Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keliakia-korvaus poistuu

Vierailija
27.11.2015 |

Itse sairastan keliakiaa eikä korvauksen poistuminen haittaa yhtään. Gluteenitonta ruokaa on kaupat pullollaan ihan samalla hinnalla kuin terveillekin. En ole tarvinnut mitään erikois-ruokaa.

Kommentit (294)

Vierailija
21/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä perheessä keliakia. Toiset syö pari kertaa viikossa pastaa. Joka päivä leipää ja puuroa. Pari kertaa viikossa lättyjä, pannaria tai muuta leivonnaista. Mitä tämä yksi söisi, hän olisi vain ilman? Toki nämä korvaavat voisi ostaa ilman korvaustakin. Mutta kyllä tuo tuki voi olla monelle tarpeen. Erityisesti lasten isompi raha.

Vierailija
22/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt miksi gluteenia sisältävä tuote pitää korvata vastaavalla gluteenia sisältävällä? Jos ei voi syödä pastaa niin miksi korvata se gluteenittomalla pastalla? Miksi ei voi syödä sitten riisiä tai perunaa? Miksi leipä pitää korvata leivällä? Eikö voisi sitten syödä jotain muuta?

Oletko koskaan kokeillut elää esim. koko vuoden gluteenittomasti? Että edes niissä yllättävissä tilanteissa et voi juosta pitsalle.

No itse asiassa olen.. 7kk.. kun epäilin gluteenin vaikuttavan ihosairauteeni (ei vaikuttanut). Lisäksi en omasta valinnastani syö lihaa. Tuon 7kk gluteeniton osui osittain raskausajalle joka sitten myös karsi pois jotain. Mutta hei oikeasti, kyllä tästä maasta syötävää löytyy! Sieltä pitsapaikasta voi tilata myös salaatin..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ymmärtänyt miksi gluteenia sisältävä tuote pitää korvata vastaavalla gluteenia sisältävällä? Jos ei voi syödä pastaa niin miksi korvata se gluteenittomalla pastalla? Miksi ei voi syödä sitten riisiä tai perunaa? Miksi leipä pitää korvata leivällä? Eikö voisi sitten syödä jotain muuta?

Oletko koskaan kokeillut elää esim. koko vuoden gluteenittomasti? Että edes niissä yllättävissä tilanteissa et voi juosta pitsalle.

No itse asiassa olen.. 7kk.. kun epäilin gluteenin vaikuttavan ihosairauteeni (ei vaikuttanut). Lisäksi en omasta valinnastani syö lihaa. Tuon 7kk gluteeniton osui osittain raskausajalle joka sitten myös karsi pois jotain. Mutta hei oikeasti, kyllä tästä maasta syötävää löytyy! Sieltä pitsapaikasta voi tilata myös salaatin..

Voi ei ei... En todellakaan keliaakikkona tilaisi pitseriasta salaattia. Vehnäjauhot pöllyävät pitkin keittiötä, niin kuka takaa ettei salaatti ole kontaminoitunut?

Pitseriat jopa mainostavat myyvänsä gluteenitonta pitsaa, mutta samaan hengenvetoon kertovat etteivät voi taata niiden gluteenittomutta, koska keittiössä valmistetaan isoja määriä gluteenipitsoja.

Vierailija
24/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään väheksy keliakian hoitoa, mutta eipä nyt joku laktoosia sietämätönkään ihan mielikseen vedä laktoosia ja ole sitten kipeänä. Ja yllätys, yllätys, laktoositon maito on kalliimpaa kuin perushalpuutusmaito, eikä hän saa tukea. On myös tapauksia, joissa mitään esim. keliakiadiagnoosia ei ole, mutta käytännössä ei vaan siedä jotain ruoka-ainetta ja on turha haaveilla korvauksista. Tarkoitan mm. ärtynyt suoli -oireyhtymää, jonka takia lapseni ei siedä laktoosia ja myös mm. vehnän sieto on rajoittunut eli voi syödä hieman, mutta ei tosiaan joka aterialla. En kyllä edes alkaisi tuhlaamaan yhteiskunnan varoja siihen, että menisin johonkin lastenpolille puimaan olisiko lapsen mahdollista saada gluteeniton ruokavalio kouluun (laktoosittoman saa täällä ihan vain ilmoittamalla itse), vaan lapsi syö siellä tavallista ruokaa ja kotiin ostan gluteenittoman leivän tai leivon itse, enkä kyllä koe, että muiden veronmaksajien pitäisi kustantaa nämä lapseni ruoat. Hänen tapauksessaan myös kaurapuuro on ihan hyvä vaihtoehto, missä pääsee halvalla. Pastana tarjoan maissipastaa, mikä on toki kalliimpaa kuin tavallinen myllyn paras, mutta ei nyt ruoka-aineena ehkä ihan kalleimmasta päästä. Ja kaiken kaikkiaan olen korvannut suuren osan pastaa ihan perunalla ja riisillä, emmekä kärsi kovasti.

Siis tietysti on kurjaa, että korvaus poistuu, mutta tämä on nyt juuri sitä, että joskus ne leikkaukset koskevat minuunkin, eivät aina vain niihin toisiin. Käsittääkseni gluteenittomiksi tehdyt leivät ym. eivät ole ravintoarvoiltaan ihan huippuja, joten niiden syöminen ei liene välttämätöntä. Korvauksissa voisi panostaa niihin lääkkeisiin ja ruokavalioon, jotka ovat oikeasti välttämättömiä.

Vierailija
25/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukulaisellani on keliakia. Hän syö ehkä 2palaa leipää/päivä, kerran viikossa pastaa ja n.2-6kertaa kuukaudessa jotain gluteenitonta leivonnasita. Kastikkeet suurustetaan maissijauholla. Muuten hän syö samaa ruokaa kuin muutkin.

Heidän perheessään on vähennetty pastan syöntiä paljon. Puuroista käyvät ainakin riisipuuro ja kaurapuuro sekä hirssi. Nykyisin kaupoissa on saatavilla paljon gluteenittomia tuotteita. Monet gluteenia sisältävät tuotteet on helppo korvata saman hintaisilla gluteenittomilla (esim. nuo puurot).

Kulta pieni, oletko koskaan oikeasti katsonut, paljonko nuo gluteenittomat puurot yms.tuotteet maksavat.

Eivät todellakaan ole saman hintaisia.

No tässä yksi keliaakikko vastaa: olen todellakin katsonut. Paketti riisihiutaleita tai kaurahiutaleita ei tosiaankaan maksa sen enempää kuin paketti neljän viljan hiutaleita. Toki jos haluaa ehdottomasti ostaa jotain X-firman superspeciaaligluteenitonseosta, josta tekee puuron, maksaa taatusti enemmän. Se, mitä tässä on moni yrittänyt selittää, että ilman niitä gluteeniviljojakin voi elää ihan täysipainoista elämää, ei ole mikään pakko ostaa kalliilla tuotteita, joista on keinotekoisesti poistettu gluteeni, kun luontaisesti gluteenittomiakin vaihtoehtoja on.

Tämä näin aikuisen näkökulmasta. Ymmärrän hyvin, että lapset saattavat syödä mielellään esim. gluteenitonta pastaa, jotta saavat edes suht samoja ruokia kuin ystävänsäkin.

Sanotkos vielä, että minkä merkin kaurahiutaleista nyt puhut. Perus Eloveena ei käy keliaakikolle...

Osa keliaakikoista voi syödä ihan tavallista kauraa. Ja edelleen ne riisihiutaleet... Jos siis tosiaan haluaa sitä puuroa välttämättä syödä. Hirssi maksaa vähän enemmän, mutta ei mun mielestä olennaisesti. Ei mulla ole ruokalasku noussut keliakian toteamisen myötä, päinvastoin pienentynyt, kun syön nykyään niin eri tavalla kuin aikaisemmin.

Mutta en siis toki kiellä, etteivätkö kaupasta löytyvät gluteeniton-merkinnällä varustetut tuotteet ole kalliimpia. Kauhistelin just tuossa yksi päivä gluteenittomien ja maidottomien riisipiirakoitten hintaa. Onneks ne on tosi helppo valmistaa itse :-)

Vierailija
26/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukulaisellani on keliakia. Hän syö ehkä 2palaa leipää/päivä, kerran viikossa pastaa ja n.2-6kertaa kuukaudessa jotain gluteenitonta leivonnasita. Kastikkeet suurustetaan maissijauholla. Muuten hän syö samaa ruokaa kuin muutkin.

Heidän perheessään on vähennetty pastan syöntiä paljon. Puuroista käyvät ainakin riisipuuro ja kaurapuuro sekä hirssi. Nykyisin kaupoissa on saatavilla paljon gluteenittomia tuotteita. Monet gluteenia sisältävät tuotteet on helppo korvata saman hintaisilla gluteenittomilla (esim. nuo puurot).

Kulta pieni, oletko koskaan oikeasti katsonut, paljonko nuo gluteenittomat puurot yms.tuotteet maksavat.

No tässä yksi keliaakikko vastaa: olen todellakin katsonut. Paketti riisihiutaleita tai kaurahiutaleita ei tosiaankaan maksa sen enempää kuin paketti neljän viljan hiutaleita. Toki jos haluaa ehdottomasti ostaa jotain X-firman superspeciaaligluteenitonseosta, josta tekee puuron, maksaa taatusti enemmän. Se, mitä tässä on moni yrittänyt selittää, että ilman niitä gluteeniviljojakin voi elää ihan täysipainoista elämää, ei ole mikään pakko ostaa kalliilla tuotteita, joista on keinotekoisesti poistettu gluteeni, kun luontaisesti gluteenittomiakin vaihtoehtoja on.

Tämä näin aikuisen näkökulmasta. Ymmärrän hyvin, että lapset saattavat syödä mielellään esim. gluteenitonta pastaa, jotta saavat edes suht samoja ruokia kuin ystävänsäkin.

Vastaapa nyt: MINKÄMERKKISISTÄ kaurahiutaleista puhut? Perus Eloveena ei käy, koska sitä ei ole viljelty+jälkikäsitelty gluteenittomutta ajatellen, joten joukossa voi olla sattumia muista viljoista.

Vierailija
27/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisihiutaleet kiinnostaa minua. Minkä merkkiset normihintaiset?

Vierailija
28/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanotkos vielä, että minkä merkin kaurahiutaleista nyt puhut. Perus Eloveena ei käy keliaakikolle...

Osa keliaakikoista voi syödä ihan tavallista kauraa. Ja edelleen ne riisihiutaleet... Jos siis tosiaan haluaa sitä puuroa välttämättä syödä. Hirssi maksaa vähän enemmän, mutta ei mun mielestä olennaisesti. Ei mulla ole ruokalasku noussut keliakian toteamisen myötä, päinvastoin pienentynyt, kun syön nykyään niin eri tavalla kuin aikaisemmin.

Mutta en siis toki kiellä, etteivätkö kaupasta löytyvät gluteeniton-merkinnällä varustetut tuotteet ole kalliimpia. Kauhistelin just tuossa yksi päivä gluteenittomien ja maidottomien riisipiirakoitten hintaa. Onneks ne on tosi helppo valmistaa itse :-)

Se, että leikit hengelläsi on sinun oma asiasi. Mutta ÄLÄ JAA VÄÄRÄÄ TIETOA. Tavallinen kaura on aina riski keliaakikolle, koska gluteenittomuutta ei ole varmistettu. Eli siinä sinun Eloveenasta tehdyssä puurolautasellisessa saattaa olla mukana pari jyvää vehnää. Ja sen enempää ei sitten tarvitakaan gluteenimyrkytykseen.

"Keliaakikot voivat sisällyttää gluteenittoman kauran ruokavalioonsa ilman, että heidän terveydelleen aiheutuu haitallisia vaikutuksia.

Keliaakikoille tarkoitettuihin elintarvikkeisiin käytettävän kauran on oltava erityisesti viljelty, korjattu, kuljetettu, varastoitu, valmistettu ja/tai käsitelty siten, että kaura ei missään vaiheessa joudu kosketuksiin vehnän, ohran tai rukiin kanssa (=kontaminaatio). Keliaakikon elintarvikkeisiin käytettävän kauran gluteenipitoisuus saa olla enintään 20 mg/kg."

https://www.keliakialiitto.fi/liitto/keliakia/keliakian_hoito/kaura_ruo…

Vierailija
29/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen elänyt jo monta vuotta gluteenittomasti. Ilman erikois-ruokia.

Vierailija
30/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmoselle. No esim meillä lapsi syö gluteenitonta puuroa, pastaa, leipää, ja satunnaisesti juhlissa tm muita gluteenittomia tuotteita.

Miksi lapsen pitäisi syödä puuroa, paastaa tai leipää?

Vierailija
31/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä söisit esim aamiaiseksi jos leipä, puuro, murot, myslit ei käy. Mitä lapsi söisi? Meillä ainakin "pakko" ostaa niitä korvaavia tuotteita teinille.

Etkö käy kaupassa muilla kuin leipä, puuro ja murohyllyillä?

Vierailija
32/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmoselle. No esim meillä lapsi syö gluteenitonta puuroa, pastaa, leipää, ja satunnaisesti juhlissa tm muita gluteenittomia tuotteita.

Miksi ei?

Vierailija
33/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän perheessä siksi että perheen muutkin lapset syö. Me ajattelemme että ne ovat osa terveelistä ruokavaliota. Toki niitä ilmankin voi olla, mutta vaikea olisi keksiä lapselle joka aamuksi luontasesti gluuteeniton aamupala. Maustamatonta jogurttia, marjoja ja hedelmiä on nytkin. Mutta useimmiten puuroa.

Vierailija
34/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä söisit esim aamiaiseksi jos leipä, puuro, murot, myslit ei käy. Mitä lapsi söisi? Meillä ainakin "pakko" ostaa niitä korvaavia tuotteita teinille.

Etkö käy kaupassa muilla kuin leipä, puuro ja murohyllyillä?

Mitä toi kommentti auttaa? Anna mieluummin vinkkejä mitä lapsi/teini voisi syödä aamuisin.

Vierailija
35/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla hinnalla? Ei todellakaan ole.

Mä veikkaan, että toi aloittaja on rakentanut ruokavalionsa luontaisesti gluteenittomaksi eli syö esim. lihaa, kasviksia, hedelmiä, riisiä, hirssiä jne. Ne maksavat saman verran, on sitten ostajana keliaakikko tai terve. Eli on vaan jättänyt nuo kotimaiset viljat pois kokonaan korvaamatta niitä millään erikoisversioilla.

No se totta, mutta tuolta pohjalta on kyllä väärin väittää että keliaakikko saa ruokaa samalla hinnalla kuin tavallinenkin. Kotimaiset viljat ja leipä on halpaa ja hirssit, linssit, jne, puolestaan kalliimpia. Jos ei viljaa halua syödä, niin fin, mutta keliaakikolla ei ole mahdollisuutta valita elintarvikkeitaan samalla tavalla kuin ei-keliaakikon, joten hän joutuu ostamaan pakosta noita kalliimpia tuotteita.

Vierailija
36/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo nykyään on, 19 vuotta sitten kun lapsella todettiin vilja-allergia ja siitä johtuava keliakia, niin oli vähän toisin. Oli todella vaikea löytää viljattomia tuotteita. Onneksi se vilja-allergia parani kouluiässä.

Vierailija
37/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mä koen itse paljon vaikeammaksi korvata maitotuotteet; lapsi haluaa juoda maitoa -> soijajuoma tai riisijuoma maksaa 3 x enemmän kuin tavallinen maito. Juusto -> kasvipohjainen maksaa 3 x enemmän kuin tavallinen. Jogurtit sama homma. Ruokakerma, sama juttu. Miten esimerkikisi tekisit kanakastikkeen maitoallergiselle? Tai valkokastikkeen? Riisipuuron? Kalakeiton? Lista on pitkä.. En silti valita, onneksi on varaa ostaa lapselle se mitä tarvitaan, ja saa halutessaan syödä mahdollisimman samalla lailla kuin sisaruksensakin.

Vierailija
38/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin syön silloin tällöin sisäfilepihvejä, kalliita konvehteja ja erikoiskahveja, mutta en oleta, että valtio avustaa minua erityisesti näiden ostamisessa, vaikka ovatkin kalliimpia kuin juhlamokka ja jauheliha. Oma valintani joskus syödä jotakin muutakin kuin noita vain.

Jos ruokavalio olisi niin rajoittunut, ettei voisi syödä kuin gluteenitonta puuroa (siis ei kasviksia, lihaa, mitään muuta), niin ehkä siinä voisi jotain tukea antaa.

Vierailija
39/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä yhtään vähättele etteikö ehdottoman gluteenittoman ruokavalion noudattaminen olisi joskus hankalaa ja vaivalloista. Valmisruoissa, ravintoloissa ym. saa varmasti olla todella varuillaan, mutta näissäkään ne gluteenittomat vaihtoehdot eivät välttämättä ole sen kalliimpia, eikä jokaisen ruokapaketin syynääminen tule sen kalliimmaksi kuin syynäämättömyyskään. Itse varmasti voi tehdä kuitenkin halvemmallakin gluteenitonta ruokaa, ei ihminen tarvitse sitä gluteenitonta pastaa mihinkään, mutta toki sitä voi ostaa jos haluaa ja JOS SIIHEN ON VARAA. Jos ei ole varaa, syököön perunaa, riisiä tai ihan vaan kasviksia.

Vierailija
40/294 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä syön joka aamu aamupalaksi maustamatonta rahkaa. Sekaan joko hedelmiä/marjoja/ananasta/puolikas purkki jotain maustettua rahkaa/jugurttia. Ei sisällä tippaakaan gluteenia, ja pitää todella hyvin nälkää, ja on myös suht edullista. Vaihteluksi voi syödä halutessaan hedelmiä, munakasta tai keitettyjä munia, juustoa, leikkeleitä, jne jne..

Aivan uskomattoman mielikuvitukseton pitää olla, jos ei todellakaan keksi aamupalaksi yhtään mitään muuta kuin leipä tai puuron johdannaiset!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän