Tämän hetken trendikkäimmät (maallikko)diagnoosit?
Ihmisillä on aina ollut tarve kategorisoida itseään ja muita, mutta olen huomannut nykyään muutamia erityisen suosittuja sairauksia ja häiriöitä, jotka ovat yllättäen lisääntyneet väestössä runsaan mediajulkisuuden seurauksena. :)
Minä aloitan: Narsisti. Gluteeniyliherkkä.
Kommentit (66)
Mä olen huomannut et ne ketkä on itselleen saaneet tuon kaksisuuntaisen diagnoosin ovat lähes aina naisia. Ylipainoisia ja jotain ongelmia itsetunnon kans. Peppuu jaetaan kylillä, ja miehiä kyl riittää mikä ei johdu kylläkään siitä et olis kaunis vaan siks et on vaan nii helppo. Mitään kedon kauneimpia kukkasia nämä ei ole, ja tosiaan aina vähän pulleroita. Mut meikeillä ja huorahtavalla pukeutumisella saadaan itsestään "näyttävämpiä". Ruuan kans ei oo itsehillintää ja se näkyy sit ylipainona. Yksinhuoltajilla esiintyy paljon tätä kaksisuuntaista.
Uskon, että tarkoitatte tuolla kaksisuuntaisella epävakaata persoonallisuushäiriötä. Kaksisuuntaisessa mania voi jatkua pitkiä jaksoja, jota sitten seuraa masennusjakso. Kyse lienee kuukausista. Epävakaassa mieliala taas vaihtelee päivän mittaan euforiasta totaaliseen romahdukseen monta kertaa. Kaksisuuntaista voi lääkitä, mutta epävakaan ollessa persoonallisuushäiriö, ei sitä lääkkeet paranna, vaan terapia.
Masennus vaikka henkilöllä olisi fyysinen sairaus tai useampiakin vaivoja. Eipähän tarvitse niitäkään sitten tutkia ja hoitaa. Säästyy rahaa mutta potilaan henki saattaa mennä (paitsi niillä, joilla on varaa maksaa).
Jouduin kamalien tyyppien kynsiin, vuosikymmenet voin huonosti. Ennen sanottiin että kiusaajia täytyy ymmärtää kun ne on sellaisia reppanoita. Kun 2000-luvulla tuli narsismista kertovia kirjoja, helpotus oli valtava: on pahuutta, joka ei ole uhrin vaan kiusaajan syytä. Tuli tietoa aiheesta. Toki sanaa käytetään vääriin, mutta oikeiden narsistien uhrit on saaneet apua.
Nuorilla naisilla kaksisuuntainen mielialahäiriö ja epävakaa persoonallisuus. Keski-ikäisillä naisilla fibromyalgia ja tuoksu ym -herkkyydet
Vierailija kirjoitti:
Nuorilla naisilla kaksisuuntainen mielialahäiriö ja epävakaa persoonallisuus. Keski-ikäisillä naisilla fibromyalgia ja tuoksu ym -herkkyydet
Miehillä alkoholismi, päihderiippuvuus ja väkivaltaisuus
Mun oma mies on kyl ihan paras näissä. Hänelle ei oo mitään näistä lääkäri diagnosoinut, mut itse hän on itselleen diagnosoinut mm. keuhkosyövän, adhd:n, kaksisuuntaisen, vaihdevuodet, paniikkihäiriön...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöpä. Heti jos on vähän pissassa verta niin on muka syöpä. LOL! Ääliöt ramppaa lääkärissä tyhjänpäiten.
Joka toinen saa syövän. Ei ihan turha huoli etenkään verta pissatessa...
LOOOOOL :DDD Ramppaa sä vaan lääkärissä verisen pissasi kanssa. Mä en mene lääkärin ennen kuin olen saanut varman diagnoosin. Ilman sitä ihan turha rasittaa terveydenhuoltoa pikkuvaivoilla.
Mistä sinä sen diagnoosin sitten saat? Muropaketista?
Jos lapsi on haaveilevaa sorttia (katoaa omiin ajatuksiinsa helposti eikä keskity 24/7) niin heti on aspenger, ADD, tai muu vastaava
Tän hetken muotidiagnoosi on selkeästi 2-tyypin kaksisuuntainen. Se on ihan paras, koska sillä voi selittää kaiken eikä tarvitse ottaa itse vastuuta. Kun töllöilee bilettäessä tms. niin on hypomania, kun ei jaksa (krapulan/laiskuuden) vuoksi mennä kouluun on masennus.
Ja siis tiedän, mitä tuskaa ja hengenvaaraa se on kun on kaksisuuntainen, en oikeasti yhtään vähättele sairautta itsessään. Ja kun lähipiirissä katsoo ihmisen kärsimystä, niin ärsyttää nämä muotidiagnoosit.
En ymmärrä miksi edes on sama nimi näillä 1- ja 2- tyypillä.
Vierailija kirjoitti:
Tän hetken muotidiagnoosi on selkeästi 2-tyypin kaksisuuntainen. Se on ihan paras, koska sillä voi selittää kaiken eikä tarvitse ottaa itse vastuuta. Kun töllöilee bilettäessä tms. niin on hypomania, kun ei jaksa (krapulan/laiskuuden) vuoksi mennä kouluun on masennus.
Ja siis tiedän, mitä tuskaa ja hengenvaaraa se on kun on kaksisuuntainen, en oikeasti yhtään vähättele sairautta itsessään. Ja kun lähipiirissä katsoo ihmisen kärsimystä, niin ärsyttää nämä muotidiagnoosit.
En ymmärrä miksi edes on sama nimi näillä 1- ja 2- tyypillä.
Tämä. Bipon kakkostyyppi (ilman kunnon manioita/depressioita) on riskakoppadiagnoosi. Villi arvaus että tulee poistumaan ja siirtyy oersoonallisuushäiriöiden duagnostiikkaan - koska sitähän se on.
Sisäilmaoireet, sähkö- ja muut yliherkkyydet sekä erilaiset allergiat.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on haaveilevaa sorttia (katoaa omiin ajatuksiinsa helposti eikä keskity 24/7) niin heti on aspenger, ADD, tai muu vastaava
Maallikkodg:nä joo, mutta Aspergeria ei lapselle duagnosoida kuin kovan sairaalarumban jälkeen. Se on autismia ja pysyvä dg.
Leikkidiagnoosin huomaa karkeasti ottaen siitä, että sillä haetaan huomiota, erityiskohtelua, oikeutetaan omaa käytöstään jne.
Oikeasti sairaat/häiriöiset yleensä enemmänkin häpeää itseään, yrittäen elää mahdollisimman vähillä erityisvaatimuksilla jotta sairaus herättäisi mahdollisimman vähän huomiota, murehtivat kelpaavatko koskaan parisuhteeseen...
TJEU vanhukset käyvät marjastamassa jopa rollaattorien kanssa (nähty on). Keski-ikäiset treenaavat naiset eivät sen sijaan voi käydä työpaikkaruokalassa koska ovat hajusteyliherkkiä/erityisherkkiä jne. (jännä miten siellä salilla melu/valot/hajut/ryysis eivät haittaa).
Ylipäätään se, että kaikelle tulee olla joku diagnoosi, jopa normaaleille asioille. esim. "En tykkää tiskata, mikä mussa voi olla vikana?" (kyllä, olen nähnyt tällaisen)
Vierailija kirjoitti:
Erityisherkkyys!
Se ei ole diagnoosi vaan synnynnäinen piirre ihmisessä.
Käsittämätöntä että tällainen tajutaan vasta nyt (siksi siitä puhutaankin paljon = "muoti-ilmiö")
Väsymysoireyhtymä, fibromyalgia, kemikaaliyliherkkyys tai mitkä nyt vaan yliherkkyydet