Asunnoton suomalainen tyttö
Olin eilen kaupungilla joulutunnelmissa ja menin huonon sään vuoksi yhtä vähemmän tunnettua sisäreittiä Stockmannilta Kamppiin. Väkeä oli liikkeellä tosi paljon ja joulutunnelma korkealla huonosta säästä huolimatta. Sitten aivan yhtäkkiä edessäni lattialla istui nuori likainen suomalainen tyttö edessään kerjuukulhona pahvinen kahvimuki, missä luki: "olen asunnoton". Oli vähällä, etten kävellyt ohi, koska ajattelin, että siinä joku nuori istuu aikaa kuluttamassa. Annoin kuppiin pienen summan rahaa ja kiirehdin eteenpäin. Myöhemmin minua alkoi kaduttaa ja palasin etsimään tyttöä, mutta hän oli kadonnut. Olisin halunnut kysyä, mikä on tilanne, mutta ensikohtaamisessa olin niin häkeltynyt, että en tajunnut. Työni kautta tiedän, että Helsingissä on satoja asunnottomia, suurin osa asuu kavereilla, vanhempien mökeillä jne. Mutta tämä tyttö herätti minut ajattelemaan, että kuinka käy niille, joilla ei ole vanhempien mökkejä, kavereita ym.? Mitä ajatuksia tämä teissä herättää?
Kommentit (255)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oikein mitään tunteita. Kaikki tuntemani asunnottomat ovat mokanneet itse pahasti ja kaikille löytyy joku yösija vaikka asuntolasta tai juoppokaverien lattialta. Jos joku heistä pummaa rahaa, se menee päihteisiin. Ruokaa ja vaatteita saa lukuisista keräyksistä. Enemmän heillä jää rahaa käteen kuin minulla, sossuntuen ja asumistuen jälkeen on pieni omavastuu vuokrassa, heillä ei ole sitäkään. Jos kyseessä on päihteetön henkilö ja valitsee mieluummin kadulla asumisen kuin muuttaisi pois Helsingistä, se on sitten voi voi.
Jouduin säilömään tavarani varastoon, jonka vuokra oli yli 150 euroa kuussa.
Olet silti kateellinen asunnottomille, joille saattaa jäädä vähemmän käteen kuin sinulle. Mahdat olla täysi pelle.
En kateellinen, pointtini oli se, että miksi asunnottoman pitää kerjätä jos ei minunkaan tarvitse? Herätys, ap.Miten ne kolikot edesauttoivat asunnon saamista? Kaikki suomalaiset pummaavat saadakseen päihteitä, romanikerjäläiset eri juttu.
Miksi suomalainen koditon herättää sääliä mutta romanikoditon ei? Paljon köyhemmistä oloistahan se romani oikeasti on kotoisin? Miksi et auta niitä kymmeniä romaneita kaduillamme?
Vierailija kirjoitti:
Ei oikein mitään tunteita. Kaikki tuntemani asunnottomat ovat mokanneet itse pahasti ja kaikille löytyy joku yösija vaikka asuntolasta tai juoppokaverien lattialta. Jos joku heistä pummaa rahaa, se menee päihteisiin. Ruokaa ja vaatteita saa lukuisista keräyksistä. Enemmän heillä jää rahaa käteen kuin minulla, sossuntuen ja asumistuen jälkeen on pieni omavastuu vuokrassa, heillä ei ole sitäkään. Jos kyseessä on päihteetön henkilö ja valitsee mieluummin kadulla asumisen kuin muuttaisi pois Helsingistä, se on sitten voi voi.
Pitäisi heittää kaikki tavarat roskiin ja sitten yhteiskunnan kustannuksella ostaa uudet keittiötarvikkeet jne. ? Tiedän kyllä että tällaisiakin ihmisiä on jotka maksattavat kaiken yhteiskunnalla, mutta kun on itse tehnyt koko ikänsä töitä ja ostanut kaiken omilla ansioillaan, niin tällainen ei ole käynyt edes mielessäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa siis asunnottomuus on sitä, että ei halua vuokrata yksityiseltä?
Sen muutaman vuoden, mitä asuin nuorena vuokralla, asuin yksityisen vuokraamassa asunnossa. Sen sai nopeasti, oli viihtyisämmällä alueella ja kannusti tekemään töitä, säästämään sekä aika pian ostamaan oman asunnon. Ensin pienemmän, sitten vähän isomman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, asuntonsa menettää jos ei vaikka maksa vuokriaan.
.
Ongelma on siinä, ettei sitä asuntoa saa, ei sitä silloin voi menettääkään.
Tiedän tilanteen erittäin hyvin, sillä täälläkin täysi-ikäisiä, jotka pakosta asuvat kotona. Hakemuksia on joka suuntaan, säätiöihin, kaupungille, joka paikkaan, mistä suinkin voisi asunnon löytää. Yhden yhtäkään asuntoa ei ole tullut.
Yksityiseltä, tässä ainoa mahdollisuus ja meilläkin sitä yksi käyttää parhaillaan. Vuokran suuruus? Puolet nettopalkasta. Ei nälkään kuole, mutta ei paljon muutakaan.
Niin, yleensähän se ongelma on juuri siinä työssä ja rahassa. Jos töitä varmasti riittää ja vuokra on kohtuullinen, ok. Mutta esim. Helsingissä yksityiseltä yksiön (23 m2) vuokra 720 e, -70 -luvun talosta lähiöstä. Ja ei kannata sanoa, että etsi halvempi, valinnanvaraa ei ole. Ja näissäkin katsojia pilvin pimein, parikymmentä ei mikään ihme.
Asunnottoman olisi varmaan fiksua katsella sitä kämppää kantakaupungin ulkopuolelta. Tuo ei ole mikään koko "Helsingin" hintataso yksityisellä, älä viitsi valehdella.
Ihan rauhassa voit alkaa tsekkailemaan hintoja. Ja tämä lähiössä, ei kantakaupungissa. Siihen vielä päälle vakituinen työ, niin alkaa vuokranantaja miettimään, voisko sulle vuokrata.
Vierailija kirjoitti:
Joo pienemmillä kunnilla on kyllä asuntoja, muttei töitä. Oulussa tilanne alkaa olla niin että vuokrat aivan älyttömiä, yhtä korkeat kuin Pk-seudulla sillä erotuksella että töitä ei ole edes sitä vähää.
Tuskin työssäkäyvä asunnoton istuisi kerjäämässä kadulla. Tai edes olisi asunnoton. Monet käy Helsingissä töissä ja asuvat vaikka Hyvinkäällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella monen suomalaisen asunnottoman tilanne ratkeaisi sillä että he suostuisivat muuttamaan jonnekin muualle kuin suuriin kaupunkeihin, maassamme on paljon muuttotappiokuntia joissa vapaita asuntoja kyllä riittää.
Niin että kaupunkiin voidaan sijoittaa pakolaisia? Espoossakin vilisee niitä ulkkiksia ja kantikset viskataan pellolle.
Mieluummin pakolaiset kaupunkeihin koska jossain tuppukylässä ne ei tule ikinä saamaan töitä eikä rauhaa kun kanta-asukit vihaa niitä lähtökohtaisesti.
"Asunnoton suomalainen" jep jep. Kun ihan oikeasti 99% näistä asunnottomista ovat ihan itse aiheuttaneet sen asunnottomuutensa. Ovat jättäneet vuokran maksamatta ja potkittu pihalle, useimmiten vuokra jätetty maksamatta seuraavasta syystä: henkilö on alkoholisti/narkki/muu riippuvainen. En tajua mistä muusta syystä olisi mahdollista jättää vuokra maksamatta. Ja turha tulla tähän väittämään, että no jos on työtön ja tulee lääkärilaskuja ja kaikki menee alta; näin ei voi käydä Suomessa. Tämän tiedän koska elän itse tällä hetkellä toimeentulotuella, eli sossu maksaa kaikki "pakolliset" asiat, sisältäen vuokran ja terveydenhuoltokulut ja jopa silmälasit.
Pitikö tääkin ketju nyt kääntää pakolaisiin. Kohta menee poistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi heittää kaikki tavarat roskiin ja sitten yhteiskunnan kustannuksella ostaa uudet keittiötarvikkeet jne. ? Tiedän kyllä että tällaisiakin ihmisiä on jotka maksattavat kaiken yhteiskunnalla, mutta kun on itse tehnyt koko ikänsä töitä ja ostanut kaiken omilla ansioillaan, niin tällainen ei ole käynyt edes mielessäkään.
Eli ennemmin heität tavarasi roskiin ja muutat kadulle kuin pois Helsingistä? Miten noin kunniakas koko ikänsä töitä tehdyt on päätynyt asunnottomaksi?
Olen itse ollut asunnoton useampaankin otteeseen, olen silloin asunut kavereiden yms sohvilla. En ole mitenkään itse sössinyt asioitani ja minulla on luottotiedot kunnossa. Nyt toisen kerran kun olin asunnoton jouduin äkilliselle sairaslomalle, tulot romahtivat täysin enkä kyennyt maksamaan yksityisten vaatimia takuuvuokria (vähintään 1000 euroa on normi). Sen lisäksi alkusyksystä on aina asuntopula, vapautuvat opiskelija-asunnot annetaan uusille opiskelijoille ja kaupungin asuntoa nyt ei saa kukaan... Kävin sosiaalitoimistossa useamman kerran, leviettelivät vaan käsiään että eivät voi mitään. Soittelin ja lähettelin jatkuvalla syötöllä sähköpostia stadin asunnoille mutta heillä ei ollut mitään tarjota minulle. Elän kädestä suuhun koska olen opiskelija eikä siis jää mitään säästöön näiden vuokrien jälkeen. Heti kun valmistun muutan johonkin vähän kauemmaksi...
Helsingissä voi olla asunnoton siis monesta syystä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi suomalainen koditon herättää sääliä mutta romanikoditon ei? Paljon köyhemmistä oloistahan se romani oikeasti on kotoisin? Miksi et auta niitä kymmeniä romaneita kaduillamme?
Mä olen huomannut, että se on toisinpäin. Suomalainen koditon on "itse sotkenut asiansa" kuten tästäkin ketjusta ilmenee. Ennen kodittomuuttani olin ollut saman työnantajan palveluksessa yli 10 vuotta. Hoitanut kaikki asiani. Se siitä asioiden sotkemisesta.
Kun asunto meni myyntiin, niin sitä ei vain ollut. Lopulta nostin kytkintä ja voin sanoa, että todellakaan kovin monella ei siihen olisi varaa, nimittäin muutot kun eivät ole ilmaisia, puhumattakaan, että takuuvuokrat yms. vaaditaan. Muuttoauton vuokra +bensat.
On helppoa sanoa, että senkus muutat, mutta kun se ei vain ole realistissta kovinkaan monelle jolla on 10 kädessä.
Mistä ap tiesi varmasti, että oli suomalainen?
Vierailija kirjoitti:
Pitikö tääkin ketju nyt kääntää pakolaisiin. Kohta menee poistoon.
Se on oleellista, jos ne asuttaa meidän asunnot pks seudulla.
Lisäksi vielä ne halvimmat tietenkin. Kiva juttu. Asia ei tietenkään sinua kosketa, jos et ole ollut koskaan asunnoton. Haluaisitko antaa oman asuntosi jollekin mamulle?
Voi jospa tietäisivät maailmalla,
Nyt kuka voikaan olla taivaan alla,
On täällä kansa, jonka kyyneleistä aikaan saisi aika monta valtamerta
On täällä monta yksinäistä, mutta
Niin paljon kiellettyä asunnottomuutta,
Nyt etten siitä riitä kertojaksi taulut eikä ikävöivät lemmenlaulut,
On täällä elämä raskasta työtä
Ja siinä harvemmin on asuntoa myötä,
Sen tietää vain yksin suomalainen
Herättää se romanikoditonkin sääliä, mutta kun heitä on n.10 miljoonaa ja rahan antaminen tietää sitä, että heitä tulee koko ajan lisää, niin on ollut pakko omaksua se mentaliteetti, että jokainen maa auttaa ensisijaisesti ns.omia. Varsinkin, kun kaikkein köyhimmät romanit eivät pysty matkustamaan tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen kohta jäämässä asunnottomaksi nuoreksi. Syynä ei ole asioiden huonosti hoitaminen, van se että vuokranantaja nostaa vuokraa jatkuvasti ja kohta ei enää riitä rahat. Hakemukset kaikkialle mahdollisiin paikkoihin ovat olleet jo pari vuotta, mitään ei ole tarjottu. Yksityisiltä olen yrittänyt, mutta vuokran suuruudet rajoittavat. Yhden pienen yksiön näyttöön tulee 30 ihmistä... Yksityiset myös lupailevat ja sitten peruvat yhä uudestaan ja uudestaan. Minulla ei myöskään ole 1400€ rahana takuuseen, eikä sossuntakuulappu kelpaa yksityisille.
Muutto toisella paikkakunnalle Helsingistä on toki mahdollisuus, mutta en halua. Olen kärsinyt masennuksesta ja yksinäisyydestä. Vanhemmat eivät ole läsnä. Olen viimein saanut koottua itselleni lähipiirin ja näin voitettua masennuksen, eikä se ole ollut ujolle ja täysin nollasta lähteneelle helppoa. Tämän ansiosta koulukin on viimein alkanut sujumaan. Jos nyt muutan pois kun kaikki asuntoa lukuunottamatta on alkanut sujumaan, saattaa kaikki romahtaa enkä saa koskaan mitään koulua käytyä. Täällä on se kaikki mitä minulla on.
Miten olis kimppakämppä, huone jonkun talosta tai kommuuni?
Olen niitäkin katsellut. Ongelmana allerginen astma, eli ei saa olla mitään lemmikkejä sekä tupakoitsijoita. Soluasuntoon saa myös vähemmän tukea, eli alle 400€ on yhtä vaikea löytää huonetta kuin sitä 700€ yksiötä. Vuokrasopimuksen pitää myös olla tietynlainen jotta kämppisten tuet eivät vaikuta tukiin. (Opiskelen siis toimeentulotuella kun peruskoulun jälkeen ei ole käytynä mitään) Olen asunut aiemmin solussa ja siitä oppineena en halua muuttaa ihan kenen tahansa kanssa. Astma rajoittaa paljon, siisteys on hyvin tärkeää. Yksi edellinen kämppis vain sotki, ei suostunut siivoamaan ja poltti huoneessaan. Tämän jälkeinen sotki myös, toi joka viikonloppu miehiä jatkoille ja söi ruokani. Kolmas poltti myös, sekä kuunteli musiikkia nupit kaakossa keskellä viikkoa keskellä yötä. En saanut nukuttua ja koulunkäynti kärsi. Alkoi pölliä tavaroitani kun ystävällisesti huomautin asiasta.
Jos oikeanlaisella vuokrasopimuksella kimppakämppä löytyy, jossa saa rauhassa nukkua öisin, ei ole lemmikkejä, huolehditaan siisteydestä ja kunnioitetaan toisen omaisuutta, eikä poltella tupakkaa tai mitään muutakaan, niin enemmän kuin mielelläni muutan. Tällä hetkellä pidän korkeimpana prioriteetettina että saan koulun käytyä jotta pääsen jatko-opiskelemaan, kaipaan siis rauhallista kotia, en sitä että biletän kämppisten kanssa joka yö poltellen pilveä.
Vierailija kirjoitti:
Osa asuu vanhempiensa mökillä? Ei varmaan ole silloin kovin huonosti asiat. Saisi varmaan asua vaikka kotonaan, mutta kivempi asua omissa oloissa mökillä. Ja mökki tuskin on missään kovin kaukana - en kyllä laskisi tällaista henkilöä asunnottomaksi!
Tiedän yhden tällaisen tapauksen. Et sinäkään jaksaisi alkoholistivanhempien nurkissa pyöriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen huomannut, että se on toisinpäin. Suomalainen koditon on "itse sotkenut asiansa" kuten tästäkin ketjusta ilmenee. Ennen kodittomuuttani olin ollut saman työnantajan palveluksessa yli 10 vuotta. Hoitanut kaikki asiani. Se siitä asioiden sotkemisesta.
Kun asunto meni myyntiin, niin sitä ei vain ollut. Lopulta nostin kytkintä ja voin sanoa, että todellakaan kovin monella ei siihen olisi varaa, nimittäin muutot kun eivät ole ilmaisia, puhumattakaan, että takuuvuokrat yms. vaaditaan. Muuttoauton vuokra +bensat.
On helppoa sanoa, että senkus muutat, mutta kun se ei vain ole realistissta kovinkaan monelle jolla on 10 kädessä.
Sossu maksaa muuton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella monen suomalaisen asunnottoman tilanne ratkeaisi sillä että he suostuisivat muuttamaan jonnekin muualle kuin suuriin kaupunkeihin, maassamme on paljon muuttotappiokuntia joissa vapaita asuntoja kyllä riittää.
Niin että kaupunkiin voidaan sijoittaa pakolaisia? Espoossakin vilisee niitä ulkkiksia ja kantikset viskataan pellolle.
Mieluummin pakolaiset kaupunkeihin koska jossain tuppukylässä ne ei tule ikinä saamaan töitä eikä rauhaa kun kanta-asukit vihaa niitä lähtökohtaisesti.
Ymmärtänet sitten mistä muukalaisviha kumpuaa, jos ne asuttaa meidän asunnot ja itse joutuu evakkoon.
Jouduin säilömään tavarani varastoon, jonka vuokra oli yli 150 euroa kuussa.
Olet silti kateellinen asunnottomille, joille saattaa jäädä vähemmän käteen kuin sinulle. Mahdat olla täysi pelle.