Listataan pilattuja tuotteita! >:(
Fazer/palmuöljy-keskustelun innoittamana, listataan aiemmin hyviä tuotteita, jotka valmistaja on sittemmin onnistunut pilaamaan ahneuttaan tai ajattelemattomuuttaan.
Aloitan:
-Wienernougat: Kaakaovoi korvattu palmuöljyllä ja sheavoilla, lopputuloksena pahanmakuista joulukalenterisuklaata, jota ei tee mieli. Vyötärölinja kiittää!
-Valion luomuvadelmajugurtti: Myytiin ennen 0,75 litran tetrassa, oli aidosti marjaisaa ja vähän kirpeääkin, suosikkijugurttini. Keväällä pakkauskoko kasvoi litraan, hinta kasvoi vaivihkaa enemmän kuin pakkauskoon lisäys olisi sallinut ja maku muuttui keinotekoiseksi ja vetiseksi, vähän kuin laimean pinkiksi värjättyä, vedellä lantrattua banaanijugurttia.
-Tupla: Silloin tällöin ostan vanhasta tottumuksesta, aina petyn.
Omat esimerkit olivat kaikki syötäviä, mutta listatkaa myös vaatemerkkejä ja esim. kosmetiikkaa, joiden uudistaminen ei ole mennyt ihan putkeen.
Kommentit (304)
Nykysukat, oli miltei mitä merkkiä vaan, pari päivää käytössä, reiät ja poistoon, varsinainen kulutusyhteiskunnan tuote! Aiemmin sentään kerkesi muutaman kerran pestä!
Halpisvaatteet :D ! Älkää nyt käsittäkö väärin, en luule että hennesillä on koskaan ollut eettisesti kestäviä vaatteita, mutta on se nyt saatana kun kaikki on nykyään sitä huonoimman laatusta läpikuultavaa trikoota! Mekot, topit, paidat, hameet... Mulla on toppeja, mekko, jakkuja jne 2000-2005 -vuosien hennesiltä vieläkin käytössä eivätkä ole menneet miksikään. Nykyvaatteet on toista.
Ja tosiaan ihan sama ostaako sokokselta vai hennesiltä, samaa venytrikoota kaikkialla. Jos laatua haluaa niin pitää kompata nettiä ja sitä kautta löytää yksittäisiä helmituotteita. Kai alkaa maapallo sanomaan itseään jo irti, kestämätön normihan se on että pitäisi saada vähintään kerran puolessa vuodessa uusia vaatteita.
Snøren-nauhakarkit. Ei ole enää vuosiin maistunut samalta kuin ennen (80-90-luvulla). Resepti vaihtui huonompaan suuntaan.
Samoin Tupla, Pätkis, Rio cola, yms.
Finnkinon popcornit. Ennen tuli tuoreena popcorn-koneesta ja maistui paremmilta.
Arnold's-donitsit oli ennen herkullisemman makuisia vai muistankohan vain väärin...
SPRITE!!! Ennen oli hyvää ja raikasta, nykyään siinä on - 30% sokeria ja se on korvattu stevialla. Eikö laihdutuslimut oo erikseen..?
Minusta Spritessa on lievä homeen maku, joka tullee tuosta makeutusaineesta tai jostain anyway?!
Multa kans ääni Taffelin juustosnackseille! Ennen jäi keltaista jauhoa sormet täyteen ja jotkuthan eivät tykänneet hajusta; nyt ei irtoa mitään eikä erota vauvojen maustamattomista maissinaksuista. No, onpahan yks epäterveellinen mieliteko vähemmän... ;)
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kaikki kodinkoneet ja muu teknologia valmistetaan tarkoituksella niin, että ne ei kestä vuosikymmeniä kuten ennen vanhaan. Muutenhan kenenkään ei koskaan tarvitsisi ostaa uutta ja firmat kaatuisi... Minun äidilläni edelleen käytössä 30 vuotta vanha käsivatkain, kun itse olen jo kaksi kertaa omani uusinut tässä parin vuoden sisällä :D Pyykinpesukonekin hajosi (ylläri ylläri) 6kk takuun umpeutumisen jälkeen.
Mun mutsi pisti vihdoin kiertoon sen 33 vuotta vanhan ElectroHelioksen mikron, eikä siinä ollut vieläkään mitään muuta vikaa, kuin että lamppu ei oo palanut varmaan enää vuosikymmeneen :)
Vierailija kirjoitti:
Multa kans ääni Taffelin juustosnackseille! Ennen jäi keltaista jauhoa sormet täyteen ja jotkuthan eivät tykänneet hajusta; nyt ei irtoa mitään eikä erota vauvojen maustamattomista maissinaksuista. No, onpahan yks epäterveellinen mieliteko vähemmän... ;)
Tää ei sinänsä oo huono asia, koska kissa yrittää aina syödä multa sormet kun ne on juustojauhosta tahmeana :D
Asiahan ei tietysti minulle kuulu, mutta en keksi yhtään tuotetta, vaikka kuinka pinnistelen.
Aika monta sivua jaksoin tankata läpi, mutta sitten uuvuin matkalle. Lukiessa tuli mieleen, että moni on siirtynyt ostamaan aina vaan halvempia tuotteita. Onko sitten ihme, jos laatu ei ole entisensä? Ja kyllä ne kielen makunystyrätkin turtuvat iän myötä. Niin ja maku vain yksinkertaisesti muuttuu. Se mikä penskana maistui hyvälle, onkin nyt ällöttävän makeaa. Jne.
Samaa mieltä olen sen sijaan mm. Marimekon trikoiden laadun heikkenemisestä ja mitoituksen outoudesta. Saumat kiertävät heti ensimmäisen pesun jälkeen ja materiaaliin tulee itsekseen reikiä. Kankaista en osaa sanoa mitään, kun en niitä korkean hinnan takia ole juurikaan hankkinut. Ja heikentynyt on laatu monen muunkin trikoovaatteiden kohdalla. Virahtavat pesussa lyhyiksi ja leveiksi tai pitkiksi ja kapeiksi. Toisinaan halpatuotteet ovat jopa laadukkaampia kuin tunnetut merkkituotteet.
Ai että mistäkö tuotteiden huono laatu johtuu, no ihan vaan siitä, että kilpailu vuosi vuodelta kiristyy, eli tavaran oltava aina vaan halvempaa ja kilpailukykyisempää, joten silloin tingitään tavaran laadusta. Itse pidän silti laadukkaasta tavarasta, sillä se tekee kuluttajalle nannaa!
Vierailija kirjoitti:
^OKV-Miia, is that you? ;)
Ei, vaan ihminen, joka ei lue blogin blogia saatuja sitten kirjoita sellaista. Jos siis tarkoitit Vilaa.
Heinzin tartar-kastike ja vauvan av-palsta. Kastike oli hyvää vielä silloin kun se oli lasipullossa. Palsta sössittiin tuolla ihmeuuudistuksella.
Kalkkuna Ukko Pekka meni pilalle kun siihen alettiin käyttämään possua. En syö punaista lihaa joten...
Se perus kaupan homejuusto dippi. Joskus sekin oli hyvää!