Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasten laulu: Pieni tytön tylleröinen!! Kertooko kuolemasta?

Vierailija
24.11.2015 |

Tällä palstalla oli parisen vuotta sitten keskustelua tästä laulusta ja nyt taas tuli mieleen yksi kommentti kun lauloin sitä laulua pitkästä aikaa tyttärelleni. 
En nyt muista sitä kommenttia tarkalleen ja pyydän anteeksi jos yksityiskohdat menee pieleen mutta kommentoijan mukaan siis laulu on karjalalaista perinnettä ja muistaakseni runosta peräisin? Tytön tylleröinen kuulemma kuolee eikä suinkaan nukahda kuten itse olen ajatellut. Tätä oli perusteltu sillä että kukkalatvaien kuusi sekä kukkuva käki onvat kuoleman symboleja sekä sillä että tyttö ei laulun lopussa herää vaan todetaan vaan että "hauskaa oli oleskella nukkumatin mailla".

Voiko tää pitää paikkaansa? Minua jäi suuresti tää silloin häiritsemään kun musta on yksi kauneimpia lasten lauluja ja olen sitä tyttärelleni kovastikkin laulanut tuutu-lauluna. Onko kukaan muu kuullut tällaista?

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

laulun sanoittaja ja säveltäjä 

https://www.geni.com/people/Helmi-Augusta-Tengman-Myrberg/6000000007433…

Päänvaivaa tuotti varsinkin Pienen tytön tylleröisen sanoittajan löytyminen. Epätoivoisen etsinnän jälkeen tekijäksi paljastui neljän lapsen äiti Helmi Tengman (1880-1953). Teksti on kirjoitettu kansansävelmään.

https://www.ts.fi/viihde/1074154559

terveisin runojen ystävä

Vierailija
42/45 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoohan myös varpunen jouluaamuna -lapsen kuolemasta. Silti se on yks lauletuimpia joululauluja..

No, on kyllä synkimpiä mollijollotuksia joululauluksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö nukkuu ei kuole

Vierailija
44/45 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä ole varmaan yli kolmeen vuosikymmeneen edes muistanut koko kappaletta. Nyt kun luin sanat, niin aivan selvästi kuolemasta kertoo.

N39

Vierailija
45/45 |
15.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo prinsessa Ruususesta, kun kerran niin pitkään nukkuu, että puut kasvaa siemenestä korkeiksi nukkumisen aikana. Ihan kiva, että näki hyviä unia sinä 100 vuoden aikana.