Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasten laulu: Pieni tytön tylleröinen!! Kertooko kuolemasta?

Vierailija
24.11.2015 |

Tällä palstalla oli parisen vuotta sitten keskustelua tästä laulusta ja nyt taas tuli mieleen yksi kommentti kun lauloin sitä laulua pitkästä aikaa tyttärelleni. 
En nyt muista sitä kommenttia tarkalleen ja pyydän anteeksi jos yksityiskohdat menee pieleen mutta kommentoijan mukaan siis laulu on karjalalaista perinnettä ja muistaakseni runosta peräisin? Tytön tylleröinen kuulemma kuolee eikä suinkaan nukahda kuten itse olen ajatellut. Tätä oli perusteltu sillä että kukkalatvaien kuusi sekä kukkuva käki onvat kuoleman symboleja sekä sillä että tyttö ei laulun lopussa herää vaan todetaan vaan että "hauskaa oli oleskella nukkumatin mailla".

Voiko tää pitää paikkaansa? Minua jäi suuresti tää silloin häiritsemään kun musta on yksi kauneimpia lasten lauluja ja olen sitä tyttärelleni kovastikkin laulanut tuutu-lauluna. Onko kukaan muu kuullut tällaista?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kerro. Joku tietysti voi nikn ajatella halutessaan.

Vierailija
22/45 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös laulussa viitata heräämiseen, "hauska OLI oleskella Nukku-Matin mailla"? Ainakin minusta tuo oliviittaa siihen ettei sinne unimaahan jääty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoohan myös varpunen jouluaamuna -lapsen kuolemasta. Silti se on yks lauletuimpia joululauluja..

Vierailija
24/45 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kaukaa haetulta. Käkeen liittyy monenlaisia uskomuksia, ei liity pelkästään kuolemaan.

http://www.taivaannaula.org/2012/11/jumalten-ja-vainajien-linnut/

Vierailija
25/45 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa vanhoista kehtolauluista kertoo kuolemasta. (Googlatkaa vaikka kuoleman kehtolaulut).

Tytön tylleröisessä on paljon kuolemaan ja vaaraan liittyvää symboliikkaa. Tie on vanhalle kansalle vaaran paikka; tietä pitkin saapuivat kauppamiehet ja kulkurit, joiden mukana saapui sairauksia ja vaaroja. Tie oli vaarallinen paikka ja metsä on suoja.

Edellä onkin mainittu muita symboleja.

Harmi, ettei monikaan tunne omaa historiaa ja kulttuuria. Meidän kulttuurissa on aina laulettu kuolemasta lapsille. Näin on purettu äidin pahaa oloa, ja toisaalta "harhautettu kuolemaa". Suomessa on myös vauvaa näytettäessä ollut tapana sanoa; "kaunis lapsi, ei kauaa elä". Korkean lapsikuolleisuuden aikana toteamus, joka usein piti paikkansa.

Vierailija
26/45 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien kehtolaulujen voi ajatella kertovan kuolemasta. Oikeastaan kaikki muutkin laulut kertovat kuolemasta, jos tulkitsija välttämättä haluaa niin tulkita.

Vierailija
27/45 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni tytön tylleröinen on vaarassa, ehkä sairaana (tietä pitkin kulki). Kuolema (nukkumatti) tulee. Äiti lohduttaa (sekä itseään, että lasta) että voi nukahtaa, unien maassa on mukavaa ja hyvä olla.

Vierailija
28/45 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kehtolaulut kertovat kuolemasta. Jos ette sen takia tahdo niitä laulaa lapsillenne (taikauskoa) niin keksikää itse omat kehtolaulunne. Tai laulakaa iltaisin jotain ihan muuta. Kehtolaulu nyt sattuu suomessa (ja muuallakin) olemaan kuoleman laulu. Itse en laula lapsilleni iltaisin. Luen iltasadun.

Vierailija
29/45 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kehtolaulut kertovat kuolemasta. Jos ette sen takia tahdo niitä laulaa lapsillenne (taikauskoa) niin keksikää itse omat kehtolaulunne. Tai laulakaa iltaisin jotain ihan muuta. Kehtolaulu nyt sattuu suomessa (ja muuallakin) olemaan kuoleman laulu. Itse en laula lapsilleni iltaisin. Luen iltasadun.

Ei kaikki kuolemasta kerro :D Vanhat suomalaiset kyllä usein, ja venäläiset ja virolaiset tuutulaulut. Kulttuuriperintö...

Vierailija
30/45 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupesin lapsena aina itkemään kun kuulin tän laulun, koska se kuulosti niin surulliselta. Sama se kuulinko radiosta vai äidin laulamana. Hyi vieläkin menee kylmät väreet.

Vierailija
31/45 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä ajatellut sen kertovan kuolemasta, vaan unesta, jota se lapsi näkee.

Tavallaan kaikissa tuutulauluissahan olisi tuon mukaan sitten kuoleman symboliikkaa.

"ja unien sinimaahan, se lapset autolla vie. Käy sinne unien maahaan, sininen uninen tie. On siellä kultainen metsä, ja metsässä kultainen puu. Ja unien sinilintu ja linnulla kultainen suu. Ja se unien sinilintu, se lapsia tuudittaa. Se laulaa unisen laulun, lalalalalalallalaa."

"Levon hetki nyt lyö, jo joutuvi yö. Pien armaani mun, nuku lauleluhun. Siipi enkelin on suojas voittamaton, senpä turvin sä saat nähdä untesi maat."

En ole kuolemaan yhdistänyt minäkään, enkä suostu sitä tekemään, olipa laulun alkuperä mikä hyvänsä. Rakastin tätä laulua pienenä, kun (länsisuomalainen) äitini sitä minulle lauloi ja ihan yhtä surutta olen tätä omalle tyllerölleni laulanut. Onneksi tämä taitaa kuulua sarjaan "jokainen tulkitkoon mielensä mukaan". Laulu on kaunis ja minä miellän, että sanat kertovat pienen tytön rauhallisesta unesta. Piste.

Vierailija
32/45 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei lapsille saisi kertoa kuolemasta, kun kerran rakkaudestakin saa?

Miksi kuoleman pitää olla joku tosi pelottava asia?

Vierailija
33/45 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei lapsille saisi kertoa kuolemasta, kun kerran rakkaudestakin saa?

Miksi kuoleman pitää olla joku tosi pelottava asia?

Totta kai saa, mutta aiheena ei ehkä mieluisin unilauluksi.

Vierailija
34/45 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihana laulu enkä ole koskaan tulkinnut kuolemaksi. Johtuu varmaan siitä että laulettiin tätä tosi paljon pienenä päiväkodissa ja esitettiin monesti kevätjuhlassa. Lauloin tän laulun tyttöni nimiäisissä ja on kuulunu suosikki iltalauluihini, joita oon laulanu omille lapsille. Nyt kyllä varmaan tän ketjun lukemisen jälkeen en pysty tota enää laulaa ilman inhottavaa oloa. Höh.

Vierailija
35/45 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukku-Matin maa ei kyllä ole missään perinteessä ollut kuoleman maa. Kyllä se on vain se unien maa.

Vierailija
36/45 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin laulun lohduttavan merkityksen. Pieni tyttö pääsi kauniille maalle metsään, siellä oli hyvä olla ja ystäviä. Pienen tyttövauvan menetyksen jälkeen laulu on lohduttanut niin minua äitinä kuin isompia sisaruksia. Hyvin kävisi järkeen tämä kuolema tulkinta mistä yleisesti uskotaankin sen kertovan. Etenkin kun tuohon aikaan lapsi kuolleisuus oli suurta. Meillä tämän laulun jälkeen isosisarukset pohtivat miten pikkusiskokin leikkii jossain sinipiian kanssa ja on iloinen. ❤

Vierailija
37/45 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen muinoin lasten kuolemaa on sekä pelätty että toivottu. Toivottu siksi jos on ollut jo iso katras nälkäisiä suita... Suomikin oli kehitysmaa vielä reilut sata vuotta sitten, eipäs unohdeta nyt tätä faktaa.

Kaunis laulu, ja olen aina tulkinnut sen niin että siinä puhutaan myös kuolemasta. Laulan varmasti omillekin lapsille sitten joskus, jos minä nyt ylipäätään lapsia tulen saamaan. Ei minusta ole mikään ongelma laulaa tuutulauluja joissa viitataan kuolemaan. Ja kyllähän monia lasten tuutulauluja yms lauluja käytetään hautajaisissakin, esim ihme ja kumma.

Vierailija
38/45 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös laulussa viitata heräämiseen, "hauska OLI oleskella Nukku-Matin mailla"? Ainakin minusta tuo oliviittaa siihen ettei sinne unimaahan jääty.

Ehkäpä jäätiinkin - laulussa kun koko tarina on kerrottu imperfektissä.

Vierailija
39/45 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Täti Monika-biisi kertoo transvestiitistä.

Vierailija
40/45 |
05.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aikoinaan suosikki oli Suutarin akan kehtolaulu. Ei se ainakaan kerro kuolemasta. Lapsia viehätti sen laulun käytännönläheisyys tai arkisuus, symboliikkaa ei ollut ollenkaan.