Mirenan asennus ja epämääräiset vuodot

Vierailija

Hei!

Olen 38 v. Haluan itselleni Mirenan ja se asennetaan terveyskeskuksessa, koska saan sen siellä ilmaiseksi (ensimmäinen kerta). Minulla on ollut parin kuukauden ajan n. puolessa välissä kiertoa hassua välivuotoa ja kuukautiset ovat kestäneet pitkälti toista viikkoa, ei mitenkään erityisen kivuliaat tai hirveän runsaat, kestävät vaan pitkään.

Aloitin syömään juuri Cerazette minipillereitä ja taas on pidempään kestävä tiputteluvuoto. MInulla on ollut myös useasti toistuvia hiiva- ja bakteeritulehduksia.Tällä hetkellä ei ole.

Mietin nyt tarvisiko kuitenkin selvittää noita vuotoja, ennen kun laitetaan Mirena. Eli pitäisikö käydä yksityisellä gynellä, vai onko nuo normaaleja?

Kommentit (1)

Mia Terveydenhoitaja
Seuraa 
Liittynyt8.6.2015

Hei,

tiputteluvuodot voivat johtua monesta asiasta. Yksi on tulehdus, mutta ne on ilmeisesti suljettu pois. Munasarjojen monirakkulatauti PCO voi olla yksi tiputtelun ja epäsäännöllisten kuukautisten aiheuttaja. Keltarauhashormonin häiriöt voivat myös aiheuttaa tiputtelua.

Minipillerit kuten Cerazette aiheuttavat joillekin tiputtelua, joten se on tavallista, joskaan ei toivottavaa. Mirena on myös keltarauhashormonivalmiste kuten Cerazettekin, mutta toimii hieman eri tavalla, koska on paikallinen kohdunsisäinen valmiste.

Jos sinulla ei tällä hetkellä ole tulehdusta päällä, Mirena voidaan asentaa. Mirena lopettaa monilla vuodot kokonaan tai niukentaa niitä huomattavasti. Joillekin naisille myös Mirena aiheuttaa tiputtelua, mutta koska se sopii useimmille loistavasti, sitä kannattaa kokeilla, jos niin kerran on suunniteltu.

Toivottavasti Mirena sopii sinulle :)

t. Mia, terveydenhoitaja

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat