Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi osa äideistä haluaa kieltää sukupuoliroolien olemassaolon?

Vierailija
24.11.2015 |

Tyttö ei saisi hoitaa nukkea eikä poika leikkiä autolla. Kumma kun naaras-ja urospuoliset oliot ovat kuitenkin biologialtaan ja keskimääräiseltä käytökseltään erilaisia...

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
24.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsilleni ei opeteta sukupuolirooleja. Mutta tämä ei tarkoita etteikö poika saisi leikkiä autoilla ja tyttö nukeilla, päinvastoin. Kumpaakaan ei vain kannusteta erikseen poikien/tyttöjen leikkeihin, vaan erilaisiin lasten leikkeihin joista saavat itse valita mieluisimmat. Suosikkileikkejä ovat molemmilla kotileikit ja erilaiset mielikuvitusleikit ja kaikki liikuntahommat.

Prinsessatavaroita ja pyssyjä meille ei saa ostaa, koska prinsessa/pyssyleikit eivät mielestäni ole kummallekaan sukupuolelle kehittäviä leikkejä.

Mitkä sitten ovat kehittävämpiä leikkejä?

No melkein mitkä tahansa muut leikit. Meillä ei ole kuninkaallista verta suvussa, joten prinsessatouhut ei tule koskaan olemaan todellista elämää. Mielikuvitusleikkeihin taas ei tiaraa tarvita. Pyssymiehiä ei oikeaan elämään kaivata ollenkaan. Paitsi ehkä metsästäjiä, mutta metsästysleikki taitaa olla 3-vuotiaalle vähän liian brutaalia.

Mutta kun kysyit niin tässä listaa paremmista leikeistä: Rakennusleikit (legot, junaradat, palikat, palapelit), kotileikit, eläinleikit, jumppailu, autoleikit, työmiesleikit..

Ja sä menet kieltämään, jos leikitään epärealistisia tai epäsopivia leikkejä? Ei kuule vilperi, et sä saa leikkiä robin hoodia, koska ei meillä suvussa ole jousipyssysankareita. Kas tässä sulle pokasaha ja kumisaappaat, menepä leikkimään metsuria siitä. Ja anniini, essu eteen ja rappujensiivousleikkiin! Isoäitikin oli piika, joten sitä on suvussa!

Vierailija
22/33 |
24.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaikenkaiken leikkimisenkin nykyisin oltava kehittävää? Minä leikin pienenä nukeilla, pukeutumisleikkejä äidin vaatteilla, barbeilla, pehmoleluilla, majanrakennusta, kotileikkiä jne. Varmasti paljon muutakin. Ei niitä aikuiset ohjanneet kehittäviksi tai puuttuneet muutenkaan siihen mitä me lapset leikimme niin kauan kun emme tehneet mitään vaarallista. Leikkimisen muistan silti olleen älyttömän kivaa! Ja kehityin normaalisti. Hirvittävän vaikealle kuullostaa tämä nykyvanhemmuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
24.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole kieltämässä tyttöä hoitamasta nukkea tai poikaa leikkimästä autolla. 

Ja sukupuoliroolit pitäisikin kieltää. Sukupuolia ei voi kieltää eikä kukaan ole kieltämässäkään. Sä sotket asioita, tai olet vain oikeasti tyhmä.

No eikös se joku huuhelo valittanu siitä anttilan mainoksestakin kun puhuivat tosiasioita.

Eivät ne ole tosiasioita kuin sinun pääsi sisällä.

Vierailija
24/33 |
24.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttö ei saisi hoitaa nukkea eikä poika leikkiä autolla. Kumma kun naaras-ja urospuoliset oliot ovat kuitenkin biologialtaan ja keskimääräiseltä käytökseltään erilaisia...

Missä näitä nyt muka on, jotka kieltää systemaattisesti tytöiltä nukkeleikit ja pojilta autoleikit? Minä kun olen nähnyt vain niitä, jotka ovat tekemässä päinvastoin, tyrkyttämässä pojalle autoa ja tytölle nukkea. Omasta äidistäni alkaen.

Keskimäärin saattavat naaras- ja urospuoliset olla käytökseltään erilaisia, mutta pakkoko se on myösne keskimääräisestä suuntaan tai toiseen poikkeavat tunkea sinne keskimääräisen muottiin? 

Ettei vain valinnanvapauden salliminen olisi sinusta juuri sitä roolien kieltämistä?

Vierailija
25/33 |
24.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edes kaikki naiset eivät ole hyviä.

Osaaäideistä haluaa kostaa miehiltä saamansa huonon kohtelun sellaiselle miehelle, johon hänellä on valtaa. Valitettavasti tämä on hänen oma lapsensa.

Sen sijaan, että äiti ihailisi lapsensa käytöksestä luonnostaan kumpuavia miehisiä piirteitä, pyrkii äiti latistamaan lapsen ja kannustaa leikkimään vaikkka barbeilla. Tämä on lapseen kohdistettua henkistä väkivaltaa pahimmillaan.

Tosin eihän se lapsen suuntautuminen riipu aina siitä mitä löytyy jalkojen välistä. Pojan ruumiiseen syntyneen tytön pitää antaa pukeutua mekkoon, ja leikkiä nukeilla ja päin vastoin.

Eli sitten toisin päin. Jos tyttö tykkää leikkiä hiekkalaatikolla kauhakuormaajalla, tai kaivurilla, niin antaa mennä vaan. Vastoinkäymisiä tulevalla uralla tulee varmasti, mutta juurikin niiden myötä tytöstä kasvaa kova jätkä ja tulee varmasti saamaan arvostusta valitsemallaan alalla (tunnen monta).

Vierailija
26/33 |
24.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prinsessatavaroita ja pyssyjä meille ei saa ostaa, koska prinsessa/pyssyleikit eivät mielestäni ole kummallekaan sukupuolelle kehittäviä leikkejä.

No onhan ne. Pyssyleikit kehittävät motoriikkaa ja strategisia taitoja, kun juostaan ympäriinsä ja yritetään ampua toinen ennenkuin itse "kuolee". Ja prinsessaleikit kehittävät mielikuvitusta ja luovuutta kun esitetään ja pukeudutaan prinsessoiksi. Mitään pahaa noissa leikeissä ei ole sen enempää kuin muissakaan.

Vierailija
27/33 |
24.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole kieltämässä tyttöä hoitamasta nukkea tai poikaa leikkimästä autolla. 

Ja sukupuoliroolit pitäisikin kieltää. Sukupuolia ei voi kieltää eikä kukaan ole kieltämässäkään. Sä sotket asioita, tai olet vain oikeasti tyhmä.

No eikös se joku huuhelo valittanu siitä anttilan mainoksestakin kun puhuivat tosiasioita.

Eivät ne ole tosiasioita kuin sinun pääsi sisällä.

Näin juuri. Tai siis kyllä minäkin pikkutyttönä leikin myös nukella: Ensin se ammuttiin jousipyssyllä tai hirtettiin, ja sitten grillattiin.

Vierailija
28/33 |
24.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ps. Mikä itu on puhua vain äideistä, kun puhutaan lasten kasvatuksesta?

Se on varmaan sitä sukupuoliroolien kieltämistä, jos väittää että lapsella olisi muita kasvattajia?

Vierailija
29/33 |
24.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, kun on olemassa lapsia, jotka eivät sovi stereotyyppisiin sukupuolirooleihin. Ja aikuisiakin. Ajattele nyt itse, jos joutuisit koko elämäsi esiintymään ikään kuin väärässä näytelmässä, kun sinulle määrättäisi vieras rooli.

Siksi, kun on todella ikävää jos koneitten rassauksesta ja poikaleikeistä pitävä tyttö pakotetaan tyttörooliin ja nukkeleikeistä ja vaatteista pitävä poika perinteiseen poikarooliin.

Lapsen etu siinä on kyseessä eikä se, että mummien ja kummien pitää osata ostaa oikeanlaisia lahjoja.

Vierailija
30/33 |
24.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo anteeks nyt kamalasti kun mun 2-vuotias tyttöni leikkii autoilla, ei suostu pukemaan päälleen hametta ja viisveisaa nukeista. Pitääkin pitää sille puhuttelu, että jonkun aikuisen tädin tai sedän maailmankuva järkkyy nyt liikaa, voisitko hei vähän muuttua. :D

Vierailija
31/33 |
24.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä avaus perustuu siihen, että kun näitä perinteisiä sukupuolirooleja on pakkosyötetty, niin nämä pakkosyöttöön tottuneet kuvittelevat, että sukupuoliroolien purkaminen tarkoittaa toisenlaisten sukupuoliroolien tyrkyttämistä. Koska ette ole vielä ymmärtäneet, mistä asiassa on kyse, kerrotaan: kyse on siitä, että lapset saavat valita leikkinsä itse, ilman tuputusta. Kenellekään ei tuputeta nukkeja tai autoja, eikä estetä leikkimästä nukeilla tai autoilla. Onko tämä nyt selvä? Voidaanko lopettaa tällaisten avausten tekeminen?

-

Koska isät eivät yleensä tuputa lapsilleen sp-neutraaliutta.

Vierailija
32/33 |
24.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan meitä joka junaan. Mutta itse olen sitä mieltä että nainen on nainen ja mies on mies. Tyttö on tyttö ja poika poika. On olemassa niin sanottuja poikatyttöjä jotka ei halua hepeneitä ym. Itse olin lapsena sellainen. Mutta nyt aikuisena en voisi kuvitellakkaan laittavani jotain farkkuja jalkaani. Naisellisuus kunniaan. (Tilanne pukeutuminen on eriasia) Ja miehillä miehisyys kunniaan. Unohtamatta kuitenkaan jokaisen omaa persoonallisuuttaan.

Kyllä niin jämpti on näin. Mites interseksuaalit? Ja mitä pahaa tyttöpojat ovat sinulle tehneet? Onko jokaisen oltava true hetero tosi äiä, että sopii maailmankuvaasi?

Sehän on sitä personnallisuutta. Vai kolahtiko nyt liian lähelle sinua. Anteeksi. Pukeudu toki miten haluat, kyllä tähän maailmaan mahtuu. Jokaisella on oma mielipide. Joku haluaa miehen joka on naisellinen, ok. Mutta itse pidän miehistä jotka on miehiä. Toiset haluaa että mies tekee kaikki kotityöt ja mikäs siinä jos mies niin tahtoo. Mutta itse en sellaisesta piittaa.

Ihailtavan sivistyneen alistuva kommentti. Tässä ei nyt ole kyse siitä, millaista miestä sinä siellä haluat painaa. Kyse on siitä, saako tenava pukeutua niin kuin haluaa ja leikkiä sillä lelulla, jolla nyt jostain syystä haluaa leikkiä.

Vierailija
33/33 |
24.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä avaus perustuu siihen, että kun näitä perinteisiä sukupuolirooleja on pakkosyötetty, niin nämä pakkosyöttöön tottuneet kuvittelevat, että sukupuoliroolien purkaminen tarkoittaa toisenlaisten sukupuoliroolien tyrkyttämistä. Koska ette ole vielä ymmärtäneet, mistä asiassa on kyse, kerrotaan: kyse on siitä, että lapset saavat valita leikkinsä itse, ilman tuputusta. Kenellekään ei tuputeta nukkeja tai autoja, eikä estetä leikkimästä nukeilla tai autoilla. Onko tämä nyt selvä? Voidaanko lopettaa tällaisten avausten tekeminen?

-

Koska isät eivät yleensä tuputa lapsilleen sp-neutraaliutta.

Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että sukupuolineutraalissa kasvatuksessa nimenomaan pyritään VÄLTTÄMÄÄN kaikenlaista tuputusta, kun taas sukupuolta korostavassa kasvatuksessa tuputetaan/kielletään "poika-/tyttöleluja", tiettyjä värejä pukeutumisessa yms.

Ja mikä tulee isiin, niin kyllä ainakin nuoret helsinkiläisisät tuntuu olevan paljon tiedostavampia tässä asiassa kun siellä maalla isiä tuskin edes kiinnostaa omat lapset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan