Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää kun mies tuhlaa rahat

Vierailija

Kaverini juuri manaili liian pihiä miestään, mutta mulla on päinvastainen ongelma. Ärsyttää kun mies hassaa kaikki rahansa. Miehen bruttopalkka 4200 euroa, mulla puolet vähemmän. Kuitenkin se olen minä joka saa rahaa säästöön ja niitä sitten käytetään tiukan paikan tullen. Näitä tiukkoja paikkoja alkaa olla vaan vähän liikaa. Mies ei osaa yhtään säästää, laittaa kaikki rahat vaan aina menemään. Kaupassa ei katso ikinä hintoja.

Semmoinen kultainen keskitie olisi paras. Luulisi että tuommoisesta yli neljän tonnin palkasta jäisi joskus jotain yli, mutta ei. Onko kellään muulla samaa tilannetta?

Kommentit (9)

Vierailija

No eipä käy kateeksi tilanteesi, me ei yhdessäkään tienata yhtä paljon kuin miehesi mutta silti sitkutellen tullaan hätäisesti toimeen. Jos olisi tuloja ruhtinaalliset neljä tonnia niin meille koittaisivat kissan päivät! Ei tarvitsisi joka ikistä euroa etukäteen miettiä että mihin sen voi nyt laittaa... Onneksi on Lidl, sieltä saa sentään edullisesti esim. kaurahiutaleita joita syömme päivittäin mennen tullen ja kohdatessa.

Vierailija

Ei toi palkka oo nettona suuri ykkösen mielestä, mutta kai siitä nyt joskus edes jotain pitäis säästöön jäädä.

Vierailija

En tiedä mihin rahat menee, mutta ennen palkkapäivää tilillä on miehellä tyyliin 3 euroa. Alkoholiin ainakin, siihen menee ainakin satanen tai pari kuussa (vähän parempia oluita ja viinejä), pleikkapeleihin ja erilaisiin harrastuksiin, musiikkiin ja bändivehkeisiin, bensaan. Kyllähän sitä tuhlata saa (en ole kieltämässä kaikkea) mutta nyt kun ei olla en mitään nuoria vaan nelikymppisiä, niin olisi kiva jos olisi edes jotain hätävaraa tilillä eikä yllättävät muutaman satasen menot kaataisi taloutta. Nytkin lapset tarvii uusia talvivaatteita, ärsyttää kun itse joudun aina kaikki sellaset ostamaan kun miehellä ei ole rahaa. Eihän tämä tilanne mikään uusi ole, mies on on ollut aina samanlainen tuhlari. Mutta nyt taas alkoi rasittaa kun tietokone hajosi ja mun pitää se yksin maksaa.

Vierailija

Sopikaa, että kumpikin laittaa aina palkkapäivänä varatilille tietyn summan rahaa. Tätä tiliä käytetään, kun tulee yllättäviä menoja. Omalle tilille jääneet rahat saa kumpikin sitten käyttää sovittujen laskujen maksujen jälkeen haluamallaan tavalla.

Vierailija

Ohis, mutta jos AP tienaa ns. vähän, niin nettitulossa tuo ero ei yleensä ole niin iso mitä bruttotuloissa. verotus rakentuu niin, että mitä isommat tulot sitä isompi veroprosentti --> pienituloinen ei maksa lähes lainkaan veroja, ja parempaa palkkaa saavalla menee puolet veroihin.

KÄRJISTETTY esimerkki:

Toinen saa bruttona 2000e ja maksaa siitä 200e veroa =käteen jää 1800e. Toinen tienaa 5000e ja maksaa vero 50% =käteen jää 2500e.

Bruttopalkan mukaan toinen saa 250 % sen mitä toinen, mutta nettopalkassa osuus ei ole edes 100%, en jaksa laskea, ehkä noin 75%....?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En tiedä mihin rahat menee, mutta ennen palkkapäivää tilillä on miehellä tyyliin 3 euroa. Alkoholiin ainakin, siihen menee ainakin satanen tai pari kuussa (vähän parempia oluita ja viinejä), pleikkapeleihin ja erilaisiin harrastuksiin, musiikkiin ja bändivehkeisiin, bensaan. Kyllähän sitä tuhlata saa (en ole kieltämässä kaikkea) mutta nyt kun ei olla en mitään nuoria vaan nelikymppisiä, niin olisi kiva jos olisi edes jotain hätävaraa tilillä eikä yllättävät muutaman satasen menot kaataisi taloutta. Nytkin lapset tarvii uusia talvivaatteita, ärsyttää kun itse joudun aina kaikki sellaset ostamaan kun miehellä ei ole rahaa. Eihän tämä tilanne mikään uusi ole, mies on on ollut aina samanlainen tuhlari. Mutta nyt taas alkoi rasittaa kun tietokone hajosi ja mun pitää se yksin maksaa.

Ai muusikko, no se selittää paljon :D

Eikai niitä bändikamoja tarvitse joka kuukausi olla uusimassa, tai meneekö raha esim. treeniksen vuokraan? Soittimet ovat totta kai kalliita, mutta aika mielenkiintoinen soittotyyli saa jo olla jos niitä pitää joka kuukausi ostella uusia. 

Koittakaa tehdä niin, että heti alkukuusta kumpikin maksaa osuutensa kiinteistä kuluista ja erilliselle tilille siirrätte sitten jonkun summan summan rahaa. 

Omallakin miehellä raha toisinaan polttelee (ei tosin noin pahasti) ja on jo todettu parhaimmaksi keinoksi, että jos meidän jotain pitää säästää niin hän siirtää ne rahat minun kortittomalle kakkostililleni. Minä kun olen meistä se säästäväisempi, niin raha pysyy tallessa sitten siellä.

Vierailija

Jeps, musiikkimiehiä tosiaan :)

Niin ja oma palkkani on siis nettona 1700, miehellä noin tonnin enemmän eli ei tietenkään sitä paria tonnia mitä bruttona olisi. Mutta saan omasta palkasta useimmiten jopa säästöön, toisin kuin mies.

Tuo kakkostili ei kyllä olisi yhtään pöllömpi idea, kiitos siitä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat