minne mennä roomassa?
ollaan perheen kanssa menossa roomaan helmikuussa ma-pe ajalle, ollaan kaikki aikuisia, iät 22-60 välillä. Hotelli meillä on trasteveren kaupunginosassa. nyt kyselenkin teiltä jotka olette käyneet siellä, mihin kannattaisi mennä? mitä nähtävyyksiä katsomaan (colosseum ainakin) ja onko hyviä ravintola ehdotuksia.rahaa ei ole liikaa joten edulliset ja ilmaiset vaihtoehdot kiinnostavat :)
Niin ja vielä, onko kokemusta takseilla liikkumisesta? nyt kun isis uhannut iskeä roomaankin (toisaalta mihin ei olis uhannut..) niin taidetaan suosiolla jättää junalla liikkuminen väliin vaikka sillä olisi helpoiten päässyt kentältä hotellille.
Kommentit (64)
Suosittelen ottamaan hyvät kävelykengät mukaan. Me ollaan aina kävelty Roomassa/Vatikaanissa todella paljon. Kyllähän tuolla julkisillakin pääsee mutta silloin menettää tavallaan osan Roomasta varsinkin, jos liikkuu paljon metrolla. Metro menee pääsääntöisesti lähes koko ajan maan alla, joten maisemia ei näy.
Mä osaan sen verran italiaa että pärjään ravintoloissa, kaupoissa ja hotelleissa mutta aika äkkiä vaihtuu kieli englanniksi tai jopa saksaksi kun mä en ymmärrä näiden italialaisten nopeasta puheesta juuri mitään. Pääsääntöisesti olen huomannut omien kokemusten myötä, että mun italian kielen alkeet sujuvat paremmin kuin monen paikallisen asiakaspalvelijan englanti. Tähän saattaa kyllä vaikuttaa sekin, että suosin paikallisten kortteereita turistirysien sijaan.
Mä tykkään käydä katsomassa Rooman nähtävyyksiä (Colosseum, Fontana di Trevi...) iltaisin kun ne on silloin valaistu hienoiksi.
Metrolla pääsee aika kätevästi kulkemaan pidempiä etappeja vaikka ruuhka-aikaan metroissa ollaankin kuin sillit purkissa. Kannattaa pitää huolta omaisuudestaan etenkin metro- ja juna-asemilla sekä paikoissa, joissa liikkuu paljon turisteja. Mun mieheltä varastettiin ruuhkaisella metroasemalla lompakko vetoketjullisesta taskusta ja ihan selvinpäin oltiin liikenteessä... Joku kun kuitenkin kommentoi kohta känniörveltäjän toilailuista...
Suosittelen valitsemaan ruokapaikat sen mukaan, missä on paikallisia syömässä. Noissa paikoissa ei kyllä tosin ole kaikissa ruokalistoja englanniksi ja osassa ei ole edes italiaksikaan vaan ruuat ovat vaihtuvia päivän ja tarjonnan mukaan ja lista on joko liitutaululle kirjoitettu tai sitten sen saa kuulla suullisesti tarjoilijalta.
Mä en ole koskaan käynyt Roomassa niissä turistimenu -ravintoloissa, joten en osaa sanoa, onko noissakin ravintoloissa niin että pitää tilata kaikki lisukkeet riisistä tai pastasta ja kasviksista lähtien erikseen. Eli jos siis tilaa vasikanleikkeen, saa vain ja ainoastaan sen leikkeen lautaselle. Täällä kun siihen annokseen kuuluu automaattisesti riisi, peruna tmv. + muut lisukkeet.
Trasteveren hintataso on noussut vuosien myötä. Aiemmin se on ollut edullinen taiteilijakortteli nykyisen turistien(kin) suosiman "muotialueen" sijaan. Viihtyisää tuolla siltikin on.
Ai niin; palapizzoja ja jäätelöä ei kannata ohittaa kun Roomaan matkustaa.
Lisään vielä, että jos on aikaa, poiketkaa kapusiinimunkkien kryptassa.
Vierailija kirjoitti:
Onko toi krypta jossain Rooman kaupungin ulkopuolella ja miten sinne pääsee Roomasta?
Vierailija kirjoitti:
ollaan perheen kanssa menossa roomaan helmikuussa ma-pe ajalle, ollaan kaikki aikuisia, iät 22-60 välillä. Hotelli meillä on trasteveren kaupunginosassa. nyt kyselenkin teiltä jotka olette käyneet siellä, mihin kannattaisi mennä? mitä nähtävyyksiä katsomaan (colosseum ainakin) ja onko hyviä ravintola ehdotuksia.rahaa ei ole liikaa joten edulliset ja ilmaiset vaihtoehdot kiinnostavat :)
Niin ja vielä, onko kokemusta takseilla liikkumisesta? nyt kun isis uhannut iskeä roomaankin (toisaalta mihin ei olis uhannut..) niin taidetaan suosiolla jättää junalla liikkuminen väliin vaikka sillä olisi helpoiten päässyt kentältä hotellille.
Olet lähdössä Roomaan ja kysyt mut tehdä siellä! Oikeasti. Soi kysytkö ihan tosissasi, mut tehdä R O O M A S S A! Sori, oli pakko huutaa.
Oletko googlettanut? Pienimatkaopas esim? En jaksa luetella päänähtävyyksi, koska olet varmasti lukutaitoinen. Kirjakaupasta saa kirjoja ja kirjastosta voi lainata ihan ilmaiseksi matkakirjoja.
Kentältä voi ottaa ison taksin, johon mahtuu muitakin menijöitä. Pudottelee jengiä kyydistä hotelli kerrallaan. Tulee halvemmaksi kuin yksittäinen taksi. Riippuu tietysti, montako teitä on.
Olet menossa Euroopan yhteen mielettömimmistä kaupungeista, etkä tiedä mitä tehdä siellä. Huhuh
Kannattaa suunnitella (löyhästi ja riittävällä liikkumavaralla) etukäteen, mitä haluaa ehdottomasti nähdä ja tehdä Roomassa, sillä koko Roomaa ei lyhyessä ajassa voi kokea ja nähdä. Laittakaa ylös ne teille tärkeät must-paikat ja rakentakaa lomanne noiden ympärille.
Me oltiin neljä päivää Roomassa ja käytiin katsomassa tuossa ajassa Colosseum ja Palatino, Espanjalaiset portaat, Fontana di Trevi ja Vatikaani. Lisäksi tietenkin kierreltiin Roomassa ja nautittiin hyvistä ruuista ja tunnelmasta. Täytyy sanoa, että enempää ei olisi mitenkään ehtinyt nähdä ja kokea näin rajallisessa ajassa. Käveltiin todella paljon ja "eksyttiin" kapeille kujille aistimaan paikallista atmosfääriä.
Kuten jo moni tässä ketjussa on maininnut, parhaat ruuat saa niistä pienistä sivukujien trattorioista. Itse tilasin ruuat italian kielellä, joten en tiedä miten noissa sujuu tarjoilijalta englanti. Oltiin muuten aina ainoat turistit näissä ruokapaikoissa ja kertaakaan ei jouduttu pettymään ruuan suhteen. Roomassa on mahdollista saada niin taivaallisen hyvää, kuin toisaalta taas järkyttävän pahaa ja huonolaatuista ruokaa. Turisteille markkinoidut ravintolat ovat varmastikin useammin se pettymys kuin noi paikallisten suosimat ravintolat tai trattoriat.
Jätskistä tuolla. Oi tulla mahatauti.
Vierailija kirjoitti:
Jätskistä tuolla. Oi tulla mahatauti.
Niin voi täälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kaikkialla Roomassa pärjää nykyään englannilla. Varsinkin turismin parissa työskentelevät puhuvat hyvää englantia poikkeuksetta.
Ei pärjää. Kuten esim. parhaissa roomalaisissa ravintoloissa, joissa ei ole edes ruokalistaa esillä vaan tarjoilija kertoo päivän menun italiaksi. Ruokakaupoissa on yleistä, ettei myyjät puhu englantia, kaikissa hotelleissa ei myöskään puhuta englantia. Virastot = vain italiaksi palvelua...
Ollaankohan me käyty ollenkaan samassa Roomassa? En tosiaan puhu sanaakaan Italiaa ja hyvin olen pärjännyt englannilla, ihan kaikissa tilanteissa ja kaikkialla.
Italian pääkaupungissa lukuisia kertoja minä. Sä varmaan Jenkeissä. :D
Oletko ihan varma? Kyllä mäkin nimittäin siellä Italian Roomassa olen käynyt. No sun visiitistä taitaa vaan olla vähän enempi aikaa. Toi sinun kuvauksesi kuulostaa ihan joltain 1970-luvulta. Nykyään tosiaankin englannilla pärjää hyvin. Oletko muuten se sama, joka tuossa edellä väitti roomalaisia epäkohteliaiksi ja "oman arvonsa tunteviksi" tai jotain sinne päin. Sekin arviointi meni nimittäin pieleen.
On kyllä tullut selväksi, että sinun mielestäsi Rooma on tyly kaupunki jossa ei pärjää. Minä ja ilmeisesti moni muukin on kyllä pärjännyt englannilla myös aidoissa trattorioissa, mutta mitenköhän kaiken tämän pitäisi auttaa ap'tä?
Viimeksi kävin syyskuussa 2015 ja sitä ennen toukokuussa. Nyt olen menossa Roomaan näillä näkymin seuraavan kerran tammikuussa työmatkalle. Lomamatkoja olen tehnyt enemmän kuin työmatkoja Roomaan tai Rooman kautta muualle Italiaan ja joka kerta olen törmännyt italialaisten kielitaidottomuuteen/haluttomuuteen puhua muuta kuin italiaa. Olen kyllä itse asiassa ollut Roomassa myös 1970-luvulla mutta tuosta reissusta mulla ei ole kauheasti muistikuvia kun olin niin pieni. =)
Englannilla pärjää kyllä, jos pysyttelee turistisyöttölöissä ja suurimmissa turistikohteissa mutta jos haluaa kokea aidon Rooman mamman lihapatojen ääressä trattorioissa, ei englannilla tee yhtään mitään. Paikallisten suosimissa ruokakaupoissakaan ei englantia puhuta.
On kyllä tullut selväksi, että sinun mielestäsi Rooma on tyly kaupunki jossa ei pärjää. Minä ja ilmeisesti moni muukin on kyllä pärjännyt englannilla myös aidoissa trattorioissa, mutta mitenköhän kaiken tämän pitäisi auttaa ap'tä?
Mun mielestä kun ei ole tylyä jos paikalliset eivät kaikki osaa tai halua puhua englantia. Olet vain päättänyt itse vetää tuollaiset päätelmät. Liekö sitten kateutta kun pystyn asiani hoitamaan italiaksi ja sinä joudut turvautumaan englannin kieleen. Miksi kävisin lomalla Roomassa ja muualla Italiassa jos kokisin paikan tylyksi? En ole edes ainoa tässä ketjussa, joka on samaa mieltä että kaikkialla Roomassa ei englantia puhuta.
Itse valitit, ettei englannilla saa palvelua - ketjussa jossa kysytään matkavinkkejä! Nyt sitten eri mieltä olevat olevat kielitaidottomia feikkituristipaikoissa kävijöitä? Ja miten sinulle voisi olla kielitaidosta kateellinen, kun et edes siitä kertonut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet lähdössä Roomaan ja kysyt mut tehdä siellä! Oikeasti. Soi kysytkö ihan tosissasi, mut tehdä R O O M A S S A! Sori, oli pakko huutaa.
Oletko googlettanut? Pienimatkaopas esim? En jaksa luetella päänähtävyyksi, koska olet varmasti lukutaitoinen. Kirjakaupasta saa kirjoja ja kirjastosta voi lainata ihan ilmaiseksi matkakirjoja.
Kentältä voi ottaa ison taksin, johon mahtuu muitakin menijöitä. Pudottelee jengiä kyydistä hotelli kerrallaan. Tulee halvemmaksi kuin yksittäinen taksi. Riippuu tietysti, montako teitä on.
Olet menossa Euroopan yhteen mielettömimmistä kaupungeista, etkä tiedä mitä tehdä siellä. Huhuh
Tottakai olen googletellut itse paljonkin, tiedän ne perus nähtävyydet mihin kannattaa mennä. Yleensä vaan kun alkaa kyselemään niin joku voi kertoa jonkun sellaisen paikan mistä ei ole lukenut, vinkkejä monelta kannattaa mennä, mistä sisäänpääsylippuja jne.. tästäkin keskustelusta olen saanut sellaista tietoa joita en ole itse lukenut aiemmin joten ehdottomasti kannatti tehdä. :) -ap
Kiitos paljon hyvistä vinkeistä kaikki. <3
Meitä on siis viisi lähdössä, miten siellä taksit.. kaverilta kuulin että matka fiumcinon kentältä trastevereen voi maksaa 80e. siellä on kuulemma paljon pimeitä taksejakin, miten kannattaa valita siis taksi?
Kohteet olen saanut päätettyä mihin mennään :) Miltä tämä teistä kuulostaa vähän kun aikataulua mietin..
Maanantaina Espanjalaiset portaat, fontana di trevi ja piazza navona. Tiistaina vatikaani/pietarin kirkko (kannattaako museoihin mennä jos ei niin taide ihmisiä olla, varmaan tekee vaikutuksen muutenkin?) ja colosseum. Keskiviikkona Pantheon ja ehkä Largo di torre argentina. torstaille ei mitään suunnitelmaa, sinne suuntaan vaan mikä tuntuu hyvältä, ostoksille jne. perjantaina aamusta sitten kohti lentokenttää.
tarkoitus olisi liikkua koko ajan kävellen, julkisia ei käytetä ollenkaan. paitsi se on vielä vähän epävarmaa miten lentokenttä kuljetukset mutta muuten kävellen. -ap
ap jatkaa.. kannattaisikohan sittenkin jättää jotakin pois ja mennä villa borghesen eläinpuistoon? :) onneksi on aikaa miettiä näiden kohteiden välillä aikataulu juttuja ja mihin näistä mennä.. eivätkös oikeastaan kaikki ole trasteverestä kävelymatkan päässä?
Rooma on kuin yksi iso ulkomuseo. Päänähtävyydet ovat Forum, Palatinus, Colosseum, Pantheon, Piazza Navona, Pietarin kirkko, Vatikaanin museot, katakombit, Isola Tiberina, Hadrianuksen mausoleumi, Ara Pacis, Caracallan termit, tasavallan ajan temppelit, Espanjalaiset portaat, sekä lukuiset kirkot esim. San Giovanni in Laterano (huom. kuuluisat portaat on viereisessä pienessä kirkossa), Santa Maria Maggiore, San Cosma & Damian, S. Paolo Fuori le Mura, Santa Maria in Cosmedin, San Clemente. Ja monet suihkulähteet ja museot! Jos olette kiinnostuneet etupäässä antiikin ajan taiteesta, ei ehkä kannata jonottaa Vatikaanin museoihin vaan menkää juna-aseman vieressä olevaan kansallismuseoon, se on ihan yhtä hieno (mm. kokonaisen talon frescot). Samalla aukiolla on kirkko, jonka sisätila on käytännössä samanlainen kuin ollessaan osa Diocletianuksen kylpylää, siellä saa hyvän kuvan miten hienoja keisariajan rakennukset olivat.
Ravintoloissa suuret ja iloiset seurueet saivat ehkä vähän vähän parempaa palvelua kuin yksinäinen nainen, ainakin ekana iltana samassa paikassa. Yhdessä ravintolassa kuulin, miten tarjoilija ja ruotsalainen seurue haukkuivat suomalaisia keskenään. Suomalainen hiljaisuus ja jäyhyys voidaan käsittää ylimielisyydeksi.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos paljon hyvistä vinkeistä kaikki. <3
Meitä on siis viisi lähdössä, miten siellä taksit.. kaverilta kuulin että matka fiumcinon kentältä trastevereen voi maksaa 80e. siellä on kuulemma paljon pimeitä taksejakin, miten kannattaa valita siis taksi?
Kohteet olen saanut päätettyä mihin mennään :) Miltä tämä teistä kuulostaa vähän kun aikataulua mietin..
Maanantaina Espanjalaiset portaat, fontana di trevi ja piazza navona. Tiistaina vatikaani/pietarin kirkko (kannattaako museoihin mennä jos ei niin taide ihmisiä olla, varmaan tekee vaikutuksen muutenkin?) ja colosseum. Keskiviikkona Pantheon ja ehkä Largo di torre argentina. torstaille ei mitään suunnitelmaa, sinne suuntaan vaan mikä tuntuu hyvältä, ostoksille jne. perjantaina aamusta sitten kohti lentokenttää.
tarkoitus olisi liikkua koko ajan kävellen, julkisia ei käytetä ollenkaan. paitsi se on vielä vähän epävarmaa miten lentokenttä kuljetukset mutta muuten kävellen. -ap
Piazza Navona on aivan Pantheonin vieressä, kannattaa käydä samalla. Ja Forum ja Palatinus ovat käytännössä samaa kompleksia, vanhaa keskustaa Colosseumin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi itku mikä teinipissis "kvg daa!"- opastus!
Itse asiaan: ei se lähijuna lentokentälle ole sen vaarallisempi kuin K-juna Keravalle. Joka ikisestä "terrorikohde" -suurkaupungista löytyy tehokkaampiakin paikkoja mihin voidaan tehdä isku. Vaikkapa esimerkiksi juuri Colosseumiin.
Olen joka matkalla käyttänyt busseja liikumiseen ympäri kaupunkia. Kertaakaan ei ole ollut turvaton olo vaikka se pitää myöntää että se tungos on lähes verrattavissa Tokion metroon :D
Pari ruokailuvinkkiä: Trasteveressä on mainio ravintola Baccanale, todella hyvää pastaa, säällistä pizzaa ja iltaisin erinomainen baari, kunnon olutvalikoima ja hyvät cocktailit isoissa litran kannuissa.
Pizzeria Baffetto Via del Governo Vecchiolla, todella hyvät pizzat, mutta tunnelma ei todellakaan mikään hämyinen rakastavaisten paikka. Toisella puolella kujaa on
Gelateria Frigidarium, vain "pieni reikä seinässä", pari penkkiä vieressä, mutta tavattoman hyvää jäätelöa. Itselläni on tapana lähteä jäätelöni kanssa kohti Pantheonia ja Piazza Navonaa, molemmat heti kulman takana eikä kukaan tietenkään vaadi maksua siitä että istahtaa suihkulähteen viereen nauttimaan jäätelöä :)
Ja jos tässä pitäisi ruveta pelkäämään terroristi-iskuja suurkaupungissa, eihän täältä Suomesta uskaltaisi matkustaa edes sinne Keravalle K-junalla. Toivottavasti teille tulee mukava matka, Roomassa on niin paljon nähtävää ( ja niiin paljon hyvää gelatoa :))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kaikkialla Roomassa pärjää nykyään englannilla. Varsinkin turismin parissa työskentelevät puhuvat hyvää englantia poikkeuksetta.
Ei pärjää. Kuten esim. parhaissa roomalaisissa ravintoloissa, joissa ei ole edes ruokalistaa esillä vaan tarjoilija kertoo päivän menun italiaksi. Ruokakaupoissa on yleistä, ettei myyjät puhu englantia, kaikissa hotelleissa ei myöskään puhuta englantia. Virastot = vain italiaksi palvelua...
Ollaankohan me käyty ollenkaan samassa Roomassa? En tosiaan puhu sanaakaan Italiaa ja hyvin olen pärjännyt englannilla, ihan kaikissa tilanteissa ja kaikkialla.
Oletko ihan varma? Kyllä mäkin nimittäin siellä Italian Roomassa olen käynyt. No sun visiitistä taitaa vaan olla vähän enempi aikaa. Toi sinun kuvauksesi kuulostaa ihan joltain 1970-luvulta. Nykyään tosiaankin englannilla pärjää hyvin. Oletko muuten se sama, joka tuossa edellä väitti roomalaisia epäkohteliaiksi ja "oman arvonsa tunteviksi" tai jotain sinne päin. Sekin arviointi meni nimittäin pieleen.
Viimeksi kävin syyskuussa 2015 ja sitä ennen toukokuussa. Nyt olen menossa Roomaan näillä näkymin seuraavan kerran tammikuussa työmatkalle. Lomamatkoja olen tehnyt enemmän kuin työmatkoja Roomaan tai Rooman kautta muualle Italiaan ja joka kerta olen törmännyt italialaisten kielitaidottomuuteen/haluttomuuteen puhua muuta kuin italiaa. Olen kyllä itse asiassa ollut Roomassa myös 1970-luvulla mutta tuosta reissusta mulla ei ole kauheasti muistikuvia kun olin niin pieni. =)
Englannilla pärjää kyllä, jos pysyttelee turistisyöttölöissä ja suurimmissa turistikohteissa mutta jos haluaa kokea aidon Rooman mamman lihapatojen ääressä trattorioissa, ei englannilla tee yhtään mitään. Paikallisten suosimissa ruokakaupoissakaan ei englantia puhuta.
Mun mielestä kun ei ole tylyä jos paikalliset eivät kaikki osaa tai halua puhua englantia. Olet vain päättänyt itse vetää tuollaiset päätelmät. Liekö sitten kateutta kun pystyn asiani hoitamaan italiaksi ja sinä joudut turvautumaan englannin kieleen. Miksi kävisin lomalla Roomassa ja muualla Italiassa jos kokisin paikan tylyksi? En ole edes ainoa tässä ketjussa, joka on samaa mieltä että kaikkialla Roomassa ei englantia puhuta.
Itse valitit, ettei englannilla saa palvelua - ketjussa jossa kysytään matkavinkkejä! Nyt sitten eri mieltä olevat olevat kielitaidottomia feikkituristipaikoissa kävijöitä? Ja miten sinulle voisi olla kielitaidosta kateellinen, kun et edes siitä kertonut?
Eikös tuossa vain todettu, että aina sitä palvelua ei saa enkuksi?! Mä ainakin käsitän valittamisen ihan eritavalla. Samanlaista on Pariisissa. Sielläkään ei kaikkialla haluta palvella turisteja enkun kielellä vaikka sitä kielitaitoa olisikin. Voihan tänkin kommentin kokea valittamiseksi vaikka vaan totesin asian olevan näin omien kokemusten myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köh... en ole tuo, jonka kanssa kinaat. Mutta kokenut matkailija pärjää missä vain, vaikkei paikallinen puhuisi sanaakaan englantia. Näin se vaan on. Katsos, kun se turisti edustaa rahaa, jonka päälle italialaiset ymmärtävät hyvin. Näin siis riippumatta siitä, ollaanko "turistisyöttölässä" tai sivummalla.
Joten vähän kyllä naurattaa tuo sinun ylimielinen asenteesi, kun todellisuudessa maailmanmatkaajan erottaa siitä, että hän pärjää vaikka käsillä puhuen ihan hyvin siinä missä vähemmän kokenut yrittää otsa rypyssä muotoilla kieliopillisesti korrekteja lauseita...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko toi krypta jossain Rooman kaupungin ulkopuolella ja miten sinne pääsee Roomasta?
Se on ihan Roomassa.