Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

minne mennä roomassa?

Vierailija
09.12.2015 |

ollaan perheen kanssa menossa roomaan helmikuussa ma-pe ajalle, ollaan kaikki aikuisia, iät 22-60 välillä. Hotelli meillä on trasteveren kaupunginosassa. nyt kyselenkin teiltä jotka olette käyneet siellä, mihin kannattaisi mennä? mitä nähtävyyksiä katsomaan (colosseum ainakin) ja onko hyviä ravintola ehdotuksia.rahaa ei ole liikaa joten edulliset ja ilmaiset vaihtoehdot kiinnostavat :)

Niin ja vielä, onko kokemusta takseilla liikkumisesta? nyt kun isis uhannut iskeä roomaankin (toisaalta mihin ei olis uhannut..) niin taidetaan suosiolla jättää junalla liikkuminen väliin vaikka sillä olisi helpoiten päässyt kentältä hotellille.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kaikkialla Roomassa pärjää nykyään englannilla. Varsinkin turismin parissa työskentelevät puhuvat hyvää englantia poikkeuksetta.

Ei pärjää. Kuten esim. parhaissa roomalaisissa ravintoloissa, joissa ei ole edes ruokalistaa esillä vaan tarjoilija kertoo päivän menun italiaksi. Ruokakaupoissa on yleistä, ettei myyjät puhu englantia, kaikissa hotelleissa ei myöskään puhuta englantia. Virastot = vain italiaksi palvelua...

Vierailija
22/64 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatikaani ehdottomasti. Poliisiasema sitten kun joltakulta on viety lompakko tai muut arvoesineet taskusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kaikkialla Roomassa pärjää nykyään englannilla. Varsinkin turismin parissa työskentelevät puhuvat hyvää englantia poikkeuksetta.

Ei pärjää. Kuten esim. parhaissa roomalaisissa ravintoloissa, joissa ei ole edes ruokalistaa esillä vaan tarjoilija kertoo päivän menun italiaksi. Ruokakaupoissa on yleistä, ettei myyjät puhu englantia, kaikissa hotelleissa ei myöskään puhuta englantia. Virastot = vain italiaksi palvelua...

Ollaankohan me käyty ollenkaan samassa Roomassa? En tosiaan puhu sanaakaan Italiaa ja hyvin olen pärjännyt englannilla, ihan kaikissa tilanteissa ja kaikkialla.

Vierailija
24/64 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaankohan me käyty ollenkaan samassa Roomassa? En tosiaan puhu sanaakaan Italiaa ja hyvin olen pärjännyt englannilla, ihan kaikissa tilanteissa ja kaikkialla.

Italian pääkaupungissa lukuisia kertoja minä. Sä varmaan Jenkeissä. :D

Vierailija
25/64 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos edelleen monista viesteistä :) mistä kannattaa ostaa liput colosseumiin? taitaa olla monia eri nettisivuja ja eri hintaisia.

Itse olen myös kuullut näistä tapauksista että puukolla laukun pohja auki.. joten paras ratkaisu taitaa olla koko ajan laukku etupuolella tai sitten paidan alla jossain pussukassa lompsa. -ap

Vierailija
26/64 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menette Vatikaaniin, menkää paikalle jo ennen kuin se aukeaa (olisko ollu klo 8 tai 9). Me mentiin, ja jouduttiin jonottamaan alle 10 minuuttia, jonka aikana taaksemme oli kertynyt koko aukion kiertävä jono! Ajoissa liikkeelle siis. Ja meidän reissu ajoittui maaliskuulle, eli ei pahimpaan sesonkiaikaan edes.

Välimatkat on aika lyhyet mielestäni, joten jis vaan rahkeet riittää niin kannattaa kävellä. Välttäkää tosiaankin turistikohteiden läheisyydessä olevia ravintoloita, mikäli ette halua pakasteesta otettua ja huonosti sulatettua lasagnea. Noin kävi meille, kun emme huomanneet, että ravintolan nurkan takaa avautui Piazza Navona.

Taksilla kannattaa kulkea mahd. vähän. Meiltä kusetettiin ylimääräistä, koska "kuski ei tuntenut seutua". Pah, sanon minä, olimme menossa Castel Saint Angelon läheltä keskustaan! Puolustuksekseni sanon, että tuo reissu oli ensimmäinen ulkomaanmatkani, enkä uskaltanut pistää hanttiin isokokoiselle taksikuskille.

Ravintoloista suosittelen sen nimistä kuin Da Gino. Sijaitsee muistaakseni aika keskustassa, googlesta pitäisi löytyä osoite. Ruoat oli todella hyvät ja paikka viihtyisä. Kannattaa tehdä pöytävaraus, on nimittäin suosittu italialaisten keskuudessa.

Niin ja tosiaan varokaa taskuvarkaita. Saattavat olla hyvinkin röyhkeitä: piazza navonalla satuin vilkaisemaan muuten vain sivulle, ja näin kun eräs mies vieressäni pysähtyi käsi ojossa kohti laukkuani. Ilmeestä näki, millä asialla oli.

Kuitenkin, noista negatiivisista asioista huolimatta, Rooma on ihana paikka. Syökää italialaista jäätelöä, istukaa Espanjalaisilla portailla, heittäkää lantti Fontana di treviin, käykää Pantheonissa, Colosseumilla, Palatinolla ja Forum Romanumilla, maistakaa ehdottomasti italialaista "katupizzaa" (tiskiltä valitset haluamasi kokoisen palan ja hinta tulee painon mukaan) se on aivan mielettömän hyvää!

Ihanaa reissua teille! :)

Vierailija
27/64 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ihan varma? Kyllä mäkin nimittäin siellä Italian Roomassa olen käynyt. No sun visiitistä taitaa vaan olla vähän enempi aikaa. Toi sinun kuvauksesi kuulostaa ihan joltain 1970-luvulta. Nykyään tosiaankin englannilla pärjää hyvin. Oletko muuten se sama, joka tuossa edellä väitti roomalaisia epäkohteliaiksi ja "oman arvonsa tunteviksi" tai jotain sinne päin. Sekin arviointi meni nimittäin pieleen.

Vierailija
28/64 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
29/64 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatikaaniin ehdottomasti, riemuvuosi menossa pitkästä aikaa ja tärkeä ovi avattuna. Kukaties Paavikin saattaisi tulla vastaan ja pääsisitte suutelemaan hänen Korkea-arvoisuutensa Pyhää kättä.

Vierailija
30/64 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taksilla liikkuminen ei ole hidasta eikä kallista :) Taskuvarkaita ei mielestäni tarvitse varoa normaalia enempää, maalaisjärki ja perusvarovaisuus riittää

Taskuvarkaat ovat todella ammattimaisia. Etenkin turistinähtävyydet ja metrot ovat taskuvarkaiden keitaita. Ei siinä maalaisjärki tai perusvarovaisuus auta kun vedetään metroasemalla puukolla laukun olkahihna poikki tai laukunpohja auki. Kaikki taskut, oli ne sitten vaatteissa tai laukuissa, tyhjenee niin että sitä ei huomaa jos sattuu taskuvarkaan uhriksi. Tämä on jokakapäiväistä Roomassa ja etenkin turistien riesana.

Moni roomalainen ei suostu englantia puhumaan vaikka kuinka työskentelisi turismin parissa. Muualta tuleet italialaiset ovat avarakatseisempia eikä ole niin "oman arvonsa tuntevia" kuin roomalaiset. Nimim. Italiassa 8 vuotta asunut (en tosi Roomassa).

No tuo on mielestäni juuri sitä perusvarovaisuutta ettei anna koskea laukkuunsa. Jos kerran mikään varautuminen ei näitä pro-varkaita vastaan riitä, miksi sitä kannattaisi etukäteen stressata tai pelotella? Minulta ei ole ikinä pöllitty mitään, ei myöskään keneltäkään tutulta.

Englannilla olen pärjännyt kaikkialla Roomassa. Tervehdykset ja jotain perus ruokasanastoa nyt oppii muutenkin nopeasti, niillä mennään.

Vierailija
31/64 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää, kyllä siellä saa ihan ok palvelua myös englanniksi. Me emme osaa italiasta kuin kiitos ja hyvää päivää, ja silti esim. bussikuski auttoi "kädestä pitäen" katakombeille, kun meinattiin jäädä turhan aikaisin bussista.

Eur on tosiaan aika hauska alue, sellainen fasistinen märkä päiväuni. Jos yhtään on kiinnostunut kaupunkisuunnittelusta ja arkkitehtuurista, niin suosittelen. 

Vakionähtävyydet tuolla jo kerrottiinkin. Itse olin erittäin vaikuttunut tästä: 

omaimperium.blogspot.fi/2010/08/san-clementen-basilika.html

Kirkko on rakennettu aina vanhan päälle, ja kerroksellisuus on turistin itse nähtävissä. Alimpana on Mithran roomalaisvallan aikainen temppeli, sen päälle rakennettiin roomalainen talo, sitten basilika.

Vierailija
32/64 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveriltani varastettiin kaikki matkatavarat auton lukitusta takaluukusta päivällä siellä vuokra-autosta.

Vierailija
33/64 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linkkaan sinulle suosikkibloggaajani Rooma-postaukset, josko niistä olisi apua :)

http://chicago187.blogspot.fi/2014/04/when-in-rome.html

http://chicago187.blogspot.fi/2014/04/urbs-aeterna.html

http://chicago187.blogspot.fi/2014/05/rooma-kuvina.html

Kiitos blogivinkistä!

Vierailija
34/64 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveriltani varastettiin kaikki matkatavarat auton lukitusta takaluukusta päivällä siellä vuokra-autosta.

Niin? Minulle on käynyt samoin Portugalissa. ja Suomessa. Opin olemaan jättämättä tavaroita autoon.

Vierailija
35/64 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ihan varma? Kyllä mäkin nimittäin siellä Italian Roomassa olen käynyt. No sun visiitistä taitaa vaan olla vähän enempi aikaa. Toi sinun kuvauksesi kuulostaa ihan joltain 1970-luvulta. Nykyään tosiaankin englannilla pärjää hyvin. Oletko muuten se sama, joka tuossa edellä väitti roomalaisia epäkohteliaiksi ja "oman arvonsa tunteviksi" tai jotain sinne päin. Sekin arviointi meni nimittäin pieleen.

Viimeksi kävin syyskuussa 2015 ja sitä ennen toukokuussa. Nyt olen menossa Roomaan näillä näkymin seuraavan kerran tammikuussa työmatkalle. Lomamatkoja olen tehnyt enemmän kuin työmatkoja Roomaan tai Rooman kautta muualle Italiaan ja joka kerta olen törmännyt italialaisten kielitaidottomuuteen/haluttomuuteen puhua muuta kuin italiaa. Olen kyllä itse asiassa ollut Roomassa myös 1970-luvulla mutta tuosta reissusta mulla ei ole kauheasti muistikuvia kun olin niin pieni. =)

Englannilla pärjää kyllä, jos pysyttelee turistisyöttölöissä ja suurimmissa turistikohteissa mutta jos haluaa kokea aidon Rooman mamman lihapatojen ääressä trattorioissa, ei englannilla tee yhtään mitään. Paikallisten suosimissa ruokakaupoissakaan ei englantia puhuta.

Vierailija
36/64 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim Colosseumille ei ole tarvis varata helmikuussa arkipäivänä lippuja etukäteen. En varoisi lentokenttäjunan käyttöä, mutta taksi tulee neljälle tosiaan halvemmaksi. Fontana di Trevi on valmisyunut remontista. Valitsemanne hotellialue on se kallein, joten suosittelen syömään muualla.

Vierailija
37/64 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on roomalaisen kaupan kassa tokaissut että "solo in Italiano, grazie" tai jotain tuonne päin, kun kysyin englanniksi muovipussia ostoksilleni. Hetken piti miettiä miten toi sanotaan italiaksi mutta kai mä sain edes jollain tasoa asian ymmärretyksi kun sain sen pussin kun jotenkin tähän tapaan pyysin: Un sacchetto di plastico, per favore. Ei kyllä käsitystä että miten toi kuuluu oikeasti sanoa. Olen itse lukenut espanjaa ja tulee aika paljon pääteltyä espanjan kielen kautta, kuinka puhun (tai yritän puhua) italiaa. Itse kyllä putoan nopeasti kärryiltä kun italialaiset innostuvat mun "kielitaidostani" ja alkavat puhua nopealla tahdilla. 😃

Vierailija
38/64 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim Colosseumille ei ole tarvis varata helmikuussa arkipäivänä lippuja etukäteen. En varoisi lentokenttäjunan käyttöä, mutta taksi tulee neljälle tosiaan halvemmaksi. Fontana di Trevi on valmisyunut remontista. Valitsemanne hotellialue on se kallein, joten suosittelen syömään muualla.

No ei kyllä ole Trastevere kallis

Vierailija
39/64 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä tullut selväksi, että sinun mielestäsi Rooma on tyly kaupunki jossa ei pärjää. Minä ja ilmeisesti moni muukin on kyllä pärjännyt englannilla myös aidoissa trattorioissa, mutta mitenköhän kaiken tämän pitäisi auttaa ap'tä?

Viimeksi kävin syyskuussa 2015 ja sitä ennen toukokuussa. Nyt olen menossa Roomaan näillä näkymin seuraavan kerran tammikuussa työmatkalle. Lomamatkoja olen tehnyt enemmän kuin työmatkoja Roomaan tai Rooman kautta muualle Italiaan ja joka kerta olen törmännyt italialaisten kielitaidottomuuteen/haluttomuuteen puhua muuta kuin italiaa. Olen kyllä itse asiassa ollut Roomassa myös 1970-luvulla mutta tuosta reissusta mulla ei ole kauheasti muistikuvia kun olin niin pieni. =)

Englannilla pärjää kyllä, jos pysyttelee turistisyöttölöissä ja suurimmissa turistikohteissa mutta jos haluaa kokea aidon Rooman mamman lihapatojen ääressä trattorioissa, ei englannilla tee yhtään mitään. Paikallisten suosimissa ruokakaupoissakaan ei englantia puhuta.

Vierailija
40/64 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä tullut selväksi, että sinun mielestäsi Rooma on tyly kaupunki jossa ei pärjää. Minä ja ilmeisesti moni muukin on kyllä pärjännyt englannilla myös aidoissa trattorioissa, mutta mitenköhän kaiken tämän pitäisi auttaa ap'tä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi