Listataan pilattuja tuotteita! >:(
Fazer/palmuöljy-keskustelun innoittamana, listataan aiemmin hyviä tuotteita, jotka valmistaja on sittemmin onnistunut pilaamaan ahneuttaan tai ajattelemattomuuttaan.
Aloitan:
-Wienernougat: Kaakaovoi korvattu palmuöljyllä ja sheavoilla, lopputuloksena pahanmakuista joulukalenterisuklaata, jota ei tee mieli. Vyötärölinja kiittää!
-Valion luomuvadelmajugurtti: Myytiin ennen 0,75 litran tetrassa, oli aidosti marjaisaa ja vähän kirpeääkin, suosikkijugurttini. Keväällä pakkauskoko kasvoi litraan, hinta kasvoi vaivihkaa enemmän kuin pakkauskoon lisäys olisi sallinut ja maku muuttui keinotekoiseksi ja vetiseksi, vähän kuin laimean pinkiksi värjättyä, vedellä lantrattua banaanijugurttia.
-Tupla: Silloin tällöin ostan vanhasta tottumuksesta, aina petyn.
Omat esimerkit olivat kaikki syötäviä, mutta listatkaa myös vaatemerkkejä ja esim. kosmetiikkaa, joiden uudistaminen ei ole mennyt ihan putkeen.
Kommentit (304)
Vierailija kirjoitti:
Peilit. Nykyään kun kattoo itteensä niin tulee ihan kylmät väreet. Kamerat myös. Ennen niissä oli jonkin sortin rumuussuotimet, nykyään näkyy jokaikinen virhe. Kai ne on menny liian tarkoiksi. Onneksi on photoshop.
Joo ja samaa olen huomannut kameroissa. Todella surkeata laatua nykyään, mittasuhteet ei pidä paikkaansa ja lisäilevät juovia sekä juonteita ihan minne sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo Piltin luumusosehan on sitä samaa kuin joulutorttumarmeladi.
Jogurtit ovat menneet ihan huijaukseksi: pelkkää punajuurella värjättyä litkua, jossa marjoja/hedelmää vain pari prosenttia! Muistattekos aikaa, jolloin sai suuhunsa jotain sattumiakin, kun söi jugua?[/quote
Kannattaa kokeilla Alpro Soyan jugurtteja! Kyllä muuten löytyy sattumia. Mustikkajogurtissakin oikein tunnistettavia mustikoita. Maku on hyvä, ei huomaa maidottomaksi.
Taisi olla kysymys jogurtista, ei soijasotkuista.
Kylläpä meni tunteisiin, oletko kenties Valiolla töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä on tapahtunut Spritelle? Ostin sitä kesällä pitkästä aikaa ehkä vuosiin, kun alkoi tehdä mieli (vaikken limppareita usein osta). Ei todellakaan maistunut samalta kuin muistin, vaan ihan pesuaineelle! Mikä vikana, olenko niin aikuistunut ettei sokerilitkut enää maistu, vai onko joku uusi makeutusaine?
TÄMÄ! Mä mietin myös että miks se maistui niin oudolle kunnes huomasin että siitä on korvattu sokeria stevialla :(
No se selittää. Perkule >:(
Ostin parikymmentä vuotta sitten ekat Ecco-kengät ja ne oli todella hyvät, kestävät ja uskomattoman hyvät jalassa. Sittenkin tuli vielä jotkut hyvät, mutta sen jälkeen laatu muuttui ihan surkeaksi. Vuosi sitten otin käyttöön sellaiset Kuoman vaelluskengät (?) ja olin tyytyväinen, kun suosin suomalaista. No, vuosi meni ja huomasin päällisen verkkokankaan repeilleen. Aloin harsimaan kasaan ja ällistyin, kun tajusin, että pohjat olivat aivan puhki kuluneet. Vuodessa! Ok, kävelen melko paljon, mutten nyt ihan noin paljon...
Pussilakanoiden laatu on tosiaan surkea nykyisin ja värit haalistuvat, vaikka pesee ohjeen mukaan.
Suomalaisen suosimista en harrasta myöskään Nansoa ostamalla. Jos haluaa hihojen vääntyvän kieroon, niin sitten on hyvä valinta, ja voi ostaa saman tien kaksi numeroa isompaa kokoa, sillä kyllä kutistuu pesussa.
En ole mikään suuri suklaan syöjä, ja luulin johtuvan tästä, että suklaa tuntuu jumittuvan yököttävästi kitalakeen, on siis sellaista rasvatahnaa, mutta samoja kokemuksia on ilmeisesti muillakin? Tumma suklaa on yleensä rakenteeltaan paljon parempaa. Ilmeisesti saa alkaa tehdä karkkinsakin itse. Esim. kinuskikastiketta en ikinä osta, se on todella helppo tehdä itse, eikä tarvitse ihmetellä, mitä "E-vitamiineja" tuli syötyä.
Vilassa oli aiemmin myynnissä todella hyvät legginsit (sellaiset joustavat, kuin paksua sukkahousua ja hieman pitkät lahkeista). 2-3 vuotta ostamani ovat edelleen kovasta käytöstä huolimatta todella hyvässä kunnossa, joten pääsin ostaa vähän aikaa sitten uudet samanlaiset. Uudet legginsit nyppyyntyivät muutamassa käytössä käyttökelvottomaan kuntoon ja haaroihinkin tuli sama tien reikä. Siis useamman vuoden aktiivinen käyttö versus muutama käyttökerta... (anteeksi typot, puhelimella ei pääse korjaamaan) :|
Femme-hajuvesi (Rochas); ennen oli yksi parhaita, joskus 80-luvulla väänsivät uuden version, ihan kamala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keksit ovat nykyään hirveitä. Huonoimpaan suuntaan menivät Fasu ja Jaffakeksit.
Tykkäsin Jaffakekseistä ennemmin, kun niissä ei ollut liikaa sitä täytettä. Sitten kun LU alko tekemään Jaffakeksejä niin täytteen määrä kasvoi ja nyt öklöttää ne :(
Sama juttu, Fasupalat oli hyviä, sitten kun LU laittoi näppinsä peliin meni maku pilalle. Ja nimiki vaihtui fanipalaksi.
Näistä oon niin katkera vieläkin :D Oli mun lempparikeksejä!! Uutta lempparia ei oo löytynyt
TÄMÄ!! Olen Jaffa-keksifani ollut jo vuosia, mutta uudistuksen myötä on jääneet keksit kauppaan. Että otti päähän kun ensin oli tämä "nyt enemmän täytettä"-kampanja, ja sitten yhtäkkiä normaalit Jaffat katosivat hyllyiltä, tilalle jäivät vain nämä pullukkaversiot kera liiallisen täytteensä ja tylsien makujen!
Finnwearin sukat hajoavat yhden käytön jälkeen. Kyllä, YHDEN. Olen ostanut kolme sukkaparia merkiltä syksyn aikana, eri paikoista ja eri kuosia- kaikki hajonneet ekasta kerrasta. Sitten taas joku Xtra-tusinamerkki on kestänyt?? Just joo, suosi suomalaista my ass.
Fazerin patukat jäävät jatkossa hyllyyn osaltani. Eilen pysähdyin tankkaamaan ja ostin tarjouksesta niitä pikkupatukoita useamman. Ainoastaan Jim maistui vähän jollekin, sekin kai lähinnä sen marmeladin ansiosta, mutta noin muuten en meinannut erottaa, pyörikö suussa sillä hetkellä Suffeli vaiko Pätkis. Mihin se maku katosi??
Vierailija kirjoitti:
Koskenkorva, tuntuu ettei mene enää raakanakaan päähän, vai onko sekin lantrattu jo jollain litkulla?!
Saman huomasin jo vuosia sitten ja siiryin tuontitavaraan. En tiedä ostaako joku vielä noita vesipulloja .
Budapest -konvehdit. Ennen niissä maistui hiukan rommi, suklaa oli kiiltävää, hyvää ja sitä oli paksu kerros. Nyt konvehti maistuu vain ällömakealta, täyte ratisee oudosti hampaissa ja suklaata on ihan ohuelti. Konvehti on ruma ja lässähtänyt.
Kaikki entiset Hellaksen karkit meni pilalle, kun tuotanto myytiin Leafille.
Kaikki, missä on palmuöljyn ja glukoosi -fruktoosisiirappia ei maistu enää millekään. Miksemme jätä kauppaan näitä tuotteita? Pienet konvehtifirmat ja leipomot tekee vielä aidoista aineista tuotteensa.
Moni laskiaispullakin on pilalla, kun mantelimassan sijaan on aprikoosinsiemenistä tehtyä mössöä ja kermavaahdon sijasta kasvirasvavaahtoa. Silti esim Jokioinen mainostaa laskiaispullapaketin päällä, että kermaa ja mantelimassalla. Laitoin tästä heille kerran palautetta, ei mitään vastattu.
Vierailija kirjoitti:
Finnwearin sukat hajoavat yhden käytön jälkeen. Kyllä, YHDEN. Olen ostanut kolme sukkaparia merkiltä syksyn aikana, eri paikoista ja eri kuosia- kaikki hajonneet ekasta kerrasta. Sitten taas joku Xtra-tusinamerkki on kestänyt?? Just joo, suosi suomalaista my ass.
Fazerin patukat jäävät jatkossa hyllyyn osaltani. Eilen pysähdyin tankkaamaan ja ostin tarjouksesta niitä pikkupatukoita useamman. Ainoastaan Jim maistui vähän jollekin, sekin kai lähinnä sen marmeladin ansiosta, mutta noin muuten en meinannut erottaa, pyörikö suussa sillä hetkellä Suffeli vaiko Pätkis. Mihin se maku katosi??
Finnwearin sukat on tosi huonolaatuisia. Ostin vauvansukat, vauva niin pieni, ettei vielä edes ryöminyt. Alle vuorokaudessa sukka näytti ikälopulta, siitä törrötti kauttaaltaan pieniä langanpätkiä. Ja oli vielä jotkut disney-sukat, hologrammi lapussa ja kaikki. Ne hologrammit ei takaa mitään laatua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peilit. Nykyään kun kattoo itteensä niin tulee ihan kylmät väreet. Kamerat myös. Ennen niissä oli jonkin sortin rumuussuotimet, nykyään näkyy jokaikinen virhe. Kai ne on menny liian tarkoiksi. Onneksi on photoshop.
Joo ja samaa olen huomannut kameroissa. Todella surkeata laatua nykyään, mittasuhteet ei pidä paikkaansa ja lisäilevät juovia sekä juonteita ihan minne sattuu.
Vaatteetkin kutistuvat kaapissa.
Suomalainen mies.
Aiemmin valtaosa miehistä oli sankarillisia ja urheita Suomen puolustajia, jotka huolehtivat vaimoistaan ja lapsistaan.
Nykyisin valtaosa miehistä on vauvapalstalla armeijasta iniseviä sotapelien pelaajia, joilla on vyötäröä vaikka kahdelle miehelle, rapakunto ja tolkuton määrä vihaa naisia kohtaan, koska kukaan nainen ei kelpuuta lössähtänyttä ja ryhditöntä miestä.
Vierailija kirjoitti:
Arabian astiat, vai Iittalako se nykyään on.
Valmistetaan nykyään Thaimaassa..
Jos haluaa selvitellä jonkun tuotteen alkuperää se voi olla joskus aika hämmentävää. Esim jos tuotteessa lukee esim"design from Finland"(tuo merkintä on maksullinen) se hyvin usein tarkoittaa käytännössä sitä että tuote on suunniteltu suomessa mutta valmistettu ulkomailla. Tosin se ei ole välttämättä huono asia sillä suomessa valmistettu tuote ei todellakaan ole tae hyvästä laadusta. Tuolla merkinnällä halutaan usein pitää yllä illuusiota monen ajatteleasta "valmistettu suomessa, jes, laatutuote".
T.muotoilija
Vierailija kirjoitti:
Esprit vaatteet. Mitoitus ei pidä. Takeissa ei ole nappeja. Paitojen kangas ohutta lirua. Paidoissa ei ole enää mitään leikkauksia (olen nainen, en laatikko). Housuista kuluu väri parissa pesussa. Ennen viskoosia, nykyään polyesteria. Paitapuseroissa oli esimerkiksi tuplanapitus, ettei repsota tissien kohdalta, nyt paidat irvistävät ja napit ovat pikkuruisia ja liukkaita. Hameet suoria pötköjä tai vyötärö korvattu nauhakujalla. Neuletakki on yhtä kuin suora teltta tai napitus jossakin navan tienoilla. Farkut tosi huonoja.
Mulla on 2 espritin t-paitaa, ostettu 90-luvulla. Pidetty ja pesty, mutta värit ja kuvakin säilyneet, paksu puuvilla yhä hyväkuntoista. Uudet espritin t-paidat on ohutta lirukangasta, ei edes uutena noiden vanhojen veroisia. 😡
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esprit vaatteet. Mitoitus ei pidä. Takeissa ei ole nappeja. Paitojen kangas ohutta lirua. Paidoissa ei ole enää mitään leikkauksia (olen nainen, en laatikko). Housuista kuluu väri parissa pesussa. Ennen viskoosia, nykyään polyesteria. Paitapuseroissa oli esimerkiksi tuplanapitus, ettei repsota tissien kohdalta, nyt paidat irvistävät ja napit ovat pikkuruisia ja liukkaita. Hameet suoria pötköjä tai vyötärö korvattu nauhakujalla. Neuletakki on yhtä kuin suora teltta tai napitus jossakin navan tienoilla. Farkut tosi huonoja.
Mulla on 2 espritin t-paitaa, ostettu 90-luvulla. Pidetty ja pesty, mutta värit ja kuvakin säilyneet, paksu puuvilla yhä hyväkuntoista. Uudet espritin t-paidat on ohutta lirukangasta, ei edes uutena noiden vanhojen veroisia. 😡
Espritin vaatteet valmistetaan Bangladeshin nälkätehtailla, niin kuin esim. h&m, lindex, kappAhl, Benetton, Vila...
Nykyään kaikki kodinkoneet ja muu teknologia valmistetaan tarkoituksella niin, että ne ei kestä vuosikymmeniä kuten ennen vanhaan. Muutenhan kenenkään ei koskaan tarvitsisi ostaa uutta ja firmat kaatuisi... Minun äidilläni edelleen käytössä 30 vuotta vanha käsivatkain, kun itse olen jo kaksi kertaa omani uusinut tässä parin vuoden sisällä :D Pyykinpesukonekin hajosi (ylläri ylläri) 6kk takuun umpeutumisen jälkeen.
Suomen valtion luottamus on pilattu asioiden salailulla ja keskustelupalstojenkin systemaattisella sensuroinnilla. Pahimpana se, että ei naisena kohta uskalla edes ulos lähteä ilman pelkoa puskaraiskauksesta tai vähintään seksuaalisesta ahdistelusta.