Pitäisiko minun maksaa 17-vuotiaan vävyehdokkaan ruoat ravintolassa?

Huolestunut äiti

Tytär otti uuden 17-vuotiaan poikaystävänsä ja tämän saman ikäisen kaverin mukaansa mökkireissullemme. Tämä oli minusta ok, koska haluan tutustua poikaan itsekin. Ostin mökille ruoat ja tarjosin kyydit. Nämä nuoret kaverit eivät itse tuoneet muuta kuin tupakkansa, jota polttivatkin ketjussa keskenään lähes koko mökkireissun ajan. Takaisin tullessamme pysähdyimme huoltoasemalle, jossa nuoriso halusi syödä. Menimme tilaamaan ruoat tiskille, jolloin myös pojat tilasivat kalleimmat annokset (no, eivät olleet kuin 17 e/kpl, koska olimme huoltoasemalla) ja lähtivät sitten valitsemaan pöytää jättäen minut maksamaan.

Minulle jäi kummallinen maku suuhun poikien käytöksestä ja mainitsinkin siitä tyttärelleni. Tämä kertoi, ettei poikaystävällä ollut rahaa koko viikonlopuksi kuin viisi euroa. Mitä ihmettä?! En ikinä lähettäisi tytärtäni satojen kilometrien päähän ajatellen, että joku kyllä huolehtii hänestä. Onko kellään vastaavia kokemuksia ja miten olette toimineet?

Sivut

Kommentit (72)

Vierailija

Oli outoa lähteä reissuun ilman rahaa, mutta tuollaisessa tilanteessa mielestäni on sinulta kohteliasta ja jossain määrin "oikein" maksaa myös poikaystävän ruuat. Toinen poika onkin sitten vähän kaksipiippuisempi juttu. 

Vierailija

Jos olet jo maksanut koko viikonlopun on ihan luonnollista että tuon ikäiset (jotka tuskin ovat kauheasti omaa rahaa tienanneet tai omia kulujaan maksaneet tätäkään ennen) olettavat että tarjoat paluumatkankin ruoat, samaan reissuunhan ne kuuluvat.

Sen sijaan on kyllä tökeröä ja outoa ylipäätään olettaa että tulet tarjoamaan koko viikonlopun, ilman edes keskustelua asiasta, ja olla edes varautumatta siihen että pitää maksaa oma osuus syömisistä. Kyydin tarjoaminen toki on oletusarvo, jos menette itsekin samalla autolla (?) ja menisitte joka tapauksessa.

En vain millään jaksa käsittää miksi tuntemattoman poikaystävän randomkaverikin on otettu mukaan?

Vierailija

Mun mielestäni 17-vuotias älyää jo sen verran, ettei ole kohteliasta tilata kaikkein kalleimpia ruokia ja mökillä tehdään muutakin kuin tupakoidaan kaverin kanssa. Melkoinen kultakimpale vaikuttaa olevan tämä poikaystävä.

Vierailija

Ei ole fiksuja nuoria. Töykeätä lähteä toisen mökille ruokittavaksi. Samoin töykeätä on 17-vuotiaalta jättää maksaminen toisen kontille. Katselin aikani joskus vastaavaa porukkaa ja juttelin siitä mökkireissun jälkeen pojalleni. Nykyään nuoriso tuo omat eväänsä mökille, loppui loiselämä.

Huolestunut äiti

En haluaisi yhtä lisälasta tästä poikaystävästä. Tämä ruoan tarjoaminen oli tällä kertaa ihan ok, mutta poikien käytös siinä, että tarjoaminen on itsestäänselvyys, oli kummallista.

Tyttö kokee olonsa kiusalliseksi, kun kyselen poikaystävän tilanteesta. Itse en tosiaan lähetä lapsiani minnekään varmistamatta ensin, että heillä on varaa maksaa omat kulunsa.

Huolestunut äiti

Ei meillä niin tiukkaa ole rahasta, että talous tähän kaatuisi, mutta kalleimpien ruokien  tilaaminen ja sen jälkeen odottamaan lampsiminen kyllä pisti silmään.

Ja tosiaan sekin ihmetyttää, jos rahaa on viikonlopuksi viisi euroa. Minkököhänlaiset vanhemmat pojalla on?

Vierailija

Huh mitä käytöstä. Omat lapseni eivät toimisi noin. Aina omaa rahaa mukana ja valmius ostaa itse ruuat. 17-vuotiaat ovat jo lähes aikuisia.

Vierailija

Ei jeesus mulla on hyvin asiat kun lukee näitä juttuja.
Aikoinaan toin pojan näytille, mutta luojan kiitos osasin valita seurakseni jonkun muun kuin huonokäytöksisen ketjupolttajan. Ja taivaan kiitos siitä, ettei vanhempani olisi ikinä tuollaista hyväksynyt.

Vierailija

Mun avomiehen vanhemmat maksaa yleensä ravintolassa mun ruoan (ja mun vanhemmat taas mun miehen) mutta en koskaan pidä sitä itsestäänselvyytenä tai odota sitä. Laittaa kyllä vähän punastelemaan ja yritänkin ottaa aina halvinta. Nyt olisi pojille kurinpalautuksen paikka. Kiittivätkö edes? 

Ja maksoit siis vielä poikaystävän KAVERIN ruoat? Oikeasti, mahdotonta. No, voitpa sanoo tytölles että ei vävy nyt kyllä tehnyt vaikutusta, päinvastoin. Ei jatkoon.

Vierailija

Mulle olisi jo riittänyt tuo että 17 v. polttaa ketjussa tupakkaa. Todellakin melkoinen "aarre" on tyttärelläsi poikaystävänä. Mun tytär ei huolisi mitään tuhkakuppia onneksi.

Vierailija

Minäkin oudoksun pojan lähettämistä kyläilemään ilman rahaa. Samoin oudoksun kaverin mukanaoloa. Toimit tilanteessa ihan oikein, eikähän sinulla ollut vaihtoehtojakaan (poikaystävä, kaveri ja heidän vanhempansa eivät niitä sinulle antaneet). 

Jos oikein kutsutte poikaystävän (ilman kaveria) ravintolaillalliselle, niin silloin tietty maksatte. Arkisemmat tilanteet voivat vaatia säätöä. Mutta jos poikaystävän vanhemmat ruokkivat vastaavasti sinun tyttäresi, kaikki lienee ok. 

Vierailija

Emme olleet kauaa seurustelleet, kun poikaystäväni, nykyinen avomieheni oli minun perheeni kanssa ravintolassa syömässä. Poikaystävä yritti ihan oma-aloitteisesti maksaa omaa ateriaansa, mutta äitini sanoi hänelle että "älä poika höpäjä" ja sen jälkeen asiasta ei ole edes keskusteltu. "Vävykokelaan" ruuat pitää kyllä yhteisellä reissulla maksaa jos ei ole budjettikysymys (as in joku toimeentulotuella elävä, just ja just hengissä pysyvä), kaveripoika on sitten eri juttu (enkä käsitä, miksi edes otitte sitä mukaan). 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat