minne mennä roomassa?

Vierailija

ollaan perheen kanssa menossa roomaan helmikuussa ma-pe ajalle, ollaan kaikki aikuisia, iät 22-60 välillä. Hotelli meillä on trasteveren kaupunginosassa. nyt kyselenkin teiltä jotka olette käyneet siellä, mihin kannattaisi mennä? mitä nähtävyyksiä katsomaan (colosseum ainakin) ja onko hyviä ravintola ehdotuksia.rahaa ei ole liikaa joten edulliset ja ilmaiset vaihtoehdot kiinnostavat :)

Niin ja vielä, onko kokemusta takseilla liikkumisesta? nyt kun isis uhannut iskeä roomaankin (toisaalta mihin ei olis uhannut..) niin taidetaan suosiolla jättää junalla liikkuminen väliin vaikka sillä olisi helpoiten päässyt kentältä hotellille.

Sivut

Kommentit (64)

Vierailija

Junalla ja metrolla mä olen Roomassa liikkunut, vaikka kuitenkin pääasiassa kulkupelinä ovat olleet ihan vain omat jalat.

Colosseumin lisäksi kannattaa ottaa opastettu kierros Vatikaaniin (saa varattua jo Suomesta, opastus englannin kielellä), käydä kaupungin ulkopuolella katakombeilla ja katsastaa Espanjalaiset portaat, Fontana di Trevi ja etsiä tunnelmallisia ruokapaikkoja kapeiden sivukujien varrelta. Ruoka on hyvää jos unohtaa turisteille tarkoitetut Tourist Menu-ravintolat.

Palvelun laatu on suhteessa italian kielen taitoonne. Jos edes yrittää puhua italiaa, saa paljon parempaa palvelua.

Vierailija

Ei ole kokemusta takseista, junaa, ratikoita ja busseja käytettiin ja ne toimivat. Minusta tässä mainitut nähtävyydet ovat ne olennaisimmat: http://www.pienimatkaopas.com/rooma/maamerkit.html

Lisäksi Forum Romanum sekä Vittoro Emmanuelen palatsi, jota ei tuossa ole erikseen mainittu. Largo di Torre Argentinalla on kiva käydä seuraamassa kissoja.

Trastevere on mukava alue, lisäksi pidän jokirannasta, siellä esim. Sant'Angelon/gheton alueesta. Gianiculum-kukkula on Trasteveren vieressä ja sieltä on kivat näkymät, Villa Borghese on kiva ja iso puisto.

Itse suosittelisin vielä käymään kurkistamassa Maltan ritarikunnan päämajan portin avaimenreiästä sisään.

Itseäni kiinnostaisi käydä myös EUR-alueella, en ole vielä siellä päässyt käymään ollenkaan.

Roomasta löytyy tosi paljon nähtävää, riippuu siis vähän mikä itseä kiinnostaa. Tykkään itse vain kävellä ja katsella ja nauttia tunnelmasta, ja siihen Rooma sopii erinomaisesti.

Vierailija

Ja vitonen jatkaa vielä, että tosi hyvää palvelua saatiin ihan englannin kielelläkin, ennakkoluulot oli suuret mutta me emme kohdanneet minkäänlaista töykeää tai välinpitämätöntä asiakaspalvelua, vaan pääosin erittäin ystävällistä. 

Vierailija

Trasteveressa on mukavia ravintoloita. Taksit ovat halpoja, n. 7e maksaa kaupungin toiselle laidalle. Kannattaa varata kaikkien nähtävyyksien liput etukäteen netistä, välttyy jopa tuntien jonotukselta. Tsekkaa Vatikaani & sen museo, via del corso -ostoskatu, pantheon. Turistikarttaan on merkitty hyvin nähtävyyksiä. Fontana di Trevi on remontissa

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roomassa on maailman vittumaisimmat ihmiset.

perusteletko vielä? -ap

No, olen reissanut kaikki Euroopan pääkaupungit ja Rooma on ainoa niistä, jossa olen oikeasti suuttunut tarjoilijalle käytöksen vuoksi ja useampia kertoja.
Tiedän että joku mainitsee kohta vian olevan minussa itsessäni, mutta en usko näin olevan.
Minulla on tästä asiasta hyvin vahva näkemys, eikä se ole mitenkään ennenkuulumatonta, että roomalaisissa mainitaan olevan huomattavan paljon epämiellyttäviä asiakaspalvelijoita.
Siihen olen kuullut perustelutkin. Roomassa on paljon harmaatataloutta, esim. tarjoilijalle maksetaan vähän ja hän on usein lähes orjan asemassa. Rooma on Italialaiselle kallis paikka asua, joten tarjoilijat ja muut pienipalkkaiset matkustavat työpaikalleen pitkiäkin matkoja. He ovat siis keskimäärin läpeensä täynnä työtänsä.
Keskustelin asiasta Hotel21:n respatytön kanssa kolme vuotta sitten ja hän kertoi huomion olevan aika yleinen ja siis kertoi minulle oman näkemyksensä syistä.

Vierailija

Luulis nyt että lentokentältä tulis bussikin. 

Keskustassa itsessään pääsee aika hyvin kävellen tai ratikalla ja bussillakin jos ei metrolla uskalla mennä.

Mun suosikkikohteet Roomassaon pietarinkirkko ja vatikaani, castel sant'angelo, panteon, modernin taiteen museo. Toki forum romanun ja sen vieressä oleva museo, kas kun en muista nimeä, portaat noustaan ylös. Ilmaisia kohteita tietenkin ihanat piazzat suihkulähteineen: fontana di trevi, ja se soikea aukio missä on 3 suihkulähdettä, espanjalaiset portaat ja lukuisat kirkot.

Kermakakkun katolle pääsee katselemaan maisemia, suosittelen sitä myös.

Eipä Roomasta nähtävä lopu yhdellä reissulla eikä kahdellakaan.

Edullista evästä löytyy pizza alla pala liikkeistä joista voi ostaa pitsapaloja mukaan. Lounasaikaan kävimme ihan lounasravintolassa syömässä samaa pastaa kuin paikallisetkin.

Hyvät kävelykengät mukaan.

Itse olen lähdössä Lontooseen, se on myös kaupunki jota terroristit ovat uhanneet Rooman lisäksi. Metrolla kuitenkin aiotaan mennä. Aion pitää silmät auki ja tsekata aina paikoista exit-poistumistiet.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei ole kokemusta takseista, junaa, ratikoita ja busseja käytettiin ja ne toimivat. Minusta tässä mainitut nähtävyydet ovat ne olennaisimmat: http://www.pienimatkaopas.com/rooma/maamerkit.html

Lisäksi Forum Romanum sekä Vittoro Emmanuelen palatsi, jota ei tuossa ole erikseen mainittu. Largo di Torre Argentinalla on kiva käydä seuraamassa kissoja.

Trastevere on mukava alue, lisäksi pidän jokirannasta, siellä esim. Sant'Angelon/gheton alueesta. Gianiculum-kukkula on Trasteveren vieressä ja sieltä on kivat näkymät, Villa Borghese on kiva ja iso puisto.

Itse suosittelisin vielä käymään kurkistamassa Maltan ritarikunnan päämajan portin avaimenreiästä sisään.

Itseäni kiinnostaisi käydä myös EUR-alueella, en ole vielä siellä päässyt käymään ollenkaan.

Roomasta löytyy tosi paljon nähtävää, riippuu siis vähän mikä itseä kiinnostaa. Tykkään itse vain kävellä ja katsella ja nauttia tunnelmasta, ja siihen Rooma sopii erinomaisesti.

Roomaan matkustaessa kannattaa toki käydä katsomassa perinteiset nähtävyydet, kuten Colosseum (jonne liput saa muuten vähemmällä jonottamisella kääntymällä metrolta suoraan oikealle ja käymällä ensin katsomassa Forum Romanum -alueen muita historiallisia kohteita), Pantheon ja esimerkiksi Minervan kirkko sekä Musei Capitolini. Itse pidin Rooman museosta (Museo di Roma) Trasteveressa - se oli mukavan rauhallinen, mielenkiintoinen ja kauniilla alueella. Espanjalaiset portaat ja Fontana di Trevi -suihkulähde ovat aika pakollisia turistikohteita, mutteivat kovasti kohahduttaneet minua. Mieleen jäivät kesäisestä Roomasta erityisesti Villa Borghesen kaunis puisto, Largo Torre di Argentinan löytökissala ja Maltan ritarikunnan portista kurkistaminen kolmen valtakunnan läpi.  Tuonne EUR-alueelle haluaisin minäkin vielä käymään, kuvien perusteella vaikuttaa erikoiselta!

Jos itse lähtisin Roomaan nyt, niin liikkuisin varmastikin metrolla. Myös bussi liikennöi kattavasti. Kaupungin autoliikenne vaikuttaa olevan solmussa tuon tuosta, joten autoillen kulkeminen voi olla hidasta (ja kallista). Roomassa tulee varmasti myös käveltyä paljon, joten muistakaa ottaa mukaan oikeasti hyvät kävelykengät. Turistien täyttämässä kaupungissa on muuten paljon taskuvarkaita, joita voi joukkioittain jopa bongailla saalistamassa, joten passin, rahojen ja korttien pitäminen passipussissa ihoa vasten on suositeltavaa. Muutaman asiointifraasin opetteleminen lisää asiakaspalvelijoiden iloisuutta huomattavasti, eivätkä kaikki puhu englantia, joten suosittelen matkailusanastoon tutustumista. Mukavaa lomamatkaa!

Vierailija

Roomassa(kin) on paljon taskuvarkaita ja muita pikkurikollisia. Olkaa varuillanne ja huomioikaa ympäristönne. Pankkiautomaateilla varmistakaa myös selusta.

Vierailija

onpa tullut paljon hyviä vinkkejä. Kiitos! Italiaa en osaa kuin yhden sanan mutta täytyypä opetella vähintään muutama lisää :)

joo taskuvarkaista olen kuullut että osaavat olla ovelia.. täytyy olla varuillaan.- ap

Vierailija

Rooma on upea paikka, suuri pikkukaupunki. Ihmiset ovat välittömiä ja ystävällisiä, enkä ole kymmenillä matkoillani lähes 25 vuoden aikana juurikaan törmännyt huonoon asiakaspalveluun, päinvastoin. Monet tarjoilijat ja kauppiaat muistavat naaman ja ovat iloisia kun on tultu heidän liikkeeseensä uudelleen. "Kantiksena" saa aina ystävällisen hymyn, ilmaisen lasillisen tai jotain muuta kiva. Toki metsä voi vastata niinkuin sinne huudetaan, mikä saattaa selittää nuo ikävät kokemukset ja kommentit ylempänä tässä ketjussa.

Roomassa IHAN KAIKKI on näkemusen arvoista, mutta käykää ainakin Colosseumilla, Forumeilla, Campo de' Fiorilla, Pietarin kirkossa, Pantheonissa ja Piazza Navonalla. Hyvä matkaopas kannattaa hankkia ja varautua liikkumaan jalan sillä keskustan alueella on ihan kaikkialla nähtävää.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat