Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisiko minun maksaa 17-vuotiaan vävyehdokkaan ruoat ravintolassa?

Huolestunut äiti
08.12.2015 |

Tytär otti uuden 17-vuotiaan poikaystävänsä ja tämän saman ikäisen kaverin mukaansa mökkireissullemme. Tämä oli minusta ok, koska haluan tutustua poikaan itsekin. Ostin mökille ruoat ja tarjosin kyydit. Nämä nuoret kaverit eivät itse tuoneet muuta kuin tupakkansa, jota polttivatkin ketjussa keskenään lähes koko mökkireissun ajan. Takaisin tullessamme pysähdyimme huoltoasemalle, jossa nuoriso halusi syödä. Menimme tilaamaan ruoat tiskille, jolloin myös pojat tilasivat kalleimmat annokset (no, eivät olleet kuin 17 e/kpl, koska olimme huoltoasemalla) ja lähtivät sitten valitsemaan pöytää jättäen minut maksamaan.

Minulle jäi kummallinen maku suuhun poikien käytöksestä ja mainitsinkin siitä tyttärelleni. Tämä kertoi, ettei poikaystävällä ollut rahaa koko viikonlopuksi kuin viisi euroa. Mitä ihmettä?! En ikinä lähettäisi tytärtäni satojen kilometrien päähän ajatellen, että joku kyllä huolehtii hänestä. Onko kellään vastaavia kokemuksia ja miten olette toimineet?

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme olleet kauaa seurustelleet, kun poikaystäväni, nykyinen avomieheni oli minun perheeni kanssa ravintolassa syömässä. Poikaystävä yritti ihan oma-aloitteisesti maksaa omaa ateriaansa, mutta äitini sanoi hänelle että "älä poika höpäjä" ja sen jälkeen asiasta ei ole edes keskusteltu. "Vävykokelaan" ruuat pitää kyllä yhteisellä reissulla maksaa jos ei ole budjettikysymys (as in joku toimeentulotuella elävä, just ja just hengissä pysyvä), kaveripoika on sitten eri juttu (enkä käsitä, miksi edes otitte sitä mukaan). 

Jos syöminen kesken kotimatkan on ap:n tai miehensä aloite, ja tarpeen kotiin asti selviämiseksi, niin he maksavat, koska kutsuvat nuoret syömään. Mutta nyt kyse oli siis siitä, että poikaystävä ja kaverinsa olivat mökillä varmasti syöneet normaalisti, teki vaan mieli muonaa kesken kotimatkan. Silloin HE itse perhana vie maksavat. Ihan evvk tarjoutuuko joku oma-aloitteisesti maksamaan, mikään oletusarvo se ei todellakaan ole, että "hei, kun on makoiltu noiden kustannuksella koko viikonloppu, niin tottahan ne kustantaa kotimatkallakin ABC-mätöt meille, ja ostaa vielä huoltiksen S-marketista meille kotiin kaljaa ja tupakkia...."

Vierailija
22/72 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaisin että pojalla on ollut rahaa enemmänkin, mutta ne on mennyt niihin röökeihin. Muutaman päivän intensiivisemmät rööki-ilottelut tekee jo hyvän loven budjettiin. Ei nyt hirveän hyvää kuvaa antanut itsestään tuo poikaystävä eikä varsinkaan hänen ystävänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

paskoja tulevia miehiä. ei muuta.

Vierailija
24/72 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälleen kakskymppisen sinkun näkökulmasta on hyvä kirjoitella :D, mutta ymmärrän, jos vanhemmat maksaa lapsensa seurustelukumppanin ruoat mökkiviikonlopun aikana, yleensä tossa iässä ei sitä rahaa hirveästi ole ja kaikkien vanhemmilla ei ole mahdollisuuksia sitä rahaa antaakaan. Sitä en kylläkään ymmärrä, miten pojalla on varaa tupakoida jos tilin saldo on 5€, miten hän alaikäisenä kehtaa tupakoida tyttöystävänsä äidin edessä ja miksi se pojan kaverikin on raahattu mukaan.

Vierailija
25/72 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki toteaa ettei ole ok olettaa, että tarjoat. Noh. Minusta nuo asiat olisi sinun aikuisena ihmisenä pitänyt ensinnäkin selventää nuorille ennen lähtöä.

Tarvitsevatko reissuun rahaa, onko kela-kortit ym ja tietääkö vanhemmat?

He on kuitenkin alaikäisiä! Oppivat aikuisilta edelleen.

Minä olisin sanonut, että poikaystävä pääsee mukaan ja ilmoittanut tarjoavani ruuan, mutta jos tarttee jotain ekstraherkkua ym niin ottaa sen verran rahaa mukaan.

Tai jos ilmoittaa, että paluumatkalla käytäs varmaan syömässä kun on pitkä matka ja kaikilla varmaan jo nälkä niin kannattaa sanoa se ETUKÄTEEN ja ennen lähtöä sillä mistäs muualta tuon ikäinen rahaa pieraisee kun vanhemmiltaan?

Ja vanhemmat eivät ole siellä reissussa kanssanne,joten nuorelle ei jää vaihtoehtoja kun olla nälässä tai syödä. Mitäpä jos nuoren kodissa ei välitetä? Tai peräti tiedetä?

Ihan kaikkien kannalta: tee ensi kerralla selväksi mitä tarjoat ja mitä et. Muuten kaunis ajatus.

Tuo pojan kaveri vaan taisi torperoida tutustumisen ja pojan oma luonne ei välttämättä tullut esiin ollenkaan kun mitä yksin olisi kun ei tartte esittää. Tämä vaan arvaus, 5 lapsen äitinä...

Vierailija
26/72 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä maksaisin vävyehdokkaan ruuat ja kustantaisin totta kai myös mökkiruuat yms. En oleta, että 17-vuotias tajuaa tuoda tuliaisia myöskään mökille. Eli tarjoan samalla kaiken minkä tarjoan tyttärelle, koska haluan osoittaa että haluan hänen tuntevan oloksi kotoisaksi ja osaksi perhettä. En minä oleta kun aikuisen tyttäreni mieskin tulee, että hän maksaa täällä ollessaan ruuistaan tai käy kaupassa omilla rahoilla (asumme eri paikkakunnalla). Ravintolatkin maksan vieläkin, jos maksan "koko porukalle". Mutta tuo kaveripoika taas on paljon monimutkaisempi asia. Periaatteessa hänellekin totta kai mökkiruuat, ihan niin kuin kavereille on tapana tarjota, mutta ravintolassa ei sitten. En ehkä olisi ottanut kaveripoikaa mukaan,. vaan ilmoittanut aiemmin että ollaan perheen kesken ja pariskunta voi tulla keskenään. Mutta ihan siihen alkuperäiseen liittyen, en ymmärrä minkälaiset ihmiset eivät toivota lapsiensa tyttö- ja poikaystäviä tervetulleeksi perheeseen esim. ruuan muodossa. Tai joo ymmärrän jos olisin työtön, mutta silloinkin varmasti pahoittelisin ja varmistaisin että onhan sinulle äiti antanut vähän käyttörahaa, mutta mökkiruuat totta kai maksaisin.

Vierailija
27/72 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin oudoksun pojan lähettämistä kyläilemään ilman rahaa.  

Poikahan on 17, ja saattaa asuakin itsenäisesti/solussa. Ei kai tuon ikäistä kukaan siis enää "lähetä" minnekään. Ehkä poika tosiaan on vähän huonommista oloista. Muistan itsekin kuinka vierailin esim. 12-vuotiaana kaverin luona yökylässä tai viikonlopun, ja ei vanhemmat kyselleet yhtään että onko mulla rahaa tms. Ja 15-vuotiaana kävin koulua jossa oli asuntola, sinne vaan minut "lähetettiin" joka sunnuntai ilman ruokarahaa, eikä paljoa perään kyselty millä ruokin itseni (päivän lounaalla ja varastamalla ruokaa, btw).

En yhtään ihmettele jos pojalla olisi vastaavat vanhemmat, ja tuskin ne on sen kummemmin tapojakaan osanneet opettaa. Jos ap on yhtään "parempi ihminen", voisi hän suhtautua poikaan kuin kasvattamattomaan lapseen ja opettaa itse pojalle tapoja. Ehkä olet se eka aikuinen hänen elämässään, joka sen viitsisi tehdä.

Vierailija
28/72 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

26, tässä ei ollut mökkiruokien maksamisesta kyse.

Vierailija
29/72 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli kyllä mieleen, että esim. minä ja mieheni olemme ihan työssäkäyviä ihmisiä, samoin anoppi ja appi sekä minun vanhemmat. Kun menemme ravintolaan syömään (ihan meidänkin aloitteesta) niin vanhemmat maksavat yleensä. Kyse ei ole siitä, kenellä on varaa (meillä on varaa, kaikilla on varaa) vaan se on tapa että vanhempi polvi maksaa. Toki tässä iässä olisi ihan normaalia jo että kaikki maksaisivat omat. Emme todellakaan oleta, mutta emme ala mitään eipäs-juupas väittelyäkään käymään ravintolassa vaan kiitämme. Takaisin maksetaan auttamisena aina tarvittaessa ja kalliina joululahjoina joita eivät itse kuitenkaan raaskisi ostaa. Tuli mieleen vaan, että saati sitten jos olisimme alaikäisiä, niin olisihan se vähän outoa että esim äitini maksaisi minun ruuat mutta ei poikaystäväni. Sillä viestitettäisiin aika vahvasti, että et ole osa perhettä ja sinun pitää lunastaa paikkasi. Kyllä minun mielestä kohteliaisuussäännöt menevät aikalailla noin, ja sitten tyttärelle luonnostaan tarjoavat poikaystävän vanhemmat välillä jne. Ruualla kuitenkin Suomessa toivotetaan pitkälti tervetulleeksi ihmiset, myös sillä ravintolaruualla. Tuo tupakointo ja pojan kaveri sen sijaan nyt on jo ihan toisen luokan kysymyksiä. Minä olisin kieltänyt meidän tontilla alaikäisten tupakoinnin, eikä kaveri olisi lähtenyt matkaan jos tarkoituksena on tutustua vävykokelaaseen.

Vierailija
30/72 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

26, tässä ei ollut mökkiruokien maksamisesta kyse.

Aika vahvasti kirjoituksessa vihjattiin, että oltiin pettyneitä siihen että pojat ottivat vain tupakkansa mukaan toiden mökille tullessa.

Vierailija
31/72 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ajattelematonta. 

Vierailija
32/72 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme vävyehdokas, kun pitää kaveri ottaa mökkireissulle mukaan, eikö se tyttöystävä riitä? Kertoo varmaan jotain tuosta "suhteesta". Itse olisin kustantanut vävyehdokkaan ruuat, mutta kaveri olisi saanut jäädä pois koko reissusta.

Vierailija
33/72 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tavallisia poikia.

Kun kevri mukana, piti varmaan näyttää "tiettyä roolia". Millanen on kun on tyttäresi kanssa kahdestaan teillä?

Kyllä se siitä kasvaa. Hei haloo se on vasta 17v.

Paljon kertoisi tietenkin myös se, miten ja mitä juttelee ihmisille jne.

En ole heti tuomitsemassa mutta moista loisimista en kauaa katsoisikaan... Mutta meillä lasten ystävät saavat kyllä syödä minun piikkiin, tarjoan ruoat myös ulkona syödessä.

Vierailija
34/72 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua hämmentää tässä se, että 17-vuotiaat ovat vielä alaikäisiä. En ottaisi edes mökkiviikonlopulle mukaan lapsia, vaihtamatta vähintään muutamaa sanaa heidän vanhempiensa kanssa. Haluaisin eds tietää, kenelle soittaa, jos jotain sattuu. Samalla voisi puhua rahasta, jos siihen on tarvetta.

Meillä on aina tarjottu kaikki vieraille, mutta kyllä 17-vuotiaalla silti pitää olla omaakin rahaa mukana.

Vierailija
35/72 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi törkeää kyllä. Ei poikaystävä ilmeisesti missään vaiheessa edes maininnut, ettei ole varaa lähteä viikonlopuksi johonkin? Ja mitä ihmettä se ylimääräinen kolmas pyörä siellä teki jos ei oltu edes kutsuttu? Oliko siis molemmilla vain viisi euroa, vai oliko tällä ylimääräisellä edes rahaa mukana?

Joskus ystäväni äiti pyysi minut viikon pituiselle reissulle heidän mökilleen, mutta eipä tullut mieleenkään että olisin saman tien olettanut heidän maksavan kaiken. Sanoin, ettei meillä varmaan ole varaa (isä oli juuri sairastunut ja jäänyt sairaseläkkeelle) mutta ystävän äiti sanoi heidän tietenkin maksavan, kun olen heidän vieraana silloin. Tosin, olinkin tuntenut tämän ystävän ja hänen perheensä 10 vuotta ja vietin koko perheen kanssa yhteistä aikaa esim. pelaamalla ja maatilalla käymässä, enkä jossain nurkassa nyhjännyt ja touhunnut omiani. Tupakoidakaan en tietenkään olisi kehdannut heidän perheensä nähden, käytiin tän kaverin kanssa muka salaa mökin takana ja iltalenkeillä.

Ei kyllä olisi pokkaa lähteä tuntemattoman perheen kanssa rahattomana reissuun ja vielä pyytää ylimääräinen oma kaveri mukaan. Ja sitten vielä vain nyhjätä kaverin kanssa, ilman yritystäkään tutustua perheeseen! Tosi töykeää.

Vierailija
36/72 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin tavoitteesi täyttyi - tutustuit poikaan!

Vierailija
37/72 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka 17 v voi olla vävyehdokas, haloo!

Vierailija
38/72 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on ihan pakko vastata - omakohtaista kokemusta. Luulenpa, että kasvatuksesta ja / tai kotioloista johtuu kaikki, älä syytä poikaa. Itselläni oli usein alaikäisenä niin, että olin kavereiden tai poikaystävän perheen mukana viikonloppuisin tai lomalla. Meidän perheellämme ei ollut rahaa eikä halua tehdä juuri mitään yhdessä. Minulle ei juuri koskaan annettu rahaa mukaan, enkä osannut nuorena sitä niin ajatellakaan. Kavereiden ja poikaystävän perheet maksoivat ruokani, myös jos kävimme jossakin syömässä.

Näin jälkeenpäin yli 20-vuotiaana kyllä hävettää aika paljon. Muistan kerran kun parhaan ystäväni äiti vihjaili, että voisinko pyytää vanhemmiltani 20 euroa ruoaistani. Tämä on jotenkin jäänyt mieleen ja häpeillen sitä muistelen. Totta kai vanhempani sitten maksoivat tuon 20 euroa, mutta vasta vihjailujen jälkeen.

Eikä minua ole kotona oikeastaan opetettu tai velvoitettu tekemään kotitöitä. En siis tämän takia osannut enkä myöskään tyhmänä alaikäisenä tajunnut itse tarjoutua auttamaan esim. ruoanlaitossa tai siivouksessa kaverin mökillä. Tuliaisia ei olisi tullut mieleenkään tuoda.

En nyt oikein osaa auttaa sinua tässä tilanteessa, sanonpahan vain että yritä ymmärtää poikaa. Pojan kaverille en ehkä itse ruokia maksaisi, varsinkaan ravintolassa, eihän se sinulle oikastaan kuulu.

Vierailija
39/72 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on niin että morsiammen suku maksaa kaiken aina myötäjäisiin asti. Tämähän on ollut tapa ammoisista ajoista asti. ...  Argh, ups, eikö me ollakaan Intiassa?

Vierailija
40/72 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko nyt keskustellut asiasta tyttäresi kanssa ja hän (tai sinä itse) poikaystävän kanssa? Itse totta kai tuossa tilanteessa pojalle ruuat tarjoaisin, mutta on mielestäni röyhkeää kysymättä olettaa että toinen maksaa myös ravintolan kalleimman annoksen. Voisi edes kohteliaisuudesta kysyä, että maksaako vanhempi vai pitääkö maksaa itse. Mitäs olisi tehnyt jos olisit ollut tökerömpi ja huikannut pojalle, että maksaa itse oman annoksensa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi