Jos lapsesi saisi matikan kokeesta 5.5 niin raivoaisitko?
Meillä kävi näin ja en tiedä mitä tekisin, kiehuttaa ja suututtaa:// Ei tuo mikään matikkanero ole, mutta alle 7 ei ole ennen tullut.. Kielissä sitten tempoo 9-10 numeroita mutta hitto kun poika ei viitsi edes treenata sitä matikkaa.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on älykäs mutta oppimisvaikeuksista kärsivä lapsi, joka saattaa saada kiitettävän tai vitosen, tai jotain siltä väliltä. Kaikki on mahdollista. Jos totaalinen jumi tulee niin sitten se on vitonen, vaikka kuinka olisi asiat käyty kotona läpi todettu olevan hallussa.
Matikka nyt vielä menee, mutta jotain hissan koetta päntätään kotona monta päivää etukäteen. Tuloksena maksimissaan kasi.
mutta eikö sen pitäisi olla ihan normia, että kokeisiin luetaan muutamana edeltävänä iltana? Niin ainakin meillä.
Normaalia on että lapsi itse lukee kokeisiin muutamana iltana. Se, että koealuetta kerrataan VANHEMMAN KANSSA useita tunteja, ei ole normaalia. Muiden lasten kanssa vain kuulustelen, enkä aina sitäkään, ja silti kiitettäviä ropisee.
AP:lle vinkiksi: kannattaa ehdottomasti kotona panostaa tuohon matikkaan. Koulussa resurssit on aika olemattomat.
En usko että se on kovin normaalia lukea monta päivää kokeisiin peruskolussa ainakaan kun koealueet ei ole tyyliin koko kirja. Minä en ole koskaan lukenut montaa iltaa, ja seiskaa huononpaa numeroa en ole koskaan saanut mistään, vaikka en olisi lukenut ollenkaan, lukuaineista sain yleensä 8-10. Sama juttu tyttärellä, tytär pärjäsi hyvin kun suoritti kolmoistutkinnon, on siis ylioppilas ja merkonomi, nyt aloitti ammattikorkeassa, ja heti ensimmäisten viikkojen aikana oli opettaja käyttänyt hänen esseetään mallina muille kun oli niin hyvä, tosin muu luokka on lähes kaikki ulkomaalaisia koska se on englanninkielinen linja.
Oppimistyylejä on kovin erilaisia - toiset oppii ja muistaa hyvin muutaman illan lukemisella ja pärjää kokeissa erinomaisesti. Mutta tuo ei kerro vielä mitään asian todellisesta omaksumisesta. Ja turha keulia jollain amk:n hyvällä menestyksellä, ei liene kauhea yllätys että siellä pärjää jos on luokiopohja. Yleensähän sinne mennään amiksesta.
Et todellakaan ap raivoa. En itse panostanut yläasteella matikkaan, ei kiinnostanut, oli muuta tärkeämpää. Vanhempani eivät arvostelleet koskaan, ei ala- eivätkä yläasteella, oli numero mikä tahansa. Matikka ei mennyt jakeluun. Nykyisin olen hyvää liksaa nauttiva ohjelmoija IT-alalla. Koulumenestys ei korreloi työelämässä menestymisen kanssa.
Terkuin naisnörtti 40+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on älykäs mutta oppimisvaikeuksista kärsivä lapsi, joka saattaa saada kiitettävän tai vitosen, tai jotain siltä väliltä. Kaikki on mahdollista. Jos totaalinen jumi tulee niin sitten se on vitonen, vaikka kuinka olisi asiat käyty kotona läpi todettu olevan hallussa.
Matikka nyt vielä menee, mutta jotain hissan koetta päntätään kotona monta päivää etukäteen. Tuloksena maksimissaan kasi.
mutta eikö sen pitäisi olla ihan normia, että kokeisiin luetaan muutamana edeltävänä iltana? Niin ainakin meillä.
Normaalia on että lapsi itse lukee kokeisiin muutamana iltana. Se, että koealuetta kerrataan VANHEMMAN KANSSA useita tunteja, ei ole normaalia. Muiden lasten kanssa vain kuulustelen, enkä aina sitäkään, ja silti kiitettäviä ropisee.
AP:lle vinkiksi: kannattaa ehdottomasti kotona panostaa tuohon matikkaan. Koulussa resurssit on aika olemattomat.
En usko että se on kovin normaalia lukea monta päivää kokeisiin peruskolussa ainakaan kun koealueet ei ole tyyliin koko kirja. Minä en ole koskaan lukenut montaa iltaa, ja seiskaa huononpaa numeroa en ole koskaan saanut mistään, vaikka en olisi lukenut ollenkaan, lukuaineista sain yleensä 8-10. Sama juttu tyttärellä, tytär pärjäsi hyvin kun suoritti kolmoistutkinnon, on siis ylioppilas ja merkonomi, nyt aloitti ammattikorkeassa, ja heti ensimmäisten viikkojen aikana oli opettaja käyttänyt hänen esseetään mallina muille kun oli niin hyvä, tosin muu luokka on lähes kaikki ulkomaalaisia koska se on englanninkielinen linja.
Tässä ei ole mitään merkitystä sillä, mikä on normaalia ja mikä ei. Kyse on siitä, mitä lapsi tarvitsee. Lapsi tarvitsee tukea, kannustusta ja mahdollisesti ihan konkreettista apua oppimiseen. Kaikessa ei tarvitse olla hyvä, mutta myös niissä asioissa, joissa on heikompi, voi kehittyä. Sellainen asenne elämässä auttaa eteenpäin myöhemminkin. Ja mitä raivaamiseen tulee, miettikääpä omalle kohdallenne, jos olisitte mokanneet töissä. Kertoisitte siitä vaikkapa puolisolle ja hän alkaisi raivota tyyliin oletpa huolimaton, laiska ja tyhmä. Epäonnistumisen hetkellä kaikki kaipaavat empatiaa, etenkin lapset lisäksi ohjausta oikeille ajatuspoluille.
Harjoituskokeita? Läksyjen tarkistelua? Ette kai ole tosissanne? Jos lapsi ei osaa, hän harjoittelee itse. Jos ei harjoittele, ei pärjää. Jos ei pärjää, kärsii siitä itse. Ei yläasteikäisen lapsen vanhemman kuulu mitään harjoituskokeita tehdä!
Kolmasluokkalainen saa toistuvasti matikan kokeista 7-9/30 pistettä ( numeroita eivät siis saa), mut oisko ees 5 numerona??? En raivoa todellakaan. Lapsella oppimisvaikeuksia ja saa tukiopetusta ja erityisopetus tunteja matikassa. Kotona tehdään paljon töitä matikan eteen myös.
8 luokkalainen sai edellisestä matikan kokeesta 5+, en raivonnut sillekään! Matikka ja Enkku hankalia, muista aineista saa 9-10.
Vanhempien tehtävä on olla lapsen rinnalla lapsen tukena myös silloin kun elämässä on ongelmia ja huolia. Meidän perhe on aina ollut tiimi jossa tehdään yhteistyötä. Nyt lapset ovat onnellisia nuoria aikuisia jotka pärjäävät elämässä hyvin. Onneksi ei tullut koskaan mieleenkään raivota lapsille kun heillä oli ongelmia.
Tämähän ei ole lapsen vika vaan vanhempien. Kun on kyse alaikäisestä lapsesta, on vanhempien velvollisuus huolehtia, että lapsi tekee läksyt. Ja läksyjen tekeminen ei tarkoita, että jotain sotketaan vihkoon tai kirjaan, vaan että opittava asia sisäistetään. Kaikki lapset eivät ole samanlaisia ja joillakin se vaatii enemmän työtä ja aineetkin voivat olla erilaisia. Peruskoulu on suht helppoa, ja jos on ns. normaali lapsi, asiat on kyllä ihan sisäistettävissä.