Opintolainavähennys verotuksessa - kannattipa opiskella tutkinto jopa tavoiteaikaa nopeammin, NOT

Vierailija

Kelan sivuilta: "Korkeakouluopiskelija voi saada verotuksessa opintolainavähennyksen, jos hän suorittaa korkeakoulututkinnon määräajassa."

"Vau, miten reilua", ajattelin. Aloitin opinnot vuonna 2013 ja valmistun tänä vuonna alempaan korkeakoulututkintoon. Lainaa olen ottanut yli 2500 euroa tutkintoni aikana. Kunnes klikkailtuani lisää infoa tästä vähennyksestä, löysin loput ehdot tämän vähennyksen saamiseksi kuten esimerkiksi:

"Opintolainavähennyksessä tutkinnon suorittamisajan laskeminen alkaa sen lukukauden alusta, jolloin olet ottanut vastaan ensimmäisen opiskelupaikkasi missä tahansa korkeakoulussa – kuitenkin aikaisintaan 1.8.2005. Poissaololukukaudet ja keskeyttämiskaudet lasketaan myös opiskeluajaksi. Tutkinnon suorittamisajan laskeminen päättyy tutkinnon suorittamislukukauden viimeiseen päivään (31.7. tai 31.12.)."

Ja sinne meni minun vähennykseni. Otin nimittäin herran vuonna 2009 opiskelupaikan vastaan yliopistosta, ilmoittauduin ensimmäiseksi lukuvuodeksi poissaolevaksi, enkä siis opiskellut ko. alaa päivääkään. Nyt kuitenkin oikeuteni vähennyksiin lasketaan tuosta syksystä 2009 alkaen, joten tavoiteaika tutkinnon suorittamiseksi on ylittynyt jo reilusti.

Tulipas tästä hyvä ja lämmin mieli. Kiitos Kela.

Kommentit (13)

Vierailija

En edes tiennyt moisesta vähennyksestä, enkä todellakaan nostanut lainojani vähennys silmissäni kiiluen, vaan ihan sen takia, että en tullut muuten toimeen. Ihmettelen vain, että miten se, että en ole opiskellut päivääkään tai nostanut opintotukea ennen nykyistä tutkintoani vaikuttaa tuohon lainavähennykseen.

Tällä "edulla" on vain aivan järjettömät ehdot. Tuli taas harvinaisen selväksi, ettei opiskelu kannata. Ei tässä maassa ole pian edes töitä koulutetuille ihmisille. Korkeakoulututkinnot voisi lakkauttaa muiden kuin elintärkeiden tutkintojen puolesta (lääkäri tms.). Ja ilmeisesti mitään opintoja, mistä ei ole varma, ei ikinä kannata a) ottaa vastaan tai b) ainakaan jättää kesken otettuaan vastaan, jos haluaa jotain iloa tuostakin "vähennyksestä". Typerä kikka saada opiskelijat nostamaan lainaa, koska tämä "munkki" selitetään mahdollisimman huonosti tyhmille opiskelijaraukoille. Miksei voida heti aluksi kertoa, että vähennystä ei tipu, jos et täytä miljoonia eri ehtoja? Ks. Kelan nettisivut.

Onneksi rahaa on kuin roskaa nyt kun valmistun varmalle matalapalkka-alalle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No olisko kannattanut selvittää nuo asiat? Tyhmyydestä onneksi sakotetaan.

Koko systeemi ei ollut vuonna 2009 vielä olemassa, joten tyhmyydestä ei sakoteta ainakaan ap:tä.

Mulla sama juttu. Opiskelin amk:ssa väärää alaa vajaan puoli vuotta vuonna 2006 ja keskeytin opinnot. Aloitin uudet opinnot 2012 ja valmistuin etuajassa 2015. Kela katsoo, että aloitin nämä opintoni vuonna 2006 ja valmistuin niistä 2015, enkä siis ole oikeutettu vähennykseen koska opintoni ovat kestäneet "liian pitkään" eli 9 lukuvuotta. Totta kai Kelan pitää käyttää tämäkin järjetön porsaanreikä hyväkseen ettei vaan tarvitse myöntää vähennystä.

Valitin päätöksestä mutta eipä tuo mitään auttanut.

Vierailija

Minäkään en muuten edes tiennyt koko systeemistä vaan Kela teki itse päätöksen josta ilmoitti minulle valmistumisen jälkeen.

-3

Vierailija

Oikeinhan tuo on. 
Miksi pitäisi palkita välivuosilusmuilusta. Tuon ideahan on palkita ahkera ja tavoitteissa pysyvä tyyppi, ei lusmua.

Vierailija

Joo, sillä yritetään vähentää sitä että jotkut panttaavat itsellään sitä opiskelupaikkaa vuosikausia vaikka eivät käytännössä edes opiskele. Kyllä ne opiskelupaikat pitää käyttää tehokkaasti.

Vierailija

Onneksi itse pääsin ensimmäisellä yrittämällä opiskelemaan vaikeapääsyistä alaa. Kaksi välivuotta vietin töissä rahaa säästäen. Ihan oikein että tyhmille ei sallita samoja etuuksia kuin elämänsä viisaasti suunnitelleille.

Vierailija

Et paljon menettänyt. Omassa 3000:n lainassa vähennys on 150 euroa. Kannatti varmastikin opiskella nopeasti - töissä saa huomattavasti enemmän pätäkkää käteen kuin opiskellessa.

Vierailija

On jo pitkään näyttänyt siltä että näitä ansoja tehdään ihan tarkoituksella, koska kaikki etuuksien saajat halutaan pitää pelossa.

Paras oli tämä tapaus mitä joku kansanedustaja joskus käsitteli kirjallisessa kysymyksessä. Nuorelta oli jäänyt lukio kesken, sitten työkkäri määräsi hänet työharjoitteluun, jonka ajalta hän sai työmarkkinatukea. Myöhemmin hän suoritti lukion loppuun, jonka takia hänet tulkittiin takautuvasti opiskelijaksi ja työmarkkinatuet perittiin takaisin.

Vierailija

Siis koska Kela olisi ollut reilu kenellekään? Jos joku asia voidaan tulkita valtion eduksi, tottakai se silloin tulkitaan. Viis siitä mihin alhoon se ihmisen vie. Toisin on Ruotsissa. Pitäisikin varmaan muuttaa sinne.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Joo, sillä yritetään vähentää sitä että jotkut panttaavat itsellään sitä opiskelupaikkaa vuosikausia vaikka eivät käytännössä edes opiskele. Kyllä ne opiskelupaikat pitää käyttää tehokkaasti.

Tätä "panttaamista" ei voi kyllä kovin kauaa harrastaa. Itse olin vuoden poissaolevana tutkinnosta, jolla ei tänä päivänä saisi edes töitä. Vuoden jälkeen olisi pitänyt jo ilmoitta jatkosta, mutta en ilmoittanut, joten erosin koulusta. Sitä paitsi en tiedä kenen takamusta se kaivaa enää, etten opiskellut tuona aikana tutkintoa, jonka sain, sillä olin tuonkin ajan ihan ansiotyössä. Luultavasti olin yhteiskunnalle jopa työssäkäyvänä poissaolevana opiskelijana (joka ei muuten ollut oikeutettu mihinkään opiskelijaetuihin) enemmän hyödyksi kuin olisin ollut opiskelijana, joka saa opintotukea ja luultavasti jättää tutkinnon kesken seuraavana keväänä tai vaihtoehtoisesti valmistuu vuosien aherruksen jälkeen kortistoon. Ap

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat