Opettaja laittoi Wilma-viestin perjantaina klo 23!
Täytyy sanoa, ettei kerro mistään muusta kuin siitä, että ei ole mitään tajua käyttäytymisestä tällä henkilöllä itsellään! Heräsin viestiin (tulevat kännykkään), jossa haukuttiin lapseni, joten voitte kuvitella, että oli kiva yö edessä. Ainoastaan tulee mieleen, että on otettu Wilma käteen parin punaviinilasin jälkeen ja naputeltu viestiä kaikille vanhemmille, joita ei selvin päin uskalla kohdata. Kouluasiat hoidetaan kouluaikana!!!!
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Wilman appi Iphonessa. Siitä tulee erillinen ilmoitus. En tänne laita osia viestistä, mutta en itsekään lähettele työsähköposteja perjantai-iltaisin, en ainakaan niitä ikäviä, koska toimia ammattimaisesti. Vähän pitää olla myös pelisilmää siihen, milloin asioita kerrotaan. En ollut lukenut hesarin kirjoitusta ennen, mutta nyt olen ja täytyy sanoa, että ehkä opeja ei väsyttäisi yhtä paljon jos menisivät ajoissa PERJANTAISIN nukkumaan. No ehkä lähetän vastaukseni sunnuntain ja maanantaina välisenä yönä kello 0300. Millaisen kuvan se minusta antaa?
AP
Meillä oli vähän samanlainen opettaja ala-asteella aikaa ennen Wilmaa. Aina jos oli asiaa, hän soitti joka kerta perjantai-iltapäivällä koulun jälkeen! Olihan se varmaan hänelle mukava "siivota pöytä" ennen omaa viikonlopun viettoa, mutta kivat meille vanhemmille ja lapselle, jotka saimme ruveta perjatai-iltana setvimään koulujuttuja, kun olisi ollut kiva viettää miellyttävää viikonloppua työviikon jälkeen :)
Ei minulle ole koskaan ollut mikään ongelma selvittää vaikka sitten perjantaina-iltana koulujuttuja.
Juuri jokunen viikko sitten (perjantaipäivä) oli Wilmaan tullut viesti muksun huonosta käytöksestä. Asia selvitettiin saman tien lapsen kanssa, laitoin opettajalle takaisin viestiä ja siinä se. Viikonloppua vietettiin ihan miellyttävissä merkeissä tuosta huolimatta. Enemmän varmaan harmittaisi aloittaa viikko tuollaisissa merkeissä, ne maanantait kun ovat itsellenikin aika tahmeita.
Sehän riippuu siitä minkälainen lapsesi on. Mun lapsen viestit oli tyyliin aktiivinen tunnilla, joskus pelas ristinollaa kaverin kanssa. Vielä matematiikan tunnilla. turhautu kun li niin helppoa. Matematiikka 10.
Vierailija kirjoitti:
No ehkä lähetän vastaukseni sunnuntain ja maanantaina välisenä yönä kello 0300. Millaisen kuvan se minusta antaa?
AP
Opettajaa tuskin haittaa se, mihin aikaan vastauksesi laitat. Hän varmaan olettaa, että olet yövuorossa ja sinulla on rauhallinen hetki hoitaa se asia.
Opettaja on varmaankin saanut siinä illalla lapset petiin ja vasta sitten hoitanut kaikessa rauhassa loput työasiat, etteivät ne jää viikonlopputöiksi. Oikein hyvin tehty, opettajallakin on oikeus pitää viikonloppu vapaata. Jos sinä olet laittanut asetukset niin, että viestit tulevat myös sähköpostiin ja sitä myöten myös puhelin pitää meteliä, se on sinun oma asiasi. Muuta asetuksia. Ja jos viestin sisältö, siis lapsesi huono käytös, rasittaa sinua, se on lapsesi vika, ei opettajan.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lasten ope sanoi ettei lue viestejä iltaisin tai vloppuna eli voi laittaa niitä muuta vastaus tulee seuraavan kouluaamun aamupäivällä. Joskus on ope on näköjään laittanut itse yleisiä viestejä tyyliin kl 17-18 välillä mutta ei koskaan myöhään illalla.
En halua kännykkääni mitään piippavaa Wilmasovellusta, sähköpostiin tulee äännetön ilmoitus ja se on sellainen sähköposti mitä itse en lue myöskään iltaisin tai vloppuisin kuin satunnaisesti.
Mikä koululaisen asia on oikeasti niin akuutti ettei virka-aika asioiden hoitamiseen riittäisi?
Se vaan on niin ettei ne opettajat ehdi pitää & suunnitella tunteja, tarkastaa mahdollisia kokeita sekä vielä viestittää vanhemmille 8 tunnin sisään. Jos ei saa virka-ajan ulkopuolella viestittää, niin onko sitten ok että viesti tulee vaikka 6 kk päästä keskikesällä, silloin on opettajallakin aikaa?
Jo on valituksen aihe. Käytän itse Outlookia, joka ei aina nyt vain sinkaise sitä viestiä eteenpäin samalla hetkellä, kun olen painanut lähetä. Ne menevät kansioon Lähtevät ja viive lähettämiselle voi olla joskus tuntejakin. Wilman ominaisuuksia en tunne, mutta voisin kuvitella, että vastaava katkos yhteyksissä on silloinkin mahdollinen. Sitä Wilmaa kun mitä ilmeisimmin käytetään kotoa etäyhteyden kautta. Useimmissa työpaikoissa, joissa olen ollut hälytys tulee päälle klo 21.00 ja silloin sieltä duunipaikalta on ainakin viimeistään poistuttava.
Jos joku ei osaa säätää puhelintaan sellaiseksi, ettei sp:n saapumisesta tule ilmoitusta kännyyn niin hänen pitää vaihtaa puhelinta. Näkeeehän se viestin sitten, kun sp:n itselleen sopivalla hetkellä avaa. Omassa sähköpostissa on joka aamu yöllä tulleita meilejä. Ei kyllä kiinnosta kuunnella niiden saapumisesta aiheutuvia ääniä eikä muuten kiinnosta valveillaoloaikanakaan. Niitä meilejä kun tulee vuorokaudessa tasaiseen tahtiin yli 100 kappaletta. Niiden saapumisesta kertovat pimputukset vastaisivat vesikidutusta.
Olin nuorempana ihminen, jota oli vaikeaa saada heräämään klo 7.00. Nyt kukun usein valveilla jo klo 5.00 ja luen tai teen etätöitä tai siivoan sitä sähköpostia. Ei vaan nukuta. Yöunet jäävät usein 5-6 tuntiin, mutta ei minua päivällä väsytä. Unentarpeeni on vain vähentynyt.
No minulla on sellainen elämäntilanne, että saattaisin hyvinkin hoitaa työasioita perjantai-iltana myöhään. Minulla on nimittäin 3 lasta ja pyrin viettämään heidän kanssaan mahd. paljon aikaa. Sitten kun on isäviikonloppu paahdan rästitöitä lähes koko viikonlopun - jopa öisin.
Tämä sopii minulle ja on muuten Wilma appsi iPhonessa, mutta ilmoitukset poissa. Käyn tsekkaamassa sen vain kerran päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuu siitä minkälainen lapsesi on. Mun lapsen viestit oli tyyliin aktiivinen tunnilla, joskus pelas ristinollaa kaverin kanssa. Vielä matematiikan tunnilla. turhautu kun li niin helppoa. Matematiikka 10.
Vau keksinkö haluat
Täysin luonnollista. Hyvin moni joutuu iltaisin purkamaan työasioita, mihin ei ole ollut aikaa päivällä töissä. Useasti laitan sähköpostia vielä tuohon aikaan tai jopa aamulla jo klo 5.
Kaikille tulee niin paljon postia läpi vrk, että mutella ne älylaitteet pitää öisin pitää jos joka sähköpostista on laittanut hälytyksen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkä lähetän vastaukseni sunnuntain ja maanantaina välisenä yönä kello 0300. Millaisen kuvan se minusta antaa?
AP
Opettajaa tuskin haittaa se, mihin aikaan vastauksesi laitat. Hän varmaan olettaa, että olet yövuorossa ja sinulla on rauhallinen hetki hoitaa se asia.
Opettaja on varmaankin saanut siinä illalla lapset petiin ja vasta sitten hoitanut kaikessa rauhassa loput työasiat, etteivät ne jää viikonlopputöiksi. Oikein hyvin tehty, opettajallakin on oikeus pitää viikonloppu vapaata. Jos sinä olet laittanut asetukset niin, että viestit tulevat myös sähköpostiin ja sitä myöten myös puhelin pitää meteliä, se on sinun oma asiasi. Muuta asetuksia. Ja jos viestin sisältö, siis lapsesi huono käytös, rasittaa sinua, se on lapsesi vika, ei opettajan.
Juuri näin. Ja harvalle tulee niin vähän viestejä, että joka sähköpostista haluaisi hälyääntä pitää. Lisäksi ihmisillä, joilla on elämä, ei ole ainaa miettiä mihin aikaan joku on viestinsä lähettänyt. Pääasia on, että tuli lähetetyksi.
Ongelmahan on siinä, että minun mielestä aloittaja pitäisi työntää päänsä siitä jalkojen välissä olevaan reikään ja kun pää on sisässä köpöttelisi sitten Norjan vuoristoon.
Niin siis sehän näissä kaikissa s-posteissa ja wilmoissa sun muissa viestimisvälineissä onkin hienoa että voi laittaa itselleen sopivaan aikaan viestiä, ja vastapuoli voi sitten sen lukea ja siihen vastata kun on sopiva hetki siihen. Se, jos nämä saapuneet viestit lukee välittömästi on ihan oma valinta eikä se ole lähettäjän vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisko pitää luuria äänettömällä iltaisin ja öisin, niin ei tarvis sitä mieltänsä niin pahoittaa pikku jutuista.
Itsekin pidän yleensä puhelinta äänettömällä yöllä, mutta mitäs jos ap vaikka odotti jotain tärkeää soittoa tms ja puhelimessa on sen vuoksi äänet?
No silloin ottaa sen riskin, että siihen tulee muitakin yhteydenottoja.
Pienet on teillä ongelmat...
Olen opettaja ja laitan Wilma-viestit iltaisin siinä 22-23 välillä. Joskus myöhemminkin.
Viestejä vanhemmilta tulee yleensä klo 17-22 ja haluan vastata niihin saman päivän aikana. En kyttää Wilman ääressä koko iltaa, vaan käyn vastaamassa viesteihin kerran kotona ollessani.
Onko niitä Wilman ilmoituksia pakko pitää päällä? Eihän kukaan ole nykyään Facebookissakaan 24/7 tavoitettissa, miksi pitäisi olla Wilmassa? Kännykästä saa vähintään sen mobiilidatan pois päältä yöksi, jos ei tahdo herätä viesteihin.
Ai nyt opettajien pitäisi jo työaikakin räätälöidä vanhempien työaikaan sopivaksi? Eli ei riitä ja kelpaa, että lastenne aina vain typerimmistä toilailuista joutuu ilmoittamaan, vaan haluatte sen lisäksi määrätä mihin aikaan teidän sopii vastaanottaa tiedotuksia aiheen tiimoilta? Tämä kuvastaa todella hyvin nykyajan vanhempia, opettajan työn arvostusta ja vaatimuksia koulua kohtaan. Minä, minä, minun perheeni.... Opettaja, tuo perheemme palvelija, tehköön työnsä silloin kun meidän perheelle sopii, viis tuon palvelijan oman perheen aikatauluista tai työajoista.
Milloin sinulle siis sopisi soitella tai viestitellä? Useimmat vanhemmat ärsyyntyvät jos työpäivän aikana yrittää tavoittaa ja eihän oppitunneilta voi soittamaan edes lähteä (välitunteja nyt nykykouluissa juuri kukaan ei ehdi edes viettää, aina on jokun pässin asiat selvitettävänä). Iltaisinkaan ei sovi soitella kun on sitä ja tätä. Ainoa aika kun omia pieniä lapsia sitten taas ehtii nähdä hereillä on 16-19. En todellakaan käytä sitä aikaa teidän lapsenne asioista jauhamiseen.
Jos yhteydenotot lapsen käytöksestä vievät yöunet ja pilaavat viikonloput, pitäisikö syyllistä ylipäätään etsiä jostain muualta kuin koulusta? Kannattaisi varmaan kasvattaa lapsi niin, ettei noita yhteydenottoja edes tulisi. Nyt on turha pyristellä jos paska on jo housuissa. Melko nöyrää eukkoa kannattaisi olla jos lapsen käytös on sillä tasolla, että asiaa on pakko setviä perjantaina klo 23. Ja mitä selitit, että lapsenkin kiva vetäytyä viikonlopun viettoon? Ei ihme, että käytöksestä valitetaan jos olet opettanut ettei teoista tarvitse kantaa vastuuta viikonloppuisin tai silloin kun olisi niiiiiin kiva rentoutua. Ei viikonloput ole mitään lomaa kasvattamisesta!
Totta kai opettaja haluaa hoitaa perjantai-iltana viikon jäljelle jääneet asiat pois alta! Miksi ihmeessä pitäisi jättää rästitöitä roikkumaan johonkin maanantaille "ettei vaan mene Niilo-Pippurin äidin viikonloppu pilalle". Huonoa palautetta ei kukaan halua kuulla, mutta sitä silti joskus joutuu kohtaamaan, ja se kuuluu vanhemmuuteen. Deal with it. Ehkä lapsestasi kasvaa yhteiskuntakelpoinen kansalainen jos et syytä palautteesta opettajaa vaan keskustelet siitä lapsesi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, ettei kerro mistään muusta kuin siitä, että ei ole mitään tajua käyttäytymisestä tällä henkilöllä itsellään! Heräsin viestiin (tulevat kännykkään), jossa haukuttiin lapseni, joten voitte kuvitella, että oli kiva yö edessä. Ainoastaan tulee mieleen, että on otettu Wilma käteen parin punaviinilasin jälkeen ja naputeltu viestiä kaikille vanhemmille, joita ei selvin päin uskalla kohdata. Kouluasiat hoidetaan kouluaikana!!!!
Jos itse olet niin avuton, ettet osaa laittaa kännyäs yöksi hiljaiselle, niin on sullakin vähän parantamista.
Onko jonkun mielestä klo 23 oikeasti joku huikean myöhäinen ajankohta? Siis tottakai ihmisillä on eri rytmejä, mutta jos joku aikuisikään ehtineenä ei koskaan ole kuullut siitä että jotkut valvovat ihan ilman ongelmia yli kymmeneen (ja silti voivat aamulla herätä kuudelta) niin ei voi kuin ihmetellä.
Vierailija kirjoitti:
Onko jonkun mielestä klo 23 oikeasti joku huikean myöhäinen ajankohta? Siis tottakai ihmisillä on eri rytmejä, mutta jos joku aikuisikään ehtineenä ei koskaan ole kuullut siitä että jotkut valvovat ihan ilman ongelmia yli kymmeneen (ja silti voivat aamulla herätä kuudelta) niin ei voi kuin ihmetellä.
Ainoa oikea tapa elää on herätä viimeistään kuudelta ja mennä nukkumaan viimeistään puoli kymmenen. Tämä on absoluuttinen totuus.
Yksi asia on fakta. Kaikki, mitä opettajat tekevät, on väärin.
Terveisin entinen kouluavustaja ja järkyttynyt useiden vanhempien käytöksestä. Ei ihme, että lapsillakin on paha olla.