Pitäisiko minun maksaa 17-vuotiaan vävyehdokkaan ruoat ravintolassa?
Tytär otti uuden 17-vuotiaan poikaystävänsä ja tämän saman ikäisen kaverin mukaansa mökkireissullemme. Tämä oli minusta ok, koska haluan tutustua poikaan itsekin. Ostin mökille ruoat ja tarjosin kyydit. Nämä nuoret kaverit eivät itse tuoneet muuta kuin tupakkansa, jota polttivatkin ketjussa keskenään lähes koko mökkireissun ajan. Takaisin tullessamme pysähdyimme huoltoasemalle, jossa nuoriso halusi syödä. Menimme tilaamaan ruoat tiskille, jolloin myös pojat tilasivat kalleimmat annokset (no, eivät olleet kuin 17 e/kpl, koska olimme huoltoasemalla) ja lähtivät sitten valitsemaan pöytää jättäen minut maksamaan.
Minulle jäi kummallinen maku suuhun poikien käytöksestä ja mainitsinkin siitä tyttärelleni. Tämä kertoi, ettei poikaystävällä ollut rahaa koko viikonlopuksi kuin viisi euroa. Mitä ihmettä?! En ikinä lähettäisi tytärtäni satojen kilometrien päähän ajatellen, että joku kyllä huolehtii hänestä. Onko kellään vastaavia kokemuksia ja miten olette toimineet?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti oon paksuna.
T: tyttäresiMiksi äitisi ei ostanut kumeja? Laukesin melkein reisille, että et sää voi olla paksuna.
T: vävyehdokas
Pyydätkö sitä samalla ostamaan mullekin, aloin just seurustella yhen muijan kans...
T: vävyehdokkaan kaveri
Poikien vanhempien moka! Olisi pitänyt pojille tehdä kotona selväksi, miten toimitaan.
Voin kyllä kuvitella että olisin itsekin ollut aivan yhtä typerä 17-vuotiaana. Onneksi äitini soitti (olin kaverini kanssa hänen mummolassaan) ennen kotiinlähtöä, että anna sille Elma-mummolle rahaa ylläpidosta.
Nuoret tarvitsevat vanhempien ohjausta! Eikä se välttämättä mene kerrasta muistiin.
Ehkä nyt kärsit tappiosi, mutta tee ainakin tytöllesi selväksi, että poikien käytös oli ala-arvoista.
Toivotaan ettei suhde kestä kovin kauaa, ellei tavat muutu..
Vierailija kirjoitti:
Nyt on ihan pakko vastata - omakohtaista kokemusta. Luulenpa, että kasvatuksesta ja / tai kotioloista johtuu kaikki, älä syytä poikaa. Itselläni oli usein alaikäisenä niin, että olin kavereiden tai poikaystävän perheen mukana viikonloppuisin tai lomalla. Meidän perheellämme ei ollut rahaa eikä halua tehdä juuri mitään yhdessä. Minulle ei juuri koskaan annettu rahaa mukaan, enkä osannut nuorena sitä niin ajatellakaan. Kavereiden ja poikaystävän perheet maksoivat ruokani, myös jos kävimme jossakin syömässä.
Näin jälkeenpäin yli 20-vuotiaana kyllä hävettää aika paljon. Muistan kerran kun parhaan ystäväni äiti vihjaili, että voisinko pyytää vanhemmiltani 20 euroa ruoaistani. Tämä on jotenkin jäänyt mieleen ja häpeillen sitä muistelen. Totta kai vanhempani sitten maksoivat tuon 20 euroa, mutta vasta vihjailujen jälkeen.
Eikä minua ole kotona oikeastaan opetettu tai velvoitettu tekemään kotitöitä. En siis tämän takia osannut enkä myöskään tyhmänä alaikäisenä tajunnut itse tarjoutua auttamaan esim. ruoanlaitossa tai siivouksessa kaverin mökillä. Tuliaisia ei olisi tullut mieleenkään tuoda.
En nyt oikein osaa auttaa sinua tässä tilanteessa, sanonpahan vain että yritä ymmärtää poikaa. Pojan kaverille en ehkä itse ruokia maksaisi, varsinkaan ravintolassa, eihän se sinulle oikastaan kuulu.
Tämä on niin totta!
Kirjoitinkin tuossa aiemmin, että vanhemmista tämä on kiinni, ei teiniparasta.
Onneksi meistä voi silti kasvaa kunnollisia, vanhemmista riippumatta. Ja vanhemmat ei monesti muista, kuinka " typeriä" teinit vielä ovat. Olettavat heidän osaavan käyttäytyä, tarjoutua itse avuksi, tarjota itse rahaa jne. Käytöstavoista on muistutettava uudelleen ja uudellleen.
Omat vanhempani aina tarjosivat, jos minun kaverit olivat matkassa ja toiste päin sama. 17-vuotiaana kyllä jo tajusin, että pitää ainakin varautua maksamaan ravintolassa omansa, mutta esim. 15-vuotiaana en olisi vielä tajunnut. Mökille en olisi tajunnut kyllä vielä tuossakaan iässä, että ruokia pitäisi viedä. Oli kyllä vanhemmilta vähän jäänyt tapakasvatukseni ja monet jutut jouduin oppimaan jonkun nolon kokemuksen kautta.
Mistä tuollaisia kultakimpaleita löytyy? Meidän Pirjo-Annelille pitäisi saada poikkis.
No, olivat huonosti käyttäytyviä nuoria. Tosin monet voivat olla tuossa iässä vielä aika lapsellisia, ja mennä lapsen rooliin ja olettaa, että "äiti" maksaa. Mutta jos oma poikani olisi menossa vastaavalle reissulle niin todellakin katsoisin, että hänellä on rahaa mukana ja myös muistuttaisin, että auttaa mökillä ruoanlaitossa ym.
Miksi poikaystävän kaveri oli mukana? Oliko hänet kutsuttu? Jos olisin ollut ap niin olisin alunperin sanonut että poikaystävä voi tulla mutta joku vieras poikaystävän kaveri ei. Poikaystävälle myös olisin maksanut ruoat samalla tapaa kuin tyttärellekin.
Vierailija kirjoitti:
Tytär otti uuden 17-vuotiaan poikaystävänsä ja tämän saman ikäisen kaverin mukaansa mökkireissullemme. Tämä oli minusta ok, koska haluan tutustua poikaan itsekin. Ostin mökille ruoat ja tarjosin kyydit. Nämä nuoret kaverit eivät itse tuoneet muuta kuin tupakkansa, jota polttivatkin ketjussa keskenään lähes koko mökkireissun ajan. Takaisin tullessamme pysähdyimme huoltoasemalle, jossa nuoriso halusi syödä. Menimme tilaamaan ruoat tiskille, jolloin myös pojat tilasivat kalleimmat annokset (no, eivät olleet kuin 17 e/kpl, koska olimme huoltoasemalla) ja lähtivät sitten valitsemaan pöytää jättäen minut maksamaan.
Minulle jäi kummallinen maku suuhun poikien käytöksestä ja mainitsinkin siitä tyttärelleni. Tämä kertoi, ettei poikaystävällä ollut rahaa koko viikonlopuksi kuin viisi euroa. Mitä ihmettä?! En ikinä lähettäisi tytärtäni satojen kilometrien päähän ajatellen, että joku kyllä huolehtii hänestä. Onko kellään vastaavia kokemuksia ja miten olette toimineet?
En odottaisi, että lapselleni maksetaan kaikki, joten rahaa olisi mukana varmasti, jos lähtisi jonnekin toisen perheen mukana.
MUTTA jos kutsun jonkun, maksan hänen ruokansa, jos en valmista ruokaa. 17-vuotiailla on totta kai nälkä, ainahan niillä on, mutta osa on vielä ihan lapsia ja tottuneet siihen, että joku muu maksaa ruokailut ravintolassa, huoltoasemalla jne. Jos vielä teitte tilauksen yhdessä, siitä olettaa helposti, että aiot myös maksaa ruoat.
Osa nuorista on erilaisia, kun ovat tottuneet itse huolehtimaan asioistaan, isoksi kasvaneita lapsia on kuitenkin paljon.
Omalle tyttärelle (luojan kiitos on vasta 9v) sanoisin, että mökkireissut loppui siihen pojan osalta. Siis vielä kaverikin mukaan??? Mieti millainen tämä poika on aikuisena , varmaan samanlainen.
Nyt ei näköjään enää riitä, että laskee oman miehen arvon rahassa, vaan pitäisi lisäksi päästä kontrolloimaan tyttärenkin valintoja, jotta se varmasti valitsee miehensä työn ja rahan perusteella.
Minun mielestäni olet vastuussa molemmista alaikäisistä pojista, koska olet heidät mukaasi ottanut. En itse ainakaan kehtaisi olla tarjoamatta ruokia koko porukalle. Kannattaa miettiä etukäteen näitä asioita, mitä saattaa tulla vastaan, kun ottaa lapsia tai aikuisiakin vieraakseen viikonlopuksi.
Jos olet pyytänyt heidät, etkä maksa ja teet numeron, hän muistaa sen kauan.
Toivottavasti alaikäisten poikien vanhemmat olivat tietoisia, että olit ottanut heidät viikolopuksi mökillesi. En itse kyllä ottaisi ilman, että poikien vanhemmat olisivat tietoisia asiasta ja samalla varmaan tulisi keskultetua noista kustannusasioistakin. Jos et jostain syystä kehtaisi poikien vanhemmilta pyytää ruokarahaa mukaan mökkiviikonloppua varten, olettaisin sinun kustantavan koko lystin. Käsittämätöntä, että edes ajattelit, että tuon ikäinen on itse vastuussa ruokailuistaan, kun on sinun vieraanasi.
Itse olen jo täysi-ikäinen, eli hieman eri tilanne... Opiskelen ja asun ulkomailla, ja viime kesänä poikaystäväni tuli Suomeen mökille tapaamaan perhettä ja sukua. Mökillä ollessa äiti osti kaikkien ruuat ja poikaystävä söi sitä samaa ruokaa kuin muutkin (tietysti). Toisaalta hän toi kyllä tuliaiset ja pientä naposteltavaa koko suvulle, ja vaikka se nyt ei tietenkään hinnaltaan vastaa viikon ruokia, niin onhan se kohteliasta ja kuuluu hyviin tapoihin. Kun kävimme reissussa lähialueen museoissa jne. ja pysähdyimme syömään äiti edelleen maksoi kaikkien ruoat ravintoloissa/huoltoasemilla, mutta tottakai sekä minulla että poikaystävällä oli lompakot mukana. Kaikki kuitenkin pitivät itsestäänselvänä että äiti tarjoaa ja olisi ollut melkein kiusallista alkaa siinä keskustelemaan jaetaanko lasku. Ruokailun jälkeen poikaystävä tarjosi kaikille jäätelöt kioskista, ja taaskaan se ei varmasti hinnaltaan vastannut samaa (tai no, 5 jäätelöä varmaan on just sen ABCn annoksen verran), mutta se ele ja ajatus siitä että haluaa osallistua kuluihin ja tarjota vuorostaan on kuitenkin tärkeää. Eli äitini kyllä maksaa poikaystäväni ruuat kun hän on kylässä, ja vastaavasti hänen vanhempansa maksavat minun ruokani kun olen heillä. Molemmat osaamme tosin kiittää.
Ap:n tapauksessa on mielestäni siis normaalia, että vanhempi maksaa lasten ja tämän seuralaisten ruuan (myös sen kaverin, jos hänet kerran mökille oli otettu mukaan), mutta poikien olisi toki kuulunut kiittää ja ehkä kysyä sopiiko jos tilaa sen lehtipihvin. En usko että poika on köyhistä oloista ja siksi vain 5e mukanaan, päinvastoin voi hyvin olla rikkaan perheen poika jolle kaikki on aina maksettu ja joka ei koskaan edes ole tullut ajatelleeksi että ruokakin maksaa eikä se 17e annos aina sovi.
Enemmän kuin rahattomuus tuossa häiritsee 17-vuotiaan ketjupoltto. Koska tästä ei kuitenkaan ap sanonut mitään erityistä, oletan, että tytär ja ap ovat samaa tasoa itsekin. Ihan hyvä, että maksat safkat; toimeentulotuella ei tulevaisuudessa syödäkään niin leveästi. Vieläkään ei ole kuulunut myöskään selitystä tästä ylimääräisestä korsteenista, joka matkallanne oli.
Kertoopa jotain siitäkin, että huoltsikan kahviota kutsutaan "ravintolaksi". Varmaan kovatasoisin paikka, johon tämä seurue pääsee sisään. ;)
Poikaystävä vetää varmasti erilaista roolia kaverin seurassa kuin tytön tai tytön äidin seurassa. Näitte senkin puolen nuoresta miehestä.
AP tuskin olisi kiinnittänyt huomiota ruokien tarjoamiseen, jos kaikki muu olisi ollut kohdallaan. Se oli jäävuoren huippu muun päälle: ketjupoltto, vetelehtiminen kaverin kanssa, ja mitä vielä...
Vierailija kirjoitti:
Kertoopa jotain siitäkin, että huoltsikan kahviota kutsutaan "ravintolaksi". Varmaan kovatasoisin paikka, johon tämä seurue pääsee sisään. ;)
Eihän ap sanonut paikkaa ravintolaksi vaan huoltoasemaksi. Niissä on ihan asiallista pysähtyä tankkaamaan kun ajellaan pitkiä matkoja, olipa sosiaalinen tausta mikä tahansa. Nopea pysähdys, edullista ja kilpailutilanteen takia niistä saa ainakin yhtä laadukasta ruokaa kuin lounasravintoloista. Mökiltä palatessa ei yleensä etsitä Michelin-tähtiä.
No, jatkossa jos ovat vielä sinne mökille tulossa niin tarjoasin kyllä siellä edelleen ne kyydit ja ruuat. Tupakointia en sen sijaan hyväksyisi ja jotain töitäkin saisi kyllä tehdä. Haravoida vaikka lehtiä, kantaa puita tai vettä, lämmittää saunaa...