Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitiyslomasijaisuus jäi saamatta...

Vierailija

...koska olen raskaana. Esimiehen sanat olivat 'palkkaan tähän mielummin jonkun joka ei jää itse myös äitiyslomalle, ymmärrät varmaan'.

Ymmärrän joo, mutta ymmärrän myös että paikan olisin saanut jos pomo ei olisi raskaudestani tiennyt (ei todellakaan olisi tarvinnut tietää vielä siinä vaiheessa). Odottelen edelleen mitä teen tammikuusta eteenpäin, mutta en ilmeisesti saa edes täysiä työtunteja, eli osa-aikaiselle joudun.

Minun äitiyslomasijaisuuteen olisi ollut naurettavan helppoa löytää uusi työntekijä, hoitolalla kun ollaan. Syrjintää, vaikka jotain töitä järjestyykin?

Kommentit (11)

Vierailija

Ja nyt siis tuota äitiyslomasijaisuutta varten haastateltiin uusi työntekijä koko organisaatioon. Minä olin jo töissä, kehuttu päteväksi ja halutaan pitää, mutta vieläkään en tiedä mitä teen kuukauden päästä.

Ilmoitin että haluan toisen osastonhoitajan alaisuuteen ja toivon että onnistuu...

Vierailija

Taidat olla provo.

Kerronpa tähän vaan tarinan, että minusta oli aika typerää, kun yhdeksännen luokan luokanvalvojaksi palkattiin raskaana oleva nainen, joka jäi lomalle muutama kuukausi lukuvuoden alun jälkeen. Siinähän jäi sitten se "projekti" täysin kesken, eli nuorten valmistaminen jatko-opintoihin. Tilalle otettiin jo eläkkeelle jäänyt luokanvalvoja. Miksi pitäisi ottaa raskaana oleva nainen johonkin määräaikaiseen työsuhteeseen tai projektiin? Eikö se sinusta tuntuisi yhtään epäreilulta työnantajaa kohtaan?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En ole provo. Miksi minä olisin pahis, jos minulle jätetään antamatta työ EHKÄ jatkuvan raskauden takia.

Ja miksi pitäisi palkata määräaikaiseen työsuhteesen? Koska ei ole vakinaistakaan! Sitä voi joutua odottelemaan vuosia. Siksi kai tämä syrjintälakikin on tehty!

Vierailija

No en minäkään olisi jatkuvasti rekrytoimassa uutta työntekijää,yhteen hommaan. Palkkaisin sellaisen joka homman myös pystyy hoitamaan,eikä jäämässä myös pois. On iso työ etsiä sopiva työntekijä,menee turhaa aikaa joka on jostain muusta pois.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En ole provo. Miksi minä olisin pahis, jos minulle jätetään antamatta työ EHKÄ jatkuvan raskauden takia.

On totta, että työnantaja on vahvoilla, ja aina löytyy uusia tekijöitä jonossa tilalle. Mutta aika turhaa ottaa sijaiseksi henkilö, joka tulee itsekin tarvitsemaan sijaisen. Sitten kaikille pitää maksaa palkkaa ja perehdyttää molemmat.

Vierailija

No mietipä työnantajan kannalta. Ehkä haluaa kuitenkin palkata henkilön, joka pystyy tekemään koko sijaisuuden. Tai ei ainakaan ole jo valmiiksi raskaana tai muuten estynyt.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Typerys kertoo raskaudesta ennen kuin on pakko. Olit tyhmä ja naivi. Että opi edes opiksi.

Sairaslomatodistuksessa luki raskauspahoinvointi, mitäs muuta tehdä?

Minua ei olisi tarvinnut perehdyttää, olen jo perehdytetty ja tehnyt reilu puoli vuotta paikassa töitä.

Vierailija

Jos pystyt todistamaan että raskaus oli syy miksi sinua ei valittu, voit haastaa työnantajan oikeuteen ja saat korvauksia.

Vierailija

Oliko sijaisuus haettavana vai olitko jo ollut sijaisena tälle äitiyslomalle jääneelle? Välillä työnantajienkin on ajateltava omaa etuaan.

A) työnantaja maksaa jo tälle aiemmalle naiselle mahdollisen sairausajan palkan sekä palkan sinne äitiysrahan alkuun

B) Jos olisit saanut sijaisuuden, olisi työnantaja maksanut pahassa lykyssä myös sinun pitkän sairausloman ja palkan

C) sinun Eli sijaisen sijaiselle maksetaan palkka

Ei aina kyse ole siitä, että sijaisia löytyy vaan siitä mikä on taloudellisesti kannattavinta.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat