Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

minne mennä roomassa?

Vierailija
09.12.2015 |

ollaan perheen kanssa menossa roomaan helmikuussa ma-pe ajalle, ollaan kaikki aikuisia, iät 22-60 välillä. Hotelli meillä on trasteveren kaupunginosassa. nyt kyselenkin teiltä jotka olette käyneet siellä, mihin kannattaisi mennä? mitä nähtävyyksiä katsomaan (colosseum ainakin) ja onko hyviä ravintola ehdotuksia.rahaa ei ole liikaa joten edulliset ja ilmaiset vaihtoehdot kiinnostavat :)

Niin ja vielä, onko kokemusta takseilla liikkumisesta? nyt kun isis uhannut iskeä roomaankin (toisaalta mihin ei olis uhannut..) niin taidetaan suosiolla jättää junalla liikkuminen väliin vaikka sillä olisi helpoiten päässyt kentältä hotellille.

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kaikkialla Roomassa pärjää nykyään englannilla. Varsinkin turismin parissa työskentelevät puhuvat hyvää englantia poikkeuksetta.

Ei pärjää. Kuten esim. parhaissa roomalaisissa ravintoloissa, joissa ei ole edes ruokalistaa esillä vaan tarjoilija kertoo päivän menun italiaksi. Ruokakaupoissa on yleistä, ettei myyjät puhu englantia, kaikissa hotelleissa ei myöskään puhuta englantia. Virastot = vain italiaksi palvelua...

Ollaankohan me käyty ollenkaan samassa Roomassa? En tosiaan puhu sanaakaan Italiaa ja hyvin olen pärjännyt englannilla, ihan kaikissa tilanteissa ja kaikkialla.

Italian pääkaupungissa lukuisia kertoja minä. Sä varmaan Jenkeissä. :D

Oletko ihan varma? Kyllä mäkin nimittäin siellä Italian Roomassa olen käynyt. No sun visiitistä taitaa vaan olla vähän enempi aikaa. Toi sinun kuvauksesi kuulostaa ihan joltain 1970-luvulta. Nykyään tosiaankin englannilla pärjää hyvin. Oletko muuten se sama, joka tuossa edellä väitti roomalaisia epäkohteliaiksi ja "oman arvonsa tunteviksi" tai jotain sinne päin. Sekin arviointi meni nimittäin pieleen.

Viimeksi kävin syyskuussa 2015 ja sitä ennen toukokuussa. Nyt olen menossa Roomaan näillä näkymin seuraavan kerran tammikuussa työmatkalle. Lomamatkoja olen tehnyt enemmän kuin työmatkoja Roomaan tai Rooman kautta muualle Italiaan ja joka kerta olen törmännyt italialaisten kielitaidottomuuteen/haluttomuuteen puhua muuta kuin italiaa. Olen kyllä itse asiassa ollut Roomassa myös 1970-luvulla mutta tuosta reissusta mulla ei ole kauheasti muistikuvia kun olin niin pieni. =)

Englannilla pärjää kyllä, jos pysyttelee turistisyöttölöissä ja suurimmissa turistikohteissa mutta jos haluaa kokea aidon Rooman mamman lihapatojen ääressä trattorioissa, ei englannilla tee yhtään mitään. Paikallisten suosimissa ruokakaupoissakaan ei englantia puhuta.

Köh... en ole tuo, jonka kanssa kinaat. Mutta kokenut matkailija pärjää missä vain, vaikkei paikallinen puhuisi sanaakaan englantia. Näin se vaan on. Katsos, kun se turisti edustaa rahaa, jonka päälle italialaiset ymmärtävät hyvin. Näin siis riippumatta siitä, ollaanko "turistisyöttölässä" tai sivummalla. 

Joten vähän kyllä naurattaa tuo sinun ylimielinen asenteesi, kun todellisuudessa maailmanmatkaajan erottaa siitä, että hän pärjää vaikka käsillä puhuen ihan hyvin siinä missä vähemmän kokenut yrittää otsa rypyssä muotoilla kieliopillisesti korrekteja lauseita...

Olipas ylimielinen kommentti...

Vierailija
62/64 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauhistuttaa 1600-luvulla rakennetun Santa Maria della Concezione dei Cappuccini –kirkon alla, lähellä Barberinin metroasemaa

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että jos on aikaa, poiketkaa kapusiinimunkkien kryptassa.

Onko toi krypta jossain Rooman kaupungin ulkopuolella ja miten sinne pääsee Roomasta?

Se on ihan Roomassa.

Sorry mä en siis kertakaikkiaan osaa linkata tällä tabletilla. Mutta googlaa, löytyy kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
11.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ollaan perheen kanssa menossa roomaan helmikuussa ma-pe ajalle, ollaan kaikki aikuisia, iät 22-60 välillä. Hotelli meillä on trasteveren kaupunginosassa. nyt kyselenkin teiltä jotka olette käyneet siellä, mihin kannattaisi mennä? mitä nähtävyyksiä katsomaan (colosseum ainakin) ja onko hyviä ravintola ehdotuksia.rahaa ei ole liikaa joten edulliset ja ilmaiset vaihtoehdot kiinnostavat :)

Niin ja vielä, onko kokemusta takseilla liikkumisesta? nyt kun isis uhannut iskeä roomaankin (toisaalta mihin ei olis uhannut..) niin taidetaan suosiolla jättää junalla liikkuminen väliin vaikka sillä olisi helpoiten päässyt kentältä hotellille.

Olet lähdössä Roomaan ja kysyt mut tehdä siellä! Oikeasti. Soi kysytkö ihan tosissasi, mut tehdä R O O M A S S A! Sori, oli pakko huutaa.

Oletko googlettanut? Pienimatkaopas esim? En jaksa luetella päänähtävyyksi, koska olet varmasti lukutaitoinen. Kirjakaupasta saa kirjoja ja kirjastosta voi lainata ihan ilmaiseksi matkakirjoja.

Kentältä voi ottaa ison taksin, johon mahtuu muitakin menijöitä. Pudottelee jengiä kyydistä hotelli kerrallaan. Tulee halvemmaksi kuin yksittäinen taksi. Riippuu tietysti, montako teitä on.

Olet menossa Euroopan yhteen mielettömimmistä kaupungeista, etkä tiedä mitä tehdä siellä. Huhuh

Voi itku mikä teinipissis "kvg daa!"- opastus!

Itse asiaan: ei se lähijuna lentokentälle ole sen vaarallisempi kuin K-juna Keravalle. Joka ikisestä "terrorikohde" -suurkaupungista löytyy tehokkaampiakin paikkoja mihin voidaan tehdä isku. Vaikkapa esimerkiksi juuri Colosseumiin.

Olen joka matkalla käyttänyt busseja liikumiseen ympäri kaupunkia. Kertaakaan ei ole ollut turvaton olo vaikka se pitää myöntää että se tungos on lähes verrattavissa Tokion metroon :D

Pari ruokailuvinkkiä: Trasteveressä on mainio ravintola Baccanale, todella hyvää pastaa, säällistä pizzaa ja iltaisin erinomainen baari, kunnon olutvalikoima ja hyvät cocktailit isoissa litran kannuissa.

Pizzeria Baffetto Via del Governo Vecchiolla, todella hyvät pizzat, mutta tunnelma ei todellakaan mikään hämyinen rakastavaisten paikka. Toisella puolella kujaa on

Gelateria Frigidarium, vain "pieni reikä seinässä", pari penkkiä vieressä, mutta tavattoman hyvää jäätelöa. Itselläni on tapana lähteä jäätelöni kanssa kohti Pantheonia ja Piazza Navonaa, molemmat heti kulman takana eikä kukaan tietenkään vaadi maksua siitä että istahtaa suihkulähteen viereen nauttimaan jäätelöä :)

Ja jos tässä pitäisi ruveta pelkäämään terroristi-iskuja suurkaupungissa, eihän täältä Suomesta uskaltaisi matkustaa edes sinne Keravalle K-junalla. Toivottavasti teille tulee mukava matka, Roomassa on niin paljon nähtävää ( ja niiin paljon hyvää gelatoa :))

voi kiitos tässä oli paljon hyviä vinkkejä ! :) pakko toteuttaa toi et suihkulähteelle jätskille. Onko siellä helppo suunnistaa nähtävyyksistä toiseen?

Vierailija
64/64 |
11.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet lähdössä Roomaan ja kysyt mut tehdä siellä! Oikeasti. Soi kysytkö ihan tosissasi, mut tehdä R O O M A S S A! Sori, oli pakko huutaa.

Oletko googlettanut? Pienimatkaopas esim? En jaksa luetella päänähtävyyksi, koska olet varmasti lukutaitoinen. Kirjakaupasta saa kirjoja ja kirjastosta voi lainata ihan ilmaiseksi matkakirjoja.

Kentältä voi ottaa ison taksin, johon mahtuu muitakin menijöitä. Pudottelee jengiä kyydistä hotelli kerrallaan. Tulee halvemmaksi kuin yksittäinen taksi. Riippuu tietysti, montako teitä on.

Olet menossa Euroopan yhteen mielettömimmistä kaupungeista, etkä tiedä mitä tehdä siellä. Huhuh

Voi itku mikä teinipissis "kvg daa!"- opastus!

Itse asiaan: ei se lähijuna lentokentälle ole sen vaarallisempi kuin K-juna Keravalle. Joka ikisestä "terrorikohde" -suurkaupungista löytyy tehokkaampiakin paikkoja mihin voidaan tehdä isku. Vaikkapa esimerkiksi juuri Colosseumiin.

Olen joka matkalla käyttänyt busseja liikumiseen ympäri kaupunkia. Kertaakaan ei ole ollut turvaton olo vaikka se pitää myöntää että se tungos on lähes verrattavissa Tokion metroon :D

Pari ruokailuvinkkiä: Trasteveressä on mainio ravintola Baccanale, todella hyvää pastaa, säällistä pizzaa ja iltaisin erinomainen baari, kunnon olutvalikoima ja hyvät cocktailit isoissa litran kannuissa.

Pizzeria Baffetto Via del Governo Vecchiolla, todella hyvät pizzat, mutta tunnelma ei todellakaan mikään hämyinen rakastavaisten paikka. Toisella puolella kujaa on

Gelateria Frigidarium, vain "pieni reikä seinässä", pari penkkiä vieressä, mutta tavattoman hyvää jäätelöa. Itselläni on tapana lähteä jäätelöni kanssa kohti Pantheonia ja Piazza Navonaa, molemmat heti kulman takana eikä kukaan tietenkään vaadi maksua siitä että istahtaa suihkulähteen viereen nauttimaan jäätelöä :)

Ja jos tässä pitäisi ruveta pelkäämään terroristi-iskuja suurkaupungissa, eihän täältä Suomesta uskaltaisi matkustaa edes sinne Keravalle K-junalla. Toivottavasti teille tulee mukava matka, Roomassa on niin paljon nähtävää ( ja niiin paljon hyvää gelatoa :))

voi kiitos tässä oli paljon hyviä vinkkejä ! :) pakko toteuttaa toi et suihkulähteelle jätskille. Onko siellä helppo suunnistaa nähtävyyksistä toiseen?

Hei!

Anteeksi myöhäinen vastaus;

Jos vain voitte, kävelkää! :)

Pakko myöntää että Rooman joukkoliikenne on aika kaoottinen. Itse vanha keskusta on aika tiivis, helposti käveltävä alue. Bussipysäkit ovat melkoista arpapeliä, niillä on kyllä kylttejä joissa mainitaan linjan numero ja pysäkit, mutta kun niitä kylttejä voi olla viisikin samalla pysäkillä ja jos teitä on isompi porukka niin iltaisin voi olla melkoinen haaste edes mahtua samaan bussiin :0

Kävelymatka esim. Colosseumilta Forum Romanumin kautta Treville ja Piazza Navonalle kestää ehkä puolisen tuntia. Jos haluatte kiireettömämmän kyydin, Colosseumin ja Forumin luona on paljon hevosvaunuja (siis ihmisille, ei hevosille :)), ottakaa ihmeessä Polle tai pari, kivempi kuin metro, näkeekin enemmän :)

Hauskaa matkaa teille kaikille :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi