Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisiko minun maksaa 17-vuotiaan vävyehdokkaan ruoat ravintolassa?

Huolestunut äiti
08.12.2015 |

Tytär otti uuden 17-vuotiaan poikaystävänsä ja tämän saman ikäisen kaverin mukaansa mökkireissullemme. Tämä oli minusta ok, koska haluan tutustua poikaan itsekin. Ostin mökille ruoat ja tarjosin kyydit. Nämä nuoret kaverit eivät itse tuoneet muuta kuin tupakkansa, jota polttivatkin ketjussa keskenään lähes koko mökkireissun ajan. Takaisin tullessamme pysähdyimme huoltoasemalle, jossa nuoriso halusi syödä. Menimme tilaamaan ruoat tiskille, jolloin myös pojat tilasivat kalleimmat annokset (no, eivät olleet kuin 17 e/kpl, koska olimme huoltoasemalla) ja lähtivät sitten valitsemaan pöytää jättäen minut maksamaan.

Minulle jäi kummallinen maku suuhun poikien käytöksestä ja mainitsinkin siitä tyttärelleni. Tämä kertoi, ettei poikaystävällä ollut rahaa koko viikonlopuksi kuin viisi euroa. Mitä ihmettä?! En ikinä lähettäisi tytärtäni satojen kilometrien päähän ajatellen, että joku kyllä huolehtii hänestä. Onko kellään vastaavia kokemuksia ja miten olette toimineet?

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli outoa lähteä reissuun ilman rahaa, mutta tuollaisessa tilanteessa mielestäni on sinulta kohteliasta ja jossain määrin "oikein" maksaa myös poikaystävän ruuat. Toinen poika onkin sitten vähän kaksipiippuisempi juttu. 

Vierailija
2/72 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet jo maksanut koko viikonlopun on ihan luonnollista että tuon ikäiset (jotka tuskin ovat kauheasti omaa rahaa tienanneet tai omia kulujaan maksaneet tätäkään ennen) olettavat että tarjoat paluumatkankin ruoat, samaan reissuunhan ne kuuluvat.

Sen sijaan on kyllä tökeröä ja outoa ylipäätään olettaa että tulet tarjoamaan koko viikonlopun, ilman edes keskustelua asiasta, ja olla edes varautumatta siihen että pitää maksaa oma osuus syömisistä. Kyydin tarjoaminen toki on oletusarvo, jos menette itsekin samalla autolla (?) ja menisitte joka tapauksessa.

En vain millään jaksa käsittää miksi tuntemattoman poikaystävän randomkaverikin on otettu mukaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni 17-vuotias älyää jo sen verran, ettei ole kohteliasta tilata kaikkein kalleimpia ruokia ja mökillä tehdään muutakin kuin tupakoidaan kaverin kanssa. Melkoinen kultakimpale vaikuttaa olevan tämä poikaystävä.

Vierailija
4/72 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös me ap toivota että tyttäresi juttu tollasen kollin kanssa kuivuu kasaan mahd.pian!!

Vierailija
5/72 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole fiksuja nuoria. Töykeätä lähteä toisen mökille ruokittavaksi. Samoin töykeätä on 17-vuotiaalta jättää maksaminen toisen kontille. Katselin aikani joskus vastaavaa porukkaa ja juttelin siitä mökkireissun jälkeen pojalleni. Nykyään nuoriso tuo omat eväänsä mökille, loppui loiselämä.

Vierailija
6/72 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi yhtä lisälasta tästä poikaystävästä. Tämä ruoan tarjoaminen oli tällä kertaa ihan ok, mutta poikien käytös siinä, että tarjoaminen on itsestäänselvyys, oli kummallista.

Tyttö kokee olonsa kiusalliseksi, kun kyselen poikaystävän tilanteesta. Itse en tosiaan lähetä lapsiani minnekään varmistamatta ensin, että heillä on varaa maksaa omat kulunsa.

Vierailija
7/72 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä niin tiukkaa ole rahasta, että talous tähän kaatuisi, mutta kalleimpien ruokien  tilaaminen ja sen jälkeen odottamaan lampsiminen kyllä pisti silmään.

Ja tosiaan sekin ihmetyttää, jos rahaa on viikonlopuksi viisi euroa. Minkököhänlaiset vanhemmat pojalla on?

Vierailija
8/72 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh mitä käytöstä. Omat lapseni eivät toimisi noin. Aina omaa rahaa mukana ja valmius ostaa itse ruuat. 17-vuotiaat ovat jo lähes aikuisia.

Vierailija
9/72 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jeesus mulla on hyvin asiat kun lukee näitä juttuja.

Aikoinaan toin pojan näytille, mutta luojan kiitos osasin valita seurakseni jonkun muun kuin huonokäytöksisen ketjupolttajan. Ja taivaan kiitos siitä, ettei vanhempani olisi ikinä tuollaista hyväksynyt.

Vierailija
10/72 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös se ole vähän myöhästä kysyä tuota? ja vastaus on että nähtävästi kyllä.

Vierailija
11/72 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun avomiehen vanhemmat maksaa yleensä ravintolassa mun ruoan (ja mun vanhemmat taas mun miehen) mutta en koskaan pidä sitä itsestäänselvyytenä tai odota sitä. Laittaa kyllä vähän punastelemaan ja yritänkin ottaa aina halvinta. Nyt olisi pojille kurinpalautuksen paikka. Kiittivätkö edes? 

Ja maksoit siis vielä poikaystävän KAVERIN ruoat? Oikeasti, mahdotonta. No, voitpa sanoo tytölles että ei vävy nyt kyllä tehnyt vaikutusta, päinvastoin. Ei jatkoon.

Vierailija
12/72 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti oon paksuna.

T: tyttäresi

Vierailija
13/72 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle olisi jo riittänyt tuo että 17 v. polttaa ketjussa tupakkaa. Todellakin melkoinen "aarre" on tyttärelläsi poikaystävänä. Mun tytär ei huolisi mitään tuhkakuppia onneksi.

Vierailija
14/72 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin oudoksun pojan lähettämistä kyläilemään ilman rahaa. Samoin oudoksun kaverin mukanaoloa. Toimit tilanteessa ihan oikein, eikähän sinulla ollut vaihtoehtojakaan (poikaystävä, kaveri ja heidän vanhempansa eivät niitä sinulle antaneet). 

Jos oikein kutsutte poikaystävän (ilman kaveria) ravintolaillalliselle, niin silloin tietty maksatte. Arkisemmat tilanteet voivat vaatia säätöä. Mutta jos poikaystävän vanhemmat ruokkivat vastaavasti sinun tyttäresi, kaikki lienee ok. 

Vierailija
15/72 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme olleet kauaa seurustelleet, kun poikaystäväni, nykyinen avomieheni oli minun perheeni kanssa ravintolassa syömässä. Poikaystävä yritti ihan oma-aloitteisesti maksaa omaa ateriaansa, mutta äitini sanoi hänelle että "älä poika höpäjä" ja sen jälkeen asiasta ei ole edes keskusteltu. "Vävykokelaan" ruuat pitää kyllä yhteisellä reissulla maksaa jos ei ole budjettikysymys (as in joku toimeentulotuella elävä, just ja just hengissä pysyvä), kaveripoika on sitten eri juttu (enkä käsitä, miksi edes otitte sitä mukaan). 

Vierailija
16/72 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti oon paksuna.

T: tyttäresi

Miksi äitisi ei ostanut kumeja? Laukesin melkein reisille, että et sää voi olla paksuna.

T: vävyehdokas

Vierailija
17/72 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko poikaystävä amiksessa?

Vierailija
18/72 |
08.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

14:lle tuli vielä mieleen ... 

Olitte siis satojen (mun matikassa väh. 300 km)  kilsojen päässä vävykokelaan himasta. Entä jos olisi tapahtunut jotakin sellaista, että hänen (ja/ tai kaverin) olisi pitänyt päästä julkisilla kulkuneuvoilla kotiin kesken kaiken? Silloin olisitte joutuneet maksamaan molempien matkat tai keskeyttämään oman mökkireissunne näiden sankarien kuljettamisen takia.

Mitä se kaveri ylipäänsä siellä mökillä teki?!

Tämä pistää todella miettimään millaisista perheistä kys. heebot tulevat. Onkohan vävykokelas tyttäresi kanssa vain kotimaan matkailun ja ilmaisen ruuan toivossa? Tunnetko hänen vanhempansa?

Vierailija
19/72 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoinnin ikäraja on 18, joten ihmettelen, että 17-vuotiaat vetelee tupakkia ketjussa tuosta vaan aikuisten läsnäollessa. Kertoo hiukan huonoa poikien kotioloista/kasvatuksesta. Moni kokeilee tupakkaa, polttaa sitä nuorena ja jotkut vielä  myöhemminkin, mutta yleensä fiksut nuoret (jotka nekin sitä tupakkaa voi polttaa) tietää, ettei aikuiset tykkää siitä ja ovat tuommoisissa tilanteissa polttamatta.

Mitä tuohon ruokajuttuun tulee, niin se vahvistaa käsitykseni huonosta kotikasvatuksesta. Kyllä 17-vuotiaankin täytyy tajuta, ettei kukaan automaattisesti maksa ruokia. Sinänsä on tapana kyllä, että aikuiset tarjoaa "lapsille" ruuat eli mielestäni on selvä, että ap tarjoaa.

Vierailija
20/72 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta poikien olisi tietenkin pitänyt itse maksaa, jos haluavat syödä. Eri asia olisi, jos sinä kutsuisit heidät perheen mukana syömään eli syömisen aloite olisi sinun.

Pikkuisen on jäänyt tapakoulutus puolitiehen pojan kotona, ja hänelle olisi pitänyt kotoa laittaa tuollaisen varalle rahaa mukaan.

Eli jos ei ole rahaa, sitä nälkää pitää kestää kotiin asti. Ei se nyt niin vaikeaa voi olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi