Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä järkeä on esim. käydä kahvilassa?

Vierailija
05.12.2015 |

Niin, menet ehkä johonkin kivan näköiseen kahvilaan ja tilaat kahvin. Otat siitä ehkä kuvan ja laitat sen sosiaaliseen mediaan, että olenpas kahvilla. Mitä järkeä tuossa on? Jos ei mitään, miksi teet niin? Miten jaksat tehdä niin?

Ehkä sinulla oli kahvin himo, joka piti saada tyydytettyä. No, nyt se on tyydytetty, ja on uusi hetki. Edellisellä kahvin himo-hetkellä ei ole enää mitään väliä. Miksi et samantien vierottaisi itseäsi kahvista, minkä juonnissa ei ole mitään järkeä.

Ehkä kävit kahvilassa, jotta saisit hetkestä kuvan sosiaaliseen mediaan. Halusit näyttää että vietät rentoa ja mukavaa elämää, ja sinulla on varaa juoda kahvilassa monen euron kahveja vaikka joka päivä. Sosiaalisen median avulla saat tyydytystä ehkä kauemman aikaa kuin pelkän kahvin himon tyydyttämisellä, kun päivän aikana kahvittelukuvaasi kommentoidaan ja tykätään pari kymmentä tai pari tuhatta kertaa, ja saat huomiota. Mutta sitten se kahvittelukuvakin jää eikä siinäkään ole enää mitään järkeä, jos koskaan olikaan.

Ehkä kävit kahvilassa ja tapasit samalla ystävää. Jauhoitte asioitanne ja ongelmianne ja olosi parantui hetkeksi. Sitten erositte ystäväsi kanssa, ja pian unohdat koko tapaamisen, missä tuskin oli mitään järkeä.

Mitä järkeä tosin olisi vaikka vain maata sängyn pohjalla koko elämäänsä, koska missään ei ole mitään järkeä. Pieni järjen hiven saattaisi ehkä olla juurikin tuossa tunteiden ja tarpeiden tyydyttämisessä, sillä silloin olo on hyvä ja tuskin mietit muuta, mutta pian sekin hetki on ohi eikä siinä enää ole mitään järkeä.

Lopulta sinä sitten kuitenkin kuolet ja maadut mullan alla, ellei sinua sitten vaikka tuhkata. Sinä, kokemuksesi ja tyydytyksesi maatuvat mullaksi tai haihtuvat savuna ilmaan. Eikä niissä ole enää mitään järkeä, jos koskaan olikaan.

Tai ehkä uskot, että menet johonkin taivaaseen tai joudut helvettiin. Yritit pitää tyydytyksesi minimissään ja itsesi ja elämäsi hyvänä ja simppelinä jotta pääsisit taivaaseen etkä joutuisi helvettiin. Jos pääsisit sinne taivaaseen, jatkaisitko siis sielläkin olemista itsenäisenä, tiedostavana henkilönä? No mitä järkeä siinä olisi, jos sama järjettömyys jatkuisi vielä taivaassakin?

Vai oletko ehkä elätellyt toiveita taivaasta siitä syystä, että mullaksi maatuminen ja olemattomaksi tuleminen tuntuu liian kurjalta ja järjettömältä? No mutta olisi kai järjettömyyden jatkuminen taivaassakin järjetöntä?

Eli, mitä järkeä on käydä esim. kahvilassa? Tuli tässä mieleen kun katsoin yhden bloggaajan kahvittelukuvaa. Pahoittelut jos tekstissä on kirjoitusvirheitä, en jaksa tarkistaa sitä. Ei siinä ole mitään järkeä.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
05.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs te jotkut olette kärkkäitä. Tosin, minäkin sorrun joskus tuohon järjettömyyden kieltämiseen, on tämä sen verran järjetöntä.

Joku kysyi ystävistä ja elämästä. Miten se liittyy tekstiini? En ole masentunut jos niin luulit. Ystäviä on minulle karsittavaksi asti, en jaksa pitää yhteyttä kuin muutamaan hyvään ystävään. Opiskelen yliopistossa psykologiaa, tosin mietin vaihtoa, en koe sitä juuri omakseni. Olen onnellisesti kihloissa ja haaveilen lapsesta, joka ei tosin ole ajankohtainen vielä hetkeen.

Ap

Onko sulla järjetön mies? Järjettömän komea? Entä jos saisitte järjettömän lapsen?

Vierailija
22/33 |
05.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aistinautinto. (näkö, haju, maku)

Ympäristön vaihdos.

Pieni matka, retki.

Ei lainkaan tiskiä :)

Ihmisten, elämän katseleminen.

Itsensä unohtaminen, hetkeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
05.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä ap kyllä kovin onnelliselta vaikuta. Onnelliset ihmiset ei pohdi syitä muiden kahvilassa käynnille. Ehkä se aineen vaihto on hyvä juttu, psykologia ei näytä olevan sinun heiniä.

Vierailija
24/33 |
05.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs te jotkut olette kärkkäitä. Tosin, minäkin sorrun joskus tuohon järjettömyyden kieltämiseen, on tämä sen verran järjetöntä.

Joku kysyi ystävistä ja elämästä. Miten se liittyy tekstiini? En ole masentunut jos niin luulit. Ystäviä on minulle karsittavaksi asti, en jaksa pitää yhteyttä kuin muutamaan hyvään ystävään. Opiskelen yliopistossa psykologiaa, tosin mietin vaihtoa, en koe sitä juuri omakseni. Olen onnellisesti kihloissa ja haaveilen lapsesta, joka ei tosin ole ajankohtainen vielä hetkeen.

Ap

Mitä järkeä on ystävien tapaamisessa? Hehän hylkäävät sinut tai itse unohdat heidät, tai he saattavat vaikka kuolla. Mitä järkeä on psykologian opiskelussa, kun kuitenkin suurimman osan oppimastasi unohdat hyvin pian? Mitä järkeä on olla kihloissa, kun kihlattusi ennemmin tai myöhemmin jättää sinut tai päädytte yhteisestä päätöksestä eroon? Mitä järkeä on tehdä lapsi, kun se kuitenkin kuolee joskus?

Vierailija
25/33 |
05.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama järjettömyydentunto vaivaa mua monesti. Joskus jätänkin jotain tekemättä juuri siitä syystä, ettei siinä ole mitään järkeä. Just mietin, miksi jotkut tuhlaa ominaisuuksia häihin, mitä järkeä? Yksi päivä ja sitten se on ohi. Sama olis mennä maistraatissa naimisiin, avioliittojen se pysyvä on. Jos on. Sama koskee muita juhlia. Mitä järkeä? Kaikki ohi kuitenkin hetkessä.

Vierailija
26/33 |
05.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sinä ap kyllä kovin onnelliselta vaikuta. Onnelliset ihmiset ei pohdi syitä muiden kahvilassa käynnille. Ehkä se aineen vaihto on hyvä juttu, psykologia ei näytä olevan sinun heiniä.

Todellakin. olisi ihan hirveätä jos joku apua tarvitseva joutuisi ap:n kaltaisen psykologin uhriksi, "auttaja vain löisi lyötyä.

Vierailija
27/33 |
05.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi oletit että epäilin sinun olevan masentunut? kysyin ystävistä ja tavasta käyttää aikaasi koska vaikutit ikävältä ja erittäin tylsältä ihmiseltä. Kiinnosti myös voiko kaltaisellasi olla ystäviä ja mitä ihmettä heidän kanssaan teet jos et ymmärrä mitä järkeä on esim käydä ystävän kanssa kahvilassa.

En muuten ota kuvaa kahvilla käynnistäni -en edes ole facessa/instassa/missään mutta on helppoa ja mukavaa kun ei tarvitse hommata tarjoilujaeikä siivouksia  ja vaihtoehtoja juomien ja syömisten kohdalla riittää..

Emme jauha ongelmista vai kuinka sen ilmaisitkaan. Joskus puhumme vakavia, joskus iloisia mutta tapaamiset eivät ole minulle yhdentekeviä vaan tärkeitä vaikka lopulta kuolenkin :D

Vierailija
28/33 |
05.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siinä järkeäkin (täällä on mainittu jo joitain asioita, lisäisin vielä että kansantaloudellisestikin se on hyvä asia) mutta ennenkaikkea se on mukavaa!

Vierailija
29/33 |
05.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun tekstiäni tarvitse noin henkilökohtaisesti ottaa, se oli vain ajatuksen juoksua. Tottakai minäkin haluan elää tätä elämää, mitä järkeä olisi sen elämättä jättämisessäkään. Hyvä jos edes te koette järjellisyyden illuusion. Osaan kyllä erottaa järjettömyyden mietintäni arkielämästä, vaikka toisinaan voi juurikin siellä kahvilassa mieleeni pulpahtaa tämä tietty ajatus...

Vierailija
30/33 |
05.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ap oikeasti mikä on sinusta sitten järkevää? Mitä teet ja keiden kanssa - ja miksi?

Vierailija
31/33 |
05.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei kai kukaan sen kärkkäämpi ollut kuin sinä itse aloituksessasi :)

"Järjettömyyden kieltäminen", "järjettömyyden illuusio", ehkä alanvaihto on tosiaan paikallaan, et taida kestää psykologiaa etkä ainakaan ymmärrä ihmisen psyykeä.

Olen minäkin nuorena (lukiossa ja joitain vuosia sen jälkeen) kärsinyt kauheasta eksistentiaalisesta tuskasta mutta näin keski-ikäisenä ymmärrän, hyväksyn, kestän ja jopa iloitsen että kaikessa ei tarvitse olla kummoistakaan järkeä ja "pinnallisista" tai mihinkään sen syvemmälle johtavillakin asioilla on merkityksensä.

Vierailija
32/33 |
05.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kummassa ap kuvittelee, että elämässä, maailmassa tai universumissa ylipäänsä olisi (tai pitäisi olla) mitään järkeä?

Vierailija
33/33 |
05.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloituksessa käsitellään kahta asiaa, kahvilassa käytiä ja kuvien ottamista tilaamistaan tuotteista. kahvilassa käynti on ihan normaalia toimintaa. sen sijaan juomistaan kuvia ottavat on jotain hipserinkaltaisia olentoja, jotka hakevat huomiota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi