Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies nyhtää minut tulevassa erossa taloudellisesti

pian ex-vaimo
09.12.2015 |

Yritin jo toiselta palstalta saamatta yhtään vastausta, niimpä yritän täältä. Lyhyesti: minulla on syytä epäillä, että puolisoni on hakemassa avioeroa lähitulevaisuudessa, vielä olemme naimisissa. Meillä on yhteinen (velkaa on jäljellä) asunto, mutta sen lisäksi minulla on opiskeluaikoina hankittu, sijoitusasuntona nykyään oleva kaksio, joka on velaton. Meillä ei ole avioehtoa. En ole edes tuntenut miestäni, kun olen hankkinut asunnon ja hänellä ei ole osaa eikä arpaa asunnon omistuksessa. Tiedän, että tämä tulisi tasinkona minun maksettavakseni. Nyt kun avioero ei ole vireillä, niin voinko myydä asunnon aikuiselle lapselleni(lapsi on minun, ei yhteinen) Tekisimme siitä velkakirjan ja muut muodolliset dokumentit. Vai tuleeko tästä ongelma, jos esim vuoden kuluttua mies hakee eroa ja saa tietää asunnon olevan myyty. Mies on avoimesti kertonut, että tulee "nyhtämään" joka euron, jonka irti minusta erossa saa.

Kommentit (170)

Vierailija
1/170 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hipitihop lakimiehen puheille suunnittelemaan, miten asiat kannattaa hoitaa ja varat suojata.

Vierailija
2/170 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saathan tokikin myidä, mutta mihin ajattelit rahat jemmata? Tai voit antaa lapsellesi asunnon ennakkoperintönä. Perintöveron lapsi joutuu maksamaan. Sullehan siitä ei rahaa silloin tule, mutta eipä ole rahaa mistä mies vaatisi osaansa. Korjatkaa jos olen väärässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/170 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mies on avoimesti kertonut, että tulee "nyhtämään" joka euron, jonka irti minusta erossa saa."

Miksi olet tuollaisen miehen kanssa???

Vierailija
4/170 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliittoa ennen oleva omaisuus kannattaisi aina suojata avioehdolla. 

Vierailija
5/170 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se on kun menee naimisiin ilman avioehtoa. Varsinkin jos on omaa omaisuutta ennen avioliittoa niin avioehto pitää tehdä.

Me olimme molemmat köyhiä vastavalmistuneita opiskelijoita kun menimme naimisiin ja emme tehneet avioehtoa vaan sovimme että kaikki omaisuus mitä avioliiton aikana kertyy menee puoliksi jos ero tulee. Ja mitään suuria perintöjä ei ole tulossa kummallekaan.

Vielä ei ole erottu...

Vierailija
6/170 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme olleet naimisissa 16 vuotta. Tämä vihjailu alkoi avioliiton ongelmien pitkittyessä n puolitoista vuotta sitten. Ja tosiaan, ei ole avioehtoa. En tyhmänä ja loppuiäksi sitoutuneena ajatellutkaan koko avioehtoasiaa. Tiedän kyllä että asiat olisi tullut hoitaa toisin, mutta nyt on myöhäistä.

Siksi kysynkin oikeudellista, ihan oikeaa neuvoja, kun olen näin hölmösti toiminut.

Vierailija
7/170 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene tekemään heti avioehto

Vierailija
8/170 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene tekemään heti avioehto

hah..no siihenhän mies ei suostu. Olisin kiinnostunut, jos paikalla on oikeusoppineita, jotka voisi kommentoida tuohon asunnon myymiseen omalle lapselle.

Vierailija
9/170 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni on niin, että ennen avioliittoa hankittu omaisuus on sen, jonka sen on hankkinut eli asunto on sinun ja sun ei tarvitse sitä jakaa.

Vierailija
10/170 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaisuuden hukkaaminen on kiellettyä, siitä jää kyllä kiinni. Nythän ainakin yhdelle naiselle Suomessa hahmottuu mitä miehet joutuvat tässä maassa kokemaan tuhansia kertoja naisia useammin.

Vierailija
11/170 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.laki24.fi/pepe-puolisovaratelatus-avioliitoyhteinenomaisuus/

Puolisoiden omistussuhteet ja yhteinen omaisuus

Onko avioliiton aikana hankittu omaisuus yhteistä?

Puolisoiden omistussuhteet eivät avioliiton solmimisen johdosta muutu. Kumpikin puoliso omistaa edelleen yksin sen omaisuuden, jonka hän omisti ennen avioliiton solmimista. Samoin omaisuus, jonka puoliso hankkii avioliiton aikana tai saa perintönä, lahjana taikka lotossa, on yksin hänen omaisuuttaan.

Vierailija
12/170 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet täysin väärässä. Kaikki omaisuus on avio-oikeuden alaista.

Vierailija
13/170 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakimiehen puheille hopi hopi, älä nyt turhaan keskustelupalstojen "luotettavia" neuvoja kysele! Esim. pankeissa on usein lakimiehen palveluja käytettävissä, siitä vain aikaa varaamaan. Ja todennäköisesti tuo ennakkoperintö asia on ainut tapa jättää mies nuolemaan näppejään, mutta asiantuntija tietää varmasti.

Vierailija
14/170 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit lahjoittaa tai myydä alihintaan asunnon lapselle. Lapsi maksaa lahjaveron.

Jos myyt, sinulla on asunnon hinta tilillä. Voi olla työlästä matkustella tai juoda kurkusta alas 200 000 eur.

MaijaPertti

Vierailija
15/170 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, saan pitää asunnon, mutta maksan sen arvosta puolet tasinkoa miehelle. Asunto on n 200.000€ arvoinen eli maksan hänelle 100.000€ ja tämän haluaisin välttää. Miehellä ei ole omaa omaisuutta, paitsi nykyinen asuntomme, josta tasinkoja ei maksella koska omistamme siitä 50/50

Vierailija
16/170 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että mies pystyy asuntoa sinulta ottamaan mitenkään. Siitä saadut tulot aviovuosienne aikana saattavat olla molempien.

Itse sain isomman perinnön muutama vuosi sitten. Meillä ei ole avioehtoa (enkä sellaista kaipaakaan). Minulle ja miehelleni tehtiin erittäin selväksi, että se on minun perintöni ja minun rahani. Mikä oli mielestäni erittäin kummallista, sillä meillä ei ole ollut mitään ongelmaa käyttää kaikkia rahoja yhteisesti.

Isäni kuoltua selvisi, että vanhempieni talo oli jostain syystä vain äitini nimellä. Me lapset emme siis perinneet mitään tuosta talosta vaikka se myytiin ja äitini ei maksanut siitä perintöveroja. Ei ollut heilläkään minkäänlaista avioehtoa.

Ei se ole mikään automaatio, että jos menet naimisiin on kaikki yhtäkkiä puoliksi.

Vierailija
17/170 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit lahjoittaa tai myydä alihintaan asunnon lapselle. Lapsi maksaa lahjaveron.

Jos myyt, sinulla on asunnon hinta tilillä. Voi olla työlästä matkustella tai juoda kurkusta alas 200 000 eur.

MaijaPertti

Rahat voi nostaa pankista ulos ja mukamas "tuhlata" johonkin. Niin kauan kun naimisissa olette, niin sinä saat hukata omaisuuttasi mielin määrin.

Vierailija
18/170 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut eivät tajua, mitä tarkoittaa tasinko. Avioliitossa kumpikin omistaa sen minkä omistaa eikä toisella ole siihen oikeuksia, mutta eron tullessa tehdään ositus, jossa varat ja velat lasketaan yhteen ja jaetaan puoliksi. Eli jos ap omistaa 200 000 euron asunnon yksin ja se on velaton eikä miehellä ole omaa omaisuutta, on ap:n maksettava tasinkoa miehelle 100 000 euroa. Näin menee Suomen avioliittolaki. 

Vierailija
19/170 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsen isä joku muu? Ikävää, jos veisi perinnöt.

Vierailija
20/170 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoita asunto lapsellesi mutta pidä itselläsi siihen hallintaoikeus. Lapsesi joutuu maksamaan siitä heti lahjaveron, mutta se pienenee tavanomaisesta huomattavasti tuon hallintaoikeuden ansiosta. Hallintaoikeus tarkoittaa, että asunnon hallinta, menot ja tulot ovat sinun kontollasi kunnes kuolet tai luovut hallitaoikeudesta. Olen eka vastaaja ja toistan: kysy asiantuntijalta, älä meiltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi