Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kroppa kuntoon synnytyksen jälkeen – kysy fysioterapeutilta nyt!

Seuraa 
Liittynyt6.5.2015

Vauva.fi järjestää torstaina 10. joulukuuta Kroppa kuntoon synnytyksen jälkeen -teemapäivän.

Toivu synnytyksestä – ryhti kuntoon
Kuinka kauan toipuminen synnytyksestä kestää? Mietitkö, kärsitkö vatsalihasten erkaantumasta? Miten se todetaan ja hoidetaan? Kuinka pian synnytyksen jälkeen voi aloittaa liikunnan? Mitkä lajit ja harjoitukset voi aloittaa heti, minkä kanssa pitää vielä odottaa?
Kysymyksiin vastaa fysioterapeutti Mari Camut klo 9–11

Toivu synnytyksestä – treenaa tärkeää lantionpohjaa
Tunnetko tärkeät lantionpohjalihakset? Miksi ja miten niitä voi harjoittaa?
Kysymyksiin vastaa fysioterapeutti Maija Kiljunen, Bailamama, klo 13–15

Voit jättää kysymyksesi jo etukäteen alle kommentteihin! Tervetuloa keskustelemaan!

Sivut

Kommentit (74)

Vierailija

Voiko itse arvioida, milloin aloittaa ns rankempaa liikunnan, vai kannattaako odottaa lääkärin vastaanottoa ja lääkäriltä lupaa?

Voiko/kannattaako luottaa omaan arvioon siitä, että vatsalihasten erkauma ei ole enää suuri ja aloittaa vatsalihastreenin?

Voiko vatsalihastreenin aloittaa 1-1,5kk synnytyksen jälkeen?

Olen kuullut, että juoksun voi aloittaa samantien, kun täydellä rakolla voi tehdä kymmenen haaraperushyppyä ilman, että tirahraa housuun. Pitääkö paikkansa?

Pitääkö paikkansa, että kohdun ongelmat voivat näkyä liian aikaisin ja liian kovan liikunnan seurauksena jopa vuoden tai kahden päästä...ei näkyisikään aina heti?

Laskettuaikani on noin kuukauden päästä, olen aina treenannut paljon ja kovaa (juoksu ja kuntosali). Nyt raskauden aikana kevyesti ja välillä en lainkaan. Luulen, että kuntoni on tällä hetkellä melko surkea. Miten kannattaisi aloittaa (paitsi tietty lantionpohjalihastreenillä, jota teen jo nytkin)? Milloin taas pääsee juoksulenkille?

Vierailija

Monikkoraskauksissa usein vatsalihakset repeytyy; saako niitä kuntoon enää muulla lailla kuin leikkauksella? Ja mitä oireita yms pitää olla että julkisella puolella leikattaisiin?

Vierailija

Miksi paino ei putoa. Minulla on nyt kaksi kuukautta synnytyksestä, olen laittanut ruokavalion kuntoon , yhtenä päivänä saa vaan syödä herkkuja. Käyn joka päivä viiden kilometrin vaunulenkillä sekä täys imetän. Silti paino ei tipu. Neljään viikkoon tippunut ainoastaan puoli kiloa. Voiko hormonit aiheuttaa tämän?

Vierailija

Sain synnytyksessä 4.asteen repeämän. Synnytyslääkäri teki lähetteen fysioterapeutille ja aika on tammikuussa.

Mitä tuollaisella käynnillä yleensä tehdään? Synnytyksestä on nyt 10 viikkoa ja olen toipunut hyvin. Lihastreeniä olen aloittanut jo itsenäisesti.

kipeä

Vatsalihasteni välissä oli muutaman sentin rako pitkään synnytyksen jälkeen. En tiennyt sitä aluksi ja tein vatsalihasliikkeitä jo pian synnytyksen jälkeen ilman ongelmia. Parin kuukauden päästä en pystynyt enää tekemään kuin hädin tuskin yhden vatsalihasliikkeen kerrallaan ja sekin sattui. Myös kiertoliikkeet olivat mahdottomia (esim. haravointi).
Nyt lapsi on 2,5 v ja edelleen vatsalihasten teko alkaa pian sattua väärällä tavalla ja lihakset jäävät kipeiksi jopa 4 päiväksi liikkeiden jälkeen ja haravointi ei vieläkään onnistu normaalisti. Rakoa on enää yhden sormen verran. Mitä minun kannattaisi tehdä että saisin vatsalihakset kuntoon?

Pömppö mikä pömppö

Kuopukseni syntymästä on jo neljä vuotta ja vatsalihakseni ovat edelleen kaukana toisistaan. Milloin ja missä tapauksessa suositellaan leikkausta?

Vierailija

Milloin sektion jälkeen saa aloittaa liikkumaan normaalisti? Tykkään käydä mm.bodypympissa. Nyt on sektiosta 7 viikkoa ja kroppa alkaa kaivata liikuntaa... Onko siis jotain lisärajoitteita sen lisäksi että täytyy odottaa että vatsalihakset ovat palautuneet yhteen?

Vierailija

Synnytyksestä alkaa kohtapuoliin olemaan vuosi. Lapsi jouduttiin saattamaan tähän maailmaan sektion avulla suuren kokonsa vuoksi. Lisäksi jouduin umpilisäkeleikkaukseen raskauden aikana. Vatsani ja kroppani ei tunnu palautuvan leikkauksista. Arpikohdista ihossa ei ole tuntoa edelleenkään. Painokaan ei tipu. 5-10 kg tulisi saada pois. Miten voisin saada vielä kiinteämmän keskivartalon? Kävelen tunnin päivittäin ja käyn kuntosalilla. Mitä kannattaisi lisätä treeniin? Kuinka paljon suht korkealla synnytysiällä on vartalon palautumiseen?

Kipuileva äiti

Synnytyksestä on pian 7 kk. Loppuraskaudesta saakka minulla on ollut alaselän kanssa pahoja ongelmia: alaselän lihakset kramppaa, viiltäviä kipuja nostaessa ja noustessa, toisinaan jalat meinaa lähtä alta. Liikkuminen helpottaa kipua ja pitkään istuminen on kaikista pahinta.

Olen liikkunut, treenannut selkälihaksia ja syviä vatsoja. Pahimpina kipupäivinä joudun ottamaan särkylääkettä ja käyttämään paljon kylmägeeliä.Hierojan ohjeiden mukaan jumpattu, mutta apua ei ole juurikaan ollut. Hierojan kanssa todettiin, että raskaus taisi pahentaa notkoselkääni ja tuntuu, että en osaa enää suoristaa selkääni oikein. Siihen päälle vielä pojan kanniskelu ja toisinaan huonot imetysasennot niin selkäkivut on varmoja! Mitä ohjeita antaisit minulle tässä tilanteessa? Töihin paluu häämöttää alkukeväällä ja fyysinen työ vaatisi, että selkä olisi kunnossa :(

Vierailija

Virtsankarkailuun neuvotaan lääkkeeksi aina vain lantionpohjan lihasten jumppaa. Onko tarkoitus, että koko loppuelämän ko. lihaksia joutuu jumppaamaan jatkuvasti, ja sen lisäksi joka yskähdyksen ym yhteydessä tietoisesti jännittämään noita lihaksia? Vai missä vaiheessa tuon jumppaamisen pitäisi tuottaa tulosta ja lihasten / hermotosten toimintojen automatisoitua siten, että pidätyskysy toimisi kuten ennen synnytystä? 

Vierailija

Saatan joutua sektioon ja toipumisen kesto pelottaa. Olen urheilija ja haluaisin takaisin lajini pariin mahdollisimman nopeasti. Voinko edesauttaa palautumista jo raskauden aikana ja kuinka sektion jälkeen toimia?

Takana alatiesynnytys, josta palasin kevyen treenin pariin 1kk jälkeen. Treenaan nyt läpi raskauden vireystilan ja kehon sallimissa rajoissa.

Mies kysyy

Ap:n viestissä ketjua ei ole rajoitettu koskemaan vain toista sukupuolta, joten kysyn asioita miehenkin näkökulmasta.

Miten mies voisi toipua synnytyksen tuomasta painonnoususta, kyllähän sitä grammoja kertyy, kun vain istuu vaimon tukena sairaalassa kellon ympäri ja käy välillä kanttiinissa vetäisemässä hillomunkkikahvit. Perslihaksetkin ovat kovilla, pitäisikö niitä venytellä jotenkin? Kannattaisiko seuraavalla kerralla kuntoilla jotenkin? Vaikuttaako univaje ja vuorokausirytmin muutos mitenkä näihin asioihin?

Äityli23

Kuinka kauan keskimäärin kestää vatsalihasten palautuminen? Itselläni on 4,5 kk nyt synnytyksestä, ja lihasten välissä on edelleen n. 1 cm rako. Ei kauhean suuri siis, mutta huomaan sen ainakin itse. Onko siis vielä mahdollista, että vatsa palautuu itsekseen normaaliksi?

Sarita

Kaksi synnytystä takana ja kolmas edessä. Edellisestä aikaa kuusi vuotta. Vatsalihakset ei ät koskaan kurouuneet kiinni toisiinsa vaan aina oli rako. Mitä kannattaa nyt ruveta tekemään? Odottaa vaan vai voiko ne enään kuroutua tämän kolmannen jälkeen kiinni?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat