Olen pettynyt lähihoitaja koulutukseen
Vaihdoin siis alaa puolitoista vuotta sitten. Opiskelen aikuispuolella näyttötutkintoa. Ryhmässäni keski-ikä on n.38 vuotta. Monella on takana korkeakoulututkinto ja ura muilla aloilla. Opetuksen taso on ihan naurettavaa aliarvioimista ja suurilta osin itseselvyyksien toistoa. Hoitotyön tunnit ja harjoittelut ovat ainoita kokonaisuuksia joissa olen oikeasti oppinut jotain uutta. Asioita käsitellään hyvin pinnallisesti ja kaikki analyyttinen ja tieteellinen näkökulma sekä asioiden syvällisempi pohdinta puuttuu. Psykologiaa raapaistaan hyvin yleisluontoisesti. Opettajilla on usein sairaanhoitajan, fysioterapeutin tai sosiaalityöntekijän koulutus. Olenko väärällä alalla kun koen koulutuksen yksinkertaistavana rimanalituksena.
Kommentit (66)
Tuntemani lähihoitaja opettajat ovat naisia ja entisiä sairaanhoitajia.
Harmi että lähihoitajapuolella ei ole miehiä opettajana.
Lähihoitajan oleelliset asiat saisi supistettua 1 vuoteen. Jos haluttaisiin siis pika pikaa lisää työvoimaa vanhus palveluihin yms.
Vierailija kirjoitti:
Käypä hoito suositusten pohjalta tietysti käsitellään sairauksia ja niiden hoitoa, mutta erilaisia tieteellisiä tutkimuksia asioista ei käydä sen enempää läpi, niistä ei keskustella. Mistään ei keskustella. Kuunnellaan vaan yksipuolista luentoa aiheista jotka osaa lukea itsekin vaikka sieltä käypä hoito suosituksista. Opiskelu ei tarjoa mitään haastetta.
Amiksista ei haluta kilpaiijaa ylemmille koulutuksille, ajatellaan ettei amislaiset halua tai pysty laajempaan käsittämiseen.
ei perseenpyyhkijän tarvitse olla mikään einstein. parempi ettei ole.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa hoitotyö ei välttämättä ole ollenkaan sitä mitä haluan isona tehdä. Ainakaan pelkästään. Haluaisin auttaa ihmisiä jotenkin kokonaisvaltaisemmin; konkreettisesti mutta laajemmin. Ja samalla niin että työssä olisi myös älyllistä haastetta ei pelkkää asiakastyötä, muttei pelkkää teoreettista toimistotyötä myöskään. En tiedä ymmärsikö kukaan mitä tarkoitan. Ap
Olisikohan neuropsykologinen valmennus sun juttu? Siinä tarvitaan kunnollinen teoriapohja, mutta jokainen asiakas on oma yksilönsä, jolla neuropsykologiset haasteet ilmenevät omalla tavallaan ja tietenkin myös aiemmin eletty elämä vaikuttaa siihen, minkälaisiin asioihin asiakas tarvitsee ohjausta. Asiakkaat voivat olla hyvin monen ikäisiä, olen itse ostanut tuollaista valmennusta (95€/h) keski-ikäisenä saatuani ADHD-diagnoosin.
Itse aloitin juuri lähihoitajaksi opiskelun aikuispuolella.. Löytyykö suun terveydenhuoltoon suuntautuneille lähäreille töitä? mistä hammashoitajat valmistuivat ennen?