Miksi sekasyöjät syövät ainaa liharuokia?
Eihän se ole edes terveellistä mättää päivän jokaisella aterialla eläintä suuhunsa. Koulussakin kasvisruokaakin saavat syödä vain ne, jotka ovat sitä tilanneet (pois lukien ne harvat kasvisruokapäivät). Ihan kuin oletuksena olisi, että sekasyöjät syövät aina lihaa sisältävää ruokaa eivätkä missään tapauksessa saisi ikinä koskea pelkkään kasvisruokaan. Ravintoloissakin syödessä kaikki ottavat automaattisesti ruoan liharuokien listalta. Se kasvisruokaosio tuntuu olevan tarkoitettu vain ja ainoastaan tiukille kasvissyöjille. Omituista. Eikö olisi syytä saada sekasyöjät harventamaan lihansyömistä, jotta terveys paranisi ja myös maapallo kestäisi paremmin? Nykyinen lihankulutushysteria on aivan järjetöntä ja tuhoaa koko maapallon.
Kommentit (97)
Olen miettinyt samaa. Ylipäänsä liha on ruoassa se tärkein osuus, jonka rinnalle lätkäistään pieni kasa "jotain vihreää". Harrastan viinejä ja on jotenkin huvittavaa, että viinin valinta perustuu usein siihen, mitä lihaa siinä lautasella on, ikään kuin sen viinin ei tarvitsisi sopia mitenkään esim. niille kasviksille. Syön siis itsekin lihaa, mutta en halua syödä sitä kovin paljon. Kärjistäen sanoen etenkin miehillä ruoanlaitto on sitä, että valitaan komein paistipala tai savustetaan kalaa suuren taiteilijan tavoin. Yllättäen kuitenkin oletetaan, että "joku muu" on väkertänyt salaatit, potut tai mitä milloinkin, mutta niistä ei kuitenkaan puhuta, vaan jälkeenpäin sanotaan, että on syöty sitä paistia tai savukalaa. Ja on ihan totta, että ei sitä lihaa ennen syöty kovinkaan paljon. Äitini ravitsemusköyhässä lapsuudessa ruoka oli aina keitetyt perunat ja sianlihakastike, mutta ei siinä kastikkeessa juuri lihaa ollut. Nyt joku 400:n gramman jauhelihapaketti on perheen aterialle liian pieni. Siis en mitenkään vihaa lihansyöntiä, mutta oikeasti harmittaa, että kasviksiin suhtaudutaan tyyliin "pitää syödä niin ja niin monta kourallista päivässä" - tosi houkuttelevaa, sehän kertookin tosi paljon kunkin kasviksen omasta, erityisestä mausta, valmistustavasta, mausteista... Kasvikset ovat todellakin pakkopullaa.
Vierailija kirjoitti:
Huvittava ketju, kun täällä sekaravinnon syöjät ulisevat ja puolustelevat itseään sillä, että eivät nimenomaan HE syö juuri lainkaan punaista lihaa vaan päinvastoin hyvin kasvispainotteista ruokaa kun kummikin esimerkiksi työpaikkaruokalassani näkee kuinka nämä sekaruoan syöjät mättävät lautaselleen ison kasan liharuokaa ja sen viereen pari pientä perunaa ja vähän salaattia....
Ööö...mistä päättelet, että täällä palstalla kasvispainotteista sekaravintoa syöviksi ilmoittautuneet ovat samoja henkilöitä jotka olet nähnyt työpaikkaruokalassasi syövän lihapainotteista ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska mä en vaan tykkää kasvisruuista. Olen ihan tosissani yrittänyt kokeilla, kokeillut eri reseptejä jne, mutta ei vaan mene alas. Onko mitään ideoita? Jauhelihaa menee tällä hetkellä ihan liikaa, asun yksin ja päivässä menee 400g paketti :/
Salaateista toki tykkään, mutta haluaisin jotakin täyttävämpää. Esim kasvissosekeittoja olen kokeillut vaikka mitä erilaisia, yhden kulhollisen pystyn syömään ja sit alkaa tökkimään.
Parsakaali (keitetty) on oikeastaan ainoa kasvis josta tykkään, sitä syön lisukkeena todella paljon.Yksineläjä syö kotona päivässä 400 g jauhelihaa? Oikeasti? Kuukaudessa 12 kg?
Ja sitten työpaikalla tms. syönnit vielä päälle?
Johan melkoinen lihamylly olet? Oletko tukkimetsässä töissä, pokasahalla?
Heh :D Kyllä, tuon verran menee. Jauheliha on niin helppoa valmistaakin ja aina tulee hyvää. Olen työtön, joten työpaikkaruokailua tuohon ei siis tule päälle. Harrastan paljon liikuntaa, joten ruokaakin menee melko paljon.
Kertokaa nyt joku tähän hyviä kasvisruokavinkkejä, jotka maistuvat lihansyöjällekin! :) Haluaisin ihan tosissani päästä tuosta järkyttävästä jauhelihankulutuksesta eroon.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan nähnyt "liha-ateriaa", aina niissä on kasviksi ollu mukana, vähintään perunan tai pastan muodossa (eivät ole lihaa).
Aiemmin ihmiset ovat syöneet lihaa maksimissaan pari kertaa viikossa. Se, että sen lihan lisäksi ruokalautasella on muutakin, ei tarkoita etteikö se ruoka olisi lihaa sisältävä ruoka. Ei ne pari perunaa ja pieni salaatti siinä kyljessä kumoa sitä faktaa, että suomalaiset syövät ihan hirveän paljon lihaa eikä se ole enää terveellistä eikä ympäristöystävällistä.
Vierailija kirjoitti:
Huvittava ketju, kun täällä sekaravinnon syöjät ulisevat ja puolustelevat itseään sillä, että eivät nimenomaan HE syö juuri lainkaan punaista lihaa vaan päinvastoin hyvin kasvispainotteista ruokaa kun kummikin esimerkiksi työpaikkaruokalassani näkee kuinka nämä sekaruoan syöjät mättävät lautaselleen ison kasan liharuokaa ja sen viereen pari pientä perunaa ja vähän salaattia....
Meilläpä ei saa annostella itse lautasta täyteen lihaa. Itselläni on ongelma salaatin kanssa. Salaattilautanen on surkean pieni ja rehuja pitää sitten kasata keoksi siihen pääruoan päälle. Joku hienostorouva täällä taannoin moista paheksuikin, mutta eipä kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi AP olettaa, että sekasyöjät syövät aina liharuokia? Itse ainakin valitsen ruokani sen mukaan, mikä milloinkin kiinnostaa, en sen mukaan, onko ruuassa lihaa.
Monet ravintolat tarjoilevat vain lihaa sisältäviä lounasruokia. Myös työpaikkaruokaloissa yms. lounasravintoloissa on useaa liharuokaa tarjolla, mutta vain se yksi kasvisruoka. Kaikissa ei tarjoilla kasvisruokaa ollenkaan. Jos sekasyöjät todella söisivät lihaa vain toisinaan, niin sitä kasvisruokaa varmaan olisi tarjolla eri sortteja. Se, että ne jotkut harvat perheet Suomessa syövät toisinaan myös kasviskeittoja ei kumoa sitä faktaa, että suurin osa suomalaisista sekasyöjistä mättää sitä lihaa suuhunsa joka aterialla. Kasvisruokaa ei pidetä vaihtoehtona vaan se nähdään kuuluvaksi vain niille kasvissyöjille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi AP olettaa, että sekasyöjät syövät aina liharuokia? Itse ainakin valitsen ruokani sen mukaan, mikä milloinkin kiinnostaa, en sen mukaan, onko ruuassa lihaa.
Monet ravintolat tarjoilevat vain lihaa sisältäviä lounasruokia. Myös työpaikkaruokaloissa yms. lounasravintoloissa on useaa liharuokaa tarjolla, mutta vain se yksi kasvisruoka. Kaikissa ei tarjoilla kasvisruokaa ollenkaan. Jos sekasyöjät todella söisivät lihaa vain toisinaan, niin sitä kasvisruokaa varmaan olisi tarjolla eri sortteja. Se, että ne jotkut harvat perheet Suomessa syövät toisinaan myös kasviskeittoja ei kumoa sitä faktaa, että suurin osa suomalaisista sekasyöjistä mättää sitä lihaa suuhunsa joka aterialla. Kasvisruokaa ei pidetä vaihtoehtona vaan se nähdään kuuluvaksi vain niille kasvissyöjille.
Vaikka sekasyöjät syövät lihaa, he eivät sitä mätä suuhunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska mä en vaan tykkää kasvisruuista. Olen ihan tosissani yrittänyt kokeilla, kokeillut eri reseptejä jne, mutta ei vaan mene alas. Onko mitään ideoita? Jauhelihaa menee tällä hetkellä ihan liikaa, asun yksin ja päivässä menee 400g paketti :/
Salaateista toki tykkään, mutta haluaisin jotakin täyttävämpää. Esim kasvissosekeittoja olen kokeillut vaikka mitä erilaisia, yhden kulhollisen pystyn syömään ja sit alkaa tökkimään.
Parsakaali (keitetty) on oikeastaan ainoa kasvis josta tykkään, sitä syön lisukkeena todella paljon.Yksineläjä syö kotona päivässä 400 g jauhelihaa? Oikeasti? Kuukaudessa 12 kg?
Heh :D Kyllä, tuon verran menee. Jauheliha on niin helppoa valmistaakin ja aina tulee hyvää. Olen työtön, joten työpaikkaruokailua tuohon ei siis tule päälle. Harrastan paljon liikuntaa, joten ruokaakin menee melko paljon.
Kertokaa nyt joku tähän hyviä kasvisruokavinkkejä, jotka maistuvat lihansyöjällekin! :) Haluaisin ihan tosissani päästä tuosta järkyttävästä jauhelihankulutuksesta eroon.
Uskottava kai se sitten on. 400 g päivässä tekee vuodessa 146 kg jauhelihaa. Olet sinä melkoinen lihamylly sitten tosiaan. Luulisi alkavan jo ainainen jauhelihan syöminen vähän tökkiäkin, kun sitä pistelee toista kymmentä kiloa viikossa. Mutta omahan on toki asiasi.
Eihän siitä jauhelihansyönnistä tarvitse suoraan kasvisruokaan siirtyä, vaan olisi varmaan helpompaa lisätä kasvisten ja vihannesten osuutta lautasella ja vähentää vastaavasti sen jauhelihan määrää siinä.
Liharuoka on niin helppo tehdä. Minäkin tykkään kasviksista, mutta jos tekee vaikka pariksi päiväksi ruokaa kerrallaan viidelle hengelle, niin kasvisten pilkkomiseen kuluu ikuisuus.
Yhtä hyvin voisi sanoa että kun suurin osa ihmisitä syö liha ruokaa niin kaikki syövät lihaa. Eli siinä mielessä aivan aivoton ketju. Mielestäsi siis kaikki sekasyöjät ovat vastuussa muidenkin syömästä ruuasta vaikka metsästäisivät tai kalastaisivat kaiken lihan itse. Vegaanius näyttäytyy joillakin vegaaneilla sairautena ymmärtää kokonaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt ihan kasvisruoka, mutta lihaa vähän.
Uunivuoan pohjalle laitoin lanttu- ja porkkanakuutioita sekä sipulia. Ruskistin kaksi kasslerpihviä, jotka laitoin kasvisten päälle. Vielä vähän vettä ja nyt ovat uunissa hautumassa. Mausteet voi laittaa oman maun mukaan. Lautaselle tulee puolikas pihvi ja niitä kasviksia, lisäksi vielä punajuuriraastetta.
Porkkanat, lantut ja punajuuret ostin aiemmin, kun ne on nyt halpoja. Esikeitin, pilkoin ja raastoin pakkaseen. Sieltä on helppo tarvittaessa ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä hyvin voisi sanoa että kun suurin osa ihmisitä syö liha ruokaa niin kaikki syövät lihaa. Eli siinä mielessä aivan aivoton ketju. Mielestäsi siis kaikki sekasyöjät ovat vastuussa muidenkin syömästä ruuasta vaikka metsästäisivät tai kalastaisivat kaiken lihan itse. Vegaanius näyttäytyy joillakin vegaaneilla sairautena ymmärtää kokonaisuuksia.
En ymmärrä, miksi ihmiset tarttuvat yleistykseen. Kaikkihan tällä palstalla yleistävät. Kyllä kaikki ymmärtävät, että otsikon on oltava tiivis ja kysehän on aina yleistyksestä. Kyllä lehdissäkin otsikot tiivistetään ("naiset haluavat lihaksikkaan miehen", "miehet nauttivat lihasta") ja jokainen normaali ihminen ymmärtää, että kyse on yleistyksestä.
Enkä ymmärrä, miten metsästys ja kalastus liittyy siihen, että ketjun aiheena on MONIEN sekasyöjien tapana syödä lihaa (ihan sama minkä eläimen lihaa) joka aterialla. Samalla tavalla se on lihaa lautasella riippumatta, onko se liha kaupan hyllyltä vai itse metsässä tapettua.
Ja miten vegaanit liittyvät tähän?? Suurin osa kommentoijista lienee sekasyöjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä alkoi oikeasti kiinnostaa.
Mitä ruokia teet jauhelihasta? Lihapullia, mureketta, erilaisia kastikkeita, laatikoita, patoja, pihvejä? Onko se aina sikanautaa, vai käytätkö myös jauhettua nautaa, lammasta tai riistaa?
Tämä ei ole mikään kasvisruokavinkki, mutta voisi maistua kokeilumielessä: laita tuttu jauheliharuoka, mutta korvaa puolet jauhelihasta kotimaisilla juureksilla. Talvi tulee, juurekset ovat parhaimmillaan. Aloita kuullottamalla pieneksi pilkottua tai raastettua sipulia, porkkanaa ja juuriselleriä ruuan makupohjaksi ja tee sitten se tuttu jauheliharuoka siihen päälle, oli sitten keitto, pata, kastike tai mössö. Maistele ja mausta. Saat täyteläistä ja maukasta ruokaa. Lisäksi voit pakastaa ylijääneen jauhelihan (varmista kaupasta ettei se ole ollut pakkasessa aiemmin) ja säästyy rahaa.
Jos teet vaikka jauheliha-kaalilaatikkoa, korvaa osa jauhelihasta raastetulla porkkanalla, juuriusellerillä tai palsternakalla.
Jos teet makaronilaatikkoa, lisää seokseen pilkottuja tomaatteja.
Voitko vaihtaa jauhelihan siskonmakkaroihin? Tee perinteinen siskonmakkarakeitto, keitä iso satsi keittojuurespohjaa, pakasta osa. Ylijääneistä siskonmakkaroista voit tehdä muhevaa tomaatti-linssi-makkarapataa. Mukaan, pohjaksi, tietysti sipulia, porkkanaa, valkosipulia, varsi- tai juuriselleriä. Tietysti tähän voi käyttää myös HK:n kaasupakattua sikanautaa.
Sitten, kaikessa rauhassa, jätät vain keitoista ja padoista lihan pois. Opettele tekemään risottoja, joista ihanimpia ovat kasvisiruokia, esim. sienirisotto (sieniä on monta lajia), hernerisotto. Ne ovat täyteläisiä, maukkaita ja täyttäviä ruokia.
Opettele tekemään säilyketomaateista hyvä kastike, jota voit sekoittaa pastaan tai laittaa pizzan pohjaksi. Voit myös tehdä siitä hyvän jauhelihakastikkeen.
Tutustu pestoihin. Ne ovat muuta kuin kaupan valmiit, älyttömän suolaiset ja öljyiset litkut. Pestoa, eli tahnaa, voi tehdä melkein mistä kasviksesta tahansa.
Opettele maustamaan ruokasi mieluiseksi, niin et kaipaa jauhelihaa.
Olet sekasyöjä ja, kuten me muut sekasyöjät, syöt kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törmäsin tänään tähän, täällä hyviä kasvisruokavinkkejä: http://www.lemmikkipalstat.net/foorumit/Forum20/HTML/443205.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä alkoi oikeasti kiinnostaa.
Mitä ruokia teet jauhelihasta? Lihapullia, mureketta, erilaisia kastikkeita, laatikoita, patoja, pihvejä? Onko se aina sikanautaa, vai käytätkö myös jauhettua nautaa, lammasta tai riistaa?
Tämä ei ole mikään kasvisruokavinkki, mutta voisi maistua kokeilumielessä: laita tuttu jauheliharuoka, mutta korvaa puolet jauhelihasta kotimaisilla juureksilla. Talvi tulee, juurekset ovat parhaimmillaan. Aloita kuullottamalla pieneksi pilkottua tai raastettua sipulia, porkkanaa ja juuriselleriä ruuan makupohjaksi ja tee sitten se tuttu jauheliharuoka siihen päälle, oli sitten keitto, pata, kastike tai mössö. Maistele ja mausta. Saat täyteläistä ja maukasta ruokaa. Lisäksi voit pakastaa ylijääneen jauhelihan (varmista kaupasta ettei se ole ollut pakkasessa aiemmin) ja säästyy rahaa.
Jos teet vaikka jauheliha-kaalilaatikkoa, korvaa osa jauhelihasta raastetulla porkkanalla, juuriusellerillä tai palsternakalla.
Jos teet makaronilaatikkoa, lisää seokseen pilkottuja tomaatteja.
Voitko vaihtaa jauhelihan siskonmakkaroihin? Tee perinteinen siskonmakkarakeitto, keitä iso satsi keittojuurespohjaa, pakasta osa. Ylijääneistä siskonmakkaroista voit tehdä muhevaa tomaatti-linssi-makkarapataa. Mukaan, pohjaksi, tietysti sipulia, porkkanaa, valkosipulia, varsi- tai juuriselleriä. Tietysti tähän voi käyttää myös HK:n kaasupakattua sikanautaa.
Sitten, kaikessa rauhassa, jätät vain keitoista ja padoista lihan pois. Opettele tekemään risottoja, joista ihanimpia ovat kasvisiruokia, esim. sienirisotto (sieniä on monta lajia), hernerisotto. Ne ovat täyteläisiä, maukkaita ja täyttäviä ruokia.
Opettele tekemään säilyketomaateista hyvä kastike, jota voit sekoittaa pastaan tai laittaa pizzan pohjaksi. Voit myös tehdä siitä hyvän jauhelihakastikkeen.
Tutustu pestoihin. Ne ovat muuta kuin kaupan valmiit, älyttömän suolaiset ja öljyiset litkut. Pestoa, eli tahnaa, voi tehdä melkein mistä kasviksesta tahansa.
Opettele maustamaan ruokasi mieluiseksi, niin et kaipaa jauhelihaa.
Olet sekasyöjä ja, kuten me muut sekasyöjät, syöt kaikkea.
Kuulostaa aika pahalta. Kasvikset ovat hyviä tuoreina, keitettynä, paistettuna ja höyrytettynä niistä tulee ällön pehmeitä ja limaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se liha on niin hyvää, niin miksei sitä syödä sitten maustamattomana? Miksi se pitää peittää mausteiden maulla? Ja vieläpä yrttien yms. KASVISTEN mauilla?
No ihan samaa voi kysyä kasvissyöjiltä. Jos ne kasvikset on niin hyviä, niin miksi kasvisruokia pitää maustaa?
Itse laitan kasvissosekeittoon lihaliemikuution makua antamaan.
t.sekasyöjä
No ei ihan sama juttu kuitenkaan; kasvisruokia maustetaan myös yrteillä, siis muilla kasviksilla. Harvemmin kasvissosekeittoihin laitetaan lihaliemikuutiota...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi ihmiset tarttuvat yleistykseen. Kaikkihan tällä palstalla yleistävät. Kyllä kaikki ymmärtävät, että otsikon on oltava tiivis ja kysehän on aina yleistyksestä. Kyllä lehdissäkin otsikot tiivistetään ("naiset haluavat lihaksikkaan miehen", "miehet nauttivat lihasta") ja jokainen normaali ihminen ymmärtää, että kyse on yleistyksestä.
Enkä ymmärrä, miten metsästys ja kalastus liittyy siihen, että ketjun aiheena on MONIEN sekasyöjien tapana syödä lihaa (ihan sama minkä eläimen lihaa) joka aterialla. Samalla tavalla se on lihaa lautasella riippumatta, onko se liha kaupan hyllyltä vai itse metsässä tapettua.
Ja miten vegaanit liittyvät tähän?? Suurin osa kommentoijista lienee sekasyöjiä.
Nimen omaan huom jotkut vegaanit ei vegaanit niin kuin yritit ilmeisen tahallisesti käsittää väärin, liittyvät harhaisin käsityksinsä tähän ketjuun väittäen että kun ovat nähneet jonkun syövän lihaa paljon jossain työpaikkaruokalassa, niin kaikki "muutkin"(muut vastaan me) syövät sitä kaksinkäsin(mättäen) ja epäeettisesti tietenkin. Toinen pointti onkin miksi yleistää? Mitä se auttaa ja mikä tarkoitus sitten ketjulla jos ei yleistää? Yleistämistähän tuokin on että vegaani kuluttaa oman osuutensa tehotuotettua lihaa, jos et ymmärrä että esitän sitä tapana jolla jotkut vegaanit kommunikoivat pienessä maailmassaan niin en voi sille mitään ettet hahmota totuutta erilaisten ihmisten tapoja vääristää tilastollisesti oikeaa totuutta muista omien sairaiden tarkoitusperiensä mukaan.
Ennen söin lihaa vain koska se on hyvää. Nykyään ituhippien vinkuna ärsyttää ja syön myös tuekseni lihateollisuutta.
Saa olla puolestani niin häkkikanaa kuin olla voi. Ja autolla tietysti kauppaan, loskakeleillä voi yrittää suhaista lätäkön kurat kaikkien fillaroijien päälle joilla on rastat tai hamppunuttu päällä.
Enkä tietenkään kierrätä mitään. Periaatteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimen omaan huom jotkut vegaanit ei vegaanit niin kuin yritit ilmeisen tahallisesti käsittää väärin, liittyvät harhaisin käsityksinsä tähän ketjuun väittäen että kun ovat nähneet jonkun syövän lihaa paljon jossain työpaikkaruokalassa, niin kaikki "muutkin"(muut vastaan me) syövät sitä kaksinkäsin(mättäen) ja epäeettisesti tietenkin. Toinen pointti onkin miksi yleistää? Mitä se auttaa ja mikä tarkoitus sitten ketjulla jos ei yleistää? Yleistämistähän tuokin on että vegaani kuluttaa oman osuutensa tehotuotettua lihaa, jos et ymmärrä että esitän sitä tapana jolla jotkut vegaanit kommunikoivat pienessä maailmassaan niin en voi sille mitään ettet hahmota totuutta erilaisten ihmisten tapoja vääristää tilastollisesti oikeaa totuutta muista omien sairaiden tarkoitusperiensä mukaan.
Tottakai, vegetarismi on yksi syömishäiriö muiden joukossa ja niitä sairastavilla on poikkeuksetta harhainen maailmankuva.
Huvittavaahan ei ole se että kuvittelee kaikkien sekasyöjien käyvän juuri sinun työpaikkaruokalassa tai työpaikka ruokaloissa ylipäätään, ei, sehän on vain älykkään päättelyä. Syö särkeä se kasvattaa järkeä.