vau, kyllä oli omaperäinen avautuminen asiasta, josta kukaan muu ei ole ennen sinua avautunut. Seuraavaksi sitten vuodatus "Minun Sonera" -kamppiksesta ja sen puuttuvasta possessiivisuffiksista.

"Minun auto" esimerkiksi tulee kuitenkin oikeinymmärretyksi. "Näin eilen naisen. Ketä oli samassa työpaikassa kanssani aikoinaan?" No jaana ja sanna ja maija nyt ainakin.

Vierailija
47/79 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadehditteko te sitä kun toiset osaavat puhua nykyaikaisemmin? ;)

Vierailija
48/79 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kadehditteko te sitä kun toiset osaavat puhua nykyaikaisemmin? ;)

Onko pilkkusääntöjen noudattamatta jättäminen nykyaikaista?

Vierailija
49/79 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä on murresana. Salon ja Turun seudulla. Tekeekö mie ja siekin ihmisestä idiootin teidän mielestä?

HÖPÖ HÖPÖ - ei tasan tarkkaan ole!

Ketä sanaa voi käyttää esim. tässä: Ketä katsot?

Mutta muuten joka tai kuka.

Itse asiassa ketä-sanaa käytetään Helsingin murteessa, vaikkei Turun seudun murteessa.

http://www.kielikello.fi/index.php?mid=2&pid=11&aid=1038

"Ketä merkityksessä ’kuka’ kuuluu Uudenmaan koululaisten puheeseen ja on siitä peräisin. Sanotaan esimerkiksi: ”Ketä se oli jota sä moikkasit?”, ”Ketä soitti?”, ”Ketä koputti oveen?”

Ketä-muoti esiintyy jo vanhassa Helsingin slangissa; kyse ei siis ole aivan nuoresta ilmiöstä. "

Pönttö :D Linkkaamassasi artikkelissa sanotaan myös Ketä-nominatiivi tunnetaan myös murteista (ks. karttaa). Siitä samoin kuin pronominista ketään ’kukaan’ on tietoja Lounais-Hämeestä ja muutamista Turun ja Porin läänin puolella olevista pitäjistä. 

Vierailija
50/79 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joovai? Eksää oo muka enne huomannu tollast. Ketä pölö näit alotuksii oikee keksii..

Vierailija
51/79 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ketä sinä rakastat?

Tosta voi joku pahoittaa mielensä. Pitää kysyä: kuka on se jota sinä rakastat

;)

Vierailija
52/79 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä tällaista kyselee??

Vierailija
53/79 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen perjantaiseen Jälkiviisaisiin on ilmestynyt yhdeksi kommentoijaksi elokuvaohjaaja, näyttelijä Mari Rantasila.  Järkytyin aika tavalla hänen viljellessään väärin tuota ketä-sanaa koko ajan. Esim. "Ne, ketä ei äänestä" .

Minun mielestäni Mari Rantasilan kommentit vaikuttavat muutenkin yksinkertaisuudessaan siltä, että Alzheimerin varhaisvaiheen potilas on pantu Ylelle päivätoimintaan "että tapaa ihmisiä".

Vierailija
54/79 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama mielenterveyspotilas kirjoittanut puolet viesteistä.

Vierailija
55/79 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No no, Mari, muistisairauteen sairastuminen on ihan ookoo (vahvistit päätelmäni oikeaksi kommentillasi). Ookoo myös miehesi hermostuminen pikkulapsiin Muuramen kesäteatterissa. Vai ketä se oli? 

Vierailija
56/79 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Idiootit.

Miten muuten tulkitset "sä huudat"? Huudan vai huudat?

Vierailija
57/79 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että se on jonkun nimi.

Vierailija
58/79 |
19.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Idiootit.

Miten muuten tulkitset "sä huudat"? Huudan vai huudat?

Riippuu täysin asiayhteydestä. Merkitys voi olla ruotsin man-passiivin kaltainen tai viitata tiettyyn ihmiseen: minuun tai kuulijaan.  

Vierailija
59/79 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ampumaradalla, kuka tahansa saa ampua / ketä tahansa saa ampua, aika vaarallisia nämä teidän "murteet" :D

Vierailija
60/79 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ketä on kuka pronominin partitiivi, esim. Ketä tarkoitat? Muu käyttö omituista ja kalskahtaa kielikorvaan. Onko joku ilmoittanut Aristoteleen kantapäähän?

Kui varte?