Tämä erottaa pakkoruotsin ja muut pakkoaineet

Vierailija

Kun niin usein pakkoruotsia puolustellaan sillä, että onhan pakkomatematiikkakin, niin minäpä kerron, mikä on se oleellinen ero pakkoruotsissa ja muissa pakkoaineissa.

Kaikkia muita aineita opiskellaan itseä varten eikä ketään muuta varten. Mutta pakkoruotsia luetaan, koska suomenruotsalaiset (=RKP) niin vaatii. Heitä pitää kuulemma palvella ja siksi kaikkien pitää opiskella pakkoruotsia.

Ja tämä on se oleellinen seikka, miksi pakkoruotsia inhotaan (3/4 kansasta vastustaa). Muihin pakkoaineisiin ei liity vastaavanlaista inhoa, koska ei ole mitään "matemaatikkoja" tai "biologeja", joille olisi maailman tärkein asia, että juuri heidän palvelemisekseen pitää opiskella pakolla tiettyä ainetta.

Sivut

Kommentit (68)

Vierailija

Tähän sisältyy suuri paradoksi. Rkp varjelee tiukasti Suomen virallista kaksikielisyyttä - ja vastustaa yhtä tiukasti kaksikielisiä kouluja! Suomenkielisten lasten tulee siis opetella ruotsia, mutta ruotsinkieliset eivät saa altistua suomelle edes välitunnilla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tähän sisältyy suuri paradoksi. Rkp varjelee tiukasti Suomen virallista kaksikielisyyttä - ja vastustaa yhtä tiukasti kaksikielisiä kouluja! Suomenkielisten lasten tulee siis opetella ruotsia, mutta ruotsinkieliset eivät saa altistua suomelle edes välitunnilla.

Olen kuullut, että nykyään lapset saattavat osata jopa huonommin suomea kuin aiemmin. Aiemmin ruotsinkielisen perheen lapsi laittettiin herkemmin suomenkieliseen kouluun, jotta varmasti oppisi suomen. Nykyään on vallalla tietynlainen eristämispolitiikka, jossa lasten ei haluta olla missään tekemisissä suomen kielen kanssa. Päiväkodista lähtien ollaan vain ruotsinkielisten kesken. Tämän tuloksena nykyään Suomessa on jopa teini-ikäisiä, jotka eivät osaa suomea.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ainoa ainoa peruste pakkoruotsille on se, että "voit sitten aikuisena palvella suomenruotsalaisia", niin eipä ihme, että evvk.

Paitsi että enemmistö ruotsinkielisistä ei halua puhua ruotsia, jos toinen puhuu pelkkää kouluruotsia. Poikkeuksia tästä käytännöstä löytyy Österbottenilta, jossa monien suomen kielen taito on aivan olematon.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
nykyään Suomessa on jopa teini-ikäisiä, jotka eivät osaa suomea.

Valitettavasti Suomessa on myös reilusti enemmän teini-ikäisiä, jotka eivät osaa ruotsia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti Suomessa on myös reilusti enemmän teini-ikäisiä, jotka eivät osaa ruotsia.

Niin? Miksi Suomessa edes pitäisi osata ruotsia? Tämä maa on Suomi, ei Ruotsi.

Vierailija

"voit sitten aikuisena palvella suomenruotsalaisia" --> evvk. Joo, on ihan ymmärrettävää. Mutta minusta tämä ei edelleenkään eroa siitä, että minulle on sanottu matikan tunnilla "voit sitten kaupassa laskea alennukset päässä" --> evvk.

Minulle ruotsi ei ole koskaan ollut mikään sellainen aine, mitä olisin opiskellut muita varten. Olen aina pitänyt kielten opiskelusta, vaikka en kielellä sinällään mitään tekisikään. Kyllähän olen opiskellut ranskaa ja saksaakin, vaikka tiedän etten ikinä tule pahemmin käyttämään niitä missään, ehkä ostan kahvin lomamatkalla mutta siinä se. Kielten opiskelu on vaan mukavaa ja pitää aivot vetreinä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
"voit sitten aikuisena palvella suomenruotsalaisia" --> evvk. Joo, on ihan ymmärrettävää. Mutta minusta tämä ei edelleenkään eroa siitä, että minulle on sanottu matikan tunnilla "voit sitten kaupassa laskea alennukset päässä" --> evvk.

Minulle ruotsi ei ole koskaan ollut mikään sellainen aine, mitä olisin opiskellut muita varten. Olen aina pitänyt kielten opiskelusta, vaikka en kielellä sinällään mitään tekisikään. Kyllähän olen opiskellut ranskaa ja saksaakin, vaikka tiedän etten ikinä tule pahemmin käyttämään niitä missään, ehkä ostan kahvin lomamatkalla mutta siinä se. Kielten opiskelu on vaan mukavaa ja pitää aivot vetreinä.

No tuossahan on juuri se ero, että alennusten lasku on sinua varten, mutta ruotsinkielisten palveleminen on muita varten.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Belgiassa ja Sveitsissä ei varmaan sitten tarvitse osata mitään kieltä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Belgiassa ja Sveitsissä ei varmaan sitten tarvitse osata mitään kieltä.

Voi kun olet nokkela. Suomessa pääkieli on suomi, Ruotsissa ruotsi. Sveitsissä on kantoonit, joilla on eri pääkielet.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voi pikkuruista pakkoruotsinvastustajahullua! Aina se yrittää, mutta koskaan ei onnistu, kun on kahjo.

Niin, eihän näitä vastustajia tosiaan ole kuin sellainen 3/4 kansasta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
MYÖS PAKKOENKLANTI POIS, NYT OLLAAN SUAMESSA JA PUHUTAAN SUAMEA!!1 PALVELUT VAIN SUAMEKSI

Suomessa ei ole pakkoenglantia, joten vaikea sitä on poistaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut, että nykyään lapset saattavat osata jopa huonommin suomea kuin aiemmin. Aiemmin ruotsinkielisen perheen lapsi laittettiin herkemmin suomenkieliseen kouluun, jotta varmasti oppisi suomen. Nykyään on vallalla tietynlainen eristämispolitiikka, jossa lasten ei haluta olla missään tekemisissä suomen kielen kanssa. Päiväkodista lähtien ollaan vain ruotsinkielisten kesken. Tämän tuloksena nykyään Suomessa on jopa teini-ikäisiä, jotka eivät osaa suomea.

Olen eri, mutta alapeukuttakaa vaan rauhassa tuota. Se on silti ikävä kyllä totta. Kasvoin alueella, jossa oli paljon ruotsinkielistä väestöä, ja teini-iässä välillä lähestyimme toisiamme, siis suomenkielisten ja ruotsinkielisten porukat. Ruotsinkieliset teinit eivät puhuneet kunnolla suomea. Tästä jokunen vuosi. Lisäksi olen tavannut nuoren ruotsinkielisen naisen, joka kommunikoi suomalaisten kanssa englanniksi, koska ei puhunut suomea hyvin.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat