Listataan pilattuja tuotteita! >:(
Fazer/palmuöljy-keskustelun innoittamana, listataan aiemmin hyviä tuotteita, jotka valmistaja on sittemmin onnistunut pilaamaan ahneuttaan tai ajattelemattomuuttaan.
Aloitan:
-Wienernougat: Kaakaovoi korvattu palmuöljyllä ja sheavoilla, lopputuloksena pahanmakuista joulukalenterisuklaata, jota ei tee mieli. Vyötärölinja kiittää!
-Valion luomuvadelmajugurtti: Myytiin ennen 0,75 litran tetrassa, oli aidosti marjaisaa ja vähän kirpeääkin, suosikkijugurttini. Keväällä pakkauskoko kasvoi litraan, hinta kasvoi vaivihkaa enemmän kuin pakkauskoon lisäys olisi sallinut ja maku muuttui keinotekoiseksi ja vetiseksi, vähän kuin laimean pinkiksi värjättyä, vedellä lantrattua banaanijugurttia.
-Tupla: Silloin tällöin ostan vanhasta tottumuksesta, aina petyn.
Omat esimerkit olivat kaikki syötäviä, mutta listatkaa myös vaatemerkkejä ja esim. kosmetiikkaa, joiden uudistaminen ei ole mennyt ihan putkeen.
Kommentit (304)
Tämä pari, kolme vuotta sitten uudelleen myyntiin tullut Mässä Yx -karkkipussi ei todellakaan maistu samalta kuin silloin 2000-luvun alkupuolella, vaikka Fazer kuinka väittää, että resepti on sama.
Tämä on tosi tärkeä aihe ja mielenkiintoista keskustelua.
Yleisestikin ottaen elintarviketeollisuus on pilattu ja lähes kaikissa tuotteissa käytetään näitä inhottavia ainesosa joista tässä ketjussa on ollutkin jo puhetta. Minkä olen selkeimmin huomannut on suklaan laadun huonontuminen. Ennen suklaaseen, varsinkin fazerin, tuli ihan himo, mutta nytkin kun maistoi näitä present - konvehteja jouluna, jäi ihan pariin kappaleeseen, se on varmasti juuri se palmuöljy mikä sen aiheutti ja myös se että kaakaon osuutta on vähennetty. Keinotekoisen rasvaista eikä maistu enää aidolle suklaalle. Monet mainitsivat myös tuplan, se on ollut herkkua 20 vuotta sitten mutta nyt taitaa tosiaan olla aika kumimainen ja mauton. Muistan myös sen, että fazerin ruispuikulat olivat aidosti rukiisia ja parempia kuin ruispalatkin, mutta nyt ne ovat tosiaan vaan pehmeitä, kuin valmiiksi pureskeltuja ja mauttomiakin. Suolaa on vähennetty kaikista tuotteista reilusti, minkä huomaa kyllä maun huonontumisessa. Täytyisi alkaa kaikki tekemään kohta alusta alkaen itse. Ostin myös taffelin juustosnackseja juuri ja ei ole todellakaan samanlaiset kuin ennen, tuntuu olevan vähennetyn suolan lisäksi myös vähemmän juustoa. Onko se niin että kun sammakkoa keitetään padassa vähitellen se ei huomaa mitään?
Kengistä myös monet mainitsi, ja nopeampi hajoaminen on aivan totta, kuten myös laukuissa. Minulla on vanhat talvikengät jotka olen saanut lähes 20 vuotta sitten jo silloin käytettynä ja ne eivät ole menneet miksikään. Vaatteita tuskin kannattaa ostaa uutena, kirpputoreilta onneksi löytyy joskus hyviäkuntoisia ja jos onnekas on myös laadultaan kestäviä vaatteita.