Miksi silmälasipäiset ei käy silmäleikkauksessa?
En kysy tätä siis todellakaan pahalla. Mutta eikö nykyään huononäköisyyttä saa aika hyvin tuloksin ja helpolla leikkauksella korjattua? Eikä nyt maksakaan mitään överisummaa. Mun mielestä tosi harvalle oikeasti sopii rillit plus jo vanhoja ihmisiä rillit vanhentaa entisestään. Ja onhan se elämä nyt helpompaakin kun ei tarvitse lasien olla koko ajan silmillä. Ihmettelen vain miksi niin harvat menevät leikkaukseen? Itselläni ei ole rillejä ja on hyvä näkö.
Kommentit (86)
olisi kai ihan kivaa, ettei tarvitsisi rillejä, mutta ei niistä nyt niin paljon haittaakaan ole ja olen onneksi onnekas, että voin käyttää piilareita kun tarvitsen. sitä paitsi minusta rillit näyttää ihanilta! jostain syystä mun mielestä silmälasipäiset miehet on kaikkein parhaimman näköisiä... nuo haittavaikutukset ja se, jos jokin menee pieleen, pelottaa melkoisesti. lisäksi monien leikkauksia tekevien etiikka tuntuu olevan hakusessa, kun bisneksessä pyörii melkoiset rahat. kärsin tosi pahoista silmäongelmista, kuivuudesta ja iriiteistä, ja näköni muuttuu vieläkin melko tiuhaan vaikka olen jo ihan aikuinen. silti eräs nuori silmälääkärikundi joka vasta harjoitteli näitä operaatioita yritti painostaa minua että tulisin hänen leikattavakseen. joo, ihan varmana! lisäksi käytän mieluummin rahani muuhun, sillä ei rilleistä luopuminen ole sen hinnan väärti mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät kaikki vinohampaisetkaan käy hammaslääkärissä. Miksi? Esimerkiksi pelon takia.
Mä en ole koskaan välittänyt siitä, että osa hampaistani on vinot. Ei ollut varaa vanhempien käydä niitä oikaisemassa nuorena. Mitä väliä? :D
Niinpä. Itsellänikin vinot hampaat, enkä missään nimessä haluaisi "korjata" niitä. Minusta ne ovat persoonallinen osa ulkonäköäni, mistä en luopuisi vaikka siitä maksettaisiin.
Kaihileikkaukseen tai muuhun tarpeelliseen leikkaukseen menisin. Sen sijaan en menisi kosmeettiseen toimenpiteeseen, koska hinta mahdolliselle epäonnistumiselle liian kova.
Siinä voi loppua autoilu hämärän aikaan kokonaan. Yöajot rajoittuu kesä- heinäkuulle niin onhan se mukavaa. :)
m41
Vierailija kirjoitti:
Eivät kaikki vinohampaisetkaan käy hammaslääkärissä. Miksi? Esimerkiksi pelon takia.
Minä kävin, vieläpä yksityisellä. Sanoivat, että kun vika on vain kosmeettinen eikä vaikuta purentaan, niin parempi jättää oikomatta.
Mitä tähän silmälasiasiaan tulee, niin tykkään laseistani enkä pidä niitä mitenkään erityisen hankalina. Leikkauksen riskit ovat kyllä melko pienet, mutta nykyisessä tilanteessani en näe mitään syytä mennä leikkaukseen ja ottaa niitä riskejä.
Menisin mutta tähän asti (26v) näköni on huonontunut vuosi vuodelta. Kenties seuraavassa näöntarkastuksessa ilmenisi että näkö on pysynyt entisellään ja saisin lääkäriltä luvan leikkaukseen.
Minä en enää 44-veenä näe kauas enkä lähelle ilman monitehoja, lisäksi silmät kuivaa ja tipat on tarpeen. En oikein usko, että leikkaus muuttaisi tilannetta juuri mihinkään. Ja siinäkin on riskinsä, ja se voi epäonnistua niin että ne rillit jää nenälle joka tapauksessa. Leikkuutan mieluummin nuo pussit tuossa silmien alla sillä rahalla.
Maksatko?
T. Rillipäinen opiskelija
1. näköni huononee todennäköisesti edelleen jolloin joudun kuiteskin ostamaan lasit
2. leikkaus maksaa ja siinä on aina riskinsä
3. lasit sopii minulle ihan hyvin ja pienentää silmäryppyjä
Minä olen lukenut todella paljon kommentteja leikkauksista, ja tuntuu että on aika 50/50 että onnistuuko se, vai meneekö pieleen. Ja eräs lääketieteen tohtori varoitti minua menemästä leikkaukseen.
Jälleen kerran kyllä ihmetyttää se, miten henkilö jaksaa vaivata päätään muiden asioilla...
Vierailija kirjoitti:
Laitan rahani ruokaan ja matkailuun, kullakin omat prioriteettinsa.
Sama täällä. Vaikka joskus tienasinkin tosi paljon ni en menisi. Tykkään pitää laseja, ajatus leikkauksesta tosiaan minuakin ällöttää.
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin leikkauksessa. Molempiin silmiin tuli iän ikuinen kuivumisvika. Ikinä ennen ei ole silmät kuivuneet. Nyt kuivat silmät herättää minut lähes joka yö. Jos olisin tämän tiennyt, en todellakaan olisi mennyt pilaamaan silmiäni... Nyt tämä riski tiedetään. Eli joillakin laser vahingoittaa pysyvästi silmän kostutusjärjestelmiä. En tiedä kertooko lääkäri kuitenkaan tästä riskistä leikkausta harkitsevalle...
Tämä. Itselläni sama juttu. Herään öisin monta kertaa epämiellyttävään tunteeseen silmissä. Kun avaan silmät, ne suorastaan rahisee kuivuudesta ja sarveiskalvot on punaiset. Kun aamulla nousen ja laitan kosteuttavaa geeliä, tunnissa-parissa onneksi punaisuus haihtuu, mutta päivisinkin tippoja ja geelejä on käytettävä aina. Ja öisin tosiaan ei riitä mikään tuote estämään kamalaa kuivumista.
Sitä kuvitteli, että joku silmien kuivuminen nyt on pikku juttu, että tippoja vaan sitten, mutta kun vuodesta toiseen tuntuu jatkuvasti poltetta, roskantunnetta jne silmissä, aamuisin näyttää krapulaiselta punaisten silmien takia, kun välillä näöntarkkuuskin heikkenee siksi ettei ole normaalia kyynelkalvoa silmän pinnalla, niin eipä tämä vaiva naurata yhtään.
Minulla on neljä hyvää kaveria, jotka ovat käyneet leikkauttamassa silmänsä eri klinikoilla. Kaikilla toimenpide on aiheuttanut ongelmia.
Ensimmäiselle sattui jotain, joka johti siihen, että kaveri nykyään joko räpsyttelee silmiä jatkuvasti tai pitää ne kiinni. En tiedä huomaako hän sitä itse, mutta tuntuu oudolta puhua jonkun kanssa joka ummistaa silmiään.
Toisella silmät kuivuvat niin pahoin, että hän joutuu pelleilemään silmätippojen kanssa 3-4 kertaa päivässä.
Kolmannella leikkaus ei onnistunut, ja hän joutuu pitämään silmälaseja.
Neljännellä näkö muuttui puolitoista vuotta leikkauksen jälkeen ja hän joutuu uusimaan leikkauksen.
Itse olen käyttänyt silmälaseja 28 vuotta, enkä huomaa niiden olemassaoloa. Käytän piilolinssejä satunnaisesti
Vierailija kirjoitti:
En kysy tätä siis todellakaan pahalla. Mutta eikö nykyään huononäköisyyttä saa aika hyvin tuloksin ja helpolla leikkauksella korjattua? Eikä nyt maksakaan mitään överisummaa. Mun mielestä tosi harvalle oikeasti sopii rillit plus jo vanhoja ihmisiä rillit vanhentaa entisestään. Ja onhan se elämä nyt helpompaakin kun ei tarvitse lasien olla koko ajan silmillä. Ihmettelen vain miksi niin harvat menevät leikkaukseen? Itselläni ei ole rillejä ja on hyvä näkö.
Muistaakseni leikkaus maksaa jotain parituhatta euroa per silmä,jos on työtön tai saa akuankkapalkkaa se todellakin ON överikallista.En koe silmälasien käytön haittaavan merkittävästi elämääni,minusta tuollainen näönkorjausleikkaus menee samaan sarjaan vaikkapa silikonirintojen ottamisen kanssa.Ihan OK jos joku haluaa leikkauttaa itseään vaikka ei ole pakko,mutta itse en sitä tekisi.
Mulla on näkö parantunut koko ajan. Eli miinukset ovat tppuneet. Jos olisin leikkauttanut silmäni aiemmin tarvitsisin jo lasit tai uuden leikkauksen.
Kaikille ei leikkauksia voida edes tehdä. Näin ystävälleni, jolla joku kalvo oli aivan liian ohut.
Vierailija kirjoitti:
En ole nähnyt mitään yleistä "huononäköisyysleikkausta" mainostettavan, on sitten sellaisenkin ihmeen joku keksinyt, mikä korjaa kaiken.
Minua ei silmälasit häiritse millään tavalla. En ole kiinnostunut siitä, mitä sinä ajattelet ulkonäöstäni. En halua yhtään ylimääräistä leikkausta itseeni, jos ei ole pakko. Jokainen operaatio on riski.
jos sun näkö huononee edelleen leikkauksen jälkeen joudut ottamaan lasit joka tapauksessa.
kaikkia ei voida leikata. yksilöllisten juttujen takia.
silmät tulee kuivumaan leikkauksen jälkeen enemmän ja leikkauksissa on riskejä ja näkö on todella tärkeä aisti ihmiselle.
Minä olen niin vanha, että ikänäkö on alkanut tulla. Jos korjaisin miinukset pois, joutuisin joka tapauksessa käyttämään lukulaseja. Nyt voin luottaa siihen, että tulen näkemään lähelle aina. Miinusta on sen verran, että tuskin elän niin vanhaksi että lähilasit menisivät pluslinsseille.
Mä leikkautin silmäni mutta siinäkin pieni riski. Toinen silmäni voitiin leikata vain kerran joten jos näkö ei olisi parantunut, ei sitä olisi voitu laserilla leikata uudelleen. Onneksi onnistui molempien silmien osalta. Nyt on mennyt jo 5 v ilman laseja.
Ymmärrän hyvin että joku ei halua ottaa tuollaista riskiä.