Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sekasyöjät syövät ainaa liharuokia?

Vierailija
25.11.2015 |

Eihän se ole edes terveellistä mättää päivän jokaisella aterialla eläintä suuhunsa. Koulussakin kasvisruokaakin saavat syödä vain ne, jotka ovat sitä tilanneet (pois lukien ne harvat kasvisruokapäivät). Ihan kuin oletuksena olisi, että sekasyöjät syövät aina lihaa sisältävää ruokaa eivätkä missään tapauksessa saisi ikinä koskea pelkkään kasvisruokaan. Ravintoloissakin syödessä kaikki ottavat automaattisesti ruoan liharuokien listalta. Se kasvisruokaosio tuntuu olevan tarkoitettu vain ja ainoastaan tiukille kasvissyöjille. Omituista. Eikö olisi syytä saada sekasyöjät harventamaan lihansyömistä, jotta terveys paranisi ja myös maapallo kestäisi paremmin? Nykyinen lihankulutushysteria on aivan järjetöntä ja tuhoaa koko maapallon.

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se liha on niin hyvää, niin miksei sitä syödä sitten maustamattomana? Miksi se pitää peittää mausteiden maulla? Ja vieläpä yrttien yms. KASVISTEN mauilla?

Vierailija
22/97 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sekasyöjä ja syön välillä pääateriaksi kasvisruokaa, kalaa jne, elnväitteesi on järjetön yleistys. Jos kaavisruokaan ei olla panostettu, otan parempaa liharuokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika sekaisin saa olla, jos ei tajua sekasyöjän syövän sekä liha-, kala-, kana- että kasvisruokia. Opiskeluaikoina kämppis oli tällainen. Oltiin menossa syömään kasvisravintolaan ja se valitteli, ettei mulle ole välttämättä mitään syötävää siellä. Aijaa. Hänhän se ruokarajoitteinen oli enkä minä. Ihme höpinöitä.

Vierailija
24/97 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikina ole ymmartanyt miten joku voi kategorisesti sanoa kasvisruokien olevan pahoja. Kasviksiahan on monta kymmenta ellei sataa sorttia, ja kaikilla on oma tunnusomainen makunsa. Mielestani kasviksista saa maukkaampaa ruokaa kuin lihasta, syon mieheni kanssa nykyaan niin harvoin lihaa (kanaa/kalaa) etta se tuntuu ylimaaraiselta useimmissa ruoissa, miedon makuisia klontteja maukkaiden kasviksien joukossa. Punaista lihaa emme syo enaa ollenkaan. Ruoan makukin rakentuu paaasiassa kasvisten ymparille, jos ei nyt grillipihviklonteista puhuta.

Joku tuolla ylhaalla kommentoi syovansa 400 grammaa jauhelihaa paivassa. Hyi yokotys! Tuo on 146 kiloa elainta vuodessa. Kolme kertaa oma painoni punaista lihaa...

Kasvikset ovat lainausmerkeissä terveellisiä Suomen pimeässä ja kylmässä talvessa ja tarjonta lähimarketeissa on aina sitä samaa. En tilaa ulkomaisia säteilytettyjä ja myrkytettyjä ns.kasviksia tai papuja, koska niiden alkuperä on kysymysmerkki. Kotimainen liha on siksi usein minulle parempi vaihtoehto.

Vierailija
25/97 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mitään syytä olla syömättä liharuokaa. Ei sillä, minä en kyllä joka päivän ruualla sitä syö, koska syön salaattiaterioitakin

Minä en yleensäkään "mätä" yhtään mitään, eikä muutkaan perheessäni, joten miksi en saisi tarjota joka ruualla lihaa? Siihenkin on ihan suositukset, paljonko on ok, eikä niitä yleensä ylitetä, vaikka ruuan tekisikin aina lihasta.

Vierailija
26/97 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sekasyöjä ja viimeisen viikon aikana olen syönyt kaksi kinkkusiivua ja pizzassa olevat salamitikut, muuten olen syönyt kasviksia ja kalaa, kanaa myös kahdella aterialla kaikista viikon yli 30 ateriasta. Viikottainen punaisen lihan määräni jää reilusti alle 100g:n.

Vierailija
27/97 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan nähnyt "liha-ateriaa", aina niissä on kasviksi ollu mukana, vähintään perunan tai pastan muodossa (eivät ole lihaa).

Vierailija
28/97 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen sekasyöjä viikon sisään syönyt kasviscurrya ja halloumia, täytettyjä paprikoita, sinisimpukoita, kasvispaella keittoa( tarkoituksella löysää paellaa ilman crustya) salaattia ja kasvispihvejä, suppilovahverokastiketta ja perunoita, pizzaa jossa on ollut lohta tosin ei itse tekemääni, ja pizzaa jossa on ollut katkarapuja itse tekemääni.

Vierailija
29/97 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä kuin 4.

Lisään vielä, että jos menemme ravintolaan, jonka kasvisruuat ovat erityisen ihania, otamme niitä. Ja kun järkkäämme juhlia isolle joukolle teemme kasvisruokaa, jota kaikki ystävät syövät hyvällä ruokahalulla. Yksi syy on se, että tulee halvemmaksi.

Palstalla olen tutustunut ihmisiin, jotka suhtautuvat kasvis- tai vegaaniruokaan hyvin aggressiivisesti, mutta tosielämässä en ole sellaisia tavannut. Tärkeintähän ruuassa on maku.

Jatkan vielä tästä kasvisruuan aiheuttamasta "raivosta".

Kasvisruokahan on tavallaan yksi keittiö, siinä missä italialainen, kiinalainen tai thai. En muista kenenkään yökkäilleen tai paheksuneen sitä, että italialaisittain syövä ei syö hernerokkaa. En muista kenenkään palstalla tuskailleen, että mitä ihmettä hän laittaa vieraalleen ruokaa, kun tämä syö vain intialaista. Mutta kasvisruoka on sitten joku kammotus! :)

Ap, kannattaa katsoa miten paljon loistavia kasvisruokia on esim. Italian, Ranskan ja Espanjan valtavirtakeittiöissä. Suomessa varsinkin joulupöytä on varsinainen kasvisruokafestivaali. 

Ruuassa ei loppujen lopuksi ole kyse raaka-aineista, vaan siitä, miten ruoka on laitettu. On olemassa pahaa/ tylsää liharuokaa ihan siinä missä vastaavaa kasvisruokaakin. 

Tietysti tässä takana on myös laajat kulttuuriset ja historialliset syyt. Suomi on ollut köyhä maatalousmaa ja lihaa on ollut tarjolla vain lahdin aikaan syksyllä. Riistaa ja kalaa saatiin tietysti ympäri vuoden. Aikoinaan harvinaista lihaa pidetään yhä edelleen "parempana" ruokana, vaikka tehotuotettu liha on nykyään kaikkien niiden saatavilla, jotka haluavat rajoittaa ruokavalionsa siihen.  

10

Vierailija
30/97 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se liha on niin hyvää, niin miksei sitä syödä sitten maustamattomana? Miksi se pitää peittää mausteiden maulla? Ja vieläpä yrttien yms. KASVISTEN mauilla?

No ihan samaa voi kysyä kasvissyöjiltä. Jos ne kasvikset on niin hyviä, niin miksi kasvisruokia pitää maustaa?

Itse laitan kasvissosekeittoon lihaliemikuution makua antamaan.

t.sekasyöjä

Vierailija
31/97 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä hyvä liha välttämättä kaipaakaan kuin ripauksen suolaa. Kasviksethan sinä varmaan syöt maustamatta? Minä olen sekasyöjä, joten syön ihan mielelläni myös rehuja. Kasviksiinkin saatan lisätä esim. voita, mutta ymmärrän, jos sinä et niin tee ideologisista syistä.

Vierailija
32/97 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla lähinnä asennevasta kyse jos ei voi syödä kasvisruokaa (tai liharuokaa).

Vierailija
33/97 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittava ketju, kun täällä sekaravinnon syöjät ulisevat ja puolustelevat itseään sillä, että eivät nimenomaan HE syö juuri lainkaan punaista lihaa vaan päinvastoin hyvin kasvispainotteista ruokaa kun kummikin esimerkiksi työpaikkaruokalassani näkee kuinka nämä sekaruoan syöjät mättävät lautaselleen ison kasan liharuokaa ja sen viereen pari pientä perunaa ja vähän salaattia.... 

Vierailija
34/97 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon aivan samaa mieltä kanssasi!! Jos ihmiset vain olis vähän sivistyneempiä, valveutuneempia ja lukeneempia niin tietäisivät, miten paljon tuhoa maapallolle ja ihmiskunnalle aiheutuu lihansyönnistä - siis aina kalasta ja kananmunista isoon nautaan. Itsekin olen sekasyöjä, koska sellaiseksi olen vain oppinut ja kasvanut. Tykkään kaikenlaisesta liharuuastakin enkä ole pystynyt totaalikieltäytymään, mutta kyllä mäkin olen 18v lähtien omille muutettuani syönyt enemmän kala- ja kasvispainotteista ruokaa. Alun perin se lähti pyrkimyksestä terveellisempään ruokavalioon, mutta myöhemmin luin lisää ja lisää karjataloudesta ja merikalastuksesta. Ennen söin täysin vegetaristista ruokaa n. kerran viikossa, mutta nykyään se on kääntynyt juuri toisin päin; nautin kerran tai pari viikossa lihaa (joka sekin on yleensä kanaa tai kalaa, ei lähes koskaan punaista lihaa). Kananmunia tulee käytettyä vähän useammin, sillä ne ovat usein olennainen osa jotain vege-ruokaa, esim. kasvislaatikot, -pihvit, vohvelit, leivonnaiset, omeletit.. Uskon, että jos kaikki ihmiset söisivät kuten minä - täysin luopumatta kaikesta, mutta 85% ruokavaliosta kasviksia käyttäen - voisi maapallo jopa säästyä pahimmilta ympäristökriiseiltä. Tämä siis omaa maalaisjärkeilyä, ei perustu mihinkään tieteelliseen tutkimukseen..

Vierailija
35/97 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OT, meidän koulussa saa syödä kasvisruokaa, vaikka ei etukäteen olisi siitä mitään ilmoittanut.

Samoin lapseni alakoulussa! Kasvisruokavaihtoehdon saavat kaikki halukkaat (toki ensi sijalla oikeasti kasvisruokavaliota noudattavat lapset) niin kauan kuin ruokaa piisaa. Oma lapsenikin kuulemma usein valitsee kasvisruuan.

Vierailija
36/97 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska mä en vaan tykkää kasvisruuista. Olen ihan tosissani yrittänyt kokeilla, kokeillut eri reseptejä jne, mutta ei vaan mene alas. Onko mitään ideoita? Jauhelihaa menee tällä hetkellä ihan liikaa, asun yksin ja päivässä menee 400g paketti :/

Salaateista toki tykkään, mutta haluaisin jotakin täyttävämpää. Esim kasvissosekeittoja olen kokeillut vaikka mitä erilaisia, yhden kulhollisen pystyn syömään ja sit alkaa tökkimään.

Parsakaali (keitetty) on oikeastaan ainoa kasvis josta tykkään, sitä syön lisukkeena todella paljon.

Yksineläjä syö kotona päivässä 400 g jauhelihaa? Oikeasti? Kuukaudessa 12 kg?

Ja sitten työpaikalla tms. syönnit vielä päälle?

Johan melkoinen lihamylly olet? Oletko tukkimetsässä töissä, pokasahalla?

Vierailija
37/97 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla lähinnä asennevasta kyse jos ei voi syödä kasvisruokaa (tai liharuokaa).

Minulla on siis ASENNEVA (?) kun en halua syödä kuollutta eläimen ruhoa? Onko tuohon lääkitystä saatavilla?

Vierailija
38/97 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittava ketju, kun täällä sekaravinnon syöjät ulisevat ja puolustelevat itseään sillä, että eivät nimenomaan HE syö juuri lainkaan punaista lihaa vaan päinvastoin hyvin kasvispainotteista ruokaa kun kummikin esimerkiksi työpaikkaruokalassani näkee kuinka nämä sekaruoan syöjät mättävät lautaselleen ison kasan liharuokaa ja sen viereen pari pientä perunaa ja vähän salaattia.... 

Siis ovatko juuri nämä työpaikkaruokailijat kertoneet sinulle syövänsä kasvispainotteisesti? Itse en tiedä juuri ketään, joka edes yrittäisi huijata pyrkivänsä syömään eettisesti tai muuten vaan vegeä. Nimenomaan olen törmännyt moniin, jotka suorastaan leuhkivat lihansyönnillään ja lyttäävät kaikki kasvisruokailijat "pupuruokailijoiksi" tms. Pointsit siitä, että edes yrittäisi ja olisi tietoinen lihansyönnin nurjista puolista. Mutta tuntuu, ettei suomalaisia kiinnosta.

Vierailija
39/97 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän me sille minkään voida, mitä sun työpaikkaruokalassa tehdään. Kai ymmärrät, että myös koulutustaso vaikuttaa siihen, kuinka tereellisesti syö? Meidän ruokalassa ihmiset harvemmin mättävät mitään liharuokaa lautaselleen, koska meillä on valmiiksi annostellut salaatit (yleensä juusto/kala, harvemmin lihaa), täytetyt patongit tai vaihtoehtoisesti valittavissa kasviskeittolounas.

Vierailija
40/97 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua lähinnä ärsyttää, kun kasviksista puhutaan niin alentuvasti. Popsi vaan niitä REHUJASI. Minähän en mikään PORKKANANPURIJA ole. Mitään KANINRUOKAA en ala syömään.

Kyllähän jo kuitujen ja vitamiinien saannin takaamiseksi ja suolen hyvän terveyden vuoksi on kasviksia ja vihanneksia jokaisen syötävä. Miksi vain kasvisruokaa haukutaan mössöksi? Kokemukseni mukaan kun liharuuat juuri ovat karmeita vaikkapa työpaikkaruokaloissa ja kouluissa. En tajua tätä asennetta sitten yhtään!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä