Ammatteja, joissa olevilla on hyvä yleissivistys?
Tulee mieleen luokanopettajat ja toimittajat, mutta entä muita? Poliitikot varmaan myös...?
Kommentit (84)
Sanoit Ap kirjaston hoitajista seuraavaa: "Voi olla, mutta informaatikot eivät välttämättä itse lue kovasti, eilä ainakaan laajasti." - Luulempa itse, että aika moni kirjastonhoitaja potee jatkuvan riittämättömyyden tunteen kanssa. - En jaksa olla ihmettelemättä, niitä asialle omistautuneita yleiskirjastonhoitajia, jotka osaavat löytää kysytyn teoksen, vaikka kysyvä asiakas ei muistaisi sen paremmin tekijää kuin teoksen nimen kuin hieman sinne päin.
Aina tämäkään ei riitä vaan kaikki tietävän kirjastohoitajan pitäisi myös osata suositella hyvin monelta eri alueelta juuri kysyjälle sopivaa teosta, vaikkei häntä itseään kiinnostaisi tuo aihealue pätkän vertaa.. Kaikilta osa-alueilta yksin kertaisesti pysty lukemaan tai omaksumaan ns. laajasti ja syvällisesti.
Kirjastotyöhön liittyy huomattava määrä myös näkymätöntä, tai siis työtä, jota kaikki eivät huomaa ehkä koskaan, kun ajatellaan, että kirjastossa työskentelevät vain lainaavat ja hyllyttävät kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Sanoit Ap kirjaston hoitajista seuraavaa: "Voi olla, mutta informaatikot eivät välttämättä itse lue kovasti, eilä ainakaan laajasti." - Luulempa itse, että aika moni kirjastonhoitaja potee jatkuvan riittämättömyyden tunteen kanssa. - En jaksa olla ihmettelemättä, niitä asialle omistautuneita yleiskirjastonhoitajia, jotka osaavat löytää kysytyn teoksen, vaikka kysyvä asiakas ei muistaisi sen paremmin tekijää kuin teoksen nimen kuin hieman sinne päin.
Aina tämäkään ei riitä vaan kaikki tietävän kirjastohoitajan pitäisi myös osata suositella hyvin monelta eri alueelta juuri kysyjälle sopivaa teosta, vaikkei häntä itseään kiinnostaisi tuo aihealue pätkän vertaa.. Kaikilta osa-alueilta yksin kertaisesti pysty lukemaan tai omaksumaan ns. laajasti ja syvällisesti.
Kirjastotyöhön liittyy huomattava määrä myös näkymätöntä, tai siis työtä, jota kaikki eivät huomaa ehkä koskaan, kun ajatellaan, että kirjastossa työskentelevät vain lainaavat ja hyllyttävät kirjoja.
Aamen!
Työterveyshoitaja, laaja kirjo eri ammattien edustajia asiakkaina. Tietävät tosi paljon eri ammattialoista
Itse asiassa suurimmassa osassa ketjussakin lueteltuja ammatteja riittää sellainen kapea-alainen yleissivistys, lähinnä ammattiin liittyvä.
Toinen juttu on sitten, ovatko jotkut ihmiset enemmän halukkaita hankkimaan itselleen laajemman yleissivistyksen. Sillä asialla ei välttämättä ole mitään tekemistä ammatin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa suurimmassa osassa ketjussakin lueteltuja ammatteja riittää sellainen kapea-alainen yleissivistys, lähinnä ammattiin liittyvä.
Toinen juttu on sitten, ovatko jotkut ihmiset enemmän halukkaita hankkimaan itselleen laajemman yleissivistyksen. Sillä asialla ei välttämättä ole mitään tekemistä ammatin kanssa.
Riittää, mutta enemmän on paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen luokanopettajat ja toimittajat, mutta entä muita? Poliitikot varmaan myös...?
" Poliitikot varmaan myös...?" Heh heh, et ole tainnut seurata, millaista väkeä siellä eduskunnassa pyörii tälläkin hekkellä... ;D
Kyllä heillä on hyvä yleissivistys. Se ei tarkoita, että poliitikot eivät tekisi vääriä/omien eturyhmiensä mukaisia päätöksiä. Poliitikkojen pitää ratkoa monenlaisia ongelmia ja tehdä päätöksiä hyvin laajalla alueella, minkä vuoksi joutuvat tutustumaan moniin asioihin, siitä hyvä yleissivistys.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Opettajathan ainoastaan kuvittelevat tietävänsä kaikesta kaiken. Totuus on tarua ihmeellisempää.
Väärin meni ja punakynää tuli. Sinä kuvittelet, että opettajat kuvittelevat. Opettajat tietävät hyvin, etteivät tiedä läheskään kaikesta läheskään kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Ja ylipäätään aika kapea sivistys. Arvostan kovasti esim. historian tuntemusta, mutta historian opettajalla ei kyllä noin ammatin puolesta ole laajaa YLEISsivistystä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ylipäätään aika kapea sivistys. Arvostan kovasti esim. historian tuntemusta, mutta historian opettajalla ei kyllä noin ammatin puolesta ole laajaa YLEISsivistystä.
Ap
No mitä se yleissivistys sitten oikein on? Annapa tulla.
"Hei listatkaa enemmän niitä ammatteja, joissa olevat ovat "yllättävän" sivistyneitä, eikä näitä itsestäänselvyyksiä, kuten opet jne? -Mulle tulee mieleen mielisairaanhoitajat ( tuntevat yllättävän hyvin taidetta, kirjallisuutta, historiaa...liekö ollut töissä aikaa lukea? ).
Tjaa,a. Aloitan tuosta mielisairaanhoitajista toteamalla, että ei kai tuota hommaa jaksaisi, jos oma mieli olisi aivan musta-valkoinen ja tai ns. sivistymätön . Uskon myös, että hullun ja neron raja on häilyvä, joten jotta pärjäisi hoidettaviensa kanssa ei yksinkertaisesti voi olla ihan pihalla itse. Itse olen joskus hämmästynyt millaista hiljaista viisautta löytyy "vanhanajan" duunareilta / käsityöläisiltä, suntioilta tai vaikka junien konnareilta ja tai jo uhanalaisena lajina jo melkein hävinneiltä talomiehiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Poliitikot varmaan myös...?" Heh heh, et ole tainnut seurata, millaista väkeä siellä eduskunnassa pyörii tälläkin hekkellä... ;D
Kyllä heillä on hyvä yleissivistys. Se ei tarkoita, että poliitikot eivät tekisi vääriä/omien eturyhmiensä mukaisia päätöksiä. Poliitikkojen pitää ratkoa monenlaisia ongelmia ja tehdä päätöksiä hyvin laajalla alueella, minkä vuoksi joutuvat tutustumaan moniin asioihin, siitä hyvä yleissivistys.
Ap
Poliitikko voi olla ammatti vain neljä vuotta kerrallaan (kansanedustaja), mutta koulutushan heillä on hyvin kirjava - samoin tietotaso. Nuo julkkisressukat ovat monesti hyvin hukassa valiokunnissakin, ei paljon suu aukea kun eteen kasatut nivaskat sisältävät outoja termejä ja asioita. Mutta ap, mikä on sinun ammattisi/koulutuksesi? Se taitaa olla oikea vastaus kysymykseesi? ;)
Vierailija kirjoitti:
Matkaopas.
Joo, tuon ostan. Pakko tuntea historiaa, biologiaa, kohdemaan nykypolitiikkaa, matkustajien puheenaiheistakin pitää jotain ymmärtää jnejne. Toisaalta moni matkaopas pysyttelee kohdemaassaan, joten se tuntemus voi olla maantieteellisesti aika rajattua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hei listatkaa enemmän niitä ammatteja, joissa olevat ovat "yllättävän" sivistyneitä, eikä näitä itsestäänselvyyksiä, kuten opet jne?
Mule tulee mieleen mielisairaanhoitajat ( tuntevat yllättävän hyvin taidetta, kirjallisuutta, historiaa...liekö ollut töissä aikaa lukea? ).
Työ, työ, työ... Olen mielisairaanhoitaja (eli siis mielenterveys- ja päihdetyön lähihoitaja) ja kyllä - tunnen taidetta, kirjallisuutta, historiaa, kulttuuria erittäin hyvin. Olen opiskellut avoimessa yliopistossa mm. filosofiaa ennen lähihoitajan opintojani. Töissä en käytä aikaa lukemiseen ym. vaikka yövuoroissa suljetulla osastolla aikaa saattaisikin olla. Teen sitä aivan omalla vapaa-ajallani. Ärsyttää, että kaiken täytyisi aina liittyä opiskeluihin ja töihin.
Vierailija kirjoitti:
Työterveyshoitaja, laaja kirjo eri ammattien edustajia asiakkaina. Tietävät tosi paljon eri ammattialoista
Voi hyvänen aika :D Olen nauranut nyt jo kolme minuuttia :D
Niin varmaan tapaa prostituoitu ja kaupan kassakin eri ammattialojen edustajia. Luuletko, että siellä työterveyshoitajan käynnillä puhutaan koko tunti Pertin työstä? Miten Pertti käsitteli hydrauliikkaöljyjä ja laakereita?
En usko sellaisia aloja olevan olemassakaan; ehkä joku geisha tai muu prostituoitu, jonka tarkoitus on olla kiinnostava keskustelija tai sitten ehkä vaikka pappi, koska papit ovat ainakin leikisti vähän sellaisia, että heillä on joka asiaan jotain sanottavaa, vaikka tietoa ei oikeasti olisi.
Jostain syystä yleissivistyksellä tarkoitetaan yleensä humanistijuttuja luonnontieteet sivuutetaan aika kylmästi. Kaiketi luonnontieteet ovat useimmille ihmisille tylsä ja turhan vaativa juttu, kun taas ihmisten tekemisistä lukeminen on melko jännittävää ja helpposelkoista.
-Mies 29v + 1v-
Ensihoitaja, vartija.