Miksi viisikymppisen naisen pitkä tukka ärsyttää?

Vierailija

Jos yli 50-vuotiaalla naisella on lyhyet hiukset, silmälasit, housut ja paitapusero ja järkevät kengät, kukaan ei sano mitään. Tällainen nainen saa elää ihan rauhassa elämäänsä. Keneltäkään ei tule mitään stailausohjeita.

Mutta jos viittäkymmentä käyvällä naisella on pitkät hiukset, vähän rohkeampaa pukeutumista, enkä tarkoita tällä mitään tissivakoa, vaan tyyliä noin muuten, niin saa kuulla tosi usein ainakin nyt takuuvarmasti sen klassisen: 'aiotko vielä kauankin pitää tuota pitkää tukkaa?', paheksuvasti. Helsingissä on ehkä toisin, mutta täällä provinssissa on tällaista.

Mistään kateudesta (!) tuskin on kyse. Kukapa nyt 5-kymppistä kadehtisi, kun nuorempia ja hehkeämpiä kohteita on tuolla riittämiin, mutta joku siinä on, että halutaan ikäänkuin puuttua sen ikäisen naisen vähänkin massasta poikkeavaan habitukseen ja kysymykseni kuuluukin: miksi?

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Ei mua kenenkään hiukset ärsytä, aikakaan jos ne on siististi laitettu. Liikun piireissä, joissa monilla eläkeikääläheetyvillä naisilla on pitkät hiukset ja se on ihan ok. On muuten usein korkokengästkin (no, ainakin muutaman sentin). He ovat humanistislan professoreita.

Mutta mun piireissä nämä naiset kampaavat hiuksensa kauniisti joko föönikampaukselle tai sileälle nutturalle, kengät ovat asialliset, ehjät, puhtaat ja vaatteet ryhdikkäät. Hämmästelen markettien kassajonoissa kun törmään naisiin, joilla on teinivaatteet siinä mielessä, että kaikki on virttynyttä ja haalistunutta ja ohuinta mahdollista roikkuvaa trikoota, kengät lintassa ja tukka suttusotkulla. Kai se on ollut seksikästä ja söpöä kun he ovat olleet 13. Voin kertoa, että siinä viidenkympin korvilla se alkaa olla sääälittävää - ja vähän pelottavaa, koska kun viisikymppinen nainen menee markettiin sen näköisenä kun olisi juuri noussut känniyön jälkeen sohvalta hakemaan korjaussarjaa, herää mielikuva siitä, että alkoholisoituminen on alkanut jo joku aika sitten.

Vierailija

Minulla ei ole pitkiä hiuksia, eli tietysti vähän jäävi sanomaan mutta en ole huomannut tuollaista ilmiötä, enkä asu Helsingissä. Suomalaisilla vaan on niin ohut hiuslaatu että pitkät hiukset eivät ole useinkaan kenelläkään kauniit.
Ihan nuorilla tytöillä ei niin haittaa kun ponnarit yms on kivat, mutta sitten kun haluaa näyttää naiselliselta niin pitkät ohuet hapsut eivät ole kivat.
Jotkut suomalaiset hevarimiehet pitävät pitkää tukkaa joka näyttää oikeasti kamalta.

Vierailija

Täh? Minä olen nelikymppinen ja ikäni pitkissä hiuksissa kuljeskellut. Mummo oli ainoa, joka koskaan on kommentoinut, että leikkaisit jo. Meillä töissä on viisikymppisiä naisia, joilla on pitkiä hiuksia, ei ihan vyötärölle, mutta hartioille. Ei heillekään mitään stailausvinkkejä kai anneta.

Vierailija

Yleensä viiskymppisellä on hiukset ohentuneet sen verran, ettei näytä pitkänä hyvältä. Jos hiukset ovat edelleen paksut, niin hyvä.
Tosin ne pitkät ja paksutkaan hiukset eivät aina ole ne parhaat, koska auki ollessaan ne saavat roikkuvat posket roikkumaan vielä enemmän ja ylhäällä oleva poninhäntä on liian teini.
N24

Vierailija

Täh? Minä olen nelikymppinen ja ikäni pitkissä hiuksissa kuljeskellut. Mummo oli ainoa, joka koskaan on kommentoinut, että leikkaisit jo. Meillä töissä on viisikymppisiä naisia, joilla on pitkiä hiuksia, ei ihan vyötärölle, mutta hartioille. Ei heillekään mitään stailausvinkkejä kai anneta.

Vierailija

Enpä ole moista huomannut. Itselläni hiukset lapaluihin asti. Leikkautan ja värjäytän säännöllisesti. Pidän puhtaana ja taivutan latvoista. Usein pidän ponnarilla. Juhliin ja iltamenoihin käyn laitattamassa kampaajalla jonkun kivan kampauksen. Ikinä ei kukaan ole kommentoinut negatiivisesti. N52

Vierailija

Kannattaa ap:n varmaan katsoa peiliin ja miettiä, että onko oikeasti kyse hiusten pituudesta. Pitkät hiukset viisikymppisellä ovat tyylikkäät, jos ovat siistit. Harmi vaan, että kaikilla ei näin ole. Usein viisikymppiset, jotka omasta mielestään pukeutuvat "nuorekkaasti", ovat aika karmeita ilmestyksiä hiusten pituudesta riippumatta. Kyllä se vaan niin on, että teinivaatteet kuuluvat teineille, eivätkä ne näytä hyvältä saati seksikkäältä aikuisen naisen pällä!

Vierailija

Oli niin tai näin, miksi pitää puuttua naisen ulkonäköön, kun tavallisempi olemus saa pitää olemuksensa rauhassa. Se oli pointtini. Ei se, että onko pitkä tukka se paras vaihtoehto. En avannut keskustelua "sopiiko pitkä tukka viiskymppiselle", vaan kyselin, miksi vähän erilaisen viiskymppisen habitukseen puututaan, jos se ei ole se tavallinen lyhyt tukka-silmälasit-housuasu-linja. Kyllähän tavisnaisen olemusta voisi muokata paremmaksi, jos katsotaan, että toisen ulkonäköön on sanallisesti puututtava (minusta ei). Ainahan parantamisen varaa on. /AP

Vierailija

Siksi että kampaajat saavat enemmän tuloa lyhythiuksisista asiakkaista, joiden täytyy käydä leikkuuttamassa kerran kuussa, kuin pitkähiuksisista, joille riittää latvojen tasoitus pari kertaa vuodessa. Toinen syy ovat kateelliset ohuthiuksiset naiset, joille pitkää tukkaa ei enää kasva (ainakaan hyvännäköistä).

Vierailija

Kommentoijat ovat lyhytukkaisia. Niin se menee. Tuskin kukaan pitkätukkainen kommentoi noin...

Jos töissä joku pitkätukkainen leikkaa lyhyeksi, voi sitä ihastelun määrää. Siis muilta lyhyttukkaisilta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Oli niin tai näin, miksi pitää puuttua naisen ulkonäköön, kun tavallisempi olemus saa pitää olemuksensa rauhassa. Se oli pointtini. Ei se, että onko pitkä tukka se paras vaihtoehto. En avannut keskustelua "sopiiko pitkä tukka viiskymppiselle", vaan kyselin, miksi vähän erilaisen viiskymppisen habitukseen puututaan, jos se ei ole se tavallinen lyhyt tukka-silmälasit-housuasu-linja. Kyllähän tavisnaisen olemusta voisi muokata paremmaksi, jos katsotaan, että toisen ulkonäköön on sanallisesti puututtava (minusta ei). Ainahan parantamisen varaa on. /AP

Puututaanko yli 50- vuotiaan ulkonäköön sitten? Kuka ja missä?
Minun ei koskaan puututa, ilmeisesti olen liian pelottava sitten.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olin juuri kirjoittamassa, että eihän ärsytä. Mut ai niin, minä olenkin helsinkiläinen.

Samoin. En tunne yhtään lyhythiuksista viisikymppistä, kaikilla on vähintäänkin polkkamittaiset hiukset. Mutta Espoosta olenkin...

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat