Lasten laulu: Pieni tytön tylleröinen!! Kertooko kuolemasta?

Vierailija

Tällä palstalla oli parisen vuotta sitten keskustelua tästä laulusta ja nyt taas tuli mieleen yksi kommentti kun lauloin sitä laulua pitkästä aikaa tyttärelleni. 
En nyt muista sitä kommenttia tarkalleen ja pyydän anteeksi jos yksityiskohdat menee pieleen mutta kommentoijan mukaan siis laulu on karjalalaista perinnettä ja muistaakseni runosta peräisin? Tytön tylleröinen kuulemma kuolee eikä suinkaan nukahda kuten itse olen ajatellut. Tätä oli perusteltu sillä että kukkalatvaien kuusi sekä kukkuva käki onvat kuoleman symboleja sekä sillä että tyttö ei laulun lopussa herää vaan todetaan vaan että "hauskaa oli oleskella nukkumatin mailla".

Voiko tää pitää paikkaansa? Minua jäi suuresti tää silloin häiritsemään kun musta on yksi kauneimpia lasten lauluja ja olen sitä tyttärelleni kovastikkin laulanut tuutu-lauluna. Onko kukaan muu kuullut tällaista?

Sivut

Kommentit (40)

Vierailija

Kyllä mä ainakin olen aina ajatellut sen kertovan kuolemasta. 

Ihana laulu se silti on. Kun olin ekalla niin meidän luokka esitti tuon keväjuhlassa ja mä olin sinipiika :D

Vierailija

Mä laulan sitä aina tytöilleni, ja en ikinä ole kuullut sen kertovan kuolemasta. Lasten laulukirjoissakin se on unilaulujen joukossa. Enkä tajua, miksi laulun pitäisi päättyä siihen, että tyttö herää? Eihän nukkumattikaan tuo laulussa lapsia autollaan takaisin unien sinimaasta. 

Monet karjalaiset lauluthan kyllä ovat lapsen kuolemasta kertovia tuonelan lauluja, joten pieni tytön tylleröinen -laulullakin saattaa olla juuret tuommoisessa. Nykyään luulen valtaosan laulavan laulua puhtaasti unesta kertovana tuutulauluna.

Vierailija

Olen ainakin itse ajatellut että kuolemasta kertoo, vaikka en edes tiennyt tuosta symboliikasta. Musta se on kauhean surullinen laulu.

Vierailija

Toivottavasti ei! Mustakin kaunis laulu jonka olen juuri löytänyt ja ajattelin laulaa lapsilleni mutta en halua, jos tulkinta on tuo. Tosin kai sen voi tulkita miten haluaa ja eri tavoin.

Vierailija

Kai sen voi tulkita miten haluaa.... Itse olen aina pitänyt tuutulauluna ja ihanana sellaisena. Enkä suostu ajattelemaan minään muuna!

Vierailija

Monitulkintainen laulu minustakin. Ja kyllä, mielestäni viittaa kuolemaan. Lapsikuolleisuus on tuon kappaleen syntyaikoihin ollut aikamoisen suurta...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miten laulu menee?

Pieni tytön tylleröinen
tietä pitkin kulki.
Saapui sinne Nukku-Matti,
silmät pienet sulki.

Kasvoi kuusi kukkalatva,
käki siinä kukkui.
Mutta tytön tylleröinen
nurmikolla nukkui.

Pieni tytön tylleröinen
sievää unta näki
että hänen ympärilleen
tuli metsän väki.

Tapio ja Tellervo
ja Sinipiika pieni,
Mustikka ja Mansikka
ja suuri metsän sieni.

Sipsutteli Sinipiika
pienen tytön luokse;
otti kiinni kädestä,
hyppeli ja juoksi.

Eipä tytön tylleröinen
ollut mitään vailla.
Hauska oli oleskella
Nukku-Matin mailla.

Vierailija

No, entä jos kertookin kuolemasta? Sanoma joka tapauksessa hyvin lohdullinen ja kaunis.

Pieni tytön tylleröinen
tietä pitkin kulki.
Saapui sinne Nukku-Matti,
silmät pienet sulki.

Kasvoi kuusi kukkalatva,
käki siinä kukkui.
Mutta tytön tylleröinen
nurmikolla nukkui.

Pieni tytön tylleröinen
sievää unta näki
että hänen ympärilleen
tuli metsän väki.

Tapio ja Tellervo
ja Sinipiika pieni,
Mustikka ja Mansikka
ja suuri metsän sieni.

Sipsutteli Sinipiika
pienen tytön luokse;
otti kiinni kädestä,
hyppeli ja juoksi.

Eipä tytön tylleröinen
ollut mitään vailla.
Hauska oli oleskella
Nukku-Matin mailla.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat