Asunnoton suomalainen tyttö
Olin eilen kaupungilla joulutunnelmissa ja menin huonon sään vuoksi yhtä vähemmän tunnettua sisäreittiä Stockmannilta Kamppiin. Väkeä oli liikkeellä tosi paljon ja joulutunnelma korkealla huonosta säästä huolimatta. Sitten aivan yhtäkkiä edessäni lattialla istui nuori likainen suomalainen tyttö edessään kerjuukulhona pahvinen kahvimuki, missä luki: "olen asunnoton". Oli vähällä, etten kävellyt ohi, koska ajattelin, että siinä joku nuori istuu aikaa kuluttamassa. Annoin kuppiin pienen summan rahaa ja kiirehdin eteenpäin. Myöhemmin minua alkoi kaduttaa ja palasin etsimään tyttöä, mutta hän oli kadonnut. Olisin halunnut kysyä, mikä on tilanne, mutta ensikohtaamisessa olin niin häkeltynyt, että en tajunnut. Työni kautta tiedän, että Helsingissä on satoja asunnottomia, suurin osa asuu kavereilla, vanhempien mökeillä jne. Mutta tämä tyttö herätti minut ajattelemaan, että kuinka käy niille, joilla ei ole vanhempien mökkejä, kavereita ym.? Mitä ajatuksia tämä teissä herättää?
Kommentit (255)
Vierailija kirjoitti:
Todella monen suomalaisen asunnottoman tilanne ratkeaisi sillä että he suostuisivat muuttamaan jonnekin muualle kuin suuriin kaupunkeihin, maassamme on paljon muuttotappiokuntia joissa vapaita asuntoja kyllä riittää.
Mitäs nuori sitten tekee siellä muuttotappiokunnassa, jossa ei ole opiskelu- tai työmahdollisuuksia?
Ihan varmasti tyttö pääsisi nuortenkotiin, jos vain soittaisi MML:lle tai jonnekin. Onhan ne inhottavia, kun täytyy asua vieraiden ihmisten kanssa, ja suurin osa asukkaista on ongelmatapauksia. Oman huoneen ovessa ei ole lukkoa. Muut nuoret voivat tulla pöllimään tavaroita ja ohjaajat penkomaan niitä vaikka huumeiden varalta. Kerran yhdellä änkesi ohjaaja suihkuunkin. Mutta olisi se varmaan parempi kuin kadulla kylmässä talvella. Onneksi nyt on leuto talvi.
Itsekin olen kohta jäämässä asunnottomaksi nuoreksi. Syynä ei ole asioiden huonosti hoitaminen, van se että vuokranantaja nostaa vuokraa jatkuvasti ja kohta ei enää riitä rahat. Hakemukset kaikkialle mahdollisiin paikkoihin ovat olleet jo pari vuotta, mitään ei ole tarjottu. Yksityisiltä olen yrittänyt, mutta vuokran suuruudet rajoittavat. Yhden pienen yksiön näyttöön tulee 30 ihmistä... Yksityiset myös lupailevat ja sitten peruvat yhä uudestaan ja uudestaan. Minulla ei myöskään ole 1400€ rahana takuuseen, eikä sossuntakuulappu kelpaa yksityisille.
Muutto toisella paikkakunnalle Helsingistä on toki mahdollisuus, mutta en halua. Olen kärsinyt masennuksesta ja yksinäisyydestä. Vanhemmat eivät ole läsnä. Olen viimein saanut koottua itselleni lähipiirin ja näin voitettua masennuksen, eikä se ole ollut ujolle ja täysin nollasta lähteneelle helppoa. Tämän ansiosta koulukin on viimein alkanut sujumaan. Jos nyt muutan pois kun kaikki asuntoa lukuunottamatta on alkanut sujumaan, saattaa kaikki romahtaa enkä saa koskaan mitään koulua käytyä. Täällä on se kaikki mitä minulla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa siis asunnottomuus on sitä, että ei halua vuokrata yksityiseltä?
Sen muutaman vuoden, mitä asuin nuorena vuokralla, asuin yksityisen vuokraamassa asunnossa. Sen sai nopeasti, oli viihtyisämmällä alueella ja kannusti tekemään töitä, säästämään sekä aika pian ostamaan oman asunnon. Ensin pienemmän, sitten vähän isomman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, asuntonsa menettää jos ei vaikka maksa vuokriaan.
.
Ongelma on siinä, ettei sitä asuntoa saa, ei sitä silloin voi menettääkään.
Tiedän tilanteen erittäin hyvin, sillä täälläkin täysi-ikäisiä, jotka pakosta asuvat kotona. Hakemuksia on joka suuntaan, säätiöihin, kaupungille, joka paikkaan, mistä suinkin voisi asunnon löytää. Yhden yhtäkään asuntoa ei ole tullut.
Yksityiseltä, tässä ainoa mahdollisuus ja meilläkin sitä yksi käyttää parhaillaan. Vuokran suuruus? Puolet nettopalkasta. Ei nälkään kuole, mutta ei paljon muutakaan.
Niin, yleensähän se ongelma on juuri siinä työssä ja rahassa. Jos töitä varmasti riittää ja vuokra on kohtuullinen, ok. Mutta esim. Helsingissä yksityiseltä yksiön (23 m2) vuokra 720 e, -70 -luvun talosta lähiöstä. Ja ei kannata sanoa, että etsi halvempi, valinnanvaraa ei ole. Ja näissäkin katsojia pilvin pimein, parikymmentä ei mikään ihme.
Asunnottoman olisi varmaan fiksua katsella sitä kämppää kantakaupungin ulkopuolelta. Tuo ei ole mikään koko "Helsingin" hintataso yksityisellä, älä viitsi valehdella.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen kohta jäämässä asunnottomaksi nuoreksi. Syynä ei ole asioiden huonosti hoitaminen, van se että vuokranantaja nostaa vuokraa jatkuvasti ja kohta ei enää riitä rahat. Hakemukset kaikkialle mahdollisiin paikkoihin ovat olleet jo pari vuotta, mitään ei ole tarjottu. Yksityisiltä olen yrittänyt, mutta vuokran suuruudet rajoittavat. Yhden pienen yksiön näyttöön tulee 30 ihmistä... Yksityiset myös lupailevat ja sitten peruvat yhä uudestaan ja uudestaan. Minulla ei myöskään ole 1400€ rahana takuuseen, eikä sossuntakuulappu kelpaa yksityisille.
Muutto toisella paikkakunnalle Helsingistä on toki mahdollisuus, mutta en halua. Olen kärsinyt masennuksesta ja yksinäisyydestä. Vanhemmat eivät ole läsnä. Olen viimein saanut koottua itselleni lähipiirin ja näin voitettua masennuksen, eikä se ole ollut ujolle ja täysin nollasta lähteneelle helppoa. Tämän ansiosta koulukin on viimein alkanut sujumaan. Jos nyt muutan pois kun kaikki asuntoa lukuunottamatta on alkanut sujumaan, saattaa kaikki romahtaa enkä saa koskaan mitään koulua käytyä. Täällä on se kaikki mitä minulla on.
Miten olis kimppakämppä, huone jonkun talosta tai kommuuni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen muutaman vuoden, mitä asuin nuorena vuokralla, asuin yksityisen vuokraamassa asunnossa. Sen sai nopeasti, oli viihtyisämmällä alueella ja kannusti tekemään töitä, säästämään sekä aika pian ostamaan oman asunnon. Ensin pienemmän, sitten vähän isomman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Tiedän tilanteen erittäin hyvin, sillä täälläkin täysi-ikäisiä, jotka pakosta asuvat kotona. Hakemuksia on joka suuntaan, säätiöihin, kaupungille, joka paikkaan, mistä suinkin voisi asunnon löytää. Yhden yhtäkään asuntoa ei ole tullut.
Yksityiseltä, tässä ainoa mahdollisuus ja meilläkin sitä yksi käyttää parhaillaan. Vuokran suuruus? Puolet nettopalkasta. Ei nälkään kuole, mutta ei paljon muutakaan.
Niin, yleensähän se ongelma on juuri siinä työssä ja rahassa. Jos töitä varmasti riittää ja vuokra on kohtuullinen, ok. Mutta esim. Helsingissä yksityiseltä yksiön (23 m2) vuokra 720 e, -70 -luvun talosta lähiöstä. Ja ei kannata sanoa, että etsi halvempi, valinnanvaraa ei ole. Ja näissäkin katsojia pilvin pimein, parikymmentä ei mikään ihme.
Asunnottoman olisi varmaan fiksua katsella sitä kämppää kantakaupungin ulkopuolelta. Tuo ei ole mikään koko "Helsingin" hintataso yksityisellä, älä viitsi valehdella.
Itse asiassa koko Helsingistä ei saa yksiötä (vuokra+vesi) alle 700.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella monen suomalaisen asunnottoman tilanne ratkeaisi sillä että he suostuisivat muuttamaan jonnekin muualle kuin suuriin kaupunkeihin, maassamme on paljon muuttotappiokuntia joissa vapaita asuntoja kyllä riittää.
Mitäs nuori sitten tekee siellä muuttotappiokunnassa, jossa ei ole opiskelu- tai työmahdollisuuksia?
Tosi moni oikeasti asunnoton joo on töissä ja opiskelee. Kaljaa voi juoda ja aineita vetää siellä muuttotappiokunnassakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Itse asiassa koko Helsingistä ei saa yksiötä (vuokra+vesi) alle 700.
Itselläni Kampissa yksityiseltä vuokrattu 630, sisältää veden.
Asunnoton tyttö? Oliko siis alaikäinen? Eikös lastensuojelu pidä huolta. Jos oli aikuinen eli siis nainen, niin se on aika paljon itsestä kiinni saako sitä kämppää vai ei. On melkein mahdotonta oll asunnoton Suomessa jos hoitaa asiansa kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Olin jäädä Helsingissä asunnottomaksi, kun valmistuin yliopistosta, eikä opiskelija-asunnossa saanut enää asua. Hyvissä ajoin olin jättänyt noihin kaikkiin paikkoihin hakemukset. Valmistuin 90-luvun lama-aikaan suoraan työttömäksi, jouduin käymään sossussa, jossa vastoin parempaa tietoa vielä vakuuteltiin, että kaupungilta ainakin saa, en jää asunnottomaksi. Ja paskat!
Jollei olisi lopulta löytynyt sitä yksityistä vuokranantajaa, joka uskaltaa työttömälle vuokrata, olisin minäkin ollut asunnoton, vaikka en mikään narkki olekaan. Vuokraan meni kyllä enemmänkin kuin puolet rahoista, mutta silti aina tunnollisesti ensin maksoin vuokran ja elelin sillä mitä jäi. Löytyihän se työpaikkakin sitten aikanaan ja elämä alkoi luistaa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Tai jos vuokranantaja laittaa asunnon myyntiin. Sen takia tuo grynderi touhu pitäisi kieltää lailla.
Vierailija kirjoitti:
Ja Ahmed nauraa partaansa 45 000 verottomalla tulollaan superasunnossa helsingissä, jonka työtätekevät maksavat.
Tai ESPOOSSA.
Vierailija kirjoitti:
Olin eilen kaupungilla joulutunnelmissa ja menin huonon sään vuoksi yhtä vähemmän tunnettua sisäreittiä Stockmannilta Kamppiin. Väkeä oli liikkeellä tosi paljon ja joulutunnelma korkealla huonosta säästä huolimatta. Sitten aivan yhtäkkiä edessäni lattialla istui nuori likainen suomalainen tyttö edessään kerjuukulhona pahvinen kahvimuki, missä luki: "olen asunnoton". Oli vähällä, etten kävellyt ohi, koska ajattelin, että siinä joku nuori istuu aikaa kuluttamassa. Annoin kuppiin pienen summan rahaa ja kiirehdin eteenpäin. Myöhemmin minua alkoi kaduttaa ja palasin etsimään tyttöä, mutta hän oli kadonnut. Olisin halunnut kysyä, mikä on tilanne, mutta ensikohtaamisessa olin niin häkeltynyt, että en tajunnut. Työni kautta tiedän, että Helsingissä on satoja asunnottomia, suurin osa asuu kavereilla, vanhempien mökeillä jne. Mutta tämä tyttö herätti minut ajattelemaan, että kuinka käy niille, joilla ei ole vanhempien mökkejä, kavereita ym.? Mitä ajatuksia tämä teissä herättää?
Varmaan vartijat heittivät pihalle. Kerjääminen ja kaupustelu kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Niin että kaupunkiin voidaan sijoittaa pakolaisia? Espoossakin vilisee niitä ulkkiksia ja kantikset viskataan pellolle.
Ei oikein mitään tunteita. Kaikki tuntemani asunnottomat ovat mokanneet itse pahasti ja kaikille löytyy joku yösija vaikka asuntolasta tai juoppokaverien lattialta. Jos joku heistä pummaa rahaa, se menee päihteisiin. Ruokaa ja vaatteita saa lukuisista keräyksistä. Enemmän heillä jää rahaa käteen kuin minulla, sossuntuen ja asumistuen jälkeen on pieni omavastuu vuokrassa, heillä ei ole sitäkään. Jos kyseessä on päihteetön henkilö ja valitsee mieluummin kadulla asumisen kuin muuttaisi pois Helsingistä, se on sitten voi voi.
Vierailija kirjoitti:
No nyt meni pointti lahjakkaasti ohitse. Et taida olla mikään järjen jättiläinen, mutta onnea menestyksestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Ei oikein mitään tunteita. Kaikki tuntemani asunnottomat ovat mokanneet itse pahasti ja kaikille löytyy joku yösija vaikka asuntolasta tai juoppokaverien lattialta. Jos joku heistä pummaa rahaa, se menee päihteisiin. Ruokaa ja vaatteita saa lukuisista keräyksistä. Enemmän heillä jää rahaa käteen kuin minulla, sossuntuen ja asumistuen jälkeen on pieni omavastuu vuokrassa, heillä ei ole sitäkään. Jos kyseessä on päihteetön henkilö ja valitsee mieluummin kadulla asumisen kuin muuttaisi pois Helsingistä, se on sitten voi voi.
Psykopaatti.
Vierailija kirjoitti:
Tämä herättää minussa sellaisia ajatuksia, että kun asunnoton on nainen, hän saa helpommin apua.
Naiset saa helpommin apua sossusta koska sossuakat on kaikki naisia. Nainen saa parisuhteen tunnin kuluttua seuranhakuilmoituksen jättämisestä. Nainen voi huorata itselleen vuokrarahat muutamassa tunnissa. Jos nainen on koditon niin ihan oma syy/ oma tahto.
Joo pienemmillä kunnilla on kyllä asuntoja, muttei töitä. Oulussa tilanne alkaa olla niin että vuokrat aivan älyttömiä, yhtä korkeat kuin Pk-seudulla sillä erotuksella että töitä ei ole edes sitä vähää.
Ei ole pakko sinne muuttaa, ajattelin vaan että jos asunnottomuus on kurja tilanne ja haittaa itseä niin asian muuttamiseks ois valmis myös tekemään jotain muutakin kuin syyttämään yhteiskuntaa kun millon mikäkin ryhmä saa aina heti asunnon sieltä mistä haluaa ja itse ei koskaan.