Mies nyhtää minut tulevassa erossa taloudellisesti
Yritin jo toiselta palstalta saamatta yhtään vastausta, niimpä yritän täältä. Lyhyesti: minulla on syytä epäillä, että puolisoni on hakemassa avioeroa lähitulevaisuudessa, vielä olemme naimisissa. Meillä on yhteinen (velkaa on jäljellä) asunto, mutta sen lisäksi minulla on opiskeluaikoina hankittu, sijoitusasuntona nykyään oleva kaksio, joka on velaton. Meillä ei ole avioehtoa. En ole edes tuntenut miestäni, kun olen hankkinut asunnon ja hänellä ei ole osaa eikä arpaa asunnon omistuksessa. Tiedän, että tämä tulisi tasinkona minun maksettavakseni. Nyt kun avioero ei ole vireillä, niin voinko myydä asunnon aikuiselle lapselleni(lapsi on minun, ei yhteinen) Tekisimme siitä velkakirjan ja muut muodolliset dokumentit. Vai tuleeko tästä ongelma, jos esim vuoden kuluttua mies hakee eroa ja saa tietää asunnon olevan myyty. Mies on avoimesti kertonut, että tulee "nyhtämään" joka euron, jonka irti minusta erossa saa.
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille. Poikani ostaa asunnon. 75% hinnalla saa ostaa sen käyvästä arvosta. Joutuu varainsiirtoveron maksamaan, siinä auttaa vanhempani. Yritän pitää liittoa kasassa vielä joitakin kuukausia, ts vetkuttaa avioeron vireille laittoa.
Tajusit kai, että miehesi voi riitauttaa tuon myynnin erossa. Tai siis sen 25 % ja sinullahan on edelleen 75% jaettavana miehesi kanssa eli 37,5 % lähtee varmasti ja ehkä puuttuva 12,5 % päälle.
Jos ap olisi mies olisi hieman toinen ääni kellossa. Broilerit huutaisivat kurkku suorana. Olette kyllä kieroja.
Vierailija kirjoitti:
tottakai voit myydä asunnon lapsellesi, jos kerran teette sen virallisesti (kannattaa käyttää juristia).
Juurikin noin, että annat lapsellesi lainaa sen asunnon arvon verran (ja asunnon arvo realistikseksi) ja lapsesi ostaa sen asunnon.
Tuota ei voida katsoa omaisuuden hukkaamiseksi, jos kerran sinä et hae eroa eikä ero ole vireillä.
Osituksessa sinulla on sitten velkaa :)
Heti huomenna yhteys juristiin ja laita asia eteenpäin välittömästi. Jos miehelläsi ei ole todisteita, että olette eroamassa (asuntokaupan jälkeen miehen vireille laittama ero ei ole todiste), niin omaisuutesi turvassa.
Tällöin ap:lle muodostuu asunnon arvoinen saatava, joka on varallisuutta. Eli ap:n pitää maksaa tasinkoa varallisuudesta, joka ei ole rahamuodossa.
Ei sillä ole väliä kuka asuntosi ostaa. Joudut maksamaan kauppahinnasta tasinkoa miehelle erotessanne.
Eikö oman omaisuuden myynti ole täysin sallittua koska olemme avioliitossa? Tai sitten annan lahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö oman omaisuuden myynti ole täysin sallittua koska olemme avioliitossa? Tai sitten annan lahjaksi.
Ootko ihan pönttö? Mene sinne juristille.
Saat tehdä mitä tahdot, mutta se ei poista sitä, että mies voi erossa riitauttaa asian ja saa puolet asunnon käyvästä arvosta pahimmassa tapauksessa.
Jos myyt, sinulla on kauppahinta, jonka jaatte. Eihän se myymällä arvottomaksi katoa.
Miksi täältä kyselet? Lakimies vain voi auttaa, ei palsta. Kuten edellä on tullut ilmi, lahjoittaminen tai myyminen ei vie sinulta velvollisuutta maksaa tasinkoa. Siksi kannattaa pyytää neuvoa ihan ammattilaiselta. Se toki maksaa, mutta ei sataa tonnia.
Jos alat itse keksiä vaihtoehtoja, todennäköisesti joudut silti maksamaan tasinkoa ja saat mahdollisia veroseuraamuksia vielä kikkailuistasi.
Vierailija kirjoitti:
Juurikin noin, että annat lapsellesi lainaa sen asunnon arvon verran (ja asunnon arvo realistikseksi) ja lapsesi ostaa sen asunnon.
Tuota ei voida katsoa omaisuuden hukkaamiseksi, jos kerran sinä et hae eroa eikä ero ole vireillä.
Osituksessa sinulla on sitten velkaa :)
Kannattaisikohan nyt kuitenkin sen verran tarkistaa termejä, että jos on lainannut jollekin rahaa, niin sehän katsotaan saatavaksi eikä velaksi, ettei tule ylläripylläriä osituksessa.
Oliko kämppä velaton jo avioliiton alkaessa?
Vierailija kirjoitti:
Oliko kämppä velaton jo avioliiton alkaessa?
Kyllä oli. Sain velkani maksettua n vuotta aiemmin. Asunnon rahoitukseen käytettiin pientä lainaa , valtaosa asunnosta maksettiin perintörahalla, jonka isäni siirsi minulle omalta isältään saadulla perinnöllä.
Hyi mitä ahneutta ja ilkeyttä ap:lla! Vuosikausia on pidetty yhtä, ja nyt hänelle ei sovi se, että elämää jatkettaisi erillään tasavertaisista lähtökohdista.
Ap myy asunnon pojalle 75% käyvästä hinnasta. Ap saa asunnosta siis 150 000 euroa. Erossa ap joutuu maksamaan miehelle tästä tasinkona 75 000 euroa (oletetaan yhä, ettei miehellä ole yhteisen asunnon lisäksi muuta omaisuutta). Lisäksi miehellä saattaa olla mahdollisuus riitauttaa alihintaan myynti omaisuuden hukkaamisena. Mikäli oikeus toteaa tapauksen omaisuuden hukkaamiseksi, tilittää ap vielä tuon 75 000 euron lisäksi 25 000 euroa lisää tasinkoa.
Ap yrittää nyt säästää ihan väärässä kohti, kun ei raaski käväistä oikean juristin juttusilla.
Vierailija kirjoitti:
Oletko sä ihan pässi? Rahako ei ole omaisuutta? Saat asunnon myynnistä rahaa joista osa menee osituksessa miehellesi.
Ap mene nyt hemmetti soikoon sinne juristille. Teet itsestäs vaan vieläkin köyhemmän. En siis tarkoita että olisit köyhä nyt, päinvastoin, mutta kohta saatat olla.
Avioehto. Ei mulla muuta.
Tehkää hyvät ihmiset se avioehto!
Vierailija kirjoitti:
Yritin jo toiselta palstalta saamatta yhtään vastausta, niimpä yritän täältä. Lyhyesti: minulla on syytä epäillä, että puolisoni on hakemassa avioeroa lähitulevaisuudessa, vielä olemme naimisissa. Meillä on yhteinen (velkaa on jäljellä) asunto, mutta sen lisäksi minulla on opiskeluaikoina hankittu, sijoitusasuntona nykyään oleva kaksio, joka on velaton. Meillä ei ole avioehtoa. En ole edes tuntenut miestäni, kun olen hankkinut asunnon ja hänellä ei ole osaa eikä arpaa asunnon omistuksessa. Tiedän, että tämä tulisi tasinkona minun maksettavakseni. Nyt kun avioero ei ole vireillä, niin voinko myydä asunnon aikuiselle lapselleni(lapsi on minun, ei yhteinen) Tekisimme siitä velkakirjan ja muut muodolliset dokumentit. Vai tuleeko tästä ongelma, jos esim vuoden kuluttua mies hakee eroa ja saa tietää asunnon olevan myyty. Mies on avoimesti kertonut, että tulee "nyhtämään" joka euron, jonka irti minusta erossa saa.
Myy helvetin äkkiä ja laita rahat taskuun. Käy brasilian lomalla ja sano, että ryyppäsit loppurahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sä ihan pässi? Rahako ei ole omaisuutta? Saat asunnon myynnistä rahaa joista osa menee osituksessa miehellesi.
Ei siitä mene mitään varkaille, jos myy ajoissa. Hehän ovat vielä naimisissa, niin nainen saa tehdä omilla rahoillaan mitä lystää. Kiertää vaikka maapallon 6 kertaa. Tai kadota Intiaan sademetsään rahojen kanssa. Mies
Sveitsin tilillä itse pidän rahojani.
Tuosta omaisuuden hukkaamisesta tuli ihan omakohtainen esimerkki mieleen. Ostimme aikoinaan asunnon, josta melko pian selvisi, että se oltiin myyty täysin väärillä tiedoilla. Myyjä ei suostunut hyvittämään asiaa mitenkään, veimme sen oikeuteen ja voitimme. Ulosotossa selvisi, että myyjä oli hävittänyt rahat heti kauppojen jälkeen. Eli suomeksi, nostanut käteisenä, jonka jälkeen niistä ei ollutkaan enää mitään jälkeä.
Ulosottomiehet naureskelivat meille ja sanoivat, että on täysin laillista myydä asunto ja sen jälkeen humputella rahat vaikka raveissa. Tulemme saamaan myyjältä korkeintaan satasia kuussa, mutta emme ikinä menetettyjä rahojamme.
Asianajajamme oli täysin voimaton ja hän sanoi, ettei edes tiedä miten tuota tapausta voisi enää hoitaa. Lainsäädäntöä tuohon asiaan liittyen on olemassa, että hukattua omaisuutta voitaisiin lähteä peräyttämään, mutta käytännössä asiasta ei ole oikeustapauksia olemassa.
Jäimme nuolemaan näppejämme.
Että jos ap myy asunnon ja nostaa rahat käteiseksi, niin sen jälkeen niiden käteisten jäljittäminen onkin jo tosin ison työn takana. Harvalla rahat riittää asianajopalkkioihin ja oikeudenkäynteihin, joissa omaisuutta voisi hakea takaisin ja vaikka löytyisikin, niin lopputulos onnistumisen suhteen on erittäin epävarma.
Ensin säälin naista mutta sitten tajusin missä mennään. Gold diggers, se James Bond leffa. Onneksi kaikki naiset ei ole tällaisia. Ainoastaan suurin osa.