mies ei hoida vauvaa..
Meillä on kolmeviikkoinen vauva ja vauvan isä ei halua/häntä ei kiinnosta hoitaa vauvaa. Sillointällöin syöttää tai vaihtaa vaipan. Eikä siis edes joka päivä. Ehdotin miehelleni että jos vuoroteltaisiin että toinen syöttelee ja vaihtelee vaipan joka toinen kerta (Siis mikäli ollaan molemmat kotosalla) ja minä hoitaisin yöheräämiset. Miehen mielestä vauvanhoito on naisen hommia ja jokatoinen syöttö/vaipanvaihto on hänelle liikaa. Pystyn kyllä itsekkin vauvan hoitamaan eikä se ole minulle rasite mutta joskus tekisi hyvää ottaa päiväunet ja mies hoitaisi vauvaa minun nukkuessani. Onko pyyntöni mielestänne kohtuuton?
Kommentit (43)
Voisitko poistua vaikka joksikin tunneiksi, jolloin isän tulee lapsi hoitaa? Oliko inoissaan lapsesta? Mun mies kyllä otti lpsen hoitoonsa kotiin tullessa, ja hoiti innokkaasti. Mä en myöskään voinut imettää. Mies sanoi, että syöttäminen pullosta, lapsen ilmeiden rarkkailu tai silmiin katsominen oli kivaa, miehen mielestä paras vauvavhoitohomma. Vaihtoi kyllä vippoja ja yleenä kylvetti. Oi, nyt poika on jo teini, ja isän ja pojan välit on läheiset ja viettävät mielellään aikaa myös tekellä jotain kakson.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka alistutte ja hyväksytte sen, että mies ei osallistu lapsen tai lapsien hoitoon, niin oletteko hankkineet lapset yhteisymmärryksessä? Onko lapset olleet toivottuja? Oletteko keskustelleet ja sopineet etukäteen kodinhoidosta ja lastenhoidosta? Ja miksi osa teistä on tehnyt lapsia useamman saman hoitoon kykenemättömän miehen kanssa?
En ymmärrä minkälainen ihminen suostuu elämään tollaisen ihmisen, joka ei suostu hoitamaan omaa jälkikasvuaan, kanssa. Ettekö arvosta itseänne? Haluatteko opettaa saman mallin lapsillennekin?
Miten tälläisessä tilanteessa voi miestä vaatia hoitamaan vauvaa jos ei itse sitä halua? Erotakko sitten pitää jos mies ei hoida vauvaa? Ymmärrän siis pointtisi mutta miten saada mies hoitamaan vauvaa jos pyytäminen/vaatiminen sanallisesti ei riitä? :/ monet miehet väittävät että hoitavat tulevaa vauvaa samanlailla kun äitikin mutta toisin käy kun vauva syntyy..
Itse olisin antanut miehelle kenkää. Mielestäni miehen käytös on niin törkeää, että en sellaista katselisi. Meillä ei ole ikinä käyty minkäänlaisia keskusteluja "auttamisesta", koska vastuu on molemmilla ja meistä kumpikin hoitaa sekä kotia että lapsia. Itse olen äitiysvapaan aikana opiskellut ja mieheni on hoitanut lapsia sen ajan. Mieheni käy normaalisti töissä ja minä olen kotona. Kun mies tulee töistä, niin kotona kotityöt ja lastenhoito jaetaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen iloinen puolestasi, että teillä on tuollainen tilanne. En tarkoittanut yleistää, että kaikki alaikäisinä perheellistyneet olisivat automaattisesti huonoja vanhempia - pahoittelen, jos loukkasin!
Ja siis kaikille selvennykseksi me ei olla alaikäisiä. (Tiedän tämä vastaus ei viitannutkaan meihin) Mies 24 ja minä 22v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vauvanhoito on naisen hommia"??? En ymmärrä miten kukaan täyspäinen mies ajattelee noin kivikautisesti! Yhdessähän se vauva on hankittu, joten on sanomatta ja ilman mitään etukäteen tehtäviä sopimuksia selvää, että molemmat kantavat tasapuolisesti vastuun myös lapsen hoidosta. Oma mieheni piti myös tärkeänä ja arvokkaana sitä, että sai mahdollisuuden luoda suhteen omaan lapseensa heti ensihetkistä alkaen. Onko vauvasi isä alaikäinen? Hän kuulostaa vähän vauvalta itsekin...
Ei se aina ole iästä kiinni.Poikäystävästäni tuli isä 16-vuotiaana itse olin 17v.Nyt poika on jo 12v mutta harvan lapsen ympärillä on isä niin paljon hoitannut,leikkinnyt ja höösännyt kun meidän pojan.Erottiin kun poika oli 5v mutta hattua nostan ja lähetän pienen kiitoksen yläkertaan koska parempaa isää en olisi lapselleni voinnut toivoa!ja vielä kehasen että kyllähän tuloksen tuosta pojasta huomaa;)
En tiedä miksi tämä meni mulla vähän tunteisiin mutta toivottavasti olet sanonnut tuon eksällesi myös ääneen!Kyllä se on miehen työ jos 16vuotiaana rupeaa isäksi ja vieläpä hyväksi sellaiseksi.Muista arvostaa myös itseäsi koska varmasti olet vaikuttannut poikaanne vähintään yhtä paljon kun isänsä.Minulla on 16vuotias poika ja jos hän nyt tulisi isäksi niin..Juu EI:-D
No mitäs tuohon nyt sanoisi. Joistakin ihmisistä se todellinen luonne paljastuu vasta, kun tulee tosipaikka eteen. Meillä mies totesi, että lapsiperheen elämä on liian rajoittavaa, hän ei ala missään vankilassa elää. Ja lähti. Mies, joka alkoi puhua haluavansa joskus lapsia jo kolmannella tapaamisella, kun tutustuttiin.
Mikä siinä vauvassa on niin vastenmielistä, ettet itse voi hoitaa? Etkö tykkää omasta lapsestasi?
Vierailija kirjoitti:
No mitäs tuohon nyt sanoisi. Joistakin ihmisistä se todellinen luonne paljastuu vasta, kun tulee tosipaikka eteen. Meillä mies totesi, että lapsiperheen elämä on liian rajoittavaa, hän ei ala missään vankilassa elää. Ja lähti. Mies, joka alkoi puhua haluavansa joskus lapsia jo kolmannella tapaamisella, kun tutustuttiin.
Niin jatkaisin, että sen asian kanssa on vaan elettävä, äidin siis, ja pyrittävä tarjoamaan lapselle niin hyvä lapsuus kuin vain pystyy niillä spekseillä, mitä on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä vauvassa on niin vastenmielistä, ettet itse voi hoitaa? Etkö tykkää omasta lapsestasi?
Tuota pitäisi kysyä lapsen isältä, ei äidiltä.
Kun esikoinen syntyi, hän oli mukanas niiin pieni ja hauras, etten uskaltanut vaihtaa muuta kuin satunnaiset pissavaipat. Mieheni vaihtoi vaipat ekat 2 viikkoa. Kylvetyksen hän hoiti kokonaan ekat 5 kk, koska pelkäsin vauvan lipeävän otteestani. Imetys oli aluksi yhtä sählinkiä ja pelkäsin yöt kierähtäväni vauvan päälle.
Kaikki meni lopulta hyvin ja ihan hyvä äiti musta tuli. Nyt lapsia jo 4 ja tottuneesti pyöritän arkea yksinkin miehen ollessa työmatkalla. :)
Vierailija kirjoitti:
Aika pahaltahan tuo tilanne kuulostaa mutta voisko olla niin, että miestä pelottaa vauvan hoito ja siksi jättää sen mieluummin sinulle? Meillä mies pelkäsi rikkovansa vauvan vahingossa eikä mielellään vaippoja vaihdellut tms. Jonkun verran leperteli ja piti sylissään, ei niin paljoa kuin minä, mutta eikös se oo ihan luonnollista että naisilla vauvan kanssa oleminen on helpompaa kun on itse ollut raskaana ja synnyttänyt ja usein enemmän hoitanutkin. Mutta kun vauva kasvoi niin mieskin uskalsi enemmän käsitellä ja toiminta oli paljon luontevampaa. Nyt "vauva" on jo 2v ja isin kanssa sujuu kaikki yhtä hyvin kuin äitinkin. Toiset miehet vaan tarvii enemmän aikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota pitäisi kysyä lapsen isältä, ei äidiltä.
Isä ei ole täällä vastaamassa, mutta äiti on. Eli kerrohan nyt ap, miksi olet hankkinut lapsen, jos sen hoitaminen ja perhe-elämä muutenkin on niin perseestä, että toinen pitäisi väkipakolla saada siihen mukaan, vaikka hän ei halua? Minun elämässäni ei ole mitään vastenmielistä, mitä haluaisin sysätä toisen harteille. Miksi sinä ole valinnut toisin?
Kun kerran lapsi on kummankin yhteinen ja yhteisymmärryksessä hankittu, ap:n pitää vaan ruveta vastuuttamaan isää lapsen hoitoon.
Voihan todella olla että äijällä mennyt pupu pöksyyn. Tässä varmaan kyse ekasta lapsestanne. Miehet harvoin tajuavat mistä on kyse ennen kuin lapsi on syntynyt ja sitten tajuavat vasta miten epäpäteviä ovat, harvahan poika joutuu ennen omaa lastaan koskaan hoitamaan tai edes viettämään aikaa vauvan kanssa varsinkaan jos ei ole pienempiä sisaruksia.
Eli lempeästi tuet häntä aluksi ja näytät jutut. Jossain vaiheessa sitten joudut luottamaan mieheen ja jättämään hänet yksin vauvan kanssa. Vaihtoehto sitten on että mies palkkaa omilla rahoillaan tilalleen hoitajan. Tuota kannattaa ehdottaa, koska sitten kun laskevat palkkaa, tajuavat että kannattaa hoitaa itse. Kaikki eivät etukäteen tajua että se lapsen kanssa yhdessäolo on miehellekin kivaa, ja luo pysyviä suhteita isän ja lapsen välille.
Olet saanut hyvin kehittymättömän miehen itsellesi ja nyt ei auta, sun pitää yrittää kasvattaa miestä.
Siis ettekö te hölmöt naiset vauvakuumepäissänne kesksutele yhtään miehenne kanssa mahdollisista järjestelyistä ennen kuin alatte ottamaan sitä munaa sinne kiimakoloonne vauva mielessä? Kannattaisi ensin etsiä sopiva kumppani, vakaa parisuhde ja varmistaa, että vanhemmat on samalla sivulla lastenhoidon kanssa. Mutta ei, ja sitten tulee yllätyksenä se, että "isä vetää kamaa joka päivä eikä huolehdi lapsesta, yhyy"
No. Meillä mies on nykyään vahvasti sitä mieltä että lastenhoito on "ämmien hommaa". Jos joutuu töideni vuoksi olemaan lapsien kanssa illan, niin on siitä ihan rikki ja suunnattoman vihainen. Kuulemma miehet eivät yleensä ole lapsien kanssa. Lapset (4v ja 7v) kyllä tykkäävät olla isänsä kanssa, ja kaikki menee hyvin. Vasta kun tulen kotiin kohtaan vihaisen miehen, jonka päivä on mennyt pilalle, koska on joutunut olemaan vain lapsien kanssa. Lastenhoito siis onnistuu, ruokkiminen, nukkumaanlaitto ja muu. Tosin teen kaiken ruoan valmiiksi jääkaappiin, joten ei tarvitse kuin lämmittää. Onko näin muissa perheissä, vai elääkö mieheni jotakin utopiaa?
Molemmat lapset ovat siis suunniteltuja, ja ensimmäinen jopa miehen aloitteesta. Yhdessä olemme olleet pitkään.
Tällä hetkellä lapsienhoidon päävastuu on siis minulla, kaikki lapsiin liittyvä.
Vierailija kirjoitti:
Kun kerran lapsi on kummankin yhteinen ja yhteisymmärryksessä hankittu, ap:n pitää vaan ruveta vastuuttamaan isää lapsen hoitoon.
Voihan todella olla että äijällä mennyt pupu pöksyyn. Tässä varmaan kyse ekasta lapsestanne. Miehet harvoin tajuavat mistä on kyse ennen kuin lapsi on syntynyt ja sitten tajuavat vasta miten epäpäteviä ovat, harvahan poika joutuu ennen omaa lastaan koskaan hoitamaan tai edes viettämään aikaa vauvan kanssa varsinkaan jos ei ole pienempiä sisaruksia.
Eli lempeästi tuet häntä aluksi ja näytät jutut. Jossain vaiheessa sitten joudut luottamaan mieheen ja jättämään hänet yksin vauvan kanssa. Vaihtoehto sitten on että mies palkkaa omilla rahoillaan tilalleen hoitajan. Tuota kannattaa ehdottaa, koska sitten kun laskevat palkkaa, tajuavat että kannattaa hoitaa itse. Kaikki eivät etukäteen tajua että se lapsen kanssa yhdessäolo on miehellekin kivaa, ja luo pysyviä suhteita isän ja lapsen välille.
Olet saanut hyvin kehittymättömän miehen itsellesi ja nyt ei auta, sun pitää yrittää kasvattaa miestä.
Eli ap:n täytyy kasvattaa lapsi mutta myös mies? Helpommalla varmaan pääsee kun vippaa ukon pihalle.
En rehellisesti sanottuna ymmärrä, miksi sitä miestä pitää paapoa ja ymmärtää maailman tappiin asti. Yhtä lailla se vauvanhoito on äidillekin outoa jos ei ole mitään kokemusta lapsista/vauvoista. Ei naisiin ole koodattu mitään taitoa vauvanhoidosta vaikka moinen myytti tuntuu tälläkin palstalla elävän aina välillä. Yhtä lailla nainenkin joutuu opettelemaan kaiken, ihan kuin isäkin. Mitä siitäkin tulisi kun nainen tekisi kuin mieskin ja alkaisi hoitaa lasta vasta joskus ja omalla tahdillaan kun "pitää antaa aikaa tottua"?
Minkä ihmeen takia naiset menevät ja lisääntyvät noin urpojen miesten kanssa??? Miten voi tulla yllätyksenä, ettei isä halua osallistua lapsen hoitoon?
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia naiset menevät ja lisääntyvät noin urpojen miesten kanssa??? Miten voi tulla yllätyksenä, ettei isä halua osallistua lapsen hoitoon?
Samanlailla tulee yllätyksenä kun muutkin kusipäiset piirteet. Esimerkiksi valehtelu, pettäminen ja itsekkyys. Jossain kohtaa se voi tulla täysin puskista että toinen onkin täysi mulkku. Uskokaa tai älkää.
Sinäkin siis teet 12 tunnin työpäiviä? Vai miksi miehen pitäisi osallistua lasten hoito yhtä paljon kuin sinun? Jos olet äitiyslomalla ja mies töissä, niin 95 prosenttisesti myös hoito kuuluu sinulle.
Vai oletko niitä tapauksia, jotka lykkäävät lapsen miehelle heti työpäivän päätyttyä, kun olet itse katsellut Emmerdalea ja Doctorsia koko päivän lapsen nukkuessa.
Vierailija kirjoitti:
Sinäkin siis teet 12 tunnin työpäiviä? Vai miksi miehen pitäisi osallistua lasten hoito yhtä paljon kuin sinun? Jos olet äitiyslomalla ja mies töissä, niin 95 prosenttisesti myös hoito kuuluu sinulle.
Vai oletko niitä tapauksia, jotka lykkäävät lapsen miehelle heti työpäivän päätyttyä, kun olet itse katsellut Emmerdalea ja Doctorsia koko päivän lapsen nukkuessa.
Kenelle vastasit? Puhuttelet sinä-muodossa eli vastasit jolle kulle. Jos kirjoitit ap:lle, niin missä lukee, että hänen miehensä tekee 12 h työpäiviä?
Sulla ei taida olla kumppania tai perhettä. Normi työpäivä kestää 8 h mutta sinun mielestäsi naista tulee rangaista jostain ja hänen tulee hoitaa yhteisiä lapsia 24/7?
Meillä mies hoitaa lapsia ja kotia yhdessä kanssani työpäivänsä jälkeen. Miehen ollessa lasten kanssa minä voin vaikka lähteä ovesta ulos tapaamaan ystäviäni!
Olen iloinen puolestasi, että teillä on tuollainen tilanne. En tarkoittanut yleistää, että kaikki alaikäisinä perheellistyneet olisivat automaattisesti huonoja vanhempia - pahoittelen, jos loukkasin!