Mitä tapahtuu jos tekee abortin mutta ei mene sitten tyhjennyspäivänä sairaalaan?

Vierailija

Siis kun tokana aamunahan ne laitetaan ne pillerit emättimeen ja sitten pitää mennä polille odottelemaan että ne tulee ulos. Entä jos ei menekkään? Soittavatko ambulanssin hakemaan..Voivatko pakottaa sinne? Tiedän että jos viikkoja on alle 9, niin sen vuotopäivän saa olla himassa,mutta jos ei,niin mitä sitten tapahtuu?

Kommentit (14)

Vierailija

Ei kai ne aikuista ihmistä sinne pakolla raahaa jos ei hengenhätää ole. Meillä jokainen aikuinen saa itse päättää hoitonsa. Eli periaatteessa sinne polille meno on vaan suositus, ei sinne ketään voi pakottaa. Tosin kannattaa miettiä, onko se kotiin jääminen viisasta.

Vierailija

Meeppäs sinne sairaalaan ja avaa kiltisti lääkärille jalkas ja kanna vastuusi kun sitä et selvästi ehkäisyn muodossa viimeksi tehnyt haaroja levitellessä

Vierailija

Kukaan ei pakota sairaalaan aikuista ihmistä, ellei tämä ole pahasti psykoottinen tai muutoin vajavainen hoitamaan omia asioitaan. Kysymys kuuluu, miksi sinne sairaalaan ei voi mennä?

Vierailija

Synnytät sikiön kotona. Kipuja on luultavasti sen verran että lähdet jossain kohtaa sairaalaan. Huonolla onnella vuodat kotona niin paljon että verenhukka ja kipu saavat sinut pyörtymään ja kuolet koska et saa apua. Ei se tietenkään ole kovin todennäköistä, mutta siksi haluavat sinut sairaalaan.

Tai lääkkeen teho ei riitä ja sikiö jää kuolleena kohtuun. Silloin kohtu tulehtuu ja vuodat haisevaa mätää jokusen kuukauden.

Vierailija

Ideana on tosiaan varmistaa että kohtu tyhjenee kunnolla, lisäksi se että ei tule mitään liian suurta vuotoa. Kohdun tyhjenemistä ei kotona voi varmistaa, vuodon määrän toki näkee itsekin. Jos kohtuun jää raskausmateriaalia, niin se todennäköisesti tulehtuu eikä poistu itsestään. Toki keskenmenoja ja abortteja on tapahtunut maailman sivu ilman ultriakin, mutta onpa komplikaatiot ja kuolleisuuskin ollut sitten ihan omaa luokkaansa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meeppäs sinne sairaalaan ja avaa kiltisti lääkärille jalkas ja kanna vastuusi kun sitä et selvästi ehkäisyn muodossa viimeksi tehnyt haaroja levitellessä

Mikään ehkäisy ei ole 100% varma. Kierukkakin voi pettää, kokemusta on!

Vierailija

No just. Minä olen saanut 3 keskenmenoa kotona, eikä ole tuolla tavalla hyysätty. Abotin teettävillä parempi hoito? Miksi? Kun viimeksi sain keskenmenon, lääkäri laittoi tabletin emättimeen tehostamaan keskeytymistä ja sitten kotiin. Rv oli noin 10. Ei puhettakaan, että olisin päässyt osastolle. Ihan itse kävin ostamassa jättisiteitä, mistä huolimatta tuli veristä pyykkiä ja jouduin istumaan vessanpöntölläkin tunnin runsaan vuodon takia.

Vierailija

En minä ainakaan missään sairaalassa käynyt, vaikka viikkoja oli enemmän. Yksikseni kotona kärsin kivut ja vuotoni, koska kammoan lääkäreitä ja sairaaloita. Ihan hyvin meni. Kännissä kuin käki, niin ei kipukaan niin haitannut eikä pelottanut.

Ketään ei-holhouksenalaista ei tässä maassa hoideta väkisin eikä viedä väkisin mihinkään. IHan oma asiasi miten teet. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No just. Minä olen saanut 3 keskenmenoa kotona, eikä ole tuolla tavalla hyysätty. Abotin teettävillä parempi hoito? Miksi? Kun viimeksi sain keskenmenon, lääkäri laittoi tabletin emättimeen tehostamaan keskeytymistä ja sitten kotiin. Rv oli noin 10. Ei puhettakaan, että olisin päässyt osastolle. Ihan itse kävin ostamassa jättisiteitä, mistä huolimatta tuli veristä pyykkiä ja jouduin istumaan vessanpöntölläkin tunnin runsaan vuodon takia.

Keskenmenon saaneet potilaat ovat todella heitteillä nykyisin. Ne budjetit ja resurssit, kyllä ne aborttipotilaat vievät resursseja kohtuuttomasti. Keskenmenon saaneille tulisi myös järjestää "jälkipuinti", käydä tapahtunut läpi ja selvittää syy, jos mahdollista. Eihän meillä Suomessa budjetoida rahaa näinkin traumaattiseen tapahtumaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Keskenmenon saaneet potilaat ovat todella heitteillä nykyisin. Ne budjetit ja resurssit, kyllä ne aborttipotilaat vievät resursseja kohtuuttomasti. Keskenmenon saaneille tulisi myös järjestää "jälkipuinti", käydä tapahtunut läpi ja selvittää syy, jos mahdollista. Eihän meillä Suomessa budjetoida rahaa näinkin traumaattiseen tapahtumaan.

Kannattaako kuitenkaan syyttää aborttiin päätyneitä ihmisiä tästä? Jokaisella on oikeus päättää kropastaan ja kenellekään ei kuulu, miksi joku aborttiin päätyy. Keskenmenot on hirveä asia ja olen täysin sitä mieltä, että esimerkiksi "jälkipuintia" olisi mahdottoman tärkeää järjestää, mutta ikävää, että asioita lähdetään ratkomaan siltä kannalta, että "abortintekijöitä hyysätään ja ne vie pois hoitoresursseja muilta".

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Eri paikkakunnilla on todella erilaiset käytännöt! Eli saattaa ihan siitäkin johtua tuo 1. kirjoittajan kokemus. Suositus kai on, että rv 9-12 keskenmenot hoidetaan varmuuden vuoksi osastolla, mutta säästösyistä tämä ei varmastikaan joka paikassa toteudu.

Omakin kokemukseni on, että keskenmenopotilaita ei kovin hyvin oteta terveydenhuollossa huomioon. Itse sain kuulla varhaisultrassa että ei sykettä, parin viikon päähän saat ajan tyhjennykseen ja adios. Tuntui aika pahalta istua ihan hölmistyneenä 2 viikkoa pää täynnä kysymyksiä ja kohtu täynnä hyvin toimivaa istukkaa ja kuollutta sikiötä.

Mutta pitää myös ymmärtää että keskenmenot eivät fyysisesti ole hengenvaarallisia (ilman komplikaatioita eli tavallisesti), eikä alkio/sikiö ole pelastettavissa, joten kun säästöpaineet ovat kovat, totta kai Buranan kanssa kotiin laitetaan ennemmin km- potilas kuin esim. raskausmyrkytyspotilas. MUTTA keskenmenon kokeneille on paljon erilaista psyykkistä tukea tarjolla (kriisikeskukset, mt-toimistot, eri nettisivut jne) ja sinne ohjaaminen tai edes esitteen antaminen ei varmasti hyvin kauaa lääkärin työajasta veisi. Ikävää jos kaikille tukea ei ole tarjottu.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat